Antibiootit & raskaus?

Outi

Söin juuri antibiootit virtsatientulehdukseen (Ditrim Duplo). Epäilen olevani raskaana ja nyt pelkäänkin mitä ongelmia tuosta antibioottikuurista on sikiölle. (Lääkettä ei saa käyttää raskauden aikana; lukee paketissa).
Teen testin huomenna, mutta nämä asiat askarruttavat jo tänään kovasti.

Kiitos asiallisista vastauksista.

10

2256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • medina

Semmoinen ongelma on, että antibiootit syövät kaikki immuunijärjestelmäänkin kuuluvat bakteerit elimistöstäsi, joten jo tulevaa lastasi ajatellen sinun on otettava kunnollinen maitohappobakteerikuuri. Ja semmoista oikeaa ihmisspesifistä maitohappobakteeria eikä mitään meijerituotteiden valmistuksessa sivutuotteena syntyviä. Näin varmistat, että lapsesi saa kunnolllisen puolustusjärjestelmän ja ehkäiset hänen allergioitaan.

Ensi kerralla kun sairastut vastaaviin tulehduksiin, hae oliivinlehtiuutetta. Se tuhoaa bakteereja ja viruksia, muttei maitohappobakteerikantaa.

• Sairaanhoitaja

Älä ota yhtään tablettia vaan soita terv.keskukseen ja pyydä yhdistämään omalle lääkärille ja kerro että epäilet olevasi raskaana. Hän näkee kyllä tiedoistasi mitä on sinulle määrännyt. Virtsatientulehdus on muuten aika tavallinen alkuraskaudessa, mutta haitallinen. Tärkeintä on, ettet odottele vaan otat viipymättä yhteyttä lääkäriin.

• lääkekuuri tai toiminta

pitäisi vielä ihan alussa vaikuttaa mihinkää?! ite oon aina ennen plussaamista syöny jos jonkunlaista nappia mitkä raskausaikana kielettyjä...mut en oo mikään lääkäri ni tiiä 100 varmasti:)

• ...

Kyllä voi. Riippuu varmasti lääkkeestä. Osalla lääkkeistä voi olla todella haitallisia seurauksia.

• sintsu

mä olen saanut tän raskauden aikana ainakin 6kertaa antibiootti kuurin kun on ollut virtsatietulehdus ja se on kuulemma yleistä raskauden aikana.. tällä hetkellä on menossa rv34 4

• ...

jos lääkäri on tiennyt raskaudestasi, hän tuskin olisi määrännyt lääkettä joka vahingollinen sikiölle. Itse olen nyt raskauden aikana syönyt v-pen(penisiliini) kuureja. Tulehdus hoitamattomana on vaarallisempi kuin osa antibiooteista.

• Sabzu

Juu olen kuullut että virtsatieinfektiot ovat yleisiä raskausaikana... minulla ne oli yleisiä jo kauan ennen raskautta kunnes kyllästyin ainaisiin antibioottikuureihin ja koko pissatulehdukseen.

Otin selvää miten ennaltaehkäistä koko vaivaa ihan luonnollisin menetelmin.. enkä ole sairastunut kyseiseen tulehdukseen pitkään aikaan en edes raskausaikana, rv26 5! (koputan kolmesti puuta) =)
      Kannattaa pitää huolta hygienistaan:alapääpesut ennen ja jälkeen yhdynnän pissata ennen ja jälkeen yhdynnän vaikka paljoa ei etes tulisikaan; suojata kylmältä, syödä karpaloa ainakin viikon jos edes hieman tuntuu tulevan oireita tulehduksen suuntaan.. voi karpaloa syödä tietenkin ihan muutenkin ennaltaehkäisyyn. Eikä kannata kauaa pidättää pissaa, heti vaan vessaan jos hätä yllättää. Nämä ovat ainakin auttaneet minua. Toivottavasti näistä myös muillekkin apua! =)

Iloista odotusta kaikille! :)

• Sabzu

Unohdin kirjoittaa, että jos vaiva on kuitenkin kaikesta huolimatta tullakseen, niin parempi syödä se antibioottikuuri. Olen myös kuullut että hoitamattomana pissatulehdus vaaraksi vaaville.. ja tietysti myös itelle! :/

• tuimaliini
        Sabzu kirjoitti:

Unohdin kirjoittaa, että jos vaiva on kuitenkin kaikesta huolimatta tullakseen, niin parempi syödä se antibioottikuuri. Olen myös kuullut että hoitamattomana pissatulehdus vaaraksi vaaville.. ja tietysti myös itelle! :/

ei ole onneksi koskaan ollut virtsatietulehdusta (kop kop), se on varmaan karsee vaiva, mutta sain tuossa kesällä kampylobakteerin aiheuttaman vatsataudin ja se ei mennyt ohi kun antibiootilla. Lääkäri sanoi eka, että koitetaan ilman kuuria, mutta kun näki tulehdusarvot, kirjoitti saman tien sen lääkkeen.

Mua kyllä kauhistutti alkaa syömään sitä antibioottia, mutta toisaalta hoitamaton tulehdus voi olla tosiaan pahempi kuin antibiootit, esim. mun tapauksessa nestehukka. Ja antibiootti on aina sellaista, mikä ei vahingoita sikiötä, mulla oli sellasta, mitä voi antaa ihan pienille lapsillekin ja onneksi se taisi vielä tehotakin.

• VASTAUS

Eli sama juttu kuin alkoholinkin kanssa. Istukka otta ruskuaispussin tehtävät siinä raskausviikon 7 kieppeillä. (Sinä olet nyt jotain 4 ). Tätä ennen alkion ja äidin verenkierrot eivät ole tekemisissä toistensa kanssa eli äidin käyttämät lääkkeet, alkoholi tms eivät pääse alkion verenkiertoon. Kun olet raskaana sinulle määrätään sitten vain sopivia antibiootteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe