italianvinttikoira

tietoa kaipaan

Hei!

Suunnitelmissa olisi italianvinttikoiran hankkiminen.

Siksipä haluaisinkin kokemuksia omistajilta.

Millainen on italiaanon luonne, koulutettavuus? Voiko pitää vapaana (metsästysvietti? Kuinka ilmenee?)? Miten tulee toimeen toisten koirien kanssa? (Tulisi kaveriksi 3-vuotiaalle nartulle, pienelle sellaiselle) Kuinka suhtautuu vieraisiin paikkoihin ja ihmisiin ja tuleeko toimeen muiden eläinten kanssa?

Onko jotain tarveyteen liittyviä asioita, joita pitäisi ottaa huomioon pentua hankkiessa, ja mikä on keskimäärin pennun hinta. Ja vielä jos osaisitte suositella kasvattajia...

14

7408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EAL

      Onpa kiva, kun olet kiinnostunut tästä varsin viehättävästä pikkuotuksesta!

      Italiaanoja on kahdenlaisia, toiset ovat aivan ihania avoimia iloisia pusuttelijoita, toiset hieman arempia ja varautuneempia ennen kuin tutustuvat. Jos haluat tuollaisen avoimen koiran, katso minkälainen on emo, ja isä, jos mahdollista. On tietenkin paljon itsestä kiinni, minkälainen italiaanosta tulee aikuisena (arka vai ei). Italiaanoa kannattaakin pentuaikaka vuoden ikään asti tutustuttaa päivittäin erilaisiin tilanteisiin, ihmisiin, koiriin, ääniin ym., ettei siitä tule arka. Kotiin (tai kesämökille kesällä) pennun kanssa ei kannata hautautua!

      Italiaanolla ei ole juuri ollenkaan miellyttämisenhalua, joten se ei useinkaan tottele muutoin kuin silloin kun sitä huvittaa ja tällöinkin melkeinpä vain namilla. Toisaalta miellyttämisenhalun puute ja huono koulutettavuus ei ole mikään ongelma, koska italiaano on erittäin kiltti koira.

      Italiaano tulee yleensä oikein hyvin toimeen toisten koirien kanssa, vieraiden isojen koirien kanssa ne osaavat olla huomioni mukaan luontaisesti varovaisia. Kissojen kanssa tulee hyvin toimeen, jos tottuu niihin pennusta lähtien. Muiden pikkueläinten kanssa en jättäisi italiaanoa kahden kesken valvomatta.

      Metsästysvaistoa italiaanolla yleensä on, joten sitä ei kannata pitää vapaana muutoin kuin aidatulla alueella tai alueella, jossa autoteitä ei ole kovinkaan lähellä. Ei italiaano kyllä yleensä lähde omistajansa luota kauaksi, mutta kyllä se pikkueläinten perään voi lähteä. Riippuu täysin yksilöstä, miten voimakas metästysvaisto on ja voiko pitää vapaana vai ei.

      Italiaano on yleensä melko terve rotu. Harmailla koirilla voi esiintyä kaljuuntumista, sydänvikoja ja epilepsiaa on tavattu. Kannattaakin kysyä kasvattajalta vanhempien ja isovanhempien ja isoisovanhempien tai muiden lähisukulaisten terveydestä, onko joitakin näitä sairauksia esiintynyt tai jotakin muuta.

      Italiaano on erittäin kylmänarka koira. Se tarvitsee jo noin 5 asteen pakkasilla tossut ja todella lämpimän puvun ja jo ennen pakkasiakin lämpimän takin. Yli 10 asteen pakkasilla ulkona vain pyrähdetään, jos pyrähdetään ollenkaan.

      Pennun hinta taitaa olla siinä 1000 euron kieppeillä tai enemmänkin, riippuu kasvattajasta.

      Täällä kasvattajia ja pentuvälitys: http://sic.fi/fi/italiaano/

      Ajattelitko harrastaa italiaanon kanssa jotakin?

      • alkup.

        Kiitos teille, jotka valaisivat minua italianvinttikoirasta!

        Ja sinulle EAL. Ratajuoksu ehkä kiinnostaisi harrastuksena italianvinttikoiran kanssa.


      • EAL
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos teille, jotka valaisivat minua italianvinttikoirasta!

        Ja sinulle EAL. Ratajuoksu ehkä kiinnostaisi harrastuksena italianvinttikoiran kanssa.

        Kun olet kiinnostunut juoksuharrastuksesta, kannattaa ottaa sitten sellaisten vanhempien pentu, joista ainakin toinen harrastaa juoksukilpailuja, koska kaikilla italiaanoilla ei ole kovin voimakasta metsästysviettiä. Lisäksi ei ihan pienikokoisista linjoista kannata pentua ottaa, isommat juoksevat nopeammin radalla. Myös maastojuoksussa isommat pärjäävät yleensä paremmin varsinkin jos juoksukisat ovat pellolla, jossa on korkeaa heinää.

        Oletko jo päättänyt ottaa italiaanon?


    • EAL

      Jos pentujen emo ryntää heti pusuttelemaan sinua tai hyppää syliisi, kun saavut paikalle, tai viimeistään silloin, kun istahdat, on se avoin luonne.

      • muisku

        Italiaanoilla (varsinkin urokset) on paha tapa olla oppimatta sisäsiistiksi, melkeinpä poikkeuksetta ovat kaikki itskut sisälle pissiviä ja kakkaavia otuksia. Varaudu siis myös siihen jos aiot italiaanon ottaa.


      • Keila
        muisku kirjoitti:

        Italiaanoilla (varsinkin urokset) on paha tapa olla oppimatta sisäsiistiksi, melkeinpä poikkeuksetta ovat kaikki itskut sisälle pissiviä ja kakkaavia otuksia. Varaudu siis myös siihen jos aiot italiaanon ottaa.

        Tuo on mielestäni liioiteltua. Kyllä italiaanouroksen saa sisäsiistiksi, kun vain näkee tarpeeksi vaivaa. Monet italiaanourokset ovat täysin sisäsistejä. Ei italiaanouroksilla ole tässä asiassa sen kummenpaa ongelmaa kuin monilla muilla pienillä roduilla. Mm. kiinanharjakoirauroksilla, chihuilla ja monilla muilla pikkuroduilla olen kuullut olevan ongelmia sisäsiisteyden kanssa, mutta kyllä se mielestäni on omistajasta on kiinni. Täytyy vain nähdä vaivaa opettamisessa vähän enemmän kuin isoimmilla roduilla. Naksuttimesta voi olla paljon apua sisäsiisteyden opettamisessa.

        Pikkurodut eivät välttämättä pysty pidättämään hätiään yhtä hyvin kuin isommat, joten vahinkoja voi sattua, jos koirat joutuvat olemaan pitkän päivän yksin.


      • vain
        Keila kirjoitti:

        Tuo on mielestäni liioiteltua. Kyllä italiaanouroksen saa sisäsiistiksi, kun vain näkee tarpeeksi vaivaa. Monet italiaanourokset ovat täysin sisäsistejä. Ei italiaanouroksilla ole tässä asiassa sen kummenpaa ongelmaa kuin monilla muilla pienillä roduilla. Mm. kiinanharjakoirauroksilla, chihuilla ja monilla muilla pikkuroduilla olen kuullut olevan ongelmia sisäsiisteyden kanssa, mutta kyllä se mielestäni on omistajasta on kiinni. Täytyy vain nähdä vaivaa opettamisessa vähän enemmän kuin isoimmilla roduilla. Naksuttimesta voi olla paljon apua sisäsiisteyden opettamisessa.

        Pikkurodut eivät välttämättä pysty pidättämään hätiään yhtä hyvin kuin isommat, joten vahinkoja voi sattua, jos koirat joutuvat olemaan pitkän päivän yksin.

        Olen samaa mieltä että italiaanot eivät opi sisäsiistiksi helpolla. Ei se ole koulutuksen vika vaan koira on viallinen. Kannattaisi kasvattajien ottaa tämä asia esille. Ei ole kiva lopettaa muutaman vuoden ikäistä koiraa vain sen vuoksi että se ei opi sisäsiistiksi. Ts niillä ei ole MINKAANLAISIA sisäsiisteysarvoja.


      • Jassoo
        vain kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että italiaanot eivät opi sisäsiistiksi helpolla. Ei se ole koulutuksen vika vaan koira on viallinen. Kannattaisi kasvattajien ottaa tämä asia esille. Ei ole kiva lopettaa muutaman vuoden ikäistä koiraa vain sen vuoksi että se ei opi sisäsiistiksi. Ts niillä ei ole MINKAANLAISIA sisäsiisteysarvoja.

        No onpas yleistystä. Yhtä hyvin samaa voisi sanoa chihuahuista, kiinanharjakoirista, kääpiöpinsereistä, englanninkääpiöterrieristä ym. pienistä hoikista koirista, joilla olen kuullut myös olevan ongelmia sisäsiisteyden kanssa. Kun tuollaisen pikkurodun ottaa, tulee varautua siihen, että sisäsiisteysopettamisen kanssa on nähtävä vaivaa PALJON ja että se vie enemmän aikaa kuin isommilla roduilla. Lisäksi on otettava huomioon, että kun rasvakudosta ei ole paljon, ei neste varastoidu kudoksiin samalla tavalla kuin lihavimmilla koirilla, jolloin pissihätäkin tulee nopeammin. Jotkut opettavat tällaiset pikkukoirat tekemään hätänsä kissanhiekkalaatikkoon, mikä voi olla hyvä ratkaisu, jos koira joutuu olemaan pitkän päivän yksin kotona. Jotkut pitävät pikkukoirilla housuja päällä, kun ovat poissa. Harva koira haluaa olla märissä housuissa. Olen kuullut monella whippetilläkin olevan sisäsiisteysongelmia vaikka se onkin isompi rotu.

        Pikkurotujen kasvattajien tulisi ilman muuta kertoa, miten tärkeää on huolellinen sisäsiisteyden opettaminen pennulle, ja että se voi myös epäonnistua pienenkin oman virheen takia (esim. toruminen, kun pentu tekee hätänsä, jolloin se alkaa tehdä hätänsä salaa ja piiloon). Ja ostajaehdokkaiden on mietittävä tarkkaan, mihin ovat halukkaita ryhtymään, kun ottavat tällaisen pikkukoiran. Ei kukaan halua, että koira lopetetaan, jos sisäsiisteyskasvatuksessa epäonnistutaan.


      • vain?
        vain kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että italiaanot eivät opi sisäsiistiksi helpolla. Ei se ole koulutuksen vika vaan koira on viallinen. Kannattaisi kasvattajien ottaa tämä asia esille. Ei ole kiva lopettaa muutaman vuoden ikäistä koiraa vain sen vuoksi että se ei opi sisäsiistiksi. Ts niillä ei ole MINKAANLAISIA sisäsiisteysarvoja.

        Jos tuo olisi totta, tuskin niin monella italiaanon omistajalla olisi useita italiaanoja! Luulisi, että yksi sisälle pissaaja riittäisi.


      • Itsku
        vain? kirjoitti:

        Jos tuo olisi totta, tuskin niin monella italiaanon omistajalla olisi useita italiaanoja! Luulisi, että yksi sisälle pissaaja riittäisi.

        Mulla on kolme italiaanoa; kaksi on oppinut viikon sisällä tulostaan melko sisäsiisteiksi, nykyään ovat 100% sisäsiistejä! Keskimmäinen itskuni, jolla kesti kauemmin oppia, on hänkin nykyään täysin sisäsiisti, ollut jo puolivuotiaasta lähtien.
        Karseaa yleistystä, ei voi muuta sanoa..


      • Hetkinen...
        vain kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että italiaanot eivät opi sisäsiistiksi helpolla. Ei se ole koulutuksen vika vaan koira on viallinen. Kannattaisi kasvattajien ottaa tämä asia esille. Ei ole kiva lopettaa muutaman vuoden ikäistä koiraa vain sen vuoksi että se ei opi sisäsiistiksi. Ts niillä ei ole MINKAANLAISIA sisäsiisteysarvoja.

        Siis lopettaisit koiran, joka ei opi sisäsiistiksi? Toivottavasti sinulla ei ole koiraa etkä ole sellaista hankkimassa...

        Jos koira ei opi sisäsiistiksi on vika kasvattajassa, ei koirassa. Jos koiralla on rakenteellinen vika, eikä sen takia ole sisäsiisti, niin täytyy olla julmetun kauhea ihminen, että sen takia lopettaa.

        Italiaanoni oppi sisäsiistiksi heti, kun turvauduin vanhan kansan rangaistusopetukseen (eli en tehnyt lempeää katse pois sisälläpissijästä ja ulkona kovat kehut -taktiikkaa enää). Nyt se pärjää yli kaksitoista tuntia tarvittaessa (huom! en pidä koiraani yksin kahtatoista tuntia säännöllisesti), joten rauhassa voi töissä käydä ja elää.

        italiaano oppii siinä missä muutkin vinttikoirat ja muut itsepäiset rodut...


    • alkup.

      Joo, pentu olisi tarkoitus hankkia, jos vain löytyy silloin kun on itselleni sopiva aika.

      Ainoa mikä enää mietityttää, on koiran vaatetus. Tarvitseeko italiaano tosiaan kaikki vermeet tossuista ja piposta lähtien? Ja mistä lämpötilasta alaspäin? Silloinko kun itsekin tekee mieli takkia niskaan?

      • Mie

        Takkia meillä aletaan käyttää, kun itse tarvitsee hanskoja tai jo vähän aiemminkin, jos tuulee kovasti tai jos koira joutuu seisoskelemaan ulkona paljon. Eli siinä 5-7 asteen tietämillä. Lahkeellista pukua aletaan käyttää sitten, kun pakkasta on noin 5-7 astetta ja tällöin laitetaan myös tossut jalkaan. Hattukin on hyvä olla olemassa varsinkin tuulisella säällä pakkasella ja kovassa pakkasessa muutenkin. Kaikkein kovimmilla pakkasilla vain käväistään ulkona, mitään lenkkejä ei tehdä.

        Juoksukisoissa takkia pidetään lämpimämmälläkin säällä, että koiran lihakset pysyvät lämpimänä.


      • Vertti

        Mulla on seitsenkuinen itskupoika. Käytetään sillä manttelia (kevyempi ja sitten on semmoinen paksumpi) näin syksyllä aina kun sataa vettä. Tai tuulee kovaa, tai on n. 5 tai kylmempää. Olen huomannut ettei Vertti ole kovin kylmänarka, tai se ei anna sen häiritä. Jos ei seisota paikallaan niin kyllä tarkenee.

        Lahkeellinen haalari pitäis ruveta hommaan nyt kun ilmat kylmenee. Huppu, juoka suojaa korvat on tärkeä kylmällä säällä.

        Tossuja ei välttämättä kaikille tarvi. Täällä pohjoisessa kun tiet ovat poikkeuksetta lumessa, eikä niitä suolata, tossut eivät ole välttämättömät.

        Italiaano on energinen ja iloinen rotu. Sen kanssa ei tule tylsää hetkeä! =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe