Vasemman käden polku

Usva9

Kyselen myös täältä, jotka seuraavat foorumia.

Onko täällä muita Vasemman käden polun kulkijoita?

Olisin kiinnostunut mahdolliseen informaation vaihtoon kaltaisteni kanssa.
Voidaan keskustella ko. polun kulkemisesta ja muista siihen liittyvistä asioista sekä mahdollisesti voi syntyä jonkin asteinen yhteistyön mahdollisuus.
Jos asia kiinnostaa niin voitte ottaa minuun asiaan liittyen yhteyttä.
sp: [email protected]

42

16467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalki_Avatar

      >>Onko täällä muita Vasemman käden polun kulkijoita?

      >>Olisin kiinnostunut mahdolliseen informaation vaihtoon kaltaisteni kanssa.

      Joo. Olen Vasemman käden polun kulkija.

      • jaina

        Vai satanisti?

        Käsitteistöä olisi syytä kyllä vähän tarkentaa.


      • Kalki_Avatar
        jaina kirjoitti:

        Vai satanisti?

        Käsitteistöä olisi syytä kyllä vähän tarkentaa.

        Vasen on tosiallisesti ihan konkreetisti vasen, vasen puoli kehosta, ja oikea aivopuolisko.

        Sitten se mitä mieli muodostaa kuppikuntia: satanistit, jainalaiset, budhistit, taolaiset, maagikot, okkultistit, joogit, tantra - ei mua tällä hetkellä jaksa kiinnostaa.

        Ajatus vasemman puolen voimasta tulee siitä että yleensä henkisissä traditioissa vasenta puolta halveksitaan, tai se kielletään.

        Itse ajattelen että vasen puoli antaa voiman henkiseen kasvuun; mikä on tietty paradoksi koska "henki" ja "kasvu" ovat vasemman aivopuoliskon ominaisuuksia.


      • Tane-50

        Hei!
        Minä olen traditionaalinen satanisti, alun alkaen laveyläinen. Tästä olen kulkenut eteenpäin. Trad. satanismista on todella vähän kirjallisuutta suomeksi, mieleen tulee lähinnä Johannes Nefastos ja hänen mielstäni hyvät ja avartavat teoksensa.


      • Owen
        Tane-50 kirjoitti:

        Hei!
        Minä olen traditionaalinen satanisti, alun alkaen laveyläinen. Tästä olen kulkenut eteenpäin. Trad. satanismista on todella vähän kirjallisuutta suomeksi, mieleen tulee lähinnä Johannes Nefastos ja hänen mielstäni hyvät ja avartavat teoksensa.

        Siis mitä tuolla "traditionaalisella"
        tarkoitat? Missä mielessä traditionaalinen?
        Mistä traditiosta täsmälleenpuhut?

        Minun vaikutelmat on, että tämä
        "traditionaalinen" on joku musta-tuntuu-pohjainen
        fiilistely sellaisilta, jotka saa jotain fiboja
        kristinuskon kautta.

        Vai olenko väärässä?


      • Satanisti
        Owen kirjoitti:

        Siis mitä tuolla "traditionaalisella"
        tarkoitat? Missä mielessä traditionaalinen?
        Mistä traditiosta täsmälleenpuhut?

        Minun vaikutelmat on, että tämä
        "traditionaalinen" on joku musta-tuntuu-pohjainen
        fiilistely sellaisilta, jotka saa jotain fiboja
        kristinuskon kautta.

        Vai olenko väärässä?

        traditionaalinen satanismi on se kaikkein lähinnä saatananpalvontaa oleva satanismin muoto.


      • Nomore
        Tane-50 kirjoitti:

        Hei!
        Minä olen traditionaalinen satanisti, alun alkaen laveyläinen. Tästä olen kulkenut eteenpäin. Trad. satanismista on todella vähän kirjallisuutta suomeksi, mieleen tulee lähinnä Johannes Nefastos ja hänen mielstäni hyvät ja avartavat teoksensa.

        Johan Nefastos on Orthodoksinen satanisti eli hänellä ei ole mitään yhteyksiä vkp:n kanssa.
        Nefastos juoksee samojen kirjoitusten perässä kun kaikki muutkin krisityt eikä tee kristillisiin uskontoihi minkään laista pesäeroa, ainoastaan kääntää juutalaiset opit ympäri.


      • Sinister nova
        Nomore kirjoitti:

        Johan Nefastos on Orthodoksinen satanisti eli hänellä ei ole mitään yhteyksiä vkp:n kanssa.
        Nefastos juoksee samojen kirjoitusten perässä kun kaikki muutkin krisityt eikä tee kristillisiin uskontoihi minkään laista pesäeroa, ainoastaan kääntää juutalaiset opit ympäri.

        Johtuisikohan se, että satanismissa ja kristillisyydessä ei tehdä pesäeroa siitä, että Saatana on juutalaiskristillisestä mytologiasta? Toki, voit jauhaa paskaa jostain "satanismista ilman Saatanaa" tai väittää ettei Satanismissa esiintyvä Saatana ole kristillinen, mutta silloin et puhu Saatanasta. Saatana on ollut, on ja tulee olemaan aina kristillisyydestä lähtöisin ja vaikka kuinka CoSin kaltaiset hippisatanistit rutisevat, se ei muutu. Nähtävästi et tiedä gnostilaisuudesta mitään.


      • dfghtuyjiopåå
        Tane-50 kirjoitti:

        Hei!
        Minä olen traditionaalinen satanisti, alun alkaen laveyläinen. Tästä olen kulkenut eteenpäin. Trad. satanismista on todella vähän kirjallisuutta suomeksi, mieleen tulee lähinnä Johannes Nefastos ja hänen mielstäni hyvät ja avartavat teoksensa.

        "Seuratkoon jokainen omaa tähteään (jonka ydinolemus on aina johdettavissa tiettyyn arkkityyppiseen alkuvoimaan eli jumalprinsiippiin), sillä puhdistettuina valheesta ja arjen loasta työskentelevät kaikki vakavat ideologiat saman suuren päämäärän eteen. Oma tähteni on Azazelin Tähti, mestari Luciferin loistava tähti, joka edustaa hengen riippumattomuutta, aineen kuolemaa, älyllistä ja okkulttista voimaa."


      • Balaam
        dfghtuyjiopåå kirjoitti:

        "Seuratkoon jokainen omaa tähteään (jonka ydinolemus on aina johdettavissa tiettyyn arkkityyppiseen alkuvoimaan eli jumalprinsiippiin), sillä puhdistettuina valheesta ja arjen loasta työskentelevät kaikki vakavat ideologiat saman suuren päämäärän eteen. Oma tähteni on Azazelin Tähti, mestari Luciferin loistava tähti, joka edustaa hengen riippumattomuutta, aineen kuolemaa, älyllistä ja okkulttista voimaa."

        Ave! Jossain määrin samoilla linjoilla. Balaam


    • Pepsodent Black

      Mitä tarkoitat "vasemman käden polulla"? Ennen ei varmaan voi vastatakaan.

      • Usva9

        Mitä tarkoitat "vasemman käden polulla"?

        Vastaan: Samaa kuin Setin temppeli määrittelee, mutta mä laitan tähän tiivisteen johon olen koonut niin Setin temppeliltä, että myös muista lähteistä tietoa:

        (1.)   Vasemman käden polku/tie, joka lyhennetään suomalaisittain VKP ja englanniksi LHP, korostaa yleisesti ja eri VKP suuntaukset korostavat yksiöllisyyttä eli individualismia,

        (2)VKP suuntaukset käyttävät satanistisia ja synkkiä symboleita ja nimityksiä.

        (3.) oman todellisen Itsen löytämistä jota kutsutaan monilla nimillä riippuen eri alan järjestön ja filosofian kontekstista esim. Set, Erillisen Älyn Periaate, Musta Liekki (Setin Temppeli), Pimeyden Ruhtinas (Setin Temppeli ja LaVeyn satanismi), Saatana (LaVeyn satanismi, Azazelin Tähden filosofia), Lucifer (LaVeyn satanismi, gnostilainen luciferismi, Azazelin Tähden filosofia).

        (4.) Sitten korostetaan myös Nietzschen filosofiasta tuttua ajatusta että ”Jumala on kuollut” jota ideaa käytetään siinä merkityksessä, että ihmisen ulkopuolella ei ole mitään jumaluuksia tai Jumalaa, vaan se jumaluus on ihmisen todellinen Itse, joka on ihmisen sisin olemus, henki (psyyke Setin Temppelin mukaan) ja myös toisessa merkityksessä että Jumala on riippuvainen olemassaolostaan ihmisistä, jotka häntä palvovat, mutta kun ihminen ei välitä tuollaisesta Jumalasta, on se hänelle ”kuollut” myös siinä merkityksessä että ihminen luo itselleen mielikuvan jumalista ja siten luo myös Jumalan/jumalat ja tämä mielikuva ruokkii tuota jumaluususkoa ja sen voimiin liittyviä uskomuksia.

        (5.) Myös nk. antinomisuus (antinomia) eli ”lakia vastaan”, mutta tämä ei tarkoita sitä, että ihminen toimisi yhteiskunnan lakeja vastaan (tuo voi olla pinnallinen ajatus asiasta ja useimmiten joillekin teineille sisäsyntyinen tarve, joka voi johtaa antinomisuuden kaltaiseen tarpeeseen), vaan kyseenalaistaa ja vastustaa valmiita yhteiskunnan normaalisti hyväksyttyjä vastauksia, selityksiä, tapoja, tottumuksia ja ennakkoluuloisuutta erilaisia asioita kohtaan, joka muuten voisi johtaa lukkiutuneisiin ja vakiintuneisiin tapoihin ja tottumuksiin.
        VKP kulkijat ovat poikkiteloin kaikkeen valmiina annettuun ja siten ovat kapinallisia, niin kuin heidän esikuvansa Saatana.

        (6.) itsensä jumalallistaminen, ihminen itse on jumala.

        (7.) magiaa käytetään saamalla omalla tahdolla ympäröivä todellisuus muokattua heidän itsensä tahtomien mallien mukaiseksi. Magia lähtee omasta psyykeestä ja palautuu siihen takaisin. Käytetään nk. mustaa magiaa, jonka suurempi eli korkeampi mallilla pyritään vahvistamaan omaa todellisinta Itseään, omaa yksilöllisyyttään ja keskisttyy enemmän psyyken ja yliluonnolliselle tasoille ja pienempi/matalampi keskittyy siihen, miten tahdon alaista muutosta saadaan aikaan aistein havaitussa todellisuudessa eli tässä fyysisessä maailmassa ja myös aineellisen hyvän saavuttamiseen. Vastoin stereotypioita musta magia ei ole pelkästään toisten vahingoittamista, kostomagiaa, kirouksia ja toisten kustannuksella olevaa, vaikka se myös olla näitäkin.

        (8.) ihminen kehittää yksilöllistä itsetietoisuuttaan, erilliseksi ympäröivän todellisuuden/universumin kanssa, eikä pyri sitä sulauttamaan johonkin jumalaan niin kuin oikean käden polun OKP / RHP kulkijat tekevät.

        (9.) Numero 9. on itseensäpalautuva numero, joka kuvaa ihmisen todellista Itseä, on Luciferin ja Saatanan numero. Numero 9. kuvaa myös erakkoa, ihmistä joka on erillinen ympäröivästä universumista, joka ei elä niin kuin toiset tahtovat tai niin kuin viralliset tahot, vanhemmat, uskonnot, yhteiskunta, kulttuuriset yms. normit vaativat, vaan on ihminen joka ajattelee itse ja päättää itse omista itseään koskevista asioista, eikä anna itsensä ulkopuolisten auktoriteettien määrätä ja käskeä itseään.

        Vasemman käden polusta/tiestä saat lisätietoa seuraavista kirjoista:
        Don Webbin kirja "Seven Faces of Darkness" ja lisäksi
        "lords of the Left-Hand Path" jonka on kirjoittanut Stephen E. Flowers.
        Saatavilla http://www.runegild.org/runaraven1.html ja http://www.runegild.org/runaraven6.html
        Johannes Nefastos: Vasemman Käden Tie, löytyy http://www.ixaxaar.cjb.net/
        Tapio Kotkavuori: Vasemman Käden Polku, löytyy www.voimasana.fi
        Ja on monia muitakin järjestöjä ja suuntauksia, jotka täyttävät nämä vaatimukset.


      • Justifer
        Usva9 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "vasemman käden polulla"?

        Vastaan: Samaa kuin Setin temppeli määrittelee, mutta mä laitan tähän tiivisteen johon olen koonut niin Setin temppeliltä, että myös muista lähteistä tietoa:

        (1.)   Vasemman käden polku/tie, joka lyhennetään suomalaisittain VKP ja englanniksi LHP, korostaa yleisesti ja eri VKP suuntaukset korostavat yksiöllisyyttä eli individualismia,

        (2)VKP suuntaukset käyttävät satanistisia ja synkkiä symboleita ja nimityksiä.

        (3.) oman todellisen Itsen löytämistä jota kutsutaan monilla nimillä riippuen eri alan järjestön ja filosofian kontekstista esim. Set, Erillisen Älyn Periaate, Musta Liekki (Setin Temppeli), Pimeyden Ruhtinas (Setin Temppeli ja LaVeyn satanismi), Saatana (LaVeyn satanismi, Azazelin Tähden filosofia), Lucifer (LaVeyn satanismi, gnostilainen luciferismi, Azazelin Tähden filosofia).

        (4.) Sitten korostetaan myös Nietzschen filosofiasta tuttua ajatusta että ”Jumala on kuollut” jota ideaa käytetään siinä merkityksessä, että ihmisen ulkopuolella ei ole mitään jumaluuksia tai Jumalaa, vaan se jumaluus on ihmisen todellinen Itse, joka on ihmisen sisin olemus, henki (psyyke Setin Temppelin mukaan) ja myös toisessa merkityksessä että Jumala on riippuvainen olemassaolostaan ihmisistä, jotka häntä palvovat, mutta kun ihminen ei välitä tuollaisesta Jumalasta, on se hänelle ”kuollut” myös siinä merkityksessä että ihminen luo itselleen mielikuvan jumalista ja siten luo myös Jumalan/jumalat ja tämä mielikuva ruokkii tuota jumaluususkoa ja sen voimiin liittyviä uskomuksia.

        (5.) Myös nk. antinomisuus (antinomia) eli ”lakia vastaan”, mutta tämä ei tarkoita sitä, että ihminen toimisi yhteiskunnan lakeja vastaan (tuo voi olla pinnallinen ajatus asiasta ja useimmiten joillekin teineille sisäsyntyinen tarve, joka voi johtaa antinomisuuden kaltaiseen tarpeeseen), vaan kyseenalaistaa ja vastustaa valmiita yhteiskunnan normaalisti hyväksyttyjä vastauksia, selityksiä, tapoja, tottumuksia ja ennakkoluuloisuutta erilaisia asioita kohtaan, joka muuten voisi johtaa lukkiutuneisiin ja vakiintuneisiin tapoihin ja tottumuksiin.
        VKP kulkijat ovat poikkiteloin kaikkeen valmiina annettuun ja siten ovat kapinallisia, niin kuin heidän esikuvansa Saatana.

        (6.) itsensä jumalallistaminen, ihminen itse on jumala.

        (7.) magiaa käytetään saamalla omalla tahdolla ympäröivä todellisuus muokattua heidän itsensä tahtomien mallien mukaiseksi. Magia lähtee omasta psyykeestä ja palautuu siihen takaisin. Käytetään nk. mustaa magiaa, jonka suurempi eli korkeampi mallilla pyritään vahvistamaan omaa todellisinta Itseään, omaa yksilöllisyyttään ja keskisttyy enemmän psyyken ja yliluonnolliselle tasoille ja pienempi/matalampi keskittyy siihen, miten tahdon alaista muutosta saadaan aikaan aistein havaitussa todellisuudessa eli tässä fyysisessä maailmassa ja myös aineellisen hyvän saavuttamiseen. Vastoin stereotypioita musta magia ei ole pelkästään toisten vahingoittamista, kostomagiaa, kirouksia ja toisten kustannuksella olevaa, vaikka se myös olla näitäkin.

        (8.) ihminen kehittää yksilöllistä itsetietoisuuttaan, erilliseksi ympäröivän todellisuuden/universumin kanssa, eikä pyri sitä sulauttamaan johonkin jumalaan niin kuin oikean käden polun OKP / RHP kulkijat tekevät.

        (9.) Numero 9. on itseensäpalautuva numero, joka kuvaa ihmisen todellista Itseä, on Luciferin ja Saatanan numero. Numero 9. kuvaa myös erakkoa, ihmistä joka on erillinen ympäröivästä universumista, joka ei elä niin kuin toiset tahtovat tai niin kuin viralliset tahot, vanhemmat, uskonnot, yhteiskunta, kulttuuriset yms. normit vaativat, vaan on ihminen joka ajattelee itse ja päättää itse omista itseään koskevista asioista, eikä anna itsensä ulkopuolisten auktoriteettien määrätä ja käskeä itseään.

        Vasemman käden polusta/tiestä saat lisätietoa seuraavista kirjoista:
        Don Webbin kirja "Seven Faces of Darkness" ja lisäksi
        "lords of the Left-Hand Path" jonka on kirjoittanut Stephen E. Flowers.
        Saatavilla http://www.runegild.org/runaraven1.html ja http://www.runegild.org/runaraven6.html
        Johannes Nefastos: Vasemman Käden Tie, löytyy http://www.ixaxaar.cjb.net/
        Tapio Kotkavuori: Vasemman Käden Polku, löytyy www.voimasana.fi
        Ja on monia muitakin järjestöjä ja suuntauksia, jotka täyttävät nämä vaatimukset.

        Terminä vasemman käden polku on täydellisen turha ja kelvoton. Sillä ei ole minkäänlaista edes etäisesti yhtenäistä yleisesti hyväksyttyä merkitystä, eikä jako "oikeaan" ja "vasempaan" ole järin toimiva maailman uskontojen meressä.
        Sen lisäksi termiä "vasemman käden polku" käyttävät aika pitkälti ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat päättäneet itse kuuluvansa vasemman käden polkuun.
        En usko, että kukaan vakavasti otettava uskontotieteilijä pystyy käyttämään vasemman käden polkua millään tavalla järkevässä akateemisessa mielessä.

        Sen lisäksi, että termi on vain pienen yhteisön sisäisessä käytössä oleva itselle myönnettävä moraaliboostinimike, ei edes tämä pieni yhteisö pääse yhteisymmärrykseen siitä, mikä on vasemman käden polku.
        Esimerkkinä vaikka satanismi ja setismi. Setiläisten filosofiassa on runsaasti henkistä kasvua ja viittauksia vaikka mihin erilaisiin olemassaolon tasoihin. Laveyläisessä satanismissa taas kyse on aika pitkälti materialismista. Laveyläisten määritelmän mukaan setiläiset eivät ole vasemman homon polku, koska Temple of Set on tosiaankin aika henkinen. Setiläisten määritelmä vasemman käden polusta taas on muokattu sellaiseksi, että he itse pääsevät helposti kelkkaan. Sitten taas joku ONA herjaa kirjoituksissaan sekä Saatanan pissakirkon että Setin temppelin.

        Joillekin pässeille vasemman käden poluksi kelpaavat thelemiitit - vaikka Crowleyn jutuissa vasemman käden polkua kulkeva henkilö oli epäonnistunut adepti - tai vaikka saatananpalvojat.

        Sitten henkilökohtaisesti, Usva.

        (1.) Olet fiksu, koska pystyt kertomaan meille suomalaisille ihmisille, miten termit lyhennetään.

        (2.) Se, että Tapio Kotkavuoren kirjan kannessa on pentagrammi hakasella tai Anton LaVey puhuu ensimmäisissä kirjoituksissaan paljon kirkkoa vastaan, ei tee "satanistisista tai synkistä symboleista" mitenkään olennaisia asioita.

        (4.) Nietzschen ajatuksessa kuolleesta jumalasta ei ollut mitään tuollaista. Kyse koko virkkeessä oli siitä, että moderni ihminen ei usko enää samalla tavalla Jumalaan kuin ennen.

        (5.) Älä yleistä. Se, että Tapio Kotkavuoren tekstissä puhutaan itsensä haastamisesta ja tapoihin juurtumisen välttämistä, ei tarkoita, että sekään olisi jotenkin kantava pilari. Esimerkiksi Anton LaVeyllä on essee, jossa hän kertoo, että ei jaksa lähteä pois kotoaan, koska hänellä on jo kaikki, mitä hän tahtoo kokea. Hän voi lukea pitämänsä kirjat uudestaan, hän voi tehdä pitämiään asioita ynnä muuta ja ynnä muuta.

        (7.) Sinä et ole auktoriteetti sanomaan, millaista musta magia on yleisesti vasemman käden polussa - tai että kutsuvatko ylipäätään kaikki "vasemman käden polun kulkijat" magiaansa mustaksi. LaVeyn mukaan suurempaa magiaa on seremoniallinen magia ja pienempää Derren Brownin ja vastaavien mentaalikkojen harjoittamat manipuloivat taikatemput. Itse olen kuullut sellaisenkin selityksen, että suurempaa olisi mikä tahansa yhtenäiseen paradigmaan perustuva, eli vaikkapa enochia tai alkemia, ja pienempää olisivat kaikki "taikauskoiset" hupsutukset.

        (8.) Jos joskus näkisin kristityn - kristitty on hyvä esimerkki, koska pidät itseäsi kovinkin antikristillisenä velhona - joka yrittäisi sulauttaa itsensä Jumalaan, söisin heti raparperia juomatta päälle maitoa.

        (9.) Yhtä olennainen irtojuttu kuin jos kertoisin 666:n olevan mahtava numero sen vuoksi, että kirjassa The Magus Barret kertoi sen olevan Auringon numero ja kuten kaikki tietävät, Aurinko antaa voimaa ja blahblahblah Saatana on elämän alkuunpaneva kaaoksen blahblahblahb ja six, six, six, the number of the beast.


      • KSJ
        Justifer kirjoitti:

        Terminä vasemman käden polku on täydellisen turha ja kelvoton. Sillä ei ole minkäänlaista edes etäisesti yhtenäistä yleisesti hyväksyttyä merkitystä, eikä jako "oikeaan" ja "vasempaan" ole järin toimiva maailman uskontojen meressä.
        Sen lisäksi termiä "vasemman käden polku" käyttävät aika pitkälti ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat päättäneet itse kuuluvansa vasemman käden polkuun.
        En usko, että kukaan vakavasti otettava uskontotieteilijä pystyy käyttämään vasemman käden polkua millään tavalla järkevässä akateemisessa mielessä.

        Sen lisäksi, että termi on vain pienen yhteisön sisäisessä käytössä oleva itselle myönnettävä moraaliboostinimike, ei edes tämä pieni yhteisö pääse yhteisymmärrykseen siitä, mikä on vasemman käden polku.
        Esimerkkinä vaikka satanismi ja setismi. Setiläisten filosofiassa on runsaasti henkistä kasvua ja viittauksia vaikka mihin erilaisiin olemassaolon tasoihin. Laveyläisessä satanismissa taas kyse on aika pitkälti materialismista. Laveyläisten määritelmän mukaan setiläiset eivät ole vasemman homon polku, koska Temple of Set on tosiaankin aika henkinen. Setiläisten määritelmä vasemman käden polusta taas on muokattu sellaiseksi, että he itse pääsevät helposti kelkkaan. Sitten taas joku ONA herjaa kirjoituksissaan sekä Saatanan pissakirkon että Setin temppelin.

        Joillekin pässeille vasemman käden poluksi kelpaavat thelemiitit - vaikka Crowleyn jutuissa vasemman käden polkua kulkeva henkilö oli epäonnistunut adepti - tai vaikka saatananpalvojat.

        Sitten henkilökohtaisesti, Usva.

        (1.) Olet fiksu, koska pystyt kertomaan meille suomalaisille ihmisille, miten termit lyhennetään.

        (2.) Se, että Tapio Kotkavuoren kirjan kannessa on pentagrammi hakasella tai Anton LaVey puhuu ensimmäisissä kirjoituksissaan paljon kirkkoa vastaan, ei tee "satanistisista tai synkistä symboleista" mitenkään olennaisia asioita.

        (4.) Nietzschen ajatuksessa kuolleesta jumalasta ei ollut mitään tuollaista. Kyse koko virkkeessä oli siitä, että moderni ihminen ei usko enää samalla tavalla Jumalaan kuin ennen.

        (5.) Älä yleistä. Se, että Tapio Kotkavuoren tekstissä puhutaan itsensä haastamisesta ja tapoihin juurtumisen välttämistä, ei tarkoita, että sekään olisi jotenkin kantava pilari. Esimerkiksi Anton LaVeyllä on essee, jossa hän kertoo, että ei jaksa lähteä pois kotoaan, koska hänellä on jo kaikki, mitä hän tahtoo kokea. Hän voi lukea pitämänsä kirjat uudestaan, hän voi tehdä pitämiään asioita ynnä muuta ja ynnä muuta.

        (7.) Sinä et ole auktoriteetti sanomaan, millaista musta magia on yleisesti vasemman käden polussa - tai että kutsuvatko ylipäätään kaikki "vasemman käden polun kulkijat" magiaansa mustaksi. LaVeyn mukaan suurempaa magiaa on seremoniallinen magia ja pienempää Derren Brownin ja vastaavien mentaalikkojen harjoittamat manipuloivat taikatemput. Itse olen kuullut sellaisenkin selityksen, että suurempaa olisi mikä tahansa yhtenäiseen paradigmaan perustuva, eli vaikkapa enochia tai alkemia, ja pienempää olisivat kaikki "taikauskoiset" hupsutukset.

        (8.) Jos joskus näkisin kristityn - kristitty on hyvä esimerkki, koska pidät itseäsi kovinkin antikristillisenä velhona - joka yrittäisi sulauttaa itsensä Jumalaan, söisin heti raparperia juomatta päälle maitoa.

        (9.) Yhtä olennainen irtojuttu kuin jos kertoisin 666:n olevan mahtava numero sen vuoksi, että kirjassa The Magus Barret kertoi sen olevan Auringon numero ja kuten kaikki tietävät, Aurinko antaa voimaa ja blahblahblah Saatana on elämän alkuunpaneva kaaoksen blahblahblahb ja six, six, six, the number of the beast.

        Kun opit asennoitumaan hieman vähemmän jyrkästi ehkä niin tulet huomaamaan että termien
        määritteleminen tuollaiselta kantilta ei ole
        juurikaan sen hyödyllisempää. Ja mitäs siitä
        jos uskontotieteilijät eivät osaa käyttää
        joitakin termejä akateemisessa mielessä?
        Miksi kuvittelet että niitä pystyisi käyttämään
        järkevästi sellaisessa mielessä ylipäänsä?
        Uskontotieteilijät harvemmin ovat paneutuneet
        kovin syvällisesti tutkimiensa uskontojen
        todellisuuteen. Siinä mielessä, nyt
        kun oli Kotkavuoresta puhetta, hän vaikuttaa
        yhdeltä niistä harvoista oikeasti
        vakavastiotettavista uskontotieteilijöistä.
        Vasemman käden polku saattaa olla jollekulle
        "moraalibuusti", aivan kuten mikä hyvänsä nimike,
        mutta olet kyllä väärässä siinä että se olisi
        yksinomaan harjoittajiensa itsestään käyttämä
        termi. Niin ei ole koskaan ollut, myöskään
        siellä mistä käsite alunperin kumpuaa, eli Intiassa. "Vasemman käden (tai vasemman
        puoleinen) polku" kuvaa siis aivan tiettyä
        asiaa, aivan kuten tekee "oikean käden (tai
        puoleinen) polkukin". Mutta mikä sinä olet,
        (tai kukaan muukaan), ylipäänsä päättämään
        mitkä käsitteet ovat toisille merkityksellisiä,
        ja millä tavoin. Jos ei jokin asia mahdu sinun
        järkeesi, ymmärrykseesi, tai kokemusmaailmaasi
        nyt, niin kannattaa varautua siihen että
        jonakin päivänä ehkä mahtuu, ja sitä kitkerämpää
        kalkkia on egollasi nieltävänä turhassa
        itsetärkeydessään. Ja melko harvat sitä
        lopultakaan kykenevät nielemään...


      • Justifer
        KSJ kirjoitti:

        Kun opit asennoitumaan hieman vähemmän jyrkästi ehkä niin tulet huomaamaan että termien
        määritteleminen tuollaiselta kantilta ei ole
        juurikaan sen hyödyllisempää. Ja mitäs siitä
        jos uskontotieteilijät eivät osaa käyttää
        joitakin termejä akateemisessa mielessä?
        Miksi kuvittelet että niitä pystyisi käyttämään
        järkevästi sellaisessa mielessä ylipäänsä?
        Uskontotieteilijät harvemmin ovat paneutuneet
        kovin syvällisesti tutkimiensa uskontojen
        todellisuuteen. Siinä mielessä, nyt
        kun oli Kotkavuoresta puhetta, hän vaikuttaa
        yhdeltä niistä harvoista oikeasti
        vakavastiotettavista uskontotieteilijöistä.
        Vasemman käden polku saattaa olla jollekulle
        "moraalibuusti", aivan kuten mikä hyvänsä nimike,
        mutta olet kyllä väärässä siinä että se olisi
        yksinomaan harjoittajiensa itsestään käyttämä
        termi. Niin ei ole koskaan ollut, myöskään
        siellä mistä käsite alunperin kumpuaa, eli Intiassa. "Vasemman käden (tai vasemman
        puoleinen) polku" kuvaa siis aivan tiettyä
        asiaa, aivan kuten tekee "oikean käden (tai
        puoleinen) polkukin". Mutta mikä sinä olet,
        (tai kukaan muukaan), ylipäänsä päättämään
        mitkä käsitteet ovat toisille merkityksellisiä,
        ja millä tavoin. Jos ei jokin asia mahdu sinun
        järkeesi, ymmärrykseesi, tai kokemusmaailmaasi
        nyt, niin kannattaa varautua siihen että
        jonakin päivänä ehkä mahtuu, ja sitä kitkerämpää
        kalkkia on egollasi nieltävänä turhassa
        itsetärkeydessään. Ja melko harvat sitä
        lopultakaan kykenevät nielemään...

        En usko, että nykyaikana tulee löytymään kuin kourallinen, jos sitäkään, henkilöitä, jotka ovat ns. "oikean käden polkua", mutta käyttävät silti termiä "vasemman käden polku". Ehkä se oli Intiassa tantrassa joskus muinoin eri juttu tai ehkä joskus hippien aikakaudella joku Blavinskystä innostunut saattoi jakaa hyvikset ja pahikset oikeaan ja vasempaan, mutta sellaista se ei ole nykyään.

        Kuinka monesti olet kuullut ihmisen sanovan, että hän edustaa vasemman käden polkua? Varmaan enemmän kuin pari kertaa.

        Entä kuinka monta kertaa olet kuullut ihmisen sanovan, että hän edustaa oikean käden polkua? Tuskin kovin monesti.

        Mielestäni aika hyvä vastalause koko termiä kohtaan on se, että kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä sillä edes tarkoitetaan. Se johtuu tietenkin siitä, että hyvin moni tarkoittaa sillä kokonaan eri juttuja. Kerroin jo tämän esimerkin, mutta kerron sen uudestaan:
        Anton LaVeyn Samperin kirkon mukaan vasemman käden polkuun ei kuulu mikään metafyysinen haihattelu. Sitten taas kirjassa Lucifer Rising eräs setiläinen kertoo, että setiläisten tarkoitus on kehittää omaa tahtoa niin vahvaksi, että se pysyy olemassa heidän fyysisen kuolemansakin jälkeen. ONA puolestaan on kirjoittanut artikkeleita siitä, että molemmat noista isommista porukoista kusevat ja eivät ole kovin vasemman jalan varvas.

        Jos olisi olemassa termi "Krimp", jolla joku tarkoittaisi väriä punainen, joku väriä keltainen ja joku väriä vihreä, olisi aika pässiä yrittää käyttää termiä yhtään missään vähänkään yleisemmässä yhteydessä.

        Quite simple, really.


      • Lalitha
        Justifer kirjoitti:

        En usko, että nykyaikana tulee löytymään kuin kourallinen, jos sitäkään, henkilöitä, jotka ovat ns. "oikean käden polkua", mutta käyttävät silti termiä "vasemman käden polku". Ehkä se oli Intiassa tantrassa joskus muinoin eri juttu tai ehkä joskus hippien aikakaudella joku Blavinskystä innostunut saattoi jakaa hyvikset ja pahikset oikeaan ja vasempaan, mutta sellaista se ei ole nykyään.

        Kuinka monesti olet kuullut ihmisen sanovan, että hän edustaa vasemman käden polkua? Varmaan enemmän kuin pari kertaa.

        Entä kuinka monta kertaa olet kuullut ihmisen sanovan, että hän edustaa oikean käden polkua? Tuskin kovin monesti.

        Mielestäni aika hyvä vastalause koko termiä kohtaan on se, että kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä sillä edes tarkoitetaan. Se johtuu tietenkin siitä, että hyvin moni tarkoittaa sillä kokonaan eri juttuja. Kerroin jo tämän esimerkin, mutta kerron sen uudestaan:
        Anton LaVeyn Samperin kirkon mukaan vasemman käden polkuun ei kuulu mikään metafyysinen haihattelu. Sitten taas kirjassa Lucifer Rising eräs setiläinen kertoo, että setiläisten tarkoitus on kehittää omaa tahtoa niin vahvaksi, että se pysyy olemassa heidän fyysisen kuolemansakin jälkeen. ONA puolestaan on kirjoittanut artikkeleita siitä, että molemmat noista isommista porukoista kusevat ja eivät ole kovin vasemman jalan varvas.

        Jos olisi olemassa termi "Krimp", jolla joku tarkoittaisi väriä punainen, joku väriä keltainen ja joku väriä vihreä, olisi aika pässiä yrittää käyttää termiä yhtään missään vähänkään yleisemmässä yhteydessä.

        Quite simple, really.

        Jos tietämyksesi vasemman käden polusta on Baddeleyn Lucifer Rising-kirjan, LaVeyn kirjoitusten tai Blavatskyn varassa, niin on turha edes keskustella vasemman käden polusta.

        Eikä se ollut Intian tantrassa "ennen muinoin", vaan yhä. Länsimaissa tätä termistöä korostetaan, sillä se on kuitenkin täällä aika uusi ilmiö, toisin kuin Intiassa, missä keskitytään enemmän konkreettisiin harjoituksiin, eikä vain teoretisointiin siitä, mitä VKP on. Ja kyllä aiheesta löytyy ei-satanistista kirjallisuutta, tutkijoidenkin kirjoittamia. Mutta näitä on etsittävä aivan muista lähteistä, kuin länsimaisen "satanismin" parista (saati keskustelupalstoilta). En luettele yhtä ainutta teosta tässä, sillä olen huomannut, että kulunut sanonta "helmiä sioille" on totta aivan liian usein. Ja kirjat eivät pitkälle auta, vaan tarvitaan muutakin, mikäli mielii vasemman (tai oikean) käden polkua tosissaan kulkea. Pelkästään uteliaiden tai jo alkuun negatiivisesti suhtautuvien ei olekaan syytä saada autenttista tietoa.

        "Ignorant of the Truth within himself, the fool is infatuated with books, like the dull-witted shepherd who searches for a goat in the well when it is in its enclosure.

        Verbal knowledge is of no use for overcoming the delusions of the world, just as darkness does not cease to exist merely by talking about a lamp."

        - Kularnava-Tantra


      • naapuri
        Justifer kirjoitti:

        En usko, että nykyaikana tulee löytymään kuin kourallinen, jos sitäkään, henkilöitä, jotka ovat ns. "oikean käden polkua", mutta käyttävät silti termiä "vasemman käden polku". Ehkä se oli Intiassa tantrassa joskus muinoin eri juttu tai ehkä joskus hippien aikakaudella joku Blavinskystä innostunut saattoi jakaa hyvikset ja pahikset oikeaan ja vasempaan, mutta sellaista se ei ole nykyään.

        Kuinka monesti olet kuullut ihmisen sanovan, että hän edustaa vasemman käden polkua? Varmaan enemmän kuin pari kertaa.

        Entä kuinka monta kertaa olet kuullut ihmisen sanovan, että hän edustaa oikean käden polkua? Tuskin kovin monesti.

        Mielestäni aika hyvä vastalause koko termiä kohtaan on se, että kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä sillä edes tarkoitetaan. Se johtuu tietenkin siitä, että hyvin moni tarkoittaa sillä kokonaan eri juttuja. Kerroin jo tämän esimerkin, mutta kerron sen uudestaan:
        Anton LaVeyn Samperin kirkon mukaan vasemman käden polkuun ei kuulu mikään metafyysinen haihattelu. Sitten taas kirjassa Lucifer Rising eräs setiläinen kertoo, että setiläisten tarkoitus on kehittää omaa tahtoa niin vahvaksi, että se pysyy olemassa heidän fyysisen kuolemansakin jälkeen. ONA puolestaan on kirjoittanut artikkeleita siitä, että molemmat noista isommista porukoista kusevat ja eivät ole kovin vasemman jalan varvas.

        Jos olisi olemassa termi "Krimp", jolla joku tarkoittaisi väriä punainen, joku väriä keltainen ja joku väriä vihreä, olisi aika pässiä yrittää käyttää termiä yhtään missään vähänkään yleisemmässä yhteydessä.

        Quite simple, really.

        >>Mielestäni aika hyvä vastalause koko termiä kohtaan on se, että kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä sillä edes tarkoitetaan.


      • Justifer
        Lalitha kirjoitti:

        Jos tietämyksesi vasemman käden polusta on Baddeleyn Lucifer Rising-kirjan, LaVeyn kirjoitusten tai Blavatskyn varassa, niin on turha edes keskustella vasemman käden polusta.

        Eikä se ollut Intian tantrassa "ennen muinoin", vaan yhä. Länsimaissa tätä termistöä korostetaan, sillä se on kuitenkin täällä aika uusi ilmiö, toisin kuin Intiassa, missä keskitytään enemmän konkreettisiin harjoituksiin, eikä vain teoretisointiin siitä, mitä VKP on. Ja kyllä aiheesta löytyy ei-satanistista kirjallisuutta, tutkijoidenkin kirjoittamia. Mutta näitä on etsittävä aivan muista lähteistä, kuin länsimaisen "satanismin" parista (saati keskustelupalstoilta). En luettele yhtä ainutta teosta tässä, sillä olen huomannut, että kulunut sanonta "helmiä sioille" on totta aivan liian usein. Ja kirjat eivät pitkälle auta, vaan tarvitaan muutakin, mikäli mielii vasemman (tai oikean) käden polkua tosissaan kulkea. Pelkästään uteliaiden tai jo alkuun negatiivisesti suhtautuvien ei olekaan syytä saada autenttista tietoa.

        "Ignorant of the Truth within himself, the fool is infatuated with books, like the dull-witted shepherd who searches for a goat in the well when it is in its enclosure.

        Verbal knowledge is of no use for overcoming the delusions of the world, just as darkness does not cease to exist merely by talking about a lamp."

        - Kularnava-Tantra

        Edelleenkään et osoita mitään sitä vastaan, mikä termissä eniten mättää. Eli, sitä käytetään niin monessa eri yhteydessä niin monella eri tavalla, että siitä olevan näkemykset eroavat toisistaan kuin yö ja simpukka, mikä merkitsee sitä, että termi yleisessä käytössä on täysin vailla minkäänlaista todellista pointtia.

        Tässä pieni tehtävä; Kirjoita intialaisen vkp-tantran pääpointteja ja sitten yritä yhdistellä niitä länsimaisiin vkp-juttuihin sillä tavalla, että saat vaikka kaikki nämä kolme toisistaan eroavaa järjestöä, joita itse käytin esimerkkeinä (Temple of Set, Order of the Nine Angles ja Church of Satan) passaamaan siihen.
        Jos et pysty, se todennäköisesti osoittaa, että termi on kehno käytettäväksi länsimaisissa esoteerisissa tai vastaavissa porukoissa.
        Voit myös yrittää kehittää vasemman käden polulle oman määritelmäsi, joka erottaa vaikka kristinuskon, mutta silti nappaa nämä kolme samaan lokeroon.

        Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.


      • naapuri
        Justifer kirjoitti:

        Edelleenkään et osoita mitään sitä vastaan, mikä termissä eniten mättää. Eli, sitä käytetään niin monessa eri yhteydessä niin monella eri tavalla, että siitä olevan näkemykset eroavat toisistaan kuin yö ja simpukka, mikä merkitsee sitä, että termi yleisessä käytössä on täysin vailla minkäänlaista todellista pointtia.

        Tässä pieni tehtävä; Kirjoita intialaisen vkp-tantran pääpointteja ja sitten yritä yhdistellä niitä länsimaisiin vkp-juttuihin sillä tavalla, että saat vaikka kaikki nämä kolme toisistaan eroavaa järjestöä, joita itse käytin esimerkkeinä (Temple of Set, Order of the Nine Angles ja Church of Satan) passaamaan siihen.
        Jos et pysty, se todennäköisesti osoittaa, että termi on kehno käytettäväksi länsimaisissa esoteerisissa tai vastaavissa porukoissa.
        Voit myös yrittää kehittää vasemman käden polulle oman määritelmäsi, joka erottaa vaikka kristinuskon, mutta silti nappaa nämä kolme samaan lokeroon.

        Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.

        En tiedä yhtäkään termiä, jota kaikki käyttäisivät 100% vain yhdessä tietyssä tarkoituksessa. Pikemminkin kyseessä on tässäkin termi, jota tarkastellaan eri puolilta, mutta sama termi se silti on.


      • Lalita
        Justifer kirjoitti:

        Edelleenkään et osoita mitään sitä vastaan, mikä termissä eniten mättää. Eli, sitä käytetään niin monessa eri yhteydessä niin monella eri tavalla, että siitä olevan näkemykset eroavat toisistaan kuin yö ja simpukka, mikä merkitsee sitä, että termi yleisessä käytössä on täysin vailla minkäänlaista todellista pointtia.

        Tässä pieni tehtävä; Kirjoita intialaisen vkp-tantran pääpointteja ja sitten yritä yhdistellä niitä länsimaisiin vkp-juttuihin sillä tavalla, että saat vaikka kaikki nämä kolme toisistaan eroavaa järjestöä, joita itse käytin esimerkkeinä (Temple of Set, Order of the Nine Angles ja Church of Satan) passaamaan siihen.
        Jos et pysty, se todennäköisesti osoittaa, että termi on kehno käytettäväksi länsimaisissa esoteerisissa tai vastaavissa porukoissa.
        Voit myös yrittää kehittää vasemman käden polulle oman määritelmäsi, joka erottaa vaikka kristinuskon, mutta silti nappaa nämä kolme samaan lokeroon.

        Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.

        **Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä

        Taidat nyt liioitella ja tulkita viestini miten haluat. No, se on ihan okei. Samoin voisin todeta, että hyökkäsit itse Usvaa vastaan.

        **ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.

        "En yritä" on väärin, lähempänä totuutta on "en halua", sillä viestisi paljastaa, että olet hakoteillä ja tuskin näkemyksiäsi hylkäät, vaikka saisit minkälaista tietoa.

        Helpotan kuitenkin hieman: pääset varmasti eteenpäin, kun etsit yliopistojen kirjastojen tai vaikkapa amazon.com:in kautta esim. hindulaisuutta, tantraa yms. käsitteleviä teoksia. Äläkä sorru helppoihin ratkaisuihin ja kirjoihin tyyliin "Introduction to", vaan kaiva hieman syvemmälle,niin aarreaitta odottaa. Pelkkä lukeminen ei vie kauas, mutta ehkäpä keskustelukomenttisi muuttuvat sen jälkeen hieman mielenkiintoisemmiksi.

        Höpöä, joo, antaa olla vain.


      • Justifer
        Lalita kirjoitti:

        **Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä

        Taidat nyt liioitella ja tulkita viestini miten haluat. No, se on ihan okei. Samoin voisin todeta, että hyökkäsit itse Usvaa vastaan.

        **ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.

        "En yritä" on väärin, lähempänä totuutta on "en halua", sillä viestisi paljastaa, että olet hakoteillä ja tuskin näkemyksiäsi hylkäät, vaikka saisit minkälaista tietoa.

        Helpotan kuitenkin hieman: pääset varmasti eteenpäin, kun etsit yliopistojen kirjastojen tai vaikkapa amazon.com:in kautta esim. hindulaisuutta, tantraa yms. käsitteleviä teoksia. Äläkä sorru helppoihin ratkaisuihin ja kirjoihin tyyliin "Introduction to", vaan kaiva hieman syvemmälle,niin aarreaitta odottaa. Pelkkä lukeminen ei vie kauas, mutta ehkäpä keskustelukomenttisi muuttuvat sen jälkeen hieman mielenkiintoisemmiksi.

        Höpöä, joo, antaa olla vain.

        Totta, niinpäs hyökkäsinkin. En muistanutkaan.

        Selvä. Voimme olla yhtä mieltä siitä, että hindulaisuudessa ja tantrassa vasemman käden polku merkitsee jotain tiettyä asiaa. Ehkä tämä homma olisi ollut tehokkaampaa, jos olisin sanonut, että länsimaisessa puuhassa vasemman käden polku on turha käsite.

        Tätä kukaan ei ole vielä kyennyt millään tavalla kumoamaan. Kaikki vain sanovat, että ota selvää tantrasta ynnä muuta ja ynnä muuta, mutta ne eivät hirveästi liity Setin temppeleihin, satanismiin tai muuhun, mitä tämä palsta käsittelee.


      • Justifer
        naapuri kirjoitti:

        >>Mielestäni aika hyvä vastalause koko termiä kohtaan on se, että kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä sillä edes tarkoitetaan.

        Selvä. Vasemman käden polulla on selvä merkitys intialaisessa tantrassa ynnä muussa sellaisessa, mutta onko sillä mitään selvää merkitystä länsimaisessa kulttuurissa. Ei.

        Miksi se yhdistetään länsimaisessa kulttuurissa satanismiin, setiläisyyteen ynnä muuhun? Minkä vuoksi järjestöt, kuten ToS ja CoS kilpailevat siitä, kumman vasemman käden polku on oikea?

        En näe yhtä ainoaa pointtia kenenkään satanistin, setiläisen tai vastaavan sanovan uskonnostaan/elämänfilosofiastaan, että se on vasemman käden polkua.

        Jos sinä näet, kerro.


      • BFW
        Justifer kirjoitti:

        Edelleenkään et osoita mitään sitä vastaan, mikä termissä eniten mättää. Eli, sitä käytetään niin monessa eri yhteydessä niin monella eri tavalla, että siitä olevan näkemykset eroavat toisistaan kuin yö ja simpukka, mikä merkitsee sitä, että termi yleisessä käytössä on täysin vailla minkäänlaista todellista pointtia.

        Tässä pieni tehtävä; Kirjoita intialaisen vkp-tantran pääpointteja ja sitten yritä yhdistellä niitä länsimaisiin vkp-juttuihin sillä tavalla, että saat vaikka kaikki nämä kolme toisistaan eroavaa järjestöä, joita itse käytin esimerkkeinä (Temple of Set, Order of the Nine Angles ja Church of Satan) passaamaan siihen.
        Jos et pysty, se todennäköisesti osoittaa, että termi on kehno käytettäväksi länsimaisissa esoteerisissa tai vastaavissa porukoissa.
        Voit myös yrittää kehittää vasemman käden polulle oman määritelmäsi, joka erottaa vaikka kristinuskon, mutta silti nappaa nämä kolme samaan lokeroon.

        Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.

        Lalitha ja naapuri ovat nyt turhan kyynisiä,
        joten tässä jotain rakentavampaa kommenttia.

        Ensin voisit klikata:
        http://www.voiceofthestorm.com/essentialprinciplesofthelefthandpath.html

        Näyttäisi, että tuossa tekstissä esitellään tiivistetyssä muodossa VKP:n (ainakin historiallisesti) keskeisimpiä käsityksiä ja käytänteitä. Ja jos niitä vertailee, niin kyllähän siellä on sellaista ainesta, minkä voi löytää näistä muidenkin VKP-organisaatioiden filosofioista. Tosin tuo Storm varmaan on eri mieltä, mutta jos totaalinen yksimielisyys on tae jonkun termin hyödyllisyydestä, niin aika vähiin käyvät termit.

        Mutta...
        Alain Daniélou, Akit Mookerjee, Philip Rawson...siinä taitaa olla muutamia nimiä joihin kannattaa tutustua, mikäli haluaa sitä historiallista ja akateemistakin faktaa esim. tantra-VKP:sta.

        Ei jaksa enempää, nyt saunaan!


      • joulumuori
        Justifer kirjoitti:

        Selvä. Vasemman käden polulla on selvä merkitys intialaisessa tantrassa ynnä muussa sellaisessa, mutta onko sillä mitään selvää merkitystä länsimaisessa kulttuurissa. Ei.

        Miksi se yhdistetään länsimaisessa kulttuurissa satanismiin, setiläisyyteen ynnä muuhun? Minkä vuoksi järjestöt, kuten ToS ja CoS kilpailevat siitä, kumman vasemman käden polku on oikea?

        En näe yhtä ainoaa pointtia kenenkään satanistin, setiläisen tai vastaavan sanovan uskonnostaan/elämänfilosofiastaan, että se on vasemman käden polkua.

        Jos sinä näet, kerro.

        ymmärtääkseni CoSsi ja ToSsi ei kilpaile siitä, kumman käsitys vkp:stä on "oikea". CoSsin en ole nähnyt aikoihin sanovan mitään negatiivista ToSsista (vaikka silloin joskus oli vaikka mitä), ilmiselvästi jopa diggailevat eräästäkin setiläisestä riimukirjailijasta kovasti (ainakin Cossin kotareilla on kovasti kehuttu tekstejään yms.). Ja kotkavuoren kirjojen perusteella tekijä näkee käsitteet nimenomaan tietystä perspektiivistä joillekin (esim Tossilaisille) milloin kenellekin silleen tai tälleen hyödylliseksi, ei mitenkään kokomaailman totuutena. Eli jos ne joku käsite palvelee sua, käytä sitä ja mieti eteenpäin. Jos ei, niin sit ei. CoSsin taas en muista edes määritelleen koko termiä mitenkään, LaVey ei ainakaan sellaista tehnyt koskaan. Left hand path on ilmeisesti laveylaisille satanisteille sellainen toisarvoinen käsite ylipäätään mitä käytetään fiilispohjalta jos käytetään. Mikä tää muuten on tää fiksaatio hakea jotain teräsbetoniin valettua jämähtänyttä määritelmää (jnka vielä kaikki muka jotenkin jostain syystä pitäis jakaa) vkp:stä? Mieti nyt mitä tahansa käsitettä ihan jo vaikka Suomessa viimeseltä sadalta vuodelta. Hei, käsitteet muuttuu kun ajat kuluu, voi merkata ihan eri juttujakin. Se et intiassa oli jotain mitä on kutsuttu vkp:x ja okp:x ei tee siitä mitään noitten käsitteitten kultaaikaa ja "oikeinta" määritelmää nykyihmisille. Tuollanen ajattelu on musta ihan samaa kuin jos uskikset viittaa "et Raamatussa sanotaan..." jne.


      • womanowar
        Justifer kirjoitti:

        Edelleenkään et osoita mitään sitä vastaan, mikä termissä eniten mättää. Eli, sitä käytetään niin monessa eri yhteydessä niin monella eri tavalla, että siitä olevan näkemykset eroavat toisistaan kuin yö ja simpukka, mikä merkitsee sitä, että termi yleisessä käytössä on täysin vailla minkäänlaista todellista pointtia.

        Tässä pieni tehtävä; Kirjoita intialaisen vkp-tantran pääpointteja ja sitten yritä yhdistellä niitä länsimaisiin vkp-juttuihin sillä tavalla, että saat vaikka kaikki nämä kolme toisistaan eroavaa järjestöä, joita itse käytin esimerkkeinä (Temple of Set, Order of the Nine Angles ja Church of Satan) passaamaan siihen.
        Jos et pysty, se todennäköisesti osoittaa, että termi on kehno käytettäväksi länsimaisissa esoteerisissa tai vastaavissa porukoissa.
        Voit myös yrittää kehittää vasemman käden polulle oman määritelmäsi, joka erottaa vaikka kristinuskon, mutta silti nappaa nämä kolme samaan lokeroon.

        Se, että hyökkäät henkilökohtaisesti minua, etkä asiaani kohtaan, ei osoita hirveästi mieltä ja se, että et edes yritä laittaa kirjallisia referenssejä tai mitään muutakaan, on vähän höpöä.

        hei tässähän on sama juttu kuin
        Death to False Metal:ssa. Jotkut
        intia-fiilit ja muut huutaa kukkoina
        et ne tietää mikä on oikeaa vkp:tä
        ja et muut on väärässä ja kuolema
        niille. mehän tiedetään mikä on totta
        - ja kaikille! (tuleeks mieleen uskikset?).

        Ei siin oo mitään kummaa et vaiks vkp:tä
        määritellään niin eri tavoin. Manowaria on
        tuskin järkeä kutsua kantriksi, eikä
        black metalliksikaan, mutta kyllä se nyt
        heavyä on. Samoin joku Horna tai Emperor
        on tuskin mitään power metallia, mutta
        metallia nekin.

        Kumpi saa huutaa, et te ootte
        posereita? Kuka viittii sanoa, että ne ei oo
        metallia kumpikin kuitenkin, tai että hevi on ihan turha käsite nyt kun jotkut bändit ei mee
        tasan samaan ruutuun?

        kuolema vkp:tä okp:ksi väätäville! :D


      • Soliferian
        Justifer kirjoitti:

        Terminä vasemman käden polku on täydellisen turha ja kelvoton. Sillä ei ole minkäänlaista edes etäisesti yhtenäistä yleisesti hyväksyttyä merkitystä, eikä jako "oikeaan" ja "vasempaan" ole järin toimiva maailman uskontojen meressä.
        Sen lisäksi termiä "vasemman käden polku" käyttävät aika pitkälti ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat päättäneet itse kuuluvansa vasemman käden polkuun.
        En usko, että kukaan vakavasti otettava uskontotieteilijä pystyy käyttämään vasemman käden polkua millään tavalla järkevässä akateemisessa mielessä.

        Sen lisäksi, että termi on vain pienen yhteisön sisäisessä käytössä oleva itselle myönnettävä moraaliboostinimike, ei edes tämä pieni yhteisö pääse yhteisymmärrykseen siitä, mikä on vasemman käden polku.
        Esimerkkinä vaikka satanismi ja setismi. Setiläisten filosofiassa on runsaasti henkistä kasvua ja viittauksia vaikka mihin erilaisiin olemassaolon tasoihin. Laveyläisessä satanismissa taas kyse on aika pitkälti materialismista. Laveyläisten määritelmän mukaan setiläiset eivät ole vasemman homon polku, koska Temple of Set on tosiaankin aika henkinen. Setiläisten määritelmä vasemman käden polusta taas on muokattu sellaiseksi, että he itse pääsevät helposti kelkkaan. Sitten taas joku ONA herjaa kirjoituksissaan sekä Saatanan pissakirkon että Setin temppelin.

        Joillekin pässeille vasemman käden poluksi kelpaavat thelemiitit - vaikka Crowleyn jutuissa vasemman käden polkua kulkeva henkilö oli epäonnistunut adepti - tai vaikka saatananpalvojat.

        Sitten henkilökohtaisesti, Usva.

        (1.) Olet fiksu, koska pystyt kertomaan meille suomalaisille ihmisille, miten termit lyhennetään.

        (2.) Se, että Tapio Kotkavuoren kirjan kannessa on pentagrammi hakasella tai Anton LaVey puhuu ensimmäisissä kirjoituksissaan paljon kirkkoa vastaan, ei tee "satanistisista tai synkistä symboleista" mitenkään olennaisia asioita.

        (4.) Nietzschen ajatuksessa kuolleesta jumalasta ei ollut mitään tuollaista. Kyse koko virkkeessä oli siitä, että moderni ihminen ei usko enää samalla tavalla Jumalaan kuin ennen.

        (5.) Älä yleistä. Se, että Tapio Kotkavuoren tekstissä puhutaan itsensä haastamisesta ja tapoihin juurtumisen välttämistä, ei tarkoita, että sekään olisi jotenkin kantava pilari. Esimerkiksi Anton LaVeyllä on essee, jossa hän kertoo, että ei jaksa lähteä pois kotoaan, koska hänellä on jo kaikki, mitä hän tahtoo kokea. Hän voi lukea pitämänsä kirjat uudestaan, hän voi tehdä pitämiään asioita ynnä muuta ja ynnä muuta.

        (7.) Sinä et ole auktoriteetti sanomaan, millaista musta magia on yleisesti vasemman käden polussa - tai että kutsuvatko ylipäätään kaikki "vasemman käden polun kulkijat" magiaansa mustaksi. LaVeyn mukaan suurempaa magiaa on seremoniallinen magia ja pienempää Derren Brownin ja vastaavien mentaalikkojen harjoittamat manipuloivat taikatemput. Itse olen kuullut sellaisenkin selityksen, että suurempaa olisi mikä tahansa yhtenäiseen paradigmaan perustuva, eli vaikkapa enochia tai alkemia, ja pienempää olisivat kaikki "taikauskoiset" hupsutukset.

        (8.) Jos joskus näkisin kristityn - kristitty on hyvä esimerkki, koska pidät itseäsi kovinkin antikristillisenä velhona - joka yrittäisi sulauttaa itsensä Jumalaan, söisin heti raparperia juomatta päälle maitoa.

        (9.) Yhtä olennainen irtojuttu kuin jos kertoisin 666:n olevan mahtava numero sen vuoksi, että kirjassa The Magus Barret kertoi sen olevan Auringon numero ja kuten kaikki tietävät, Aurinko antaa voimaa ja blahblahblah Saatana on elämän alkuunpaneva kaaoksen blahblahblahb ja six, six, six, the number of the beast.

        Justifer: jos termi on sun mielestä turha, älä käytä sitä. Mutta älä oleta, että muut seuraavat perässä.

        Tuo CoS/ToS yms. asetelma, jota tällä palstalla ylipäänsä aina silloin tällöin viljellään, on aikansa elänyt ja ulkopuoliset on näköjään jämähtäneet 90-luvun alkupuolen juttuihin monella tapaa.

        Onneksi karavaani kulkee.


      • KSJ
        Justifer kirjoitti:

        Selvä. Vasemman käden polulla on selvä merkitys intialaisessa tantrassa ynnä muussa sellaisessa, mutta onko sillä mitään selvää merkitystä länsimaisessa kulttuurissa. Ei.

        Miksi se yhdistetään länsimaisessa kulttuurissa satanismiin, setiläisyyteen ynnä muuhun? Minkä vuoksi järjestöt, kuten ToS ja CoS kilpailevat siitä, kumman vasemman käden polku on oikea?

        En näe yhtä ainoaa pointtia kenenkään satanistin, setiläisen tai vastaavan sanovan uskonnostaan/elämänfilosofiastaan, että se on vasemman käden polkua.

        Jos sinä näet, kerro.

        Mikä on mielestäsi satanismin ja setiläisyyden
        yhtymäkohta, kun niputat ne niin huoletta
        samaan? Minusta vaikuttaa kovasti siltä ettei
        sinulla ole lainkaan ensikäden tietoa setiläisistä
        jonka perusteella voisit esittää uskottavia
        argumentteja asiasi puolesta. Siispä, päättelen
        edelleen että olet liian asennoitunut koko
        juttuun, joka puolestaan on johtanut siihen
        ettet näe metsää puilta, tai toisinkaan päin.

        >En näe yhtä ainoaa pointtia kenenkään satanistin,
        >setiläisen tai vastaavan sanovan >uskonnostaan/elämänfilosofiastaan, että se on >vasemman käden polkua.


      • Justifer
        joulumuori kirjoitti:

        ymmärtääkseni CoSsi ja ToSsi ei kilpaile siitä, kumman käsitys vkp:stä on "oikea". CoSsin en ole nähnyt aikoihin sanovan mitään negatiivista ToSsista (vaikka silloin joskus oli vaikka mitä), ilmiselvästi jopa diggailevat eräästäkin setiläisestä riimukirjailijasta kovasti (ainakin Cossin kotareilla on kovasti kehuttu tekstejään yms.). Ja kotkavuoren kirjojen perusteella tekijä näkee käsitteet nimenomaan tietystä perspektiivistä joillekin (esim Tossilaisille) milloin kenellekin silleen tai tälleen hyödylliseksi, ei mitenkään kokomaailman totuutena. Eli jos ne joku käsite palvelee sua, käytä sitä ja mieti eteenpäin. Jos ei, niin sit ei. CoSsin taas en muista edes määritelleen koko termiä mitenkään, LaVey ei ainakaan sellaista tehnyt koskaan. Left hand path on ilmeisesti laveylaisille satanisteille sellainen toisarvoinen käsite ylipäätään mitä käytetään fiilispohjalta jos käytetään. Mikä tää muuten on tää fiksaatio hakea jotain teräsbetoniin valettua jämähtänyttä määritelmää (jnka vielä kaikki muka jotenkin jostain syystä pitäis jakaa) vkp:stä? Mieti nyt mitä tahansa käsitettä ihan jo vaikka Suomessa viimeseltä sadalta vuodelta. Hei, käsitteet muuttuu kun ajat kuluu, voi merkata ihan eri juttujakin. Se et intiassa oli jotain mitä on kutsuttu vkp:x ja okp:x ei tee siitä mitään noitten käsitteitten kultaaikaa ja "oikeinta" määritelmää nykyihmisille. Tuollanen ajattelu on musta ihan samaa kuin jos uskikset viittaa "et Raamatussa sanotaan..." jne.

        Epäilemättä se, että CoS ei ole hetkeen sanonut mitään negatiivista ToSista johtuu siitä, että Anton LaVey sattui kuolemaan. Ennen sitä kuitenkin julkaistiin artikkeleja tyyliin "Temple of Set: Pretenders to the Throne" ja höpötettiin esmes. Blanche Barritonin kirjassa "Church of Satan", miten varsinkin tämä yksi järjestö on yrittänyt pölliä CoSin feimin.
        Kotkavuoren kirjoissa, tässä uudemmassa, on kohta, jossa sanottiin jotain siihen suuntaan, että Church of Satan oli jonkinlaista lapsenomaista esileikkiä ToSille. ONA puolestaan on kirjoittanut haukkumistekstiä molemmista.
        Harmi, että alkuperäinen sivusto on mennyt nurin ja mirrorin other writings on puutteellinen, mutta ehkä sieltä jotain löytyy, jos kokeilee.
        http://ona.satanicwebsites.com/

        CoS - jonka jäsenillä ei ole muuta mielipidettä kuin Anton LaVeyn mielipide - määritteli vasemman käden polun niinkin varhain kuin The Satanic Biblessä, jossa todettiin, että vasemman käden polku ei ole mitään henkistä kasvua. Setiläisille vasemman käden polku taas on henkistä kasvua. Selvä ero.

        On olemassa termejä, joiden käsitystavassa löytyy huimastikin eroja, kun ottaa huomioon niiden abstraktiuden. Esimerkkinä vaikka "vapaus." Termi on huomattavasti vaikeaselkoisempi kuin mitä puolestaan "vasemman käden polku", mutta silti siitä olevat käsitykset ovat lähempänä toisiaan kuin käsitykset vasemman käden polusta.

        Kuinka hyödyllistä yhdenkään samperistisen, setiläisen tai vastaavan järjestön on kutsua itseään nimikkeellä vasemman käden polku ja miksi he ylipäätään tekevät sen?


      • Justifer
        Soliferian kirjoitti:

        Justifer: jos termi on sun mielestä turha, älä käytä sitä. Mutta älä oleta, että muut seuraavat perässä.

        Tuo CoS/ToS yms. asetelma, jota tällä palstalla ylipäänsä aina silloin tällöin viljellään, on aikansa elänyt ja ulkopuoliset on näköjään jämähtäneet 90-luvun alkupuolen juttuihin monella tapaa.

        Onneksi karavaani kulkee.

        Koska CoS ja ToS ovat lähinnä ne porukat, jotka ovat julkaisseet mitään vähänkään yleisemmin saatavissa olevaa satanistista - siitä tietenkin voi riidellä, onko ToS satanistinen vai ei, mutta... - tavaraa, on niistä helpoin lähteä keskustelemaan.

        Kun otetaan huomioon, että kaikki satanistit ovat sen verran yksilöitä, että kirjoitukset ynnä muut ovat ainoastaan inspiraatiota ja vinkkejä, eivätkä minkäänlaisia lakeja ja sääntöjä, voi kuka tahansa sanoa, että hänen satanismiinsa kuuluu ihmisten nylkeminen, eikä kukaan voi sanoa hänen olevan väärässä. Sen vuoksi kirjalliset julkaisut ynnä tekstit ovat mielestäni aika hyvä ja tasainen pohja lähteä keskustelemaan asioista.

        Niin joo, ja ketkä niitä tekstejä olivat eniten kirjoittaneetkaan... AI NIIN JOO! CoS ja ToS.

        (Myös noiden järjestöjen erilaisuus on esimerkiksi tässä keskustelussa aika hyvä juttu.)


      • setiläinen
        Justifer kirjoitti:

        Epäilemättä se, että CoS ei ole hetkeen sanonut mitään negatiivista ToSista johtuu siitä, että Anton LaVey sattui kuolemaan. Ennen sitä kuitenkin julkaistiin artikkeleja tyyliin "Temple of Set: Pretenders to the Throne" ja höpötettiin esmes. Blanche Barritonin kirjassa "Church of Satan", miten varsinkin tämä yksi järjestö on yrittänyt pölliä CoSin feimin.
        Kotkavuoren kirjoissa, tässä uudemmassa, on kohta, jossa sanottiin jotain siihen suuntaan, että Church of Satan oli jonkinlaista lapsenomaista esileikkiä ToSille. ONA puolestaan on kirjoittanut haukkumistekstiä molemmista.
        Harmi, että alkuperäinen sivusto on mennyt nurin ja mirrorin other writings on puutteellinen, mutta ehkä sieltä jotain löytyy, jos kokeilee.
        http://ona.satanicwebsites.com/

        CoS - jonka jäsenillä ei ole muuta mielipidettä kuin Anton LaVeyn mielipide - määritteli vasemman käden polun niinkin varhain kuin The Satanic Biblessä, jossa todettiin, että vasemman käden polku ei ole mitään henkistä kasvua. Setiläisille vasemman käden polku taas on henkistä kasvua. Selvä ero.

        On olemassa termejä, joiden käsitystavassa löytyy huimastikin eroja, kun ottaa huomioon niiden abstraktiuden. Esimerkkinä vaikka "vapaus." Termi on huomattavasti vaikeaselkoisempi kuin mitä puolestaan "vasemman käden polku", mutta silti siitä olevat käsitykset ovat lähempänä toisiaan kuin käsitykset vasemman käden polusta.

        Kuinka hyödyllistä yhdenkään samperistisen, setiläisen tai vastaavan järjestön on kutsua itseään nimikkeellä vasemman käden polku ja miksi he ylipäätään tekevät sen?

        >>Kuinka hyödyllistä yhdenkään samperistisen, setiläisen tai vastaavan järjestön on kutsua itseään nimikkeellä vasemman käden polku ja miksi he ylipäätään tekevät sen?>>

        Toisaalta: mitä haittaa siitä on, että kutsuu itseään vasemman käden polun kulkijaksi? Tai ei kutsu? Nehän ovat vain määritelmiä, joista jokainen, myös määrittelijät itse, ajattelevat oman järkikultansa tasolla, eivätkä toiset ehkä koskaan ymmärrä toistensa ajatusten lentoa. Siinäkään suhteessa. Itse ajattelen (jos asiaa ajattelisin) olevani vasemmalla puolella, koska visuaalisena henkilönä hahmotan henkisen kehittymisen alueen tilan termein.


      • Wylde
        Justifer kirjoitti:

        Terminä vasemman käden polku on täydellisen turha ja kelvoton. Sillä ei ole minkäänlaista edes etäisesti yhtenäistä yleisesti hyväksyttyä merkitystä, eikä jako "oikeaan" ja "vasempaan" ole järin toimiva maailman uskontojen meressä.
        Sen lisäksi termiä "vasemman käden polku" käyttävät aika pitkälti ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat päättäneet itse kuuluvansa vasemman käden polkuun.
        En usko, että kukaan vakavasti otettava uskontotieteilijä pystyy käyttämään vasemman käden polkua millään tavalla järkevässä akateemisessa mielessä.

        Sen lisäksi, että termi on vain pienen yhteisön sisäisessä käytössä oleva itselle myönnettävä moraaliboostinimike, ei edes tämä pieni yhteisö pääse yhteisymmärrykseen siitä, mikä on vasemman käden polku.
        Esimerkkinä vaikka satanismi ja setismi. Setiläisten filosofiassa on runsaasti henkistä kasvua ja viittauksia vaikka mihin erilaisiin olemassaolon tasoihin. Laveyläisessä satanismissa taas kyse on aika pitkälti materialismista. Laveyläisten määritelmän mukaan setiläiset eivät ole vasemman homon polku, koska Temple of Set on tosiaankin aika henkinen. Setiläisten määritelmä vasemman käden polusta taas on muokattu sellaiseksi, että he itse pääsevät helposti kelkkaan. Sitten taas joku ONA herjaa kirjoituksissaan sekä Saatanan pissakirkon että Setin temppelin.

        Joillekin pässeille vasemman käden poluksi kelpaavat thelemiitit - vaikka Crowleyn jutuissa vasemman käden polkua kulkeva henkilö oli epäonnistunut adepti - tai vaikka saatananpalvojat.

        Sitten henkilökohtaisesti, Usva.

        (1.) Olet fiksu, koska pystyt kertomaan meille suomalaisille ihmisille, miten termit lyhennetään.

        (2.) Se, että Tapio Kotkavuoren kirjan kannessa on pentagrammi hakasella tai Anton LaVey puhuu ensimmäisissä kirjoituksissaan paljon kirkkoa vastaan, ei tee "satanistisista tai synkistä symboleista" mitenkään olennaisia asioita.

        (4.) Nietzschen ajatuksessa kuolleesta jumalasta ei ollut mitään tuollaista. Kyse koko virkkeessä oli siitä, että moderni ihminen ei usko enää samalla tavalla Jumalaan kuin ennen.

        (5.) Älä yleistä. Se, että Tapio Kotkavuoren tekstissä puhutaan itsensä haastamisesta ja tapoihin juurtumisen välttämistä, ei tarkoita, että sekään olisi jotenkin kantava pilari. Esimerkiksi Anton LaVeyllä on essee, jossa hän kertoo, että ei jaksa lähteä pois kotoaan, koska hänellä on jo kaikki, mitä hän tahtoo kokea. Hän voi lukea pitämänsä kirjat uudestaan, hän voi tehdä pitämiään asioita ynnä muuta ja ynnä muuta.

        (7.) Sinä et ole auktoriteetti sanomaan, millaista musta magia on yleisesti vasemman käden polussa - tai että kutsuvatko ylipäätään kaikki "vasemman käden polun kulkijat" magiaansa mustaksi. LaVeyn mukaan suurempaa magiaa on seremoniallinen magia ja pienempää Derren Brownin ja vastaavien mentaalikkojen harjoittamat manipuloivat taikatemput. Itse olen kuullut sellaisenkin selityksen, että suurempaa olisi mikä tahansa yhtenäiseen paradigmaan perustuva, eli vaikkapa enochia tai alkemia, ja pienempää olisivat kaikki "taikauskoiset" hupsutukset.

        (8.) Jos joskus näkisin kristityn - kristitty on hyvä esimerkki, koska pidät itseäsi kovinkin antikristillisenä velhona - joka yrittäisi sulauttaa itsensä Jumalaan, söisin heti raparperia juomatta päälle maitoa.

        (9.) Yhtä olennainen irtojuttu kuin jos kertoisin 666:n olevan mahtava numero sen vuoksi, että kirjassa The Magus Barret kertoi sen olevan Auringon numero ja kuten kaikki tietävät, Aurinko antaa voimaa ja blahblahblah Saatana on elämän alkuunpaneva kaaoksen blahblahblahb ja six, six, six, the number of the beast.

        Kirjoituksiasi luettuani tuli mieleen, että jos ja kun jatkat tähän tyyliin, päätynet tulevaisuudessa varmasti jonkin lehden kitkeräksi ja kaiken teilaavaksi kriitikoksi (onneksi olkoon siis etukäteen): tämä vkp-keskustelusikin on pitkälti kitinää ja vinkumista asioista, joiden ympärillä tykkäät pörrätä paskakärpäsen lailla, mutta joihin et kuitenkaan halua/uskalla sitoutua tai edes kokeilla, miltä tuntuisi suhtautua asioihin hieman avoimemmalla mielellä ja ehkä sitä kautta myös laajentaa kokemusmaailmaasi. Voisit ainakin rajoittaa hieman tuota nihilististä "tämä on turhaa"-jupinaasi, joka alkaa toiston myötä tuntua aika tylsältä. Mutta taitaa olla liikaa vaadittu. No, tsemppiä silti. Älä ota näitä satanismi/vkp/whatever-asioita aivan _noin_ vakavasti kuitenkaan.


      • Justifer
        Wylde kirjoitti:

        Kirjoituksiasi luettuani tuli mieleen, että jos ja kun jatkat tähän tyyliin, päätynet tulevaisuudessa varmasti jonkin lehden kitkeräksi ja kaiken teilaavaksi kriitikoksi (onneksi olkoon siis etukäteen): tämä vkp-keskustelusikin on pitkälti kitinää ja vinkumista asioista, joiden ympärillä tykkäät pörrätä paskakärpäsen lailla, mutta joihin et kuitenkaan halua/uskalla sitoutua tai edes kokeilla, miltä tuntuisi suhtautua asioihin hieman avoimemmalla mielellä ja ehkä sitä kautta myös laajentaa kokemusmaailmaasi. Voisit ainakin rajoittaa hieman tuota nihilististä "tämä on turhaa"-jupinaasi, joka alkaa toiston myötä tuntua aika tylsältä. Mutta taitaa olla liikaa vaadittu. No, tsemppiä silti. Älä ota näitä satanismi/vkp/whatever-asioita aivan _noin_ vakavasti kuitenkaan.

        Vakuutan, että olen "kokeillut" niin sanottua länsimaista vasemman käden polkua, mutta myönnän, että en ole koskaan edes etäisesti harkinnut mitään tantraa tai vastaavaa. Siinä kokemusmaailmani on rajallinen.

        Mutta toisin kuin oletat, juuri sen vuoksi, että minulla ON kokemusta asiasta, olen päättänyt kritisoida sitä.

        Asiahan voi olla myös noin päin, mutta ihmisille on monesti vain helpompaa sanoa "teini!" - tiedän, että sitä et sanonut, mutta monelle asiasisältö on sama, mitä monet tahtovat sanoa huudellessaan moisia - kuin ajatella, että tälläkin henkilöllä saattaa olla informaatiota.


      • Usva9
        Usva9 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "vasemman käden polulla"?

        Vastaan: Samaa kuin Setin temppeli määrittelee, mutta mä laitan tähän tiivisteen johon olen koonut niin Setin temppeliltä, että myös muista lähteistä tietoa:

        (1.)   Vasemman käden polku/tie, joka lyhennetään suomalaisittain VKP ja englanniksi LHP, korostaa yleisesti ja eri VKP suuntaukset korostavat yksiöllisyyttä eli individualismia,

        (2)VKP suuntaukset käyttävät satanistisia ja synkkiä symboleita ja nimityksiä.

        (3.) oman todellisen Itsen löytämistä jota kutsutaan monilla nimillä riippuen eri alan järjestön ja filosofian kontekstista esim. Set, Erillisen Älyn Periaate, Musta Liekki (Setin Temppeli), Pimeyden Ruhtinas (Setin Temppeli ja LaVeyn satanismi), Saatana (LaVeyn satanismi, Azazelin Tähden filosofia), Lucifer (LaVeyn satanismi, gnostilainen luciferismi, Azazelin Tähden filosofia).

        (4.) Sitten korostetaan myös Nietzschen filosofiasta tuttua ajatusta että ”Jumala on kuollut” jota ideaa käytetään siinä merkityksessä, että ihmisen ulkopuolella ei ole mitään jumaluuksia tai Jumalaa, vaan se jumaluus on ihmisen todellinen Itse, joka on ihmisen sisin olemus, henki (psyyke Setin Temppelin mukaan) ja myös toisessa merkityksessä että Jumala on riippuvainen olemassaolostaan ihmisistä, jotka häntä palvovat, mutta kun ihminen ei välitä tuollaisesta Jumalasta, on se hänelle ”kuollut” myös siinä merkityksessä että ihminen luo itselleen mielikuvan jumalista ja siten luo myös Jumalan/jumalat ja tämä mielikuva ruokkii tuota jumaluususkoa ja sen voimiin liittyviä uskomuksia.

        (5.) Myös nk. antinomisuus (antinomia) eli ”lakia vastaan”, mutta tämä ei tarkoita sitä, että ihminen toimisi yhteiskunnan lakeja vastaan (tuo voi olla pinnallinen ajatus asiasta ja useimmiten joillekin teineille sisäsyntyinen tarve, joka voi johtaa antinomisuuden kaltaiseen tarpeeseen), vaan kyseenalaistaa ja vastustaa valmiita yhteiskunnan normaalisti hyväksyttyjä vastauksia, selityksiä, tapoja, tottumuksia ja ennakkoluuloisuutta erilaisia asioita kohtaan, joka muuten voisi johtaa lukkiutuneisiin ja vakiintuneisiin tapoihin ja tottumuksiin.
        VKP kulkijat ovat poikkiteloin kaikkeen valmiina annettuun ja siten ovat kapinallisia, niin kuin heidän esikuvansa Saatana.

        (6.) itsensä jumalallistaminen, ihminen itse on jumala.

        (7.) magiaa käytetään saamalla omalla tahdolla ympäröivä todellisuus muokattua heidän itsensä tahtomien mallien mukaiseksi. Magia lähtee omasta psyykeestä ja palautuu siihen takaisin. Käytetään nk. mustaa magiaa, jonka suurempi eli korkeampi mallilla pyritään vahvistamaan omaa todellisinta Itseään, omaa yksilöllisyyttään ja keskisttyy enemmän psyyken ja yliluonnolliselle tasoille ja pienempi/matalampi keskittyy siihen, miten tahdon alaista muutosta saadaan aikaan aistein havaitussa todellisuudessa eli tässä fyysisessä maailmassa ja myös aineellisen hyvän saavuttamiseen. Vastoin stereotypioita musta magia ei ole pelkästään toisten vahingoittamista, kostomagiaa, kirouksia ja toisten kustannuksella olevaa, vaikka se myös olla näitäkin.

        (8.) ihminen kehittää yksilöllistä itsetietoisuuttaan, erilliseksi ympäröivän todellisuuden/universumin kanssa, eikä pyri sitä sulauttamaan johonkin jumalaan niin kuin oikean käden polun OKP / RHP kulkijat tekevät.

        (9.) Numero 9. on itseensäpalautuva numero, joka kuvaa ihmisen todellista Itseä, on Luciferin ja Saatanan numero. Numero 9. kuvaa myös erakkoa, ihmistä joka on erillinen ympäröivästä universumista, joka ei elä niin kuin toiset tahtovat tai niin kuin viralliset tahot, vanhemmat, uskonnot, yhteiskunta, kulttuuriset yms. normit vaativat, vaan on ihminen joka ajattelee itse ja päättää itse omista itseään koskevista asioista, eikä anna itsensä ulkopuolisten auktoriteettien määrätä ja käskeä itseään.

        Vasemman käden polusta/tiestä saat lisätietoa seuraavista kirjoista:
        Don Webbin kirja "Seven Faces of Darkness" ja lisäksi
        "lords of the Left-Hand Path" jonka on kirjoittanut Stephen E. Flowers.
        Saatavilla http://www.runegild.org/runaraven1.html ja http://www.runegild.org/runaraven6.html
        Johannes Nefastos: Vasemman Käden Tie, löytyy http://www.ixaxaar.cjb.net/
        Tapio Kotkavuori: Vasemman Käden Polku, löytyy www.voimasana.fi
        Ja on monia muitakin järjestöjä ja suuntauksia, jotka täyttävät nämä vaatimukset.

        No tämä VKP:n aihe oli kuuma ainakin eiliseen asti. Seurasin mielenkiinnolla miten tämä aihe tästä etenee ja päätin minäkin taas pitkästä aikaan osallistua tähän keskusteluun luetteluani muiden kommentit.

        Se on totta että on erilaisia koulukuntia jotka määrittelevät Vasemman käden polun eri tavoin, kuten itämainen koulukunta johon voidaan laskea kuuluvan mm. Intialainen hindulaisuuteen liittyvä Vama Marga suuntaus, joka tietääkseni keskittyy rikkomaan intialaisia kulttuurisidonnaisia tabuja, kuten vasemmala kädellä ei syödä, vaan käytetään vain oikeaa kättä ja samoin kun ottaa vastaan siunatun ruuan, ei saa laittaa vasenta kättä päällimmäiseksi, vaan oikeaa, johtuen siitä että vasen käsi Intiassa on nk. "likainen" käsi, jolla esim. pyyhitään perse ja muut likaiset asiat tehdään ja myös sellaiset asiat kuin että naiset ja miehet istuvat eri puolilla darshan kokouksen aikana, samoin kuin ashrameissa myös ruokailutila on jaettu erikseen miesten ja naisten puolelle, ja koska nämä ovat tabuja niin Vama Margassa tie valaistukseen saavutetaan rikkomalla ko. tabuja ja tekemällä juuri toisinpäin ja samoin voidaan esim. syödä ihmislihaa, paskaa, juoda virstaa, naida ruumista ja nukkua ja meditoida kuolleen henkilön kanssa, harrastaa avoimesti erilaisia seksiorgioita.
        Tämä Vasen polku on tuhansia vuosia oleva perinne Ja siten vanhempi kuin länsimaisen koulukunnan suuntaukset.
        Mutta tekeekö vanhempi suuntaus siitä oikeamman kuin uudempi?
        Minun mielestä ei, koska aikaa kuluu ja siten asiat muuttuvat ja uudemmat aina vastaavat ko. aikakauden vaatimuksia, odotuksia ja myös kulltuurisidonnaisuus vaikuttaa VKP sisältöön.
        Molemmat koulukunnat sopivat aivan yhtä hyvin VKP:ksi, toinen vain on sidottu itämaiseen ja/tai aasialaiseen kulttuuriperintöön ja toinen länsimaiseen vastaavaan.

        Ja voidaan viellä mainita arabialaisen tuhansia vuosia vanhan kulttuurioperinnön, josta kuuleman mukaan Chulhu tarinat ovat poikeneet. Ja tämäkin kuuleman mukaan johdantuu todellisista muinaisista uskomksista muinaisista jumaluuksista,joita jotkut sikäläiset paimentolaiset palvoivat ja siten edustavat myös VKP.

        Ja voidaan mainita myös Yezidien muinainen salainen veljeskunta Iranissa/Irakissa, joiden Muluk-Tausin eli Luciferin palvonta on myös tuhansia vuosia vanhaa ja heitä kutsutaan myös virheellisesti "paholaisen palvojiksi", mutta heidänkin filosofia edustaa VKP.
        Lisätietoa: www.yezidi.org
        http://www.newworlddisorder.ca/blog/2003_01_12_nwd-blog_archive.html
        Friday, January 17, 2003 Iraqi Lucifer-worshippers ja
        More On Luciferian Iraqi Sect
        Ja myös täällä puhutaan Luciferista:
        http://www.ireland.com/newspaper/world/2003/0421/4209123277FR21LUCIFER.html
        Sympathy for the devil in a land where Lucifer reigns
        http://www.gurdjieff-legacy.org/40articles/yezidism.htm

        Lisätietoa Vama Margasta löytyy myös sivulta: http://www.vaki.net/index.htm

        Arabeilla vasen käsi on likainen, oikea käsi edustaa puhtautta.musta magia, Shamanist Tatar Tataarit.http://www.satan4u.8m.com/philosophy/left.htmlThe notion of the Left-Hand Path is derived from the Tantric term vama-marga ('left-path'), i.e., the Left-Hand Path in Tantrism. VKP maagikot pyrkivät kohoamaan hyvän ja pahan käsitteiden yläpuolelle.Käsite liittyy Thelemiseen magiaan, Tantriseen magiaan ja kaaosmagiaan.Tantrassa nainen edustaa negatiivisuutta (kuu) eli on tärkeässä roolissa VKP:ssa. Hinduismissa OKP on turvallinen tapa päästä valaistumiseen, VKP on intensiivisempi ja vaarallisempi tapa. OKP onDakshina Marga. Tantrinen sanonta: Taivas saavutetaan suorittamalla harjoituksia jotka voivat viedä Helvettiin.Poluilla ei ole moraalista painolastia. VKP:n vaatima seksuaalinenharjoitus voi shokeerata sinut valaistuneeksi. Panca-tattva rituaalissa hindu nauttisi 5 kiellettyä ainetta kuten seksi viini liha.Jenkkilässä tämä ei enää ketään edes shokeeraisi.

        Tässä suomenkielinen linkki itämaisesta Vama margan koulukunnan opetuksista.

        http://www.natha.fi/Finnish/yritys luokitella tantrisen järjestelmän haaroja.html

        Suomalaista linkkiä ei ehkä enää ole, mutta vastaava englanninkielinen löytyy
        http://www.natha.net/content.aspx
        jostain täältä pitäisi löytyä linkki Lefh Hand Path suuntaan. Ainakin ennen löytyi.

        Laitan suomalaisen linkin tiedot tähän, jota ei käsittääkseni enää löydy muuten:
        Vama varma hindulainen vasemman käden polku (alkuaan)
        Yritys luokitella tantrisen järjestelmän erilaisia haaroja
        TANTRAJOOGA alkaa ajatuksesta, että seksuaalisuutemme, rakkaudelliset impulssimme edustavat itse asiassa alennettuja metafyysisiä haluja. Toisin sanoen korkeimmat henkiset pyrkimyksemme ovat vankeina materiassa seksuaalisuuden muodossa. Ainoastaan seksin perusvoiman väärä suuntaaminen, voisimme sanoa väärinkäyttö, osoittautuu vahingolliseksi ihmisen henkiselle kehitykselle. Muuten seksuaalisuus edustaa periaatteessa peruspyrkimystä liittää yhteen ( ) ja (-), solaarinen ja lunaarinen, YANG ja YIN, maskuliininen ja feminiininen, HA ja THA, jotta saavutettaisiin lopullinen Yhteenliittymisen tila, Absoluutin neutraalius (0), rauha, joka on henkisessä Androgyynissä, joka on kerännyt itseensä manifestaation kaikki mahdollisuudet. Tämä päämäärä, joka on itse asiassa yhteinen kaikille henkisille poluille planeetallamme, saavutetaan tantrassa erilaisten tapojen kautta, ja tästä syntyy tantrisen järjestelmän useat haarat.
        Asiantuntijat jakavat tantran karkeasti kahteen pääsuuntaan: Oikean Käden Tantraan ja Vasemman Käden Tantraan. Tämä ensimmäinen jako perustuu käytännön menetelmiin, joita käytetään Yhteenliittymisen tilan saavuttamiseksi: jos käytetään varsinaisia sukupuoliyhdynnän fyysisiä menetelmiä, silloin on kysessää Vasemman Käden Tantra. Jos taas käytetään vain symbolisia tai meditatiivisia menetelmiä (eikä siksi ollenkaan fyysistä seksiä) olemme Oikean Käden Tantran piirissä. Usein on hyvin vaikea vetää terävää rajaviivaa kahden suuntauksen väliin, sillä on kouluja jotka käyttävät menetelmiä molemmista suuntauksista. Oikean Käden Tantra on usein yhdenmukainen joidenkin planeettamme suurten askeettisten henkisten polkujen kanssa, joissa yhteyttä etsitään jumalallisen entiteetin, ruumiillistuman, inkarnaation jne kanssa tai joskus vain eriasteisten yliluonnollisten olentojen kanssa. Vaikka käsittelemme tässä eräänlaista ”seksuaalista” yhteyttä, emme kuitenkaan kohtaa varsinaista seksuaalista ilmenemismuotoa, vaan pikemminkin jalostuneen, henkisen, joskus vertauskuvallisen tavan olla vuorovaikutuksessa, lähempänä sitä mitä me kutsuisimme rakkaudeksi; yksi helpoimmin ymmärrettävistä esimerkeistä tavalliselle länsimaiselle mielelle on niin sanottu astraali-seksi tai toisin sanoen eroottiset kokemukset, joita esiintyy unitilassa. Muita historiallisia esimerkkejä voisi olla kristittyjen nunnien mystis-eroottiset suhteet Jeesukseen, Intian gopien eroottinen antaumuksellisuus Krishnalle, ritareiden ja trubaduurien rakkauden mystiikka, Kymmenen Suuren Kosmisen Voiman palvonta tietyissä Tantrisissa kouluissa jne.
        Vaikka perinne kategorisesti esittää, että Oikean Käden Tantra on korkein kahdesta suuntauksesta, Mestarit sanovat myös, että KALI YUGAn, nykyajan ihmisten ovat varsinkin lännessä hengen karkeudesta (tai materialismista) johtuen käytännöllisesti katsoen lähes kyvyttömiä (erittäin harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta) seuraamaan tätä polkua. Se alkaa liian korkeasta tai ”abstraktista” kohteesta. Sen vuoksi meitä neuvotaan kohti Vasemman Käden Tantraa, joka alkaa ”maanläheisemmin” tai konkreettisesta tilanteesta ja sopii paremmin tasollemme.
        Vasemman Käden Tantraan kuuluu varsinaisia fyysisiä seksuaalisia toimintoja. Siksi ja joidenkin oppineiden naurettavien pohdiskelujen (kuten että: oikean käden suunta on ”oikea” ja sen takia toisen suunnan on välttämättä oltava ”väärä” tie) takia kokonainen joukko ”moralisteja” ja ulkopuolisia amatöörejä on moittinut vasemman käden tantraa siitä, että se on kauhistuttavan harhaoppinen, henkinen hairahtuminen, joka liittyy haureuteen ja mustaan magiaan ja joka ei millään tavalla voi johtaa mihinkään henkisiin saavutuksiin. Vielä tänä päivänäkin - vaikka moraali on löyhtynyt (joskus liikaakin) - ahdasmieliset, seksuaalisesti turhautuneet ja ne, jotka eivät ole koskaan käytännössä ole kokeilleet sen menetelmiä, suhtautuvat yhä suurella epäilyllä VAMA MARGAan, Vasemman Käden Polkuun. Kuitenkin on kerrottava tässä selkeästi, että Vasemman Käden Tantrassa seksiä ei harjoiteta seksin itsensä vuoksi vaan työkaluna, jotta päästäisiin jollain tavalla seksin yli, jotta saataisiin terveyttä, tasapainoa, parempia parisuhteita, itsehillintää, normaalin ylittäviä kykyjä ja lopulta korkeampia tietoisuuden tiloja, jotka kohoavat huippuunsa Kosmisen Tietoisuuden tilassa eli SAMADHIssa (niin kuin sitä joogassa kutsutaan).
        On myös hyödyllistä mainita tässä, että on olemassa polkuja, jotka sijoittuvat jonnekin ”rajaviivalle” Vasemman-Käden ja Oikean-Käden polkujen väliin tai jotka yhdistävät ja käyttävät sopusointuisesti menetelmiä molemmista poluista. Yksi sellainen yllättävä esimerkki voidaan löytää tietyistä HATHA-jooga kouluista; niinkuin jotkut harvat tietävät sana ’HATHA’ on peräisin kahdesta sanskritin kantasanasta HA – Aurinko ja THA – Kuu, mikä tekee HATHA joogasta ”Auringon ja Kuun Yhteenliittymisen” opinhaaran, toisin sanoen ( ) ja (-) yhteenliittymisen, Maskuliinisen ja Feminiinisen yhteenliittymisen. Sen tähden aito HATHA jooga on eräänlaista TANTRAa, jossa Maskuliinisten ja Feminiinisten puolien yhteenliittyminen tapahtuu harjoittajan olemuksen sisällä, erityisten menetelmien avulla. Tämä yhteenliittyminen tuo mukanaan lopullisen sisäisen tasapainon, harmonian ja voiman tilan. On hyvin tunnettu tosiasia, että HATHA-jooga on tyypillinen Tantrinen työkalu harjoittelussa ja että useimmissa Vasemman-Käden Tantra-ashrameissa sitä pidetään korvaamattomana harjoituksena. Tämän vuoksi myös meidän kurssillamme tulee olemaan lukuisia viittauksia ja harjoituksia, jotka kuuluvat HATHA-joogaan. Palataksemme kuitenkin tämän kappaleen alkuperäiseen aiheeseen voidaan panna merkille, että oppineilla on edelleen vaikeuksia päättää kuuluuko HATHA jooga itsessään Oikean-Käden suuntaan (sillä fyysinen seksi ei välttämättä sisälly siihen) vai Vasemman-Käden suuntaukseen (koska se on niin fyysistä ja saa aikaan eräänlaisen fyysisen ”sisäisen seksin”). Mutta todellisille harjoittajille kaikilla näillä eroilla on vain vähän merkitystä, sillä he ovat pääasiassa kiinnostuneita henkisen oppinsa käytännöllisistä, tehokkaista tuloksista eivätkä teoreettisista spekulaatioista.

        Tästä viimeisestä näkökulmasta katsottuna on mahdollista erottaa kaksi pääsuuntausta seksuaalienergian käyttämisessä: kehittymissuuntaus ja ”maaginen” suuntaus. Ensimmäinen sisältää Tantrisia tekniikoita, ja niistä syntyvä energia käytetään itsetuntemukseen, henkiseen kehitykseen, Itse-Oivalluksen tai Jumalallisen Tietoisuuden tilan saavuttamiseen. Tämän voi tehdä joko Totuutta etsivä harjoittaja yksilönä tai Transsendenssia etsivä pari, tässä tapauksessa suoritus saa lisä ulottuvuuden, jossa heidän rakkaussuhteensa sivuaa Ikuisuutta. Tämä jälkimmäinen ihanne, vaikkakin hyvin ihmissielun vaalima, ja sitä härnääväkin, sisältää kuitenkin paljon henkistä sitoutumista ja luopumista molemmilta kumppaneilta ja on harvinainen, poikkeuksellinen saavutus.
        Toinen suuntaus sallii hallitun energian käytön kaikenlaisten maallisten päämäärien saavuttamiseksi (terveys, menestys, rikkaus, valta, vietteleminen, vaikutusvalta, yliluonnolliset ominaisuudet, jne) lähes ”maagisella” tavalla (sana ei ehkä ole paras mahdollinen, sillä se usein herättää salaisen, pahaenteisen ja tukahduttavan ympäristön tai asennoitumisen, mutta sitä on käytetty paremman puutteessa). On myös usein vaikea löytää selvää rajaa näiden kahden suuntauksen välillä, sillä on kouluja ja harjoittajia, jotka seuraavat niitä molempia samaan aikaan.
        Kuitenkin ”maagisen” energian käytön näkökulmasta katsottuna on sovittu kolme mahdollista tärkeintä alasuuntausta. Niitä on tullut tavaksi kutsua nimityksillä:
        -”valkoinen TANTRA,” jossa energiaa käytetään yksinomaan hyödyllisiin, korkeampiin, henkisiin tarkoituksiin kuten parantamiseen, psyykkiseen tukemiseen, henkisen kehityksen helpottamiseen, jne.
        -”punainen TANTRA,” joka on kokonaan omistautunut saamaan niin paljon mielihyvää ja henkilökohtaista tyydytystä kuin mahdollista, jollain tavalla itsekkäästi ilman mitään henkistä näköpiiriä, mutta kuitenkin sisältämättä mitään pahoja, demonisia tai saatanallisia tekoja tai minkään tuntevan olennon vahingoittamista. Tämä suuntaus tai poikkeavuus on aika tyypillinen länsimaisille harjoittajille.
        -”musta TANTRA,” joka on suunnattu hämäriin saavutuksiin, jotka ovat yhteydessä pimeisiin, demonisiin maailmoihin, usein luonteeltaan jopa saatanallisiin, ja joiden tulokset ovat vahingollisia tunteville olennoille, henkiselle kehitykselle ja yleisesti koko universaalille tasapainolle.
        On varmasti jokaiselle selvää, että me esitämme TANTRAn niitä elementtejä, jotka koskevat yksilön (tai parin) henkistä kehitystä ja paranormaalien kykyjen hankkimista ja hyödyllistä käyttöä, sillä JOOGIT tuntevat erittäin hyvin sen tosiasian, että itsekkyys ja pahuus luovat loputtoman ketjun inhimillisiä kärsimyksiä ja että KARMAn väistämätön laki (tai vastavaikutuksen joka sopii täydellisesti tehtyyn tekoon) maksaa takaisin – ennemmin tai myöhemmin – jokaisen kaikki konnuudet, viimeiseen pennoseen. Sen tähden, jos haluamme säilyttää itsemme ylläolevan luokittelun hengessä, voisimme sanoa että opiskelemme Vasemman Käden TANTRAn elementtejä, jotka ovat tarvittaessa yhteydessä elementteihin HATHA JOOGAsta ja Oikean Käden TANTRAsta ja suunnattu kohti yksilön tai parin henkistä kehitystä ja – milloin mahdollista – kohti energian ”valkoista” käyttöä. Aina kun se katsotaan tarpeelliseksi, lisätään myös elementtejä toisista rinnakkaisista henkisistä poluista: seksuaalinen TAO, IMSAK, JOOGA-järjestelmän muita haaroja jne. Jotta näitä aiheita ymmärrettäisiin paremmin, käytetään myös elementtejä nykyaikaisesta seksologiasta ja viimeisimpiä tutkimuksia lääketieteestä, fysiologiasta, fysiikasta ja kemiasta.

        Usva


      • tavi
        Justifer kirjoitti:

        Epäilemättä se, että CoS ei ole hetkeen sanonut mitään negatiivista ToSista johtuu siitä, että Anton LaVey sattui kuolemaan. Ennen sitä kuitenkin julkaistiin artikkeleja tyyliin "Temple of Set: Pretenders to the Throne" ja höpötettiin esmes. Blanche Barritonin kirjassa "Church of Satan", miten varsinkin tämä yksi järjestö on yrittänyt pölliä CoSin feimin.
        Kotkavuoren kirjoissa, tässä uudemmassa, on kohta, jossa sanottiin jotain siihen suuntaan, että Church of Satan oli jonkinlaista lapsenomaista esileikkiä ToSille. ONA puolestaan on kirjoittanut haukkumistekstiä molemmista.
        Harmi, että alkuperäinen sivusto on mennyt nurin ja mirrorin other writings on puutteellinen, mutta ehkä sieltä jotain löytyy, jos kokeilee.
        http://ona.satanicwebsites.com/

        CoS - jonka jäsenillä ei ole muuta mielipidettä kuin Anton LaVeyn mielipide - määritteli vasemman käden polun niinkin varhain kuin The Satanic Biblessä, jossa todettiin, että vasemman käden polku ei ole mitään henkistä kasvua. Setiläisille vasemman käden polku taas on henkistä kasvua. Selvä ero.

        On olemassa termejä, joiden käsitystavassa löytyy huimastikin eroja, kun ottaa huomioon niiden abstraktiuden. Esimerkkinä vaikka "vapaus." Termi on huomattavasti vaikeaselkoisempi kuin mitä puolestaan "vasemman käden polku", mutta silti siitä olevat käsitykset ovat lähempänä toisiaan kuin käsitykset vasemman käden polusta.

        Kuinka hyödyllistä yhdenkään samperistisen, setiläisen tai vastaavan järjestön on kutsua itseään nimikkeellä vasemman käden polku ja miksi he ylipäätään tekevät sen?

        käy sivuilla www.vaki.net


      • ismitön
        naapuri kirjoitti:

        En tiedä yhtäkään termiä, jota kaikki käyttäisivät 100% vain yhdessä tietyssä tarkoituksessa. Pikemminkin kyseessä on tässäkin termi, jota tarkastellaan eri puolilta, mutta sama termi se silti on.

        idealismi on hyvä esimerkki käytössä ahkerasti olevasta termistä, jolla on monta monta merkitystä.


    • Tietoisa

      Tämä "Usva" ei ole mikään Vasemman Käden Polun kulkija, vaan erilaisia foorumeita ja yhteisöjä koluava yksinäinen seuraa hakeva identiteettivaras. Soluttautuu, teeskentelee, kyselee ja hankkii ihmisten yhteystietoja ja sitten häiriköi.

      • gerga

      • Selvannystä vähän
        gerga kirjoitti:

        Here it is http://www.encyclopediadramatica.com/index.php/Usva

        Jos VPK:ta harjoittava henkilö todella kyseenalaistaisi yhteiskunnan/kristinuskon/mitä tahansa normeja, niin kaikki VPK:t olisivat esimerkiksi Setan jäseniä. Sillä kristinuskohan ei hyväksy homoutta tms. Lisäksi, yhteiskuntaa normeja vastaan kun ollaan, niin silloin asetuttaisiin poikkiteloin nykyisessä länsimaalaisessa yhteiskunnassa vallalla olevaa markkinatalouden ihannetta vastaan. Eli vallattaisiin tyhjiä taloja, dyykattaisiin ruokaa, kieltäidyttäisiin kuluttamasta.. Tietenkin myös köytettäisiin itsemme puuhun, jotta sitä ei voitaisi kaataa teollisuuden tarpeisiin (markkinatalous-yhteiskunta kun tarvitsee raaka-ainetta).

        Vai onko niin, että VPK:t ovat vain hedoinisteja, oman edun tavottelijoita, jotka eivät todellisuudessa kapinoi nykyistä yhteiskuntaa vastaan? Muka kapinallisia?


      • mukakapina
        Selvannystä vähän kirjoitti:

        Jos VPK:ta harjoittava henkilö todella kyseenalaistaisi yhteiskunnan/kristinuskon/mitä tahansa normeja, niin kaikki VPK:t olisivat esimerkiksi Setan jäseniä. Sillä kristinuskohan ei hyväksy homoutta tms. Lisäksi, yhteiskuntaa normeja vastaan kun ollaan, niin silloin asetuttaisiin poikkiteloin nykyisessä länsimaalaisessa yhteiskunnassa vallalla olevaa markkinatalouden ihannetta vastaan. Eli vallattaisiin tyhjiä taloja, dyykattaisiin ruokaa, kieltäidyttäisiin kuluttamasta.. Tietenkin myös köytettäisiin itsemme puuhun, jotta sitä ei voitaisi kaataa teollisuuden tarpeisiin (markkinatalous-yhteiskunta kun tarvitsee raaka-ainetta).

        Vai onko niin, että VPK:t ovat vain hedoinisteja, oman edun tavottelijoita, jotka eivät todellisuudessa kapinoi nykyistä yhteiskuntaa vastaan? Muka kapinallisia?

        Vapaan palokunnan tarkoitus on kaiketi sammutella tulipaloja ynnä hoidella yleisiä pelastustoimia.

        Vasemman käden polusta puhuttaessa kannattaa huomata, että hyväksyttyjä normeja vastaan asettuminen nähdään enemmän apuvälineenä "valaistumiselle" (muita termejä voi keksiä ihan vapaasti, idea sama), ei arvona sinänsä. Ei tarkoita sitä, etteikö vkp:n kulkija voisi dyykata ja vallata taloja, mutta ei tarkoita myöskään sitä että se olisi välttämätöntä. Yleensähän noissakin "yhteiskuntaa vastustavissa" piireissäkin mennään jonkin yhteisen, sovitun mielipiteen ehdoilla, joten yhtä lailla vkp-läistä voi olla niitäkin vastaan asettuminen ellei se tue aidosti omia pyrkimyksiä elämässä -- tahtoo sanoa sitä, että olennaista ei ole niinkään yhteiskunnassa hyväksytyt normit ja näennäiset rajoitteet vaan se mitä yksilön itsensä lähellä tapahtuu ja mikä hänen elämäänsä vaikuttaa.

        Oma etu? Jea. Kapinallisia? Riippuu tapauksesta ja tavoitteista. Se ei tosiaan ole itseisarvo, vaan väline.


    • Dramatica
    • shubniggurath
    • mallory

      Olen etsinyt ihmisiä jotka haluavat jakaa kanssani tämän.tunnen ettei arjen elämä kuulu minulle.etsin jotain syvempää.en kuulu tähän tavalliseen valoon.miksi on niin vaikea löytää oikea tie.sisaria ja veljiä??

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe