Aihe

Kevarin viritys

Sami ja derbi

Saako kevaria virittää eli saako se mennä 125 kuutioisena niin kovaa ku sen saa menee sillähän ei sitte saa tietenkään ajaa nii lujaa suomessa?

79

17412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a1 kortilla

      ei muita rajoituksia.

      • sami ja derbi

        millä sen voi mitata?

        ja tietääkö kukaan kuinka paljon on derbin senda r 125 huippunopeus?


      • apriliars
        sami ja derbi kirjoitti:

        millä sen voi mitata?

        ja tietääkö kukaan kuinka paljon on derbin senda r 125 huippunopeus?

        Mittauttaa huiput poliisin tutkalla tai maanteillä olevissa mittauspisteillä.......


      • derbi senda 125r 4t
        apriliars kirjoitti:

        Mittauttaa huiput poliisin tutkalla tai maanteillä olevissa mittauspisteillä.......

        minulla on derbin piikkinen nelari enska, se kulkee sen vähän päältä 100km/h, riippuen tuulesta ym.

        Lisää tietoa kannattaa katsoa kiinnostuksen riittäessä mototallin foorumeilta.
        Pyörää saa viritettyä tarpeen mukaan
        Pro cycle lupaa huippuja 120km/h vapaavirtasuodattimella ja paremmalla nokka-akselilla


      • Järki kätee.
        derbi senda 125r 4t kirjoitti:

        minulla on derbin piikkinen nelari enska, se kulkee sen vähän päältä 100km/h, riippuen tuulesta ym.

        Lisää tietoa kannattaa katsoa kiinnostuksen riittäessä mototallin foorumeilta.
        Pyörää saa viritettyä tarpeen mukaan
        Pro cycle lupaa huippuja 120km/h vapaavirtasuodattimella ja paremmalla nokka-akselilla

        Siinä se taas nähään, 2T kevarit kulkee vakiona jo 120-130 ja kuristukset poistettuta 130-165 riippuen tietysti merkistä, mutta jtn järkeä siis ostaa 4T, rekatkin ohittaa.


      • no MINÄ

        mietin tota... ittelläni o rieju mrx 125, vähä laiska virittää pitäis...


      • kjdöjkölfd
        Järki kätee. kirjoitti:

        Siinä se taas nähään, 2T kevarit kulkee vakiona jo 120-130 ja kuristukset poistettuta 130-165 riippuen tietysti merkistä, mutta jtn järkeä siis ostaa 4T, rekatkin ohittaa.

        nii ja sitte vingutat jollai paskalla hussella tai kotkalla jossai motarilla 150 ja sit on tippalinssissä ja rahat vähissä ku saa soittaa isille että mun MOPO leipo kiinni. 2t ei oo mikään moottoripyörä ei ees kevyt, 2t on mopo


      • 2t omistaja
        kjdöjkölfd kirjoitti:

        nii ja sitte vingutat jollai paskalla hussella tai kotkalla jossai motarilla 150 ja sit on tippalinssissä ja rahat vähissä ku saa soittaa isille että mun MOPO leipo kiinni. 2t ei oo mikään moottoripyörä ei ees kevyt, 2t on mopo

        niin,mäntää saa vaihtaa 2 kertaa useemmin ku matka ajossa vingutat ktm 150 vauhissa ja lmanvastus on sellanen jo siinä vauhissa että pää vatkaa huolella. ei onnistu monelta kaverilta ajaa siinä vauhissa tuntikausia 2t kotarilla 150 lasissa ...
        SELLASET KUULUU METTIIN JA MONTUILLE URPOT!!!


      • veteraani V8

        Miks kevaria ei saa virittää, jos on sellainen kortti, jolla saa ajaa vaikka 1000 kuutioista, onhan siinä tehoa, et kyllä lähtee lapasesta, jos kahvaa kääntää.


      • 78787873737
        Järki kätee. kirjoitti:

        Siinä se taas nähään, 2T kevarit kulkee vakiona jo 120-130 ja kuristukset poistettuta 130-165 riippuen tietysti merkistä, mutta jtn järkeä siis ostaa 4T, rekatkin ohittaa.

        kuule vakio hussetkaan ei mee 90 kmh kovempaa ja nelareita voi iha mielin määrin virittää kuten 2t, ja derbi menee vakiona 90-95


      • 4T pätee, lol :p
        Järki kätee. kirjoitti:

        Siinä se taas nähään, 2T kevarit kulkee vakiona jo 120-130 ja kuristukset poistettuta 130-165 riippuen tietysti merkistä, mutta jtn järkeä siis ostaa 4T, rekatkin ohittaa.

        nelareita ei tarvi tankata joka kuudes kilometri ja ei tarvi vaihdella mäntää 2 kertaa kuukaudessa. eli tulee halvemmaksi ja kyllä nelarinki saa kulkemaa sen 130


      • Heiystävätmitenmenee
        Järki kätee. kirjoitti:

        Siinä se taas nähään, 2T kevarit kulkee vakiona jo 120-130 ja kuristukset poistettuta 130-165 riippuen tietysti merkistä, mutta jtn järkeä siis ostaa 4T, rekatkin ohittaa.

        2-tahissa on enemmän tehoo kun nelarissa, mut sitten taas 2-tahin huonoja puolia on et se kuluttaa niin paljon (TT 2t 7-8l) ja mäntien vaihto yms. niin tulee kalliiks pitää mut sitä ei voi kiistää että 2-tahis on enemmän tehoo enäk puolustele nyt kumpaakaan, ite tykkään molemmista :)


      • Cr125_is_da_beast
        kjdöjkölfd kirjoitti:

        nii ja sitte vingutat jollai paskalla hussella tai kotkalla jossai motarilla 150 ja sit on tippalinssissä ja rahat vähissä ku saa soittaa isille että mun MOPO leipo kiinni. 2t ei oo mikään moottoripyörä ei ees kevyt, 2t on mopo

        jos se 125cc 2t on mopo ni onko 125 4t sitte moottoripyörä. Jos päästä löytyy hivenkää järkeä ni kyllä pitäs älytä et se 2t vaan sattuu menemään kovempaa kuin se sinun 4t "moottoripyörä"
        Kyllähän se 2t vaatii enemmän huoltoa ja ei se kestä niin kauan ku 4t moottori mutta se on halvempi ja helpompi uudelleen kasata ku 4t ja vaikkei rahat riittäs korjaamisee ni ainaki tiedät ajanees (jos et muuten ni niskassa ilmanvastuksen takia) :D


      • rikasktmomistaja
        kjdöjkölfd kirjoitti:

        nii ja sitte vingutat jollai paskalla hussella tai kotkalla jossai motarilla 150 ja sit on tippalinssissä ja rahat vähissä ku saa soittaa isille että mun MOPO leipo kiinni. 2t ei oo mikään moottoripyörä ei ees kevyt, 2t on mopo

        Rikkailla on varaa köyhät kyykkyy


      • Anonyymi
        kjdöjkölfd kirjoitti:

        nii ja sitte vingutat jollai paskalla hussella tai kotkalla jossai motarilla 150 ja sit on tippalinssissä ja rahat vähissä ku saa soittaa isille että mun MOPO leipo kiinni. 2t ei oo mikään moottoripyörä ei ees kevyt, 2t on mopo

        Vammane :D


      • Anonyymi
        2t omistaja kirjoitti:

        niin,mäntää saa vaihtaa 2 kertaa useemmin ku matka ajossa vingutat ktm 150 vauhissa ja lmanvastus on sellanen jo siinä vauhissa että pää vatkaa huolella. ei onnistu monelta kaverilta ajaa siinä vauhissa tuntikausia 2t kotarilla 150 lasissa ...
        SELLASET KUULUU METTIIN JA MONTUILLE URPOT!!!

        Kato vammane :D


    • Pekeassds

      Kevaissa saa olla maksimissaan 11 kw tehoa ja vakioissa on yleensä joku 8kw

      • 2t kyllälähtee

        Ajetaanhan vanhoillakin kevareilla joissa on reilusti yli 20kw, niitä vaan ei saa ajaa kevarikortilla.


    • 09765

      oon käsittäny että kyllä kevariinki nopeutta saa jos oikee tosissaa virittää alkaa.. ja sehän on toi 125 kuutioo ja 11 hv rajana niiku porukat jo kerto. Itehä en mikää ekspertti, hyvä ku pakoputken erotan nopeusmittarista. PV:nki saa kulkemaan kovempaa ku 100kmh...

      • minä2399

        se tehoraja on 11kw eli 15hv ei 11hv

        ps. peeveetä saa viilata aika rajusti että saisi noita nopeuksia


      • yresyrujyt
        minä2399 kirjoitti:

        se tehoraja on 11kw eli 15hv ei 11hv

        ps. peeveetä saa viilata aika rajusti että saisi noita nopeuksia

        no 65cc pytyllä menee. tietenkin välit, kaasari ym vaikuttaa.


      • homojaaa
        yresyrujyt kirjoitti:

        no 65cc pytyllä menee. tietenkin välit, kaasari ym vaikuttaa.

        onhan se kiva ajella polvet suussa 100km/h makilla ja 5min pääst leipoo kii ja poliisit pysäyttää ja humpsis sinne meni vuodeks kortti. Toisaalta siitä voi sitte mennä 125 cc ohi 120ja kiihtyyki 10 kertaa nopeemmin


      • irtopäitä Q
        homojaaa kirjoitti:

        onhan se kiva ajella polvet suussa 100km/h makilla ja 5min pääst leipoo kii ja poliisit pysäyttää ja humpsis sinne meni vuodeks kortti. Toisaalta siitä voi sitte mennä 125 cc ohi 120ja kiihtyyki 10 kertaa nopeemmin

        ku kevareitahan testaataan poliisin piinapenkissä, että onko yli 11kw ja jos penkityksen tuloksena kemmust irtoo jotai 16kw ni mitkä on seuraukset ? :D


      • oon nähny sellasen
        minä2399 kirjoitti:

        se tehoraja on 11kw eli 15hv ei 11hv

        ps. peeveetä saa viilata aika rajusti että saisi noita nopeuksia

        oon nähny peeveen mikä meni kuskinsa alla 115,siinä oli 80 läppäpytty kiinni. aivan kauhee ääni siitä lähti(siis aivan kauhee,kuulu aina johki parin kilsan päähän ku oli tulossa sillä..) ja aina ajoreissun jälkee se kaveri kiristeli mutterit ja ruuvit jakareilla ja muilla mitä työkaluja sillä pitikää olla että pyörä pysy tuntia kauemmi kasassa ;)


      • vhkbjn

        nyt on kyllä poika sekottanu hevosvoimat ja kilowatit


      • dlkcgvhbgjhkö
        irtopäitä Q kirjoitti:

        ku kevareitahan testaataan poliisin piinapenkissä, että onko yli 11kw ja jos penkityksen tuloksena kemmust irtoo jotai 16kw ni mitkä on seuraukset ? :D

        kovemmat verot ja ja toden näköisesti jos a1 kortti taskussa niin kortitta ajo


    • ja paskat.

      huoh.. voi näitä nelari sankareita. " 2 tahti leipoo kii!. Mun kaverillaki leipo kiinni ku se ajo vuoden lisäämättä öljyä kertaakaan ja oli TT aprilia" ja tästä tehdään johtopäätös, että 2T leipoo kiinni ja nelari on kaikinpuolin parempi pyörä. 2 tahdit menee nelareista ohitte heittämällä. Nelarit on niille jokka haluaa säästää bensassa ynm.

      PS. harvalla poliisilla o tarpeeks virkaintoo ottaa dynoo autonperästä ja iskee sitä kemmua siihen kiinni, ellet sit satu ajaan 160 niiden tutkaan 40 alueella.

      • 111

        sanoppa jätkä että missä täällä suomessa ajat kovempaa ku 130 max sata40 motarilla tai onhan sekin yksi lysti leikkiä kovaa poikaa kun kevari kulkee 200, oujeee! sitten ollaanki tippalinssissä kun poliisisetä pysäyttäää ja lyö piinapenkkiin.


    • näil vähintään 35hp

      4-tahti kevareihin on parhaat virtykset kannen lasku n. 4-6mm, nokkaakselin lyhennys n.1-1,5 cm , pienempi suutin sillä derbeissä ja riejuissa on aivan liian iso pääsuutin vakiona!

      2-t kevareihin viritykset: Kaasarista neula pois ( syntyy seos pyörre joka auttaa kiihtyvyydessä ), pakoputken vaihto esim. husqvarna wr:n on parhaaksi todettu tehari derbi sendan leovince v6.

      • bNHgty

        juu ja hayabusaan pv:n putki...


    • .

      oke

    • poppamies99

      nelarit on parhaita

    • 4t fuked up

      nelarit on aivan perseestä saa kyrpä ottas vinguttaa et pääsee ees sataa. :D

      • ikuinenpikkupoika

        sehän BOIKA riippuu nelarin koosta mikä vinkuu!


    • lol

      voisko tän vinkumisen tästä 4t vs 2t asiasta? jokanen ostaa sen mikä sopii tarpeisiinsa parhaiten. esim itel löytyy tommonen -99 kotari huviajeluun, montulle ja muuhun sellaseen ja sit on riejun marathon matka-ajoon.

    • hrejurtyit

      2-tahti kevarissahan voi olla jopa 35kw?

      • kukavaa

        ja jälleen kerran mennyt kilowatit ja hepokatit sekasin...:Dd


    • ponse

      Varmaa sekotit ton 35kw hevosvoimiksi, jos et niin ei millään 2-t kevari saa melkein 50 heppaa millään vakio pytyllä.

      • huhhuhu

        vitun matikkanero yks hevosvoima on 736 wattia eli ja yks KW on 1000 wattia eli 35 x 0.736 = 25.76 eli yht. 25 heppaa, oisit käyny kunnialla edes ylä-asteen loppuun .


      • lol noob.
        huhhuhu kirjoitti:

        vitun matikkanero yks hevosvoima on 736 wattia eli ja yks KW on 1000 wattia eli 35 x 0.736 = 25.76 eli yht. 25 heppaa, oisit käyny kunnialla edes ylä-asteen loppuun .

        jaa että 35kw on 25heppaa? silti kevarissa saa olla tehoa 11kw/15heppaa... ja yks kilowatti on 1,34 heppaa.. eli 35kwx1,34=46,9 n.47 heppaa.. että ponse oli lähempänä arvaamalla ku sä laskemalla.


      • totta
        lol noob. kirjoitti:

        jaa että 35kw on 25heppaa? silti kevarissa saa olla tehoa 11kw/15heppaa... ja yks kilowatti on 1,34 heppaa.. eli 35kwx1,34=46,9 n.47 heppaa.. että ponse oli lähempänä arvaamalla ku sä laskemalla.

        :DDDD


      • ololololololorunqqu
        huhhuhu kirjoitti:

        vitun matikkanero yks hevosvoima on 736 wattia eli ja yks KW on 1000 wattia eli 35 x 0.736 = 25.76 eli yht. 25 heppaa, oisit käyny kunnialla edes ylä-asteen loppuun .

        Ei vittu make mikä pasKA :D


      • hyt443
        lol noob. kirjoitti:

        jaa että 35kw on 25heppaa? silti kevarissa saa olla tehoa 11kw/15heppaa... ja yks kilowatti on 1,34 heppaa.. eli 35kwx1,34=46,9 n.47 heppaa.. että ponse oli lähempänä arvaamalla ku sä laskemalla.

        ihan tarkalleen 1kw on 1,36hp


      • hööööööö
        huhhuhu kirjoitti:

        vitun matikkanero yks hevosvoima on 736 wattia eli ja yks KW on 1000 wattia eli 35 x 0.736 = 25.76 eli yht. 25 heppaa, oisit käyny kunnialla edes ylä-asteen loppuun .

        Vittu että on matikan taito hallussa :D:D


    • MO

      miten kannattas virittää kevaria sitte ja ku laittaa huollossa käymää nii siellä ne testaa ne penkissä? eli mite kannattaa virittää sillee että ne saa helposti pois ja takasi että huollosta pääsee läpi!? itellä o derbu senda baja 125 sm 2011:D

    • olet nero

      yks hevosvoima on 736 wattia ja yks KW on 1000 wattia eli 35/0.736 = 47,6
      eli 35kw on 47,6heppaa

    • siikajopovene

      nelareissa on vain äänet ja bensa plussaa ja kuhan vaan öljyt vaihtaa ja jtn pientä nii 2 t kestää yhtä hyvin ...ja silti mun mielestä 2t on paremmat äänetkin..oma aprilia pegaso -90 välit vaihettu kiihtymään ja ilman kuristuksia menee 120 ja ihan varmasti kaikki nelari kevarit ja vaikka kuinka viritetty nii satavarmasti jää ku tikku paskaa.

      • lol8

        vittu ei meillä ole minnekkään kiire


    • Khylkulukee

      Minulla on semmone pökäle et ku siit vaihto rattaatnii kulkee jo6000 ja porasi pakari täytee reikee voi pakari meni!!!!oioi

    • Kulmaavantaal

      Itel oli ktm 125 duke nelari kisaputkel huiput 126 kytäntutkaa nyt husse sm 125 ni 35mm kaasaril ottaa iha hyvi ja huiput 152:)!

      • ?????????

        Ootko kui useesti mäntää vaihtanu hussee?


      • rtyuyteiteyu
        ????????? kirjoitti:

        Ootko kui useesti mäntää vaihtanu hussee?

        itellä oli -06 husu jossa vforce ja 38mm mikke, männän vaihoin 11km jälkee ja oli vielä siinä kunnossa että ois voinu pidemmällekki ajella


      • rtyuyteiteyu
        rtyuyteiteyu kirjoitti:

        itellä oli -06 husu jossa vforce ja 38mm mikke, männän vaihoin 11km jälkee ja oli vielä siinä kunnossa että ois voinu pidemmällekki ajella

        ja männävaihto tais olla jotai 130e itte tehtynä


      • Anonyymi

        Mikä putki KTM dukessa että kulkee 120kmh?


    • doll4

      ite oisin ostamas tota nelari mh motorcycles duna 125 supermotardia voisko joku kertoo miten ton kanssa viritykset ja huolto, kun en itse ole enempään perehtynyt tähän merkkiin?

    • turalan poijjat

      mutta jos vaihtaa isommat rattaat ja tekee ite putken niin nostaako koneen kilowatteja

      • vastaus2

        ei


      • cr125_is-da_beast

        riippuu saatko ite tehtyä kunnollisen putken


    • muumipappa ja turala

      kiitos vain

    • Valtioltarahatloppu?

      Koska Suomi nyt sattuu olemaan vähärikoksinen maa (eli käytännössä poliiseilla ei ole muuta tehtävää kuin päihtyneet ihmiset ja mopot/kevarit) on asetettu rajoituksia mopoille ja kevareille. Onneksi osa poliiseistakin tajuaa että suurimmassa osassa enduromopoista on kevarin runko ja usein myös jarrut, eli niiden rakenne kestää muutoksia ainakin 60km/h:on asti. Näemmä valtio ei saanut tarpeeksi rahaa mopoista joten nyt poliisit tarkkailevat myös kevareita. Saat luultavasti sakot/kilvet veks/kortti hyllylle jos: 1. Kevarissasi on tehoja yli 11kW 2. Jos se kiihtyy liian lujaa 3. Siinä on 3 tai useampi vika (rikkinäinen valo, peili puutu jne.) ymmärrettävät rikokset kuten humalassa ajaminen tai ylinopeus. Olen puhunut

      • sepi9643478t5

        No joo mutta mopon nopeusrajoitus on EUn päättämä. Ei Suomen


    • tietämätön lapsi

      vaikuttaako se mitään jos vaihtaa wr125x:ään koko Arrow:in putkiston kun vaan äänet paranee?:) oon 13v mut ois tarkotus hommata wr 16v:)

      • Anonyymi

        ostikko wärräb?


    • HUPSVARMA

      Ei vaikuta muuhun kuin ääniin, power commanderilla saat ehkä plus 1hp :D laita ne rahat 2tahdilla huristeluun

      • tietämätön lapsi

        harkiaan asiaa :D


    • Jutustelija1

      A1 kortti asettaa kuskille rajan, pyörällä mitään rajaa ei ole. Eli täydellä kortilla saa ajaa vaikka olisi 50hv piikki, kevarikortilla maksimi on 11kw.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    • työtönjmlatvala

      Kevarissa saa olla vaikka tuhat hevosvoimaa, ja sitä saa ajaa jos kortissa on pelivaraa.
      Mutta A1-kortilla saa ajaa maks. 125 kuutioista maks 11kW tehoista moottoripyörää.

    • gggggggggggggggg

      Se ei ole silloin kevari jos siinä on 1000hv.....

    • GGGGGGGGGGGGGGGGGG
    • työtönjmlatvala

      Jos uusi MP-vero olisi tullut, niin kevari olisi ollut verovapaa ja AINOA RAJOITUS OLI MOOTTORIN TILAVUUS.
      tehosta ei veroluonnoksess apuhuttu yhtään mitään, joten jos verossa puhutaan jostain, niin se on yleensä aika lailla oikeassa...

      • Aivanuskomatonta

        Lakiehdotus oli suorastaan ammattitaidottomasti tehty. Suurin munaus oli veroehdotuksen esittämä kiinteä vuosivero, kun Trafilla on jo järjestelmä päiväkohtaisen veronkin perimiseksi.

        Ehkä kiinteä vuosivero oli vain lain valmistelijoiden pahaa tahtoa, eikä ammattitaidottomuutta...

        Varmaan tarkoituksena lainvalmistelijoilla oli jättää nuorison A1- kortilla kuljettamat alle 11 kw kevarit vuosiveron ulkopuolelle. Mutta huonon lainvalmistelun vuoksi myös täystehokevarit livahtivat mukaan.


    • Ttttttttttttttb

      Hyvähän asia tuo on eettä täystehokevarit livahtivat mukaan.

      • Voirähmänkäki

        Toki positiivinen asia, mutta ei varmaan ollut lainlaatijan tarkoitus.

        Vaikka kyllä tämä 150 euron vero tietysti johtaa siihen, että moini vaikkapa skootteristi vaihtaa 125-skootteriin, jos se tulee selvästi halvemmaksi käytää kuin 250-kuutioinen.

        Toivottavasti vero kuitenkin on haudattu tältä erää. Pulpahtaa kuitenkin esiin taas vaalien jälkeen joskus.


      • Jutustelija1

        Kaikki voisivatkin nyt äänestää ensivaaleissa oikeat henkilöt paikoilleen ja lähettää tämänkin veron pysyvästi Hall-Of Shame:iin.

        Esimerkiksi pienellä palkkaveron korotuksella olisi netottu paljon enemmän kuin MP-verolla edes sitä suunnitelleiden fantasioissa.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


    • KTMEXC125

      mun kotari menee n. 170 kmh

      • Derbigprkuski

        vitut mee


      • Jutustelija1
        Derbigprkuski kirjoitti:

        vitut mee

        Paitsi jos on 250cc 2t, nikkihän voi olla vanhaa perua.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      21661
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      336
      6152
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      359
      4085