Vaikein ammattitutkinto?

mahtaa olla mikä?

Ammattikoulua yleensä mollataan helpommaksi kuin lukioa. Siks haluaisinkin tiedustella, mikä ammattikoulu ja mikä linja mahtaisikaan olla vaikein suorittaa?

Mielipiteitä?

25

6718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menevä

      Entäpä jos amis onkin vaan helpompi kun lukio? Vitut sitä kukaan mollaa; ite te amislaiset jostain kumman syystä tuutte vittuilemaan johonkin Lukio-palstalle ja hehkuttamaan ammattikoulua. Ja perustelette johonkin teini IRC-Galleriaan kaiken maailman "Amis se vaan tienaa enemmän" juttuja. Heh.

      Ja helppodesta vielä. Harva täälläkään on käynyt molempia, lukiota ja ammattikoulua. Joten turha odottaa muita vastauksia, kuin kilju äänisen lippisjätkän uhoomista lukiosta.

      Mietippä vaikka tätä: Onko ammattikoulun matematiikka helpompaa, kuin lukion pitkä matematiikka?

      • terv "kiljuääninen lip...

        "Ja helppodesta vielä. Harva täälläkään on käynyt molempia, lukiota ja ammattikoulua.
        ...
        Mietippä vaikka tätä: Onko ammattikoulun matematiikka helpompaa, kuin lukion pitkä matematiikka?"

        Kuten itse sanoit on ihan turha uhota, jos ei ole riittävää kokemuspohjaa asioiden vertailemiseksi. Ammatillisen koulutuksen ensisijainen tarkoitus ei ole opettaa yleissivistäviä aineita, vaan ammattiin, joten tälläinen vertailu on typerää. Ei eri ammattejakaan voi oikein verrata, joku asia voi olla jonkun mielestä vaikeaa ja toisen mielestä helppoa ja mukavaa.

        http://amis.osku.info/


      • kysymystä
        terv "kiljuääninen lip... kirjoitti:

        "Ja helppodesta vielä. Harva täälläkään on käynyt molempia, lukiota ja ammattikoulua.
        ...
        Mietippä vaikka tätä: Onko ammattikoulun matematiikka helpompaa, kuin lukion pitkä matematiikka?"

        Kuten itse sanoit on ihan turha uhota, jos ei ole riittävää kokemuspohjaa asioiden vertailemiseksi. Ammatillisen koulutuksen ensisijainen tarkoitus ei ole opettaa yleissivistäviä aineita, vaan ammattiin, joten tälläinen vertailu on typerää. Ei eri ammattejakaan voi oikein verrata, joku asia voi olla jonkun mielestä vaikeaa ja toisen mielestä helppoa ja mukavaa.

        http://amis.osku.info/

        Paperimies on varmaan tienannutkin kovasti, mutta entäs lähihoitaja tai koulun siivooja tai kaupan kassa?

        Joko kyseessä siis on naivi yleistys tai tämä OSKU kieltää matalapalkkaiset ammattialat kuin Juudas Jeesuksen.


      • Menevä
        terv "kiljuääninen lip... kirjoitti:

        "Ja helppodesta vielä. Harva täälläkään on käynyt molempia, lukiota ja ammattikoulua.
        ...
        Mietippä vaikka tätä: Onko ammattikoulun matematiikka helpompaa, kuin lukion pitkä matematiikka?"

        Kuten itse sanoit on ihan turha uhota, jos ei ole riittävää kokemuspohjaa asioiden vertailemiseksi. Ammatillisen koulutuksen ensisijainen tarkoitus ei ole opettaa yleissivistäviä aineita, vaan ammattiin, joten tälläinen vertailu on typerää. Ei eri ammattejakaan voi oikein verrata, joku asia voi olla jonkun mielestä vaikeaa ja toisen mielestä helppoa ja mukavaa.

        http://amis.osku.info/

        Mikä vitun amis Osku? Hahahaaa. Naurettavaa.


    • Kiki

      Elektroniikka-asentjan linja, sitä hankalampaa ei ole, kaikki perustuu oskilloskoopin ja YM:n mittauksiin, mitään vikaa ei näe.

      Monet luulee että EL-ala on sitä et naulataan johtoja seinään, mutta se on aivan muuta

      • NuKo

        Itse suoritin kaksoistutkinnon. Olen ylioppilas ja elektroniikka-asentaja. Aloitan opinnot nyt yliopistossa.
        Amiska on lukio-opintoihin verrattuna lastenleikkiä. Sitä se tosin tuntui olevankin suurimmaksi osaksi, oppitunneilla irkattiin ja pelattiin counterstrikea. Koko amiska oli "välituntia". Kokeetkin olivat naurettavia: jos joku ei sattunut pääsemään läpi ensimmäisellä kerralla niin täsmälleen sama koe lyötiin uudestaan eteen parin viikon kuluttua.


      • Maggels

        Nykyään vaikein ala on ICT, siinä on elektroniikka asentajan hommien lisäksi koodausta, valokuituja, internetyhteyksien asentamista sekä serverin hallintaa, korjaamista ja ylläpitämistä (myös valokuituyhteyksien hitsaamista)


      • pedakoomikko72

        Olen toiminut ammattioppilaitoksessa lehtorina yli 40 vuotta oppilaistani on tullut insinöörejä teknikoita pari tekniikan tohtoria ja monta e3rittäin kysyttyä ammattimiestä. iyse en ole käynyt edes kasakoulua loppuun silti olen sorvaaja koneestari teknikko amk insinööri 3 tutkintoa abroja yliopistossa opettajaopisto kursseja eri aloilta. joten ei koulupohja ratkaise kaikkea. Esteenä lähinnä luutuneet asenteet ja tyhmät määräykset. Vielä eläkkeellä opetan vanhuksille tietotekniikka kun pitävät varttuneemmasta opettajasta.


    • OleGio

      Matkailupalvelujen tuottaja, ohjelmapalvelulinja.

      • ammattilainen

        Eipä se amis vaativa koulu ole, mutteipä ole lukiokaan.

        Tietotekniikka on ainakin suht hankala linja, ei pääse lukemata läpi. Paljon matematiikkaan ja fysiikkaan perustuvia aineita. Matematiikan määrä vastaa hyvinkin lukion lyhyttä oppimäärää.

        Sinänsä turha vertailla lukiota ja amista, niillä kun on eri päämäärät.


    • Vähän enemmän lukenut

      Olenpa tässä katsonut viikon ajan, kun yksi uusi amis aloitti koulunsa. Ei muuten tekisi mieli yhtään mollata, sukulainen kun on, mutta mikä ihmeen koulu se sellainen on mistä ei tule läksyjä, mihin ei taritse edes kirjoja kuljettaa, ei siis reppua mukana yhtenäkään päivänä? Apukoulu se on, ei mikään muu.

      Voiko amiksessa edes olla "vaikeita" linjoja?

      • ...

        Mitä alaa tämä sukulaisesi käy? Jotkut alat ovat vähemmän teoreettisia ja enemmän käytännön läheisiä kuin toiset. Jos vertaa esim kauppista taikka jotain teknistä koulua johonkin puutarhurikouluun, on opiskelu hyvin erilaista. Saman alankin koulujen käytännöt voivat olla hyvin erilaisia. Omassa koulussani teetettiin ainakin tuplasti enemmän hommia kuin mitä samaa alaa käyvän kaverini koulussa joutui tekemään.


      • just

        "mikä ihmeen koulu se sellainen on mistä ei tule läksyjä, mihin ei taritse edes kirjoja kuljettaa, ei siis reppua mukana yhtenäkään päivänä? Apukoulu se on, ei mikään muu. "

        se on sellainen ala jossa ei yksinkertaisesti tarvitse joko kulettaa kirjoja tai tavaroita tai voi edes :)

        Itse olen pukuompelija puolella eikä meillä ole paljon läksyjä mutta mitä me voitaisiin saada läksyksi kun suurin osa on käytäntöä?! ei se ope sano että pitää nämä kotona ommella loppuun !

        joskus pitää kyllä kirjoja mukana kantaa (esim. kokeeseen lukua varten) mut hyvin harvoin... ja miksipä niitä turhaan roudaamaan ?!


      • just

        "Voiko amiksessa edes olla "vaikeita" linjoja? "

        kyllähän kaikki koulut aina läpi pääsee helpostikin mutta millä arvosanoilla, se on sitten eri juttu :D


    • aloja

      Itselläni on myös vähän sellainen mielikuva, että elektroniikka-asentajan linja ei ole niitä helpoimpia.

      Toinen ala, mikä on kohtuullisen hhastava, on kauppiksen taloushallinon suuntautuminen. Siellä joutuu oikeasti lukemaan ja tekemään läksyt. Lisäksi lintsaamalla siellä ei todellakaan pärjää. Varsinkin ne 1:stä suuremmat numerot on vaikea saada.

      Yleisesti ottaen, mikään ammattitutkinto (eikä kyllä lukiokaan) ole ylitsepääsemätön kenellekään, jos vain oikeasti jaksaa opiskella ja panostaa.

      • Kiki87

        Helppoa on jos osaa käyttää skooppia ja funktiogenerattoria.

        Mutta se on tosiaan kaiksita hankalin, mitään vikaa ei näe, vaan pitää mittailla tutkia jne.

        Kauppikset on ihan lastenleikkiä siellähän riittää että muistaa mitä on kerrottu ja kaikki on elävää elämää


    • ...

      Paljon lukemista, kemiaa, fysiikka ja matikkaa.

    • sekäettäs

      Vaikeus ei riipu ammattikoulusta tai -tutkinnosta vaan opiskelijasta. Mikä on yhdelle helppoa, voi olla toiselle vaikeaa.

      Ihmettelen, onko helppous joku vika. Yleensä ihmiselle on helppoa se, mistä on kiinnostunut, ja vaikeaa se, mikä ei kiinnosta.

      Ammattikoulu ei vaadi niin paljon teoreettista lahjakkuutta, mutta se tarjoaa enemmän konkreettista tekemistä ja näkyvää työn tulosta nopeasti. Lukio vaatii enemmän keskittymiskykyä ja kiinnostusta myös teoreettiseen pohdintaan ajattelun tasolla.

      Toisille ammattikoulu on parempi, toisille taas lukio. Molempia tarvitaan. Yhteiskunnassa tarvitaan sekä lähihoitajia että lääkäreitä, kaikille on paikkansa.

      Minulle varmaan ammattikoulun kaikki linjat olisivat vaikeampia kuin lukio ja yliopisto. Onneksi kaikki eivät ole samanlaisia.

    • eivoimääritellä

      Ammattitutkinnoista minulla ei ole kokemusta, koska olen lukiossa. Minäkin uskon ettei kumpikaan itsessään ole helppo vaan helppous riippuu opiskelijan taidoista ja mielenkiinnonkohteista. Esim minä en ole yhtään kätevä käsistäni eikä edes kiinnosta rakentaa jotain puusta tai korjailla laitteita.

    • amisvaiyliopisto

      Seuraavaksi aletaan varmaan tällä palstalla pähkäilemään, että onko amis vai yliopisto vaikeampi... ja tähän tulee vastaus, että sitä nyt on aika vaikea sanoa... blah blah blah... ja tullaan tulokseen sehän voi oikestaan olla, että amis on hieman vaikeampi.

      Itse olen ollut lukiossa, yliopistossa ja amiksella ja vielä amk:ssakin. Kyllä se amis on vaan sellaista pelleilyä, ettei mitään rajaa. Datanomilinjalla oppii aivan perusasioista aivan perusteet tai ei sitäkään.

      Esim. amiksen 3 osaamispistettä voi suorittaa parissa tunnissa. Koko amiksen oppimäärän pystyy varmaan suorittamaan viikossa tai korkeintaan kahdessa.

    • ammari69

      Ammiksen Rekka -ala.

    • Siitäiltalukemiset

      Linjastahan tämä riipuu, tekninen suunnittelu varmastikkin yksi vaikeimmista ja ei pääse tutkintoa läpi lintsailulla tai tekemättä töitä tutkinnon eteen. Tutkinnossa opittava uusi asia perustuu aina vanhaan oppimaan ja CAD ohjelman hallitsemiseen. Tutkinnossa tarvitsee myös pitkäjänteisyyttä ja motivaatiota. Tekninen suunnittelija käyttää matematiikkaa ja fysiikkaa, kyseisestä alasta voi erikoistua rakennus arkkitehdiksi (AMK) taikka aaltoon lukemaan arkkitehtuuria jolloinka pitää käydä pitkän matematiikan kursseja ja lukio fysiikkaa. Jotenka ei joka lukiopoikakaan tätä tutkintoa niinkuin esimerkiksi elektroniikka asentajankaan tutkintoa pääse läpi.

    • eiolevaikeita

      Ammattitutkinnot eivät ole vaikeita. Tarvitaan vain hieman halua ja ahkeruutta tutkinnon suorittamiseksi.

    • Ekonomiktm

      Kyllä riippuu ihmisestä mikä on helppoa ja vaikeaa. Minulle lukio oli suhteellisen helppo vaikka työläs kyllä kun oli paljon palautettavia esseitä ym ja kokeisiin piti kyllä tosissaan lukea. Säälistä ei päässyt läpi kukaan. Myös kirjoitukset olivat haastavat kun L oli yleisarvosana ja sain sen pitkästä matematiikasta ja kemiasta, psykologiasta ym. Kauppakorkeakoulu oli helppo minulle myös mutta monta kirjaa tuli per tentti luettua.
      Mutta en osaa mitään käsitöitä tehdä hyvin enkä opi, yrittänyt olen paljonkin mutta heikolla menestyksellä. Ikinä en oppisi kampaajaksi se on täysin varmaa.

    • Anonyymi

      Riippuu varmast siitä, onko kyseessä perustutkinto, ammattitutkinto vai erikoisammattitutkinto. Näillä kaikilla on eroa, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot vaativat pohjalle osaamista: esimerkiksi työkokemusta tai perustutkinnon. Perustutkinto on se mihin nuoret hakevat peruskoulun jälkeen, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot ovat niitä, joihin aikuiset voivat hakea sitten aikanaan, kun omaavat jo työkokemusta.

      Ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto vaativat suorittajaltaan enemmän kuin perustutkinnot, mikä on alalletulotutkinto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe