Kuulkaas

Nyt

Dementia ei ole sairaus vaan OIRE SAIRAUDESTA

6

1313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dem.omainen

on jotain muuta kenties väittänytkään? Syitä dementiaan löytyy paljon ja ei todellakaan ole sairaus.

• Kati

dementia l. tylsistyminen

Dementialla eli tylsistymisellä tarkoitetaan aikuisiässä tapahtuvaa, elimellisistä syistä johtuvaa, sosiaalista ja ammatillista toimintaa haittaavaa, laajaa henkisen suorituskyvyn heikentymistä. Dementian oireina voivat olla muistin ja päättelykyvyn heikentyminen, persoonallisuuden muutokset sekä usein myös kätevyyden, havaintokyvyn ja puheen häiriöt. Dementia aiheutuu iäkkäillä henkilöillä aivojen rappeutumisesta, joka voi olla seurausta Alzheimerin taudista tai aivoverenkiertohäiriöstä. Muita dementian aiheuttajia voivat olla mm. kilpirauhasen vajaatoiminta, hyvänlaatuiset aivokasvaimet tai pitkään jatkunut runsas alkoholin käyttö. Varsinkin iäkkäillä henkilöillä masentuneisuuden oireet saattavat muistuttaa dementiaa, jolloin puhutaan pseudodementiasta.

• ???

alzheimer ole yksi dementian nimike, eikä alzheimer
        muutu dementiaksi vaan on dementiaa?

• Kati
        ??? kirjoitti:

alzheimer ole yksi dementian nimike, eikä alzheimer
        muutu dementiaksi vaan on dementiaa?

Alzheimer on yksi dementoiva sairaus, sairaus joka edetessään aiheuttaa dementiaa, eli muistamattomuutta, sitä että kaikki opitut taidot vähitellen katoavat, niin pukeminen, syöminen, vessassa käynnit, ihmisten tunnistaminen, liikkuminen. Mutta taudin kulku on yksilöllinen jokaisella, toisilla etenee nopeasti, toisilla hitaasti. Jokaisen sairastuneen taudin etenemisen kaari on yksilöllinen.
        Dementoivia sairauksia on monia, alzhaimer on yksi niistä, ehkä kuitenkin yleisin. Kaikilla joilla on diagnoosina dementia, ei kuitenkaan ole diagnoosina alzheimeria.

• Ezzy

Ollaanpa sitä nyt tarkkoja. Yleisessä kielenkäytössä on aivan täysin yhdentekevää, onko keskustelunkohteena vaskulaarinen tai joku muu harvinaisempi sairaus vai "tavallinen" dementia, joka yleensä merkitsee sitä tavallisinta aiheuttajaa eli Alzheimerin tautia.

Mehän vaan puhumme ja kirjoitamme dementiasta ikään kuin se olisi itsenäinen sairaus, koska yleensä näemme nimenomaan DEMENTIAN (="mieltä vailla") aiheuttamat muutokset käyttäytymisessä. Emme me läheskään aina tiedä mitään siitä elimellisestä sairaudesta, joka dementian on aiheuttanut. Kaikissa tapauksissa dementian syytä ei edes saada varmasti selville.

• Tiki

Hienosti kirjoitettu!

Aivan turhaa ja älytöntä lähteä pilkkuja viilailemaan tälläisessa asiassa, koska itse asia tai sairaus ei muutu, kutsuu sitä sitten millä nimellä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe