Megane 2001 1,6 16V kytkin levähti

Nainen

Onkohan kovinkin normaalia ? Autolla ei ole ajettu kuin vajaat 34 tkm. Kytkintä ei ole luistatettu liikennevaloissa. Takuuhan on loppunut jo aikoja sitten, mutta oliskohan mahdollista saada vielä esim materiaalivirheeseen vedoten takuuseen. Muitakin vikoja on ollut, ilmastoinnisa lähti nesteet jo alle 30 000 km.

11

5100

Vastaukset

  • 34tkm on jo sen verran paljon, että tuskin saat sitä takuuseen, ellei kyseessä ole jokin selkeä tyyppi- tai materiaalivika.

    Kunnossa oleva kytkinkin kuluu loppuun todella nopeasti, jos sitä käyttää väärin, minkä vuoksi takuu ei voi kattaa kuluvaa osaa loputtomiin.

    En väitä, että olisit käyttänyt kytkintä väärin, on mahdollista että siinä on valmistusvikakin. Korjaukseenhan auto on vietävä, ja kyllähän sen monesti näkee sitten mikä paikka on hajalla kun kytkin on irrotettu.

    • Ensinnäkin auto ei ole minun. Vaan veljeni.
      Veljeni soitti maahantuojalle ja he ihmettelivät suuresti kytkimen leviämistä jo noin vähissä kilometreissä. Maahantuoja suhtautui myönteisesti takuuasiaan. Auto menee korjaamolle ja se lausunnon perusteella katsotaan onko kytkin levähtänyt vai öljyä tai muuta nestettä mennyt kytkimeen. Kytkinremppa maksaa maahantuojalla 1000 euroa ja muualla 600 euroa.
      Aina kannattaa marista vioista takuunkin jälkeen, niinkuin tässäkin asiassa.


    • Nainen kirjoitti:

      Ensinnäkin auto ei ole minun. Vaan veljeni.
      Veljeni soitti maahantuojalle ja he ihmettelivät suuresti kytkimen leviämistä jo noin vähissä kilometreissä. Maahantuoja suhtautui myönteisesti takuuasiaan. Auto menee korjaamolle ja se lausunnon perusteella katsotaan onko kytkin levähtänyt vai öljyä tai muuta nestettä mennyt kytkimeen. Kytkinremppa maksaa maahantuojalla 1000 euroa ja muualla 600 euroa.
      Aina kannattaa marista vioista takuunkin jälkeen, niinkuin tässäkin asiassa.

      Jos auton kytkin menee 34 tkm:ssä, on selvää että se on viallinen. ikäänsä nähden tuo on muutenkin vähän ajettu. Varmaan ahkeralla luistatuksella levyn saisi kulumaan loppuun noillakin kilometreillä, mutta silloin kuski ei varmaan ihmettelisi sitä muille. (Liikennevaloissa näkee kyllä joskus autoilijoita jotka pitävät autoa paikoillaan luistattamalla kytkintä eestaas ylämäessä)

      Muita syitä kytkimen "leviämiseen" voi olla viallinen paineasetelma tai öljytiivisteen (stefa) pettäminen vaihdelaatikon ja kytkimen välissä. Noilla kilometreillä tämäkin olisi outoa. Olipa syy mikä vaan, niin aika selvältä tuntuu että joku niistä on viallinen, kytkimen kuuluu kestää 10 - 15 vuotta. Ja kuten toteat, takuun loppuminen ei vapauta valmistajaa vastuusta, jos osassa on valmistusvika.

      Tyypillisesti kytkimen pitäisi kestää yli 200 tkm. Itselläni on kulunut parista japsista kytkin loppuun jossain 150 tkm / 15 vuotta paikkeilla. Sekin on noilla kilometreillä aika epätavallista, mutta selityksenä kulumiseen voi olla runsas kaupunkiajo.

      Kytkinremppa ei välttämättä maksa maltaita. Itselläni oli aikanaan -84 Nissan Cherry, joka n 150 tkm:ssä alkoi luistamaan. Sattumoisin tuli paikalliselta merkkihuollolta kotiin tarjousvihko, jossa oli kytkimen vaihto (osat työ) 1500 mk. Ei ihan paha.


    • kytkimen sitten saa rikki? Kuluttaako se kytkintä, että esim. liikennevaloissa pitää kytkintä pohjassa ja vaihdetta päällä? Onko jäykkä kytkinpoljin merkki kytkimen kulumisesta?


    • Tietämätön rellukuski kirjoitti:

      kytkimen sitten saa rikki? Kuluttaako se kytkintä, että esim. liikennevaloissa pitää kytkintä pohjassa ja vaihdetta päällä? Onko jäykkä kytkinpoljin merkki kytkimen kulumisesta?

      Pitämällä kytkintä pohjassa liikennevaloissa (miksiköhän?) saa ainakin painelaakerin kulumaan. Painelaakerin lisäksi myös itse paineasetelma kuluu, koska painelaakeri pitää jousia pohjassa. Kytkinlevy ei kulu, paitsi niillä jotka heijaavat autoaan edestakaisin liikennevaloissa. Itse pistän valoissa vaihteen vapaalle ja kytkimen ylös jo ennen auton pysähtymistä.

      Minulla oli 1970-luvulla Renault 8S, takamoottorinen keltainen "saippualaatikko". 13 vuoden aikana tuli avattua kone useampaan kertaan ja kytkimenkin vaihdoin pari kertaa. Ensimmäisellä kerralla paineasetelma levisi ja kytkin kolahti pohjaan. Tässä mallissa painelaakeri painoi suoraan kytkimen levyjousia eli "kynsiä". Niihin oli ehtinyt kulua jo syvät urat, painelaakeri oli hionut pois ainakin 1/3:n levyjousien paksuudesta. Ilmeisesti siksi että kytkinkoteloon oli päässyt hiekkapölyä tms - olin jäänyt pari vuotta aikaisemmin Tanskan dyyneillä pohjasta kiinni hiekkaan. Jossain vaiheessa kalvojouset olisivat varmaan menneet lopulta poikki, mutta nyt varsinainen vika oli paineasetelman sisällä. Tämä oli ääritapaus, mutta ei kannata turhan takia painella kytkintä.

      Seuraavan kerran avasin kytkimen vuosia myöhemmin, moottoriremontin yhteydessä. Nyt oli edellä vaihdettu kytkinlevy kulunut loppuun ties miksi. Ainakin olin kohdellut kytkintä hellästi. Vaikka osien hinta teki opiskelijan kukkarolle kipeää, vaihdoin taas kaikki kytkimen osat.

      Vuosien varrella opin tuntemaan 8S:n kuin omat taskuni. Sopii toivoa ettei nykyisillä Meganeilla olisi mitään tekemistä 60-70 -lukujen Renaultin tekniikan kanssa. Erityisesti toivon ettei Meganen moottorissa ole vaihdettavia "märkiä" sylinteriputkia, kuten sen ajan ranskalaisissa oli. Niiden alapään tiivistäminen koneremontin jälkeen ei koskaan onnistunut 100%:sti ja pakokaasua pääsi aina jäähdytysjärjestelmään. Onneksi ilmausnuppi oli kätevässä paikassa.

      Yhteistyö 8S:n kanssa loppui kun takakelkan jousikupu ruostui yllättäen (?) poikki ja kori valahti kumien varaan. Silloin päätin että nyt saa korjaaminen riittää - lopetin hyvän harrastuksen, jossa olin viettänyt varmaan vuosia auton alla...


    • mja kirjoitti:

      Pitämällä kytkintä pohjassa liikennevaloissa (miksiköhän?) saa ainakin painelaakerin kulumaan. Painelaakerin lisäksi myös itse paineasetelma kuluu, koska painelaakeri pitää jousia pohjassa. Kytkinlevy ei kulu, paitsi niillä jotka heijaavat autoaan edestakaisin liikennevaloissa. Itse pistän valoissa vaihteen vapaalle ja kytkimen ylös jo ennen auton pysähtymistä.

      Minulla oli 1970-luvulla Renault 8S, takamoottorinen keltainen "saippualaatikko". 13 vuoden aikana tuli avattua kone useampaan kertaan ja kytkimenkin vaihdoin pari kertaa. Ensimmäisellä kerralla paineasetelma levisi ja kytkin kolahti pohjaan. Tässä mallissa painelaakeri painoi suoraan kytkimen levyjousia eli "kynsiä". Niihin oli ehtinyt kulua jo syvät urat, painelaakeri oli hionut pois ainakin 1/3:n levyjousien paksuudesta. Ilmeisesti siksi että kytkinkoteloon oli päässyt hiekkapölyä tms - olin jäänyt pari vuotta aikaisemmin Tanskan dyyneillä pohjasta kiinni hiekkaan. Jossain vaiheessa kalvojouset olisivat varmaan menneet lopulta poikki, mutta nyt varsinainen vika oli paineasetelman sisällä. Tämä oli ääritapaus, mutta ei kannata turhan takia painella kytkintä.

      Seuraavan kerran avasin kytkimen vuosia myöhemmin, moottoriremontin yhteydessä. Nyt oli edellä vaihdettu kytkinlevy kulunut loppuun ties miksi. Ainakin olin kohdellut kytkintä hellästi. Vaikka osien hinta teki opiskelijan kukkarolle kipeää, vaihdoin taas kaikki kytkimen osat.

      Vuosien varrella opin tuntemaan 8S:n kuin omat taskuni. Sopii toivoa ettei nykyisillä Meganeilla olisi mitään tekemistä 60-70 -lukujen Renaultin tekniikan kanssa. Erityisesti toivon ettei Meganen moottorissa ole vaihdettavia "märkiä" sylinteriputkia, kuten sen ajan ranskalaisissa oli. Niiden alapään tiivistäminen koneremontin jälkeen ei koskaan onnistunut 100%:sti ja pakokaasua pääsi aina jäähdytysjärjestelmään. Onneksi ilmausnuppi oli kätevässä paikassa.

      Yhteistyö 8S:n kanssa loppui kun takakelkan jousikupu ruostui yllättäen (?) poikki ja kori valahti kumien varaan. Silloin päätin että nyt saa korjaaminen riittää - lopetin hyvän harrastuksen, jossa olin viettänyt varmaan vuosia auton alla...

      Kyllä nuo renun vanhat putkikoneet on ihan hyviä, mutta toi lohkon tiivistereunat on raapittava/putsattava hyvin ennen uusien putkien asennusta. Ne paperitiivisteet siellä putkien alapäässä on kieltämättä aika keksintö.
      Tiedätkö muuten, että uudemmissa märkäputkikoneissa on kumiset O-renkaat siellä alapäässä ja kestävät paremmin. Esim 1995cc -77 esitelty alumiinilohkoinen märkäputki OHC-kone Douvrin kestää kummasti, vaikka onkin putkikone. Samaa konetta muuten ollut 505 Jökötissä ja CX paskakissassa.
      Vai oli sulla 8S eli "köyhänmiehen gordini", jossa tuplavalot ja oikein kaksikurkuinen kaasari ja ehkä aavistuksen kireämpi nokka kuin 1108cm3 R8 Majorissa. heh,heh


    • Mustakäsi kirjoitti:

      Kyllä nuo renun vanhat putkikoneet on ihan hyviä, mutta toi lohkon tiivistereunat on raapittava/putsattava hyvin ennen uusien putkien asennusta. Ne paperitiivisteet siellä putkien alapäässä on kieltämättä aika keksintö.
      Tiedätkö muuten, että uudemmissa märkäputkikoneissa on kumiset O-renkaat siellä alapäässä ja kestävät paremmin. Esim 1995cc -77 esitelty alumiinilohkoinen märkäputki OHC-kone Douvrin kestää kummasti, vaikka onkin putkikone. Samaa konetta muuten ollut 505 Jökötissä ja CX paskakissassa.
      Vai oli sulla 8S eli "köyhänmiehen gordini", jossa tuplavalot ja oikein kaksikurkuinen kaasari ja ehkä aavistuksen kireämpi nokka kuin 1108cm3 R8 Majorissa. heh,heh

      Joo, hyvähän sitä oli jynssätä lohkon alapään ruostepintaista olaketta, varsinkin jos sattui kampiakseli olemaan alla paikoillaan. (panin sanomalehteä reikään). Kerran oli, kun yksi mäntä levisi ja vaihdoin sylinterisarjan. Onneksi Autorex piti kaupan tarvikesarjaa, hinta nykyrahassa lähelle 1000 e. Alkuperäinen alatiiviiste oli kuparia, en tiedä miksi jälkitiivisteet piti olla niitä paperirenkaita. Sen jälkeen jostain syystä jäähdytyspuolelle pääsi välillä kaasua, ilmeisesti niiden alapään tiivisteiden kautta. Ei se ainakaan kansipahvista vuotanut.

      En tiedä uusista märkäputkikoneista, mutta luulin, ettei 2000-luvun Meganeissa enää olisi niitä. Eihän? Ei sellaisia voi edes korjata, kannen kun kerran avaa, niin johan alkaa alapää vuotamaan. Sekin on vähän huolestuttaa, kun upouusi Scenic II 2.0 pitää liikkeelle lähtiessä vähän samanlaista kolinaa kuin 8S piti. Joka käynnistyksen jälkeen sen laakerit kolisi kunnes öljypatja alkoi pitää. Lopulta hiotin kampiakselin alikokoon ja kolina lakkasi.

      Joo, oli mulla 8S ja sitäpaitsi vielä oikean värinen eli keltainen. Loppuvaiheissa väri olikin ainoa mikä piti peltejä kasassa. Kaasari ei ollut mikä tahansa, vaan ihan oikea 2 x 32 mm Weber. Ja nokka-akseli oli siellä missä pitikin, eli lohkossa. Ei ainakaan tarvinnut huolehtia remmin vaihtoväleistä, sellaista ei oltu vielä keksitty. Pakoputken vaihtoväli oli tiheä, mutta onneksi koko putkisto mahtui kainaloon ja vaihto sujui seisten.

      Kun näin jälkeen päin ajattelen, niin eipä taida olla yhtään paikkaa, jota en olisi 13 vuoden aikana korjannut ainakin kerran. No vaihdelaatikkoon en koskenut, mutta siirrin tuli kyllä korjattua.


  • ei se kyllä pakokaasu mene sieltä sylinteriputken alapäästä nestepuolelle se on varma. ajatelkaas nyt! kampikammion paine on pienempi kuin jäähdytysjärjestelmän joten vuoto on mentävä vesipuolelta öljytilaan. männän alapuolella ei ole painetta paljonkaan. se menee sylinteriputken yläpään tiivistyksestä tai sylinteriputkessa puolen välin jälkeen on huokonen seinämässä, josta paine pääsee sylinteriputken lämmittyä vuotamaan järjestelmään. kansi ja tiiviste ovat yksi vaihtoehto. t: raskaankalustonasentaja

    • Nero, vuoden 2005 ketju!!


  • Onnistuisikohan kytkinremppa mitenkään tällaisessa meganessa ilman että vaihdelaatikkoa tiputtaa kokonaan pois? Youtubesta löytyi video jossa Clioon vaihdettiin kytkin laatikkoa tipauttamatta, mutta siellä taitaa sitten olla Meganea enemmän tilaa liikuttaa laatikkoa sivulle? Meganessa näyttää melko ahtaalta, ellei sitten laatikon päädyn poistamalla saa lisätilaa?

    • Tuskin mahtuu edes sanomalehtee vällii, pehmustettu alle ettei mää rikki?


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.