Asuntolainan yhdistäminen

Neuvoton

Olen hankkimassa ensimmäistä omaa asuntoa ja pitäisi tietysti ottaa pankista lainaa. Muuten kaikki on selvää, mutta yhden asian kanssa mietin miten olisi viisainta menetellä? eli:

Mulla on myös kulutusluottoa ja opintolainaa. Tarkoitukseni olisi saada nämä lainat hoidettua pois niin, että mulle jäisi vain se asuntolaina maksettavaksi. Toisin sanoen maksaisin asuntolainalla nuo lainat pois.

Kulutusluotto on samasta pankista mistä aion ottaa asuntolainan, mutta opintolaina on eri pankista. Mitenköhän tässä nyt olisi järkevin menetellä? Kerronko pankissa tilanteeni ja kysyn voinko ottaa reilummin asuntolainaa, että saan hoidettua nuo toiset lainat pois vai sanonko, että ottaisin vähän "remonttirahaa" ja hoitaisin sillä vaivihkaa lainat pois. Ehdotuksia? Onko muilla samantapaisia kokemuksia/tilanne?

11

6242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai remonttilaina

Asuntolainaa et pysty ottamaan kulutusluoton maksamiseksi, koska niitä rahoja et koskaan tule näkemään. Rahathan saat vasta kun teet asuntokaupat ja raha tulee asunto-osaketta vastaan siirtyen suoraan myyjälle.

Tuo remonttiraha varmaan onnistuu. Mutta se lienee samalla korolla kuin kulutusluottosi eikä sitäkään voi kätkeä asuntolainaksi. Ja uskoisen, että opintolainan korko on jokatapauksessa sen verran alhainen, että sitä ei kannata vaihtaa mihinkään muuhun.

Ideasi oli tietysti, että vaihtamalla lainat asuntolainaksi saisit korkovähennyksen.

• lainaaja2

Itse otin lainaa n.12t€ yli asunnon hinnan ja siitä 9t€ meni asunnon täydelliseen remontointiin (itse tehty), lopuilla ostin huonekaluja.
        Kaverini otti asuntolainaa sen verran, että sai sillä auton ostettua. Mitä sitä turhaa mitään remonttilainaa ottamaan, kun käy noinkin samaan laikaan. Näin siis Nordeassa.

• lainaaja2
        lainaaja2 kirjoitti:

Itse otin lainaa n.12t€ yli asunnon hinnan ja siitä 9t€ meni asunnon täydelliseen remontointiin (itse tehty), lopuilla ostin huonekaluja.
        Kaverini otti asuntolainaa sen verran, että sai sillä auton ostettua. Mitä sitä turhaa mitään remonttilainaa ottamaan, kun käy noinkin samaan laikaan. Näin siis Nordeassa.

Ja koko laina siis 12kk Euriboriin sidottu 0,5% marginaalilla.

• Neuvoton

Tarkoitukseni olisi saada vain yksi laina, jota lyhennän eli jos nyt lyhennän 100e opintolainaa ja 150e kulutusluottoa 400e vuokraa niin jos otan asuntolainan ja saisin sillä nuo lainat pois en maksaisi kuin sovitun asuntolainan lyhennyksen eli about 400-500e vastike. Näin ollen tuloni periaatteessa kasvaa.

• Neuvoton
        lainaaja2 kirjoitti:

Tuota samaa ajattelin itsekin, mutta onko pankissa kerrottava mihin ylimenevä laina menee vai kerronko suoraan, että hoidan sillä muut lainat pois ja ostan hiukan huonekaluja ja vähän remontoin mahdollisesti?

Nordeasta ajattelin siis lainani otta myöskin. Ajattelin siis anoa 70000e asuntolainaa, ostaa n.50000 asunnon ja 20000 menee toisten lainojen maksuun ja huonekaluihin ym. Onnistuukohan?

• henkilö X

Pankille ei kannata valehdella. Asuntolainaa hakiessa joudut ilmoittamaan kaikki lainasi myös muissa rahalaitoksissa. Pankki haluaa varmaankin, että siirrät kaiken asiointisi samaan rahalaitokseen; myös opintolainat. Sovit sitten virkailijan kanssa mikä on maksimimäärä minkä voit maksaa kuussa kaikista lainoistasi (luulisin, että 40-45 % nettotuloista). Kyllä siinä sitten joku ratkaisu varmasti löytyy, ehkä lainojen yhdistäminen. Yhdistämisessä pitää ottaa huomioon, että sinulla täytyy sitten olla takaajia/reaalivakuutta, koska opintolainan takaa valtio.

• asuntolaina

Ensiasunnon lainan takaa valtio, mikäli omarahoitus on vähintään 15 %.

• Ruoholahti
        asuntolaina kirjoitti:

Ensiasunnon lainan takaa valtio, mikäli omarahoitus on vähintään 15 %.

No valtiontakauksen saa kyllä muutkin kuin kuin ensiasunnon ostajat. Muttamutta...
        Alkuperäinen kyselijä tuossa vähän ylempänä suunnitteli siis ostavansa 50 tonnin asunnon ja ottavansa 70 tonnia lainaa. Äkkiä laskien pankki kelpuuttaa asunnon vakuusarvoksi 0,7*50000=35000. Valtio EI varmasti takaa tuota asunnon hinnan yli menevää lainaosuutta, vaan max 0,15*50000=7500.

Summasummarum: vakuudet riittävät ainoastaan 42500 euroon asti eli 70 tonnia lainaa saadakseen hakijan pitäisi keksiä jostain vakuuksia 27500 euron edestä. Suhteellisesti aika iso osuus, kun ajattelee, että hakijan kassavirrat ovat jo aiemmin olleet negatiivisia (on jouduttu ottamaan sitä kulutusluottoa).

Ja kuten aiemmin todettu, lainaa haettaessa on kerrottava muut vastuut eli luotot/takaukset ym. myös muille rahoituslaitoksille eli lainanmyöntäjältä salassa toimiminen ei ainakaan moraalisesti ole oikein.

Jos minä olisin alkuperäinen kysyjä, menisin siis avoimin kortein pankkiin neuvottelemaan. Kertoisin rehellisesti tilanteen ja kysyisin, miten pankin mielestä kannattaisi toimia ja mitkä ylipäätään ovat vaihtoehdot.

• Neuvoton
        Ruoholahti kirjoitti:

No valtiontakauksen saa kyllä muutkin kuin kuin ensiasunnon ostajat. Muttamutta...
        Alkuperäinen kyselijä tuossa vähän ylempänä suunnitteli siis ostavansa 50 tonnin asunnon ja ottavansa 70 tonnia lainaa. Äkkiä laskien pankki kelpuuttaa asunnon vakuusarvoksi 0,7*50000=35000. Valtio EI varmasti takaa tuota asunnon hinnan yli menevää lainaosuutta, vaan max 0,15*50000=7500.

Summasummarum: vakuudet riittävät ainoastaan 42500 euroon asti eli 70 tonnia lainaa saadakseen hakijan pitäisi keksiä jostain vakuuksia 27500 euron edestä. Suhteellisesti aika iso osuus, kun ajattelee, että hakijan kassavirrat ovat jo aiemmin olleet negatiivisia (on jouduttu ottamaan sitä kulutusluottoa).

Ja kuten aiemmin todettu, lainaa haettaessa on kerrottava muut vastuut eli luotot/takaukset ym. myös muille rahoituslaitoksille eli lainanmyöntäjältä salassa toimiminen ei ainakaan moraalisesti ole oikein.

Jos minä olisin alkuperäinen kysyjä, menisin siis avoimin kortein pankkiin neuvottelemaan. Kertoisin rehellisesti tilanteen ja kysyisin, miten pankin mielestä kannattaisi toimia ja mitkä ylipäätään ovat vaihtoehdot.

Vanhempani omakotitalosta saa about 150000:n takauksen eli riittäisi varmaan? Jep, olet oikeassa eli parempi varmaan mennä ihan avoimesti kertomaan tilanteen ja neuvottelemaan eri vaihtoehdoista.

• lainaa ottanut
        Neuvoton kirjoitti:

Vanhempani omakotitalosta saa about 150000:n takauksen eli riittäisi varmaan? Jep, olet oikeassa eli parempi varmaan mennä ihan avoimesti kertomaan tilanteen ja neuvottelemaan eri vaihtoehdoista.

Kyllä Nordeasta saa enemmän lainaa ja kannattaa todellakin olla avoin ja kertoa mihin lainaa tarvitsee. Itse olen ottanut lainaa kahteen kiinteistöön ja niin sanottua ylimääräistä niiden mukana noin 35000e. Joten eikun vaan Nordeaan juttusille, sieltä ne kyllä kertovat miten voi ja kannattaa tehdä.

• Neuvo

Älä ota lisää velkaa, kun et pysty edes vanhoja maksamaan mietis nyt vielä vähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16923
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4614
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2637
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1928
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1559
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      395
      1504
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1379
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      17
      1034
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      9
      1002
    Aihe