NÄIN ON MARJAT

Sinikynä

Elämme taas sadonkorjuun aikaa.
Mansikoita on syoty ja säilötty jo useita viikkoja. Uusia perunoita, nokare voita ja silliä, se se vasta on poikaa. Kanttarelleja on paistettu, käristetty ja suolattu myös jo muutaman viikon. Mustikkamaito lisättynä sokerilla on meikäläisen herkkua.
Nyt olen kokeillut myös pensasmustikan makuja. Ja hyviltähän ne maistuvat. Niissä on se "etu" metsämustikkaan verrattuna, että pensasmustikat ovat paljon makeampia. Ei tarvitse ollenkaan sokeria.
Olen yrittänyt etsiä netistä tietoja pensasmustikasta ja jotain olen löytänytkin. Mutta sitä en ole saanut ainakaan vielä selville, onko pensasmusrikka terveydellisiltä ominaisuuksiltaan metsämustikan veroinen? Metsämustikan sanotaan mm. olevan hyvin c-vitamiinipitoinen.
Jos joku tämän lukija tietää jotain tästä asiasta, niin olisin kiitollinen tiedoista.
Nyt varastoidaan terveyttä ja hyvää oloa talven varalle syömällä mm. pensasmustikoita.

10

1032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin marja-aikaan ja muulloinkin, voitaisiin keskustella marjojen terveydeliisistä vaikutuksista.

Meillä on paljon kielteisiä käsityksiä esim. voista ja suolasta ja tietoja ruoka-aineiden "hyvästä" puuttuu.

• Leny

Marjat ovat terveellisiä. Niissä on vähän kaloreita (80-90 %:sti vettä), ei juuri lainkaan rasvaa, on hiven aineita ja vitamiineja, tärkeimmät A- ja C-vitamiinit. Vitamiineista C-vitamiinia on eniten lakoissa, tyrnimarjoissa ja mustassa viinimarjassa. Mustikassa on 8 kertaa vähemmän kuin mustassa viinimarjassa. Kaikin puoli terveellinen aamuateria on kaurapuuro päälle marjoja ja lasi rasvatonta maitoa.
        Pensasmustikat ovat hyvän makuisia tuoreina. Kerran pakastin niitä, mutta petyin. Minusta ne ei sovi pakastettaviksi. Jollakin voi olla hyviä neuvoja niitten säilömiseen.

• Leny
        Leny kirjoitti:

Marjat ovat terveellisiä. Niissä on vähän kaloreita (80-90 %:sti vettä), ei juuri lainkaan rasvaa, on hiven aineita ja vitamiineja, tärkeimmät A- ja C-vitamiinit. Vitamiineista C-vitamiinia on eniten lakoissa, tyrnimarjoissa ja mustassa viinimarjassa. Mustikassa on 8 kertaa vähemmän kuin mustassa viinimarjassa. Kaikin puoli terveellinen aamuateria on kaurapuuro päälle marjoja ja lasi rasvatonta maitoa.
        Pensasmustikat ovat hyvän makuisia tuoreina. Kerran pakastin niitä, mutta petyin. Minusta ne ei sovi pakastettaviksi. Jollakin voi olla hyviä neuvoja niitten säilömiseen.

Niin ja marjat pitävät vatsan kunnossa.

• ellumari
        Leny kirjoitti:

Niin ja marjat pitävät vatsan kunnossa.

suuren pakastinarkun vain marjoja ja mehuja varten. Siskoni ja serkkun sanoivat, että olen ihan höpsö, en saa sitä koskaan täyteen - en edes puolilleen.
        Nyt kuitenkin se alkaa olla jo lähes täynnä, vaikka puolukatkin ovat vielä poimimatta. (eivät ole kypsiäkään)
        Tänäänkin keitin mehumaijalla viinimarjoista mehua ja raakana olen pannut annospusseihin kymmeniä litroja. Ruusunmarja on hyvä c - vitamiinin lähde ja ne aion myöskin hyödyntää.
        On tämä säilöminen mielenkiintoista ja mukavaa.
        Olemme onnellisessa asemassa täällä Suomessa kun meillä on vielä puhdasta luontoa ja mahdollisuus kasvattaa itse lisäaineettomia vihanneksi, marjoja ja juureksia.
        Täällä maalla on ihanaa näin sadonkorjuun aikaan ja toivottavasti talvellakin - ensimmäisenä talvenä kymmenien kaupungissa asuttujen vuosien jälkeen.

• Pääsky64
        ellumari kirjoitti:

suuren pakastinarkun vain marjoja ja mehuja varten. Siskoni ja serkkun sanoivat, että olen ihan höpsö, en saa sitä koskaan täyteen - en edes puolilleen.
        Nyt kuitenkin se alkaa olla jo lähes täynnä, vaikka puolukatkin ovat vielä poimimatta. (eivät ole kypsiäkään)
        Tänäänkin keitin mehumaijalla viinimarjoista mehua ja raakana olen pannut annospusseihin kymmeniä litroja. Ruusunmarja on hyvä c - vitamiinin lähde ja ne aion myöskin hyödyntää.
        On tämä säilöminen mielenkiintoista ja mukavaa.
        Olemme onnellisessa asemassa täällä Suomessa kun meillä on vielä puhdasta luontoa ja mahdollisuus kasvattaa itse lisäaineettomia vihanneksi, marjoja ja juureksia.
        Täällä maalla on ihanaa näin sadonkorjuun aikaan ja toivottavasti talvellakin - ensimmäisenä talvenä kymmenien kaupungissa asuttujen vuosien jälkeen.

luin kymmenisen vuotta sitten oli tulossa, kyllä se on mustikan veroinen ja terveellisempikin kun ei tarvitse sokeria käyttää niin paljon,on eri risteytyksiä mustikalla ,se väri on mustikassa raudan esiastetta jotain ferpolia tai sellaista sillä veret paranee etteivät vain menisi liian paksuksi joutuu syömään verenohennuslääkkeitä sitten, pitäisi istuttaa pensasmustikkaa sehän menestyy rivitalon takapihallakin

• ellumari
        Pääsky64 kirjoitti:

luin kymmenisen vuotta sitten oli tulossa, kyllä se on mustikan veroinen ja terveellisempikin kun ei tarvitse sokeria käyttää niin paljon,on eri risteytyksiä mustikalla ,se väri on mustikassa raudan esiastetta jotain ferpolia tai sellaista sillä veret paranee etteivät vain menisi liian paksuksi joutuu syömään verenohennuslääkkeitä sitten, pitäisi istuttaa pensasmustikkaa sehän menestyy rivitalon takapihallakin

muuta kyllä jo onkin, mutta pensasmustikkaa en ole vielä hankkinut, mutta hankin sitäkin. Niinpä jos on huono mustikkavuosi, eikä metsästä saa, niin omasta puutarhasta vaan noukkimaan. Minkähänlainen kasvualusta, maaperä sillä pitää olla, hapanko?

• Pääsky64
        ellumari kirjoitti:

muuta kyllä jo onkin, mutta pensasmustikkaa en ole vielä hankkinut, mutta hankin sitäkin. Niinpä jos on huono mustikkavuosi, eikä metsästä saa, niin omasta puutarhasta vaan noukkimaan. Minkähänlainen kasvualusta, maaperä sillä pitää olla, hapanko?

minkälainen multa tavallisesta voimakkaasta mmasta oli kyse,ilokohan tämä se intiaani mustikka nimeltään minäkin istuttaisin ellei olisi niin mahottomasti mustikoita ,mutta pojalla kehoitin rivitalon taakse istuttamaan puutarha kaupasta saa kaikki ohjeet,

• Maalaismies*

Entä sitten, kun ikä ja voimat eivät enää salli marjastamista eikä edes toriantimien pakastamista, mutta kuitenkin on halua (ja kykyäkin) asustella itsellisenä, voiko pillereistä saada avun vitamiinien ja hivenaineiden ynnä mineraalien tarpeisiin?

Onhan olemassa erilaisia multivitamiineja, Lady- sekä Man vita tabletteja, sanalla sanoen vaikka millaisia vaihtoehtoja.

Riittävätkö ne taitavasti käytettyinä elämisen tarpeisiin?

• Minulla on sellainen käsitys, että monet vitamiinit eivät kestä kuumuutta eivätkä kylmyyttä. Siksi söisin mielelläni marjat suoraan pensaasta.

Ainakin B-vitamiini kuolee pakkasessa, joten yritän mussuttaa leivän tuoreena.

Omatekoisessa omena tuoremehu valmistuksessa C-vitamiinia lisättiin 80 asteessa, 100 astetta se ei kestä.

Sieniä on tapani keittää ja ryöpätä myrkkyjen poistamiseksi niin monia kertoja varmuuden vuoksi, että siinä huuhtoutuvat myös kivennäis- ja hivenaineet samalla ja jäljelle jää vain jotain mössöä, mutta kyllä sekin on hyvä köyhän ruuan lisä.

Laboratorio olosuhteissa valmistetuissa moni vitamiini valmisteissa on vitamiinipitoisuudet pakkauksen ilmoituksen mukaan. Joten kyllä niitä varmaan on paikallaan silloin tällöin napsia, varsinkin Suomen lopputalvella. Luulisin niin.

• niin lopulta kuolee,mutta voihan kokeilla terveesti elää,kaupasta saa pakastemarjoja joka lähtöön ja ovat yhtähyviä kun itsepoimitut,ei ne omassa pakasteessa ole sen kummempia,säästyy siltä työltä ,mutta jos mahdollista niin kannatta itse poimia

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9574
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3040
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2821
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      60
      2621
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      200
      2042
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      104
      1944
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1883
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1440
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1276
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe