Koira allergiselle

Koira allergiselle

Onko kenelläkään allergisella kokemusta elämästä kultaisennoutajan kanssa? Olemme avopuolisoni kanssa harkinneet asiaa pitkään ja tuttujen kultainennoutaja on ollut hoidossa/ "testauksessa". Tuntui, että elämä sujuisi. Mutta pelottaa silti hieman...
Koirasta emme luopuisi, mutta oletteko te siedättyneet omille koirillenne, kuten olen kuullut monille tapahtuvan?
Pääsykielto olisi makuuhuoneeseen ja sohville. Myös ilmanraikastin olisi ostoslistalla...
Kertokaa omia kokemuksianne ja "vinkkejänne".

19

14026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkkaan

      Allergioita monenlaisia. Itse en voisi noutajaa ottaa koska en voi sietää rasvassa/karvassa olevaa koiran hajua. Itse siedän koirat jotka ei haise koiralta ja joista ei lähde karvaa. (koira pestään joka kuukausi)Eli meillä on ollut 5v koira josta en saa allergia oireita vaikka olen testeissä koira-allerginen ja olen kärsinyt kotonani ollessa suomenajokoiran hajusta. Alkuun koira ei saanut tulla makuuhuoneeseen, koira ei saa nousta nytkään sänkyyn jossa nukutaan. Silti kukaan ei suosittele koiraa allergiselle.

    • Pirkko

      Meillä on kaksi koiraa, joiden karvoille en ole allerginen. Mutta toisen syljelle olen, jos se lipaisee käsivartta tai naamaa.
      Koirista olen allerginen rottweillerille ja cockerspanielille. Mahdollisesti muillekin, kaikista ei ole kokemusta.
      Minulla on ollut marsu, jolle allergisoiduin 2-3 vuodessa. lapsillani oli kani, jolle allergisoiduin vasta 8-vuodessa (se kääpiökani eli yli 10-vuotiaaksi).

      Jos allergisoidun nyt meillä oleville koirille (7 ja 1,5 vuotiaat) ne pääsevät tyttäreni luokse vakituisesti asumaan. Jokin takaportti siis ainakin kannattaisi olla.

      • haahuilija

        Riippuu ihmisestä ja koirasta.Itse en kultsin kanssa voisi elää.En pärjää muidenkaan koirien kanssa.


    • titta

      eikös kuitenkin kannattaisi kokeilla pientä koiraa, sellaista jonka karva ei pöllyä ympäri huushollia ja hilseenkin määrä olisi pienempi.mulla kiinanharjakoira puuterihuisku, nätti, ei juuri hauku ja on koiran näköinen vaikka onkin pieni ja karvaa ei irtoa juuri ollenkaan. pesen sitä 1- 1 1/2 viikon välein, kuten rotua kuuluu. pitää hilseen poissa.

      • titta

        tosin en ole koirille allerginen, siitepölyille kyllä..


    • kannattaa

      Kannattaisi kokeilla vaikkapa villakoiraa. Sitä monet allergisetkin sietää. Siitä ei irtoa karvaa (siksi niitä trimmataan). Villakoirat ovat myös todella ihania; eloisia, oppivaisia, tottelevia ja rakastavat sinua yli kaiken. Villakoira on myös kova kulkemaan, joten pienenkin villiksen kanssa voi lenkkeillä pitkiäkin matkoja. Toisaalta se ei vaadi jatkuvaa lenkittelyä, jos ei siltä itsestäsi tunnu. Suosittelen.

      • ei kannata

        Se ei vaan ole pelkästään koiran karva mikä allergisoi, vaan koiran hilse ja eritteet (sylki, virtsa). En suosittele allergiselle mitään koiraa. Lievässä tapauksessa koira aiheuttaa ihottumaa tai aivastelua, vakavassa tapauksessa naama turpoaa kuin pullataikina ja pahimmassa tapauksessa saa astmapiipun kaverikseen loppuiäksi.


      • kannattaa
        ei kannata kirjoitti:

        Se ei vaan ole pelkästään koiran karva mikä allergisoi, vaan koiran hilse ja eritteet (sylki, virtsa). En suosittele allergiselle mitään koiraa. Lievässä tapauksessa koira aiheuttaa ihottumaa tai aivastelua, vakavassa tapauksessa naama turpoaa kuin pullataikina ja pahimmassa tapauksessa saa astmapiipun kaverikseen loppuiäksi.

        Kyllä kannattaa kokeille. Kolme vuotta on mennyt villakoiran kanssa ilman ongelmia. Ja tiedän toisiakin, jotka pärjäävät villakoiran kanssa, vaikka ovat koira-allergisia.

        Tiedän kyllä nuo jutut allergisoivista aineista. Kaikille proteiineille voi allergisoitua - vaikka omalle ukolleen. Ja astmapiiputkin tiedän.

        Vaan silti voin elää villakoirani kanssa ongelmitta. Ei ole mitään syytä varoa eläimiä ns. etukäteen. Liika hygieenisyys ja eläimettömyys ei nykylääketieteen tietämyksen mukaan millään lailla suojaa allergioilta tai astmalta, mieluumminkin päinvastoin. Olen keskustellut asiasta lastenlääkärin kanssa.


      • silkkiterriereistä
        kannattaa kirjoitti:

        Kyllä kannattaa kokeille. Kolme vuotta on mennyt villakoiran kanssa ilman ongelmia. Ja tiedän toisiakin, jotka pärjäävät villakoiran kanssa, vaikka ovat koira-allergisia.

        Tiedän kyllä nuo jutut allergisoivista aineista. Kaikille proteiineille voi allergisoitua - vaikka omalle ukolleen. Ja astmapiiputkin tiedän.

        Vaan silti voin elää villakoirani kanssa ongelmitta. Ei ole mitään syytä varoa eläimiä ns. etukäteen. Liika hygieenisyys ja eläimettömyys ei nykylääketieteen tietämyksen mukaan millään lailla suojaa allergioilta tai astmalta, mieluumminkin päinvastoin. Olen keskustellut asiasta lastenlääkärin kanssa.

        Hei
        Mitäs mieltä olette silkkiterriereistä, jos karva leikataan lyhyeksi. Olen ihastunut silkkiterrieriin ja poikani haluaisi sellaisen kovasti omaksi. Hänellä ei ole todettua koira-allergiaa mutta on allerginen lepälle, koivulle ja kaikille heinille. Kannattaako riskeerata. Silkkiterrieri on kyllä aivan ihana ja haluaisin kyllä kovasti kokeilla. Onko kellään kokemusta sen allergisoivasta vaikutuksesta. Sillä ei pitäisi olla ainakaan karvanlähtöaikoja.


      • miss.vesikoirat
        kannattaa kirjoitti:

        Kyllä kannattaa kokeille. Kolme vuotta on mennyt villakoiran kanssa ilman ongelmia. Ja tiedän toisiakin, jotka pärjäävät villakoiran kanssa, vaikka ovat koira-allergisia.

        Tiedän kyllä nuo jutut allergisoivista aineista. Kaikille proteiineille voi allergisoitua - vaikka omalle ukolleen. Ja astmapiiputkin tiedän.

        Vaan silti voin elää villakoirani kanssa ongelmitta. Ei ole mitään syytä varoa eläimiä ns. etukäteen. Liika hygieenisyys ja eläimettömyys ei nykylääketieteen tietämyksen mukaan millään lailla suojaa allergioilta tai astmalta, mieluumminkin päinvastoin. Olen keskustellut asiasta lastenlääkärin kanssa.

        Juu, villakoia on myös hyvä vaihtehto. Tässä lisää:

        Portgalinveikoira, ei lähde karvaa, helppohoitoinen turkki
        Espanajanvesikoira, ei lähde myökään karvaa, suhtkoht helppohoitoinen turkki
        lagotto romagnolo, ei lähde karvaaa, turkki voi olla vähän aastava. ei saa kuitenkaan harjata kovin usein?


    • http://www.sukaro.net/
      Tutustupas karvattomiin kavereihin. Näitä perunkarvaton, meksikonkarvaton, kiinanharjakoira sekä amerikan karvaton terrieri. Jälkimmäinen näistä kokemuksien mukaan kaikista vähiten allergisoiva...
      Yksi monista allergisoivista tekijöistä poistuu kun otat karvattoman koiran. Monilla atopiasta (astma, allergia, atooppinen ihottuma)kärsivillä rohkaisevia kokemuksia karvattomien kanssa elämisestä. Itselläni atopia ja meksikonkarvaton kaveri talossa...Kyllä se antaa enemmän kuin ottaa, mutta pitää olla valmis tekemään myönnytyksiä. Sisäsiistiksi opettamisvaihe saattaa laukaista allergian pahaksi. Omalle koiralle olen nykyään hyvinkin vastustuskykyinen. Hellyyttä jaetaan vaikka naaman nuolemiset jätetään muille..

    • Fiia_

      Mulla on koira-allergia enkä kestä olla mm. kultasennoutajan lähellä ees kovin kauaa, puhumattakaan silittämisestä. Me ostettiin vehnäterrieri eikä oo tullu mitään oireita :) Eli jos kultsin kanssa ei onnistu niin suosittelen vehnää kaikille! Ihana koira :)

      • muusa <3

        olemme ottamassa kultasta noutajaa, vaikka isäni onkin allerginen.. täytyy katsoa, miten käy!

        en välttämättä ottaisi terrieriä koska ne ovat metsästyskoiria alunperin..

        vielä;
        tietääkö kukaan mitään siedätyshoidosta?
        ensinnäkin voiko koiran ottaa vaikka hoito on kesken? siedätyshoito kestää niin kauan (2-3vuotta) en jaksaisi oottaa niin kauaa.. =)

        ja;
        toimiiko se aina?

        kiitos jos vastaatte! muusa


    • =)

      Olin viikon tätini luona jossa asustaa kultainennoutaja ja itselläni on allergia. Nyt koiralla oli kova karvanlähtöaika ja itselläni elämä siellä oli melko tukalaa ilman kunnon allergialääkkeitä. Mm. Henki meni ahtaalle ja nenä vuoti. Eikä ennen ole koirasta tullut noin pahoja oireita.. Kannattaa kyllä harkita tarkkaan minkä päätöksen teette! :)

    • mali koivula

      Jos olet allerginen koiranhilseelle ja karvalle,niinkuin mieheni,Älä laita koiraa.Me ostettiin kallis koira joka piti käydä allergigoille...Jouduttiin luopuunn,ja kun vieläkin kaipaan sitä koraa,just labradori oli meillkin.

      • maaminen

        ..allergisoivat, toiset enempi, toiset vähempi.
        Kaikkeen voi vaikuttaa itsekin jonkin verran..esim. laadukas ruoka joka pitää koiran ihon hyvänä. Pesu silloin tällöin varsinkin karvanlähdön aikaan. Ei ihottumia yms. Sisällä koiraa ei päästetä esim. makuuhuoneisiin, ahkera siivous, ilmanpuhdistimet...
        Kannattaa aina testata itse rotua jota on esim. hankkimassa.
        Sileäkarvaiset usein pahimpia, ainakin meillä, koska lyhyt peitinkarva päästää hilseen nopemmin läpi. Meillä on kestetty paremmin paksuturkkiset koirat, jopa paremmin kuin villakoirat yms.
        En suosittele hankkimaan jotain pientä karvakasaa ja sitten leikataan turkki pois.

        Itsekin koirakuumetta podemme, saapa nähdä mikä lopputulos...


    • Pumbadaa

      Tänne vielä.. Itse olemme ottamassa silkkiterrieriä, ja iskällä on allergia.. Kävimme kasvattajalla jolla oli siellä vapaana ainakin 5silkkiä, jotka nuolivat isäni käsiä ja muitakin, eikä mitään oireita tullut, ja jos sen koiran ottaa - niikun isäni, on valmis ottamaan riskin, että oireita tulee.

    • MinäMinä22

      tietääkö kukaan, onko mahdollista koiraa ottaa, vaikka olisi eläinallergiaa ja eläinastma?
      onko mitään rotua?
      tai että auttaako ulkokoira?

    • SIEDÄTYSHOITO

      Itse uskon siedätyshoitoon, koska itse olen siedättynyt villakoiralle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe