Hiivasienitulehdus

gwennie

Mulla on ollut vajaan viikon kutinaa emättimessä ja siinä ympäristössä, välillä ihan sietämätöntä ja välillä taas ei mitään. Mietin, että tän täytyy olla hiivasienitulehdus. Oon oottanut, että tämä menisi itsestään ohi, mutta ei. Rasvaaminen (bepanthen) auttaa.

Mun kannattaisi varmaankin mennä lääkäriin, koska ei ole aiemmin hiivasienitulehdusta ollut. Millainen se näytteenotto ja lääkärillä käynti on? Mitä lääkkeet maksaa?

Olisi myös kiva tietää, että voiko hiivasienitulehduksen saada muutenkin kuin yhdynnässä.. Mikä sitä aiheuttaa?

101

87049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

      Onko sinulla muita oireita kuin kutina? Hiivasieneen kuuluu yleensä runsas ja usein kokkareinen valkovuoto, hajukin voi olla toisenlainen kuin normaalisti, mutta ei silti paha.

      Mikäli sinulla ei ole ylimääräistä vuotoa, voi syy olla yksinkertaisesti ulkosynnyttimien kuivuminen. Bepanten-voiteen tehoaminen viittaa minusta siihen.

      Jos vuotoa ei ole, niin käytäpä mainitsemaasi tai jotain muuta hajustamatonta, mietoa kosteusvoidetta alapesuun muutaman päivän ajan. Peset ihan normaalisti, mutta käytät "pesuaineena" kosteusvoidetta. Vältä kovin kuumaa vettä.

      Jos ylimääräistä tai koostumukseltaan poikkeavaa vuotoa on, on se varmaankin hiiva. Apteekista saa käsikauppana hyviä lääkkeitä (esim. Canesten), mutta koska tämä on ilmeisesti ensimmäinen hiivasi(?), olisi hyvä käydä myös lääkärillä.

      Hiiva tarttuu sukupuoliyhteydessä yleensä vain naiselta miehelle. Yleisimmät syyt hiivaan ovat antibiottikuuri, liian kireät alusvaatteet, liiallinen pikkuhousunsuojan käyttö (eli hautuminen) tai vaikkapa vain stressi. Toiset naiset saavat hiivan huomattavasti helpommin kuin toiset. Jos kohdallasi on kyseessä hiiva, niin kannattaa hoitaa ensimmäinen hiiva hyvin pois, ettei tule kiusallista hiivakierrettä.

      • hiivan

        voi poistaa hyvin pois??
        mistä tietää et se on kunnol lähteny?
        mulla 3 hiivaa puolenvuoden sisäl...en tiie mitä pitäs tehä? vaihtaa pilleri merkkiä vai mitä?
        joskus tuntuu et saan hiivan yhdynnässä,spermasta


      • täti
        hiivan kirjoitti:

        voi poistaa hyvin pois??
        mistä tietää et se on kunnol lähteny?
        mulla 3 hiivaa puolenvuoden sisäl...en tiie mitä pitäs tehä? vaihtaa pilleri merkkiä vai mitä?
        joskus tuntuu et saan hiivan yhdynnässä,spermasta

        Jos on taipuvainen hiivatulehdukselle, niin sen voi tosiaan saada vaikka jokaisessa yhdynnässä. Kyse ei siis ole sukupuolitaudista, vain bakteereista, joita meillä jokaisella on. Jos sinulla on hiivaongelma, on poikaystävän hygienia erityisen tärkeää! Partneri kunnon pesulle ennen mitään pelehtimistä!

        Oletko varmasti käynyt jokaisen hiivakuurin kunnolla loppuun? Jos olet, niin gyniksellä olisi hyvä käydä. Hän voi määrätä sinulle sisäisesti käytettäviä lääkkeitä, jotka tehoavat sitkeäänkin hiivaan.

        Spermasta hiiva ei tartu. Pillerimerkin vaihdosta en osaa sanoa, sitä kannattaa kysyä lääkäriltä.


      • gwennie

        Laitoin yöksi taas bepanthenia. oon rasvannut muutaman kerran päivässä kohta varmaan jo viisi päivää, eikä ole vaiva näin kokonaan lähtenyt poist, helpottanut vaan vähän. joskus kutina äityy aika sietämättömäksi.

        soitin terveyskeskukseen, täti siellä nauroi kun kysyin, että olisko lääkäriaikoja. ehdotti että tulen huomenna aamulla näytteenottoon kärkkymään, josko pääsisi sinne asti. lääkärille kuulemma ei pääse. enkä viitsisi tän vaivan takia yksityiselle mennä. kävin siis apteekissa ostamassa canesten-yhdistelmäpakkauksen. jos se ei ala parissa päivässä tehoamaan, niin sitten menen lääkäriin, näin päätin.

        olen reilun viikon kuluttua jo lähdössä ulkomaille asumaan vuodeksi, joten siksi tämä vaiva tuli vähän huonoon saumaan..


      • hiivahelena
        gwennie kirjoitti:

        Laitoin yöksi taas bepanthenia. oon rasvannut muutaman kerran päivässä kohta varmaan jo viisi päivää, eikä ole vaiva näin kokonaan lähtenyt poist, helpottanut vaan vähän. joskus kutina äityy aika sietämättömäksi.

        soitin terveyskeskukseen, täti siellä nauroi kun kysyin, että olisko lääkäriaikoja. ehdotti että tulen huomenna aamulla näytteenottoon kärkkymään, josko pääsisi sinne asti. lääkärille kuulemma ei pääse. enkä viitsisi tän vaivan takia yksityiselle mennä. kävin siis apteekissa ostamassa canesten-yhdistelmäpakkauksen. jos se ei ala parissa päivässä tehoamaan, niin sitten menen lääkäriin, näin päätin.

        olen reilun viikon kuluttua jo lähdössä ulkomaille asumaan vuodeksi, joten siksi tämä vaiva tuli vähän huonoon saumaan..

        Ei kai normaalin hiivatulehduksen takia tarvitse lääkäreitä vaivata. Labraan vaan ja saat semmoisen tikun, jolla otat itse näytteen emättimestäsi. sitten tulokset, resepti ja apteekkiin. Labrakokeessa selviää myös onko tulehdus hiivaa vai jotain muuta (seka)tulehdusta.


      • kärsin myös...
        hiivahelena kirjoitti:

        Ei kai normaalin hiivatulehduksen takia tarvitse lääkäreitä vaivata. Labraan vaan ja saat semmoisen tikun, jolla otat itse näytteen emättimestäsi. sitten tulokset, resepti ja apteekkiin. Labrakokeessa selviää myös onko tulehdus hiivaa vai jotain muuta (seka)tulehdusta.

        hei kiitos! tästä oli mullekki apua... mä oon syöny viikko sitte antibiotti kuurin ja nyt on pari päivää kutissu emättimestä ja ihan pientä kirvelyä myös... ajattelinkin että oon saanu hiivasienitulehduksen antibiotti kuurista... kehtais vaan mennä apteekkiin... :)


      • uuu
        kärsin myös... kirjoitti:

        hei kiitos! tästä oli mullekki apua... mä oon syöny viikko sitte antibiotti kuurin ja nyt on pari päivää kutissu emättimestä ja ihan pientä kirvelyä myös... ajattelinkin että oon saanu hiivasienitulehduksen antibiotti kuurista... kehtais vaan mennä apteekkiin... :)

        mulla samanmoisia oireita, muttei kirvelyä.. mikä on?


      • tennu
        uuu kirjoitti:

        mulla samanmoisia oireita, muttei kirvelyä.. mikä on?

        minä myös söin viikko sitten antibiootti kuurin ja nyt kutiaa ja kirvelee ja vuoto on runsaampaa, eli maanantaina apteekkiin tie vie, on se vähän noloa sitä ostaa mut ei auta, tää on mun toinen kerta kun on viimeksi tuli raskauden aikana, onneksi ei ole useemmin.


      • oijnu

        En ole varma että onko minulla hiivasieni vai onko alapää muutenvain kuiva, esim. e-pillereiden vuoksi..? Joskus emätintä kutittaa ulkoisesti aivan hulluna ja on kokkareista juotoa ja muuta mitkä viittaa hiivasieneen, mutta joskus taas ei ole mitään oireita. Voiko apteekista ostaa hoitotuotteita, vaikka hiivasientä ei ennen ole ollut, eikä halua mennä lääkäriin? Jos minulla olisi hiivasieni ja se olisi tarttunut miehelleni, niin miten sen voisi hoitaa häneltäki pois?


      • bääb

        Minulla on myös ollut parin päivän ajan alapäässä kutinaa ja kirvelyä, todella vaikea nukkua ym..
        Enkä tahtois mennä lääkärillekään, saako tähän lääkettä ilman reseptiä?

        Tää alkoi pian antibioottikuurin alkamisen jälkeen (syön niitä alahengitystieinfektion takia), joten mahtaneeko johtua siitä? Mainitsemaanne "erilaista" vuotoa ei ole ollut ollenkaan, tosin ihan vähän tavallista valkovuotoa.

        Loppuuko tää sitten itsestään antibioottikuurin loppumisen jälkeen? Voiko kutinaa helpottaa millään aineilla?


      • juuh..

        kuuluuko hiivatulehdukseen yhdyntä kipua? muut oireet sopii hiivatulehdukseen mutta entä kipu?


      • näinkin voi käydä
        täti kirjoitti:

        Jos on taipuvainen hiivatulehdukselle, niin sen voi tosiaan saada vaikka jokaisessa yhdynnässä. Kyse ei siis ole sukupuolitaudista, vain bakteereista, joita meillä jokaisella on. Jos sinulla on hiivaongelma, on poikaystävän hygienia erityisen tärkeää! Partneri kunnon pesulle ennen mitään pelehtimistä!

        Oletko varmasti käynyt jokaisen hiivakuurin kunnolla loppuun? Jos olet, niin gyniksellä olisi hyvä käydä. Hän voi määrätä sinulle sisäisesti käytettäviä lääkkeitä, jotka tehoavat sitkeäänkin hiivaan.

        Spermasta hiiva ei tartu. Pillerimerkin vaihdosta en osaa sanoa, sitä kannattaa kysyä lääkäriltä.

        Spermasta hiivan voi saada vaan sen takii et emättimen ph arvo on ihan eri. Sperman on 8 eli emäksistä ja emättimen jotain 5 eli hapan. Raju ph arvon muutos emättimessä saattaa aiheuttaa hiivaa..


      • Tyttö 16v

        Minulla on jo pidemmän aikaa ollut ongelmia valkovuodon kanssa, ja netissä surffailujen jälkeen tulin siihen tulokseen että ainut vaihtoehto, mikä mulla voisi olla on tämä hiivasieni.. En ole ollut yhdynnässä, mutta pitkäaikaisen poikaystävän kanssa on ollut puhetta asiasta, ja haluaisin hoitaa tämän asian kuitenkin ensin pois! Valkovuoto on todellakin kokkareista, ja hajumuutoksia on, ja vuotoa tulee niinkin runsaasti, että joudun käyttämään pikkuhousunsuojia koko ajan. En kuitenkaan haluaisi mennä lääkärille.. Typeräähän se on, mutta silti! Minulla on myös pari antibiootti allergiaa, penicillin, amorion ja sulfa.

        Mitä minun pitäisi tehdä?


      • kerrasta oppinut

        itselläni ei ole koskaan ollut hiivatulehdusta aijemmin. Sain lääkekuurin kylkiäisinä. Yleensä olen aina kun olen saanut pensiliini tai antibioottikuurin syönyt samanaikaisesti maitohappobakteereita. Ensimmäistä kertaa en sitä tehnyt ja sain heti hiivatulehduksen. Hain apteekista canesten kombi yhdistelmähoidon ja oireet alkavat hellittää :) elikkäs neuvvoksi vaan kun saatte lääkekuurin ostakaa maitohappobakteereita niin vältytte hiivatulehdukselta. Minä aion kyllä tästä lähin tehdä aina niin.


      • maitohappobakteereja
        bääb kirjoitti:

        Minulla on myös ollut parin päivän ajan alapäässä kutinaa ja kirvelyä, todella vaikea nukkua ym..
        Enkä tahtois mennä lääkärillekään, saako tähän lääkettä ilman reseptiä?

        Tää alkoi pian antibioottikuurin alkamisen jälkeen (syön niitä alahengitystieinfektion takia), joten mahtaneeko johtua siitä? Mainitsemaanne "erilaista" vuotoa ei ole ollut ollenkaan, tosin ihan vähän tavallista valkovuotoa.

        Loppuuko tää sitten itsestään antibioottikuurin loppumisen jälkeen? Voiko kutinaa helpottaa millään aineilla?

        antibioottikuurin aikana, niin ei pääse hiiva niin helposti iskemään.


      • apuja?
        hiivahelena kirjoitti:

        Ei kai normaalin hiivatulehduksen takia tarvitse lääkäreitä vaivata. Labraan vaan ja saat semmoisen tikun, jolla otat itse näytteen emättimestäsi. sitten tulokset, resepti ja apteekkiin. Labrakokeessa selviää myös onko tulehdus hiivaa vai jotain muuta (seka)tulehdusta.

        moi! oon 15 v tyttö ja mullon ongelmana tuo pahan hajuinen pimppi. Pesen kyllä mutta heti suihkunkin jälkeen se saattaa haista pahalle. Joinakin pävinä haju on voimakkaampi ja joinakin ei. Muuta ongelmaa ei ole kuin tuo haju, ei punoita, ei kutia, antibioottiakaan en ole syönyt herran aikoihin. En polta tupakkaa, liikun, elän terveellisesti enkä ole edes ollut yhdessä ainoankaan pojan kanssa. En siis tiedä onko kyse hiivasta vai jostakin muusta.
        Varsinaista haittaahan tuo ei mulle aiheuta muuta kun kiusallisen hajun. Eli pitäiskö mun mennä lääkäriin (ei oikein houkuttele tuo idea kylläkään) vai pitääkö mun nyt ensi töikseni jutella äidin kanssa? Tuntuisi kyllä hiukan kiusalliselta vain mennä äidin luo ja sanoa äiti mikä mullon ku pimppi haisee kokoajan pahalta.
        Toivoisin oikeasti että ihmiset vastaatte mulle jotain järkevää ja autatte mua.


      • Hiivatoosa
        oijnu kirjoitti:

        En ole varma että onko minulla hiivasieni vai onko alapää muutenvain kuiva, esim. e-pillereiden vuoksi..? Joskus emätintä kutittaa ulkoisesti aivan hulluna ja on kokkareista juotoa ja muuta mitkä viittaa hiivasieneen, mutta joskus taas ei ole mitään oireita. Voiko apteekista ostaa hoitotuotteita, vaikka hiivasientä ei ennen ole ollut, eikä halua mennä lääkäriin? Jos minulla olisi hiivasieni ja se olisi tarttunut miehelleni, niin miten sen voisi hoitaa häneltäki pois?

        Tablettia naamaan ukollekin samaan aikaan ku ite otat ja sitten ei viikkoon kanssakäymistä.


      • Anonyymi
        hiivan kirjoitti:

        voi poistaa hyvin pois??
        mistä tietää et se on kunnol lähteny?
        mulla 3 hiivaa puolenvuoden sisäl...en tiie mitä pitäs tehä? vaihtaa pilleri merkkiä vai mitä?
        joskus tuntuu et saan hiivan yhdynnässä,spermasta

        Siis se hiivahan kuuluu osana normaaliin pieneliökantaan siellä emättimessä. Häiriötila, joka aiheutuu liaan korkeasta verensokerista, limakalvon ärstyksestä(hankaus), antibioottikuuri(tappaa hyviäkin pöpöjä, voi saada hiivan villintymään.
        En minä tiedä, onko yhtään naista jolla ei milloinkaan ole ollut hiivatulehdusta.


    • diupadiu

      Itsellä tuota kutinaa ei ole niinkään itse emättimessä, lähinnä vain siinä ympäristössä, emättimen ja peräaukon välissä. Onkohan tämäkin sitten hiivasienitulehdus?

      • sebu

        juu eiköhän se hiiva ole. mullakin kun hiiva oli niin ei kutuna tuntunu aluks ku vaan siinä ulkopuolella, mut kyl ne lääkäris sano et hiiva se on. eli canesten-puikkoa vaan ostamaan.


    • Herkkuzz

      Luettelemanne oireet vastaavat omiani, tullut parin päivän sisään. Olen niin nuori, etten itse viitsisi mennä lääkärille, pitäisikö mainita äidille tästä? Vai ajatteleeko hän että olen tehnyt jotain sopimatonta saadakseni hiivan?

      • hiivan saanut

        Itsekkin olen hyvin nuori ja poden tälläkin hetkellä hiivaa. Ei siinä muu auttanut kuin kertoa äipälle asiasta, niin sitten apteekkiin ostamaan hiivätulehdus lääkettä ja nimihän on Canesten. Ja ekää kertaa elämässäni tätä poden. Antibioottikuurista tuokin hiiva minusta tuli.


      • Anonyymi

        Äitisi kyllä tietää mistä hiiva voi villiintyä. Puhu vain.


    • allu

      Hei!

      oliks niin ettei muissa esiinny kokkareista valkovuotoa. Kuten klamydiassa, pelkään että oon saanu jonkun sukupuolitaudin. Aluksi oli vuotoa, sit kutina ja nyt hirvee kirvely!

      • Kaijuli

        Juu minä kanssa yksi yö huomasin että alapäästä tulee hieman verta ja kutinaa ja kirvelyä oli myös. Ihmettelin että mikä on? Yöllä sitten tarkastelin itseäni ja huomasin että limakalvoilla oli tosi punoitusta ja pieniä haavaumia.... Olin ihmeissäni että mistä tää nyt tuli? Yhden kerran ollut elämäni aikana hiiva tulehdus...Menin lääkärille ja hän totesi että hiivahan se on.Sain yhden pillerin millä hoitui koko vaiva pois... Nyt on kaikki vaivat poissa ja terve olo....Säikähdin vain että minulla joku sukupuolitauti? Onneksi ei....


    • asdf

      Mä en tiedä onko mulla hiiva vai ei..
      Ei kutise ollenkaan, mulla vaan tulee joskus
      aika paljon valkoist avuotoa joka on aika paksua.
      Joskus se ei haise miltään, joskus taas haisee.

      Ja tulee joskus kirkasta limaa ja joukossa tätä
      valkoista jota tulee melkeimpä aina.

      Mikä vois olla kyseessä ?

      Oon alottanu pillerit jokunen kuukaus sitte,
      vaikuittaisko ne asiaan jotenkin ?
      vai olisko joku sukupuolitauti tai tulehdus mitään ?

      • mimi33

        Minulla kirvelyä, hirmuista kutinaa ja punoitusta, hiivaa siis epäilen. Apteekkiin aamulla, mutta paljonko nämä lääkkeet suunnilleen maksaa? ja voiko niitä käyttää kuukautisten aikana?


      • Minni35
        mimi33 kirjoitti:

        Minulla kirvelyä, hirmuista kutinaa ja punoitusta, hiivaa siis epäilen. Apteekkiin aamulla, mutta paljonko nämä lääkkeet suunnilleen maksaa? ja voiko niitä käyttää kuukautisten aikana?

        Lääkkeiden hinnat on noin 10-20 euroa, siis Canesten.

        Mutta ainakin auttaa kun leikkaa karvoituksen pois kokonaan, sen olen huomannut. Kun on paljaaksi ajeltu niin ei ole mulle juuri hiivaa enää tullut. Kannattaa siskot kokeilla, mieskin tykkää.


      • minä vain
        Minni35 kirjoitti:

        Lääkkeiden hinnat on noin 10-20 euroa, siis Canesten.

        Mutta ainakin auttaa kun leikkaa karvoituksen pois kokonaan, sen olen huomannut. Kun on paljaaksi ajeltu niin ei ole mulle juuri hiivaa enää tullut. Kannattaa siskot kokeilla, mieskin tykkää.

        posliiniksi kun ajoin niin heti tuli hiiva. Ja mitä muilta olen kuullut, niin heillekin hiiva tullut heti sen jälkeen kun on posliinin ajanut


      • juttu............
        minä vain kirjoitti:

        posliiniksi kun ajoin niin heti tuli hiiva. Ja mitä muilta olen kuullut, niin heillekin hiiva tullut heti sen jälkeen kun on posliinin ajanut

        heti iski hiiva, kun ajelin..


      • Kiikku
        juttu............ kirjoitti:

        heti iski hiiva, kun ajelin..

        joskus tuli TV:stä ohjelmaa, että karvat on naisen suoja just kaikelta lialta..jne. mut en sit tiedä. itelläni on aina kauhean epäpuhdas olo jos on karvat. :D


    • böua

      onks missaan sukupuolitaudissa samantapaisia oireita kuin hiivassa? toivon et mulla on hiiva :P oireet ainakin tasmaa.
      typeraa vaan olla ulkomailla kun ei tieda minka merkkisia laakkeita taalla apteekissa myydaan. pitaa menna tiskille huutelemaan "YEAST INFECTION?"

      • Kiikku

        Klamydiassa on samoja oireita kuin hiivasienessä.. mut eipä sekään kauhean vakavaa ole kun sen saa lääkkeillä parannettua. :) suomessa saa ainakin ilmaiseksi klamydiaan lääkkeet...


      • myöskin minulla

        Tai siis toivottavasti hiiva.. Kutinaa emättimessä ja peräaukossa. Voi olla, että ulkomaillepaluustressi on iskenyt aiheuttanut pukamat ja hiivan. Myydäänköhän Canestenia myös muualla kuin Suomessa?


      • MariaLK
        myöskin minulla kirjoitti:

        Tai siis toivottavasti hiiva.. Kutinaa emättimessä ja peräaukossa. Voi olla, että ulkomaillepaluustressi on iskenyt aiheuttanut pukamat ja hiivan. Myydäänköhän Canestenia myös muualla kuin Suomessa?

        Mulla aivan hiivan tapaiset oireet, mutta lääkäriin en haluaisi vielä mennä. Onko Canestenin käytöstä jotakin haittaa jos hiivaa ei sitten olekkaan??


      • myös vaivan saanut
        MariaLK kirjoitti:

        Mulla aivan hiivan tapaiset oireet, mutta lääkäriin en haluaisi vielä mennä. Onko Canestenin käytöstä jotakin haittaa jos hiivaa ei sitten olekkaan??

        Ei ole Canestenista mitään haittaa, vaikka ei sitä hiivaa olisikaann.
        Joudun itsekin lähteä tästä apteekkiin, kun sain vaivan penisiliinikuurista, joka on meneillään. Hyvin ikävä vaiva, mutta vaaraton.
        En ymmärrä, miksi olis hävettävää mennä apteekkiin ostamaan voidetta ja tablettia. Täällä kun on useampi siitä maininnut. Kakilla ihmisillähän on kehossa hiivaa, mutta jostakin syystä se lisääntyy joskus. Esim. juuri penisiliinikuurin yhteydessä.


      • lääkärille!
        myös vaivan saanut kirjoitti:

        Ei ole Canestenista mitään haittaa, vaikka ei sitä hiivaa olisikaann.
        Joudun itsekin lähteä tästä apteekkiin, kun sain vaivan penisiliinikuurista, joka on meneillään. Hyvin ikävä vaiva, mutta vaaraton.
        En ymmärrä, miksi olis hävettävää mennä apteekkiin ostamaan voidetta ja tablettia. Täällä kun on useampi siitä maininnut. Kakilla ihmisillähän on kehossa hiivaa, mutta jostakin syystä se lisääntyy joskus. Esim. juuri penisiliinikuurin yhteydessä.

        Itseasiassa ensimmäisen hiivatulehduksen kanssa olisi hyvä käydä lääkärissä, että asia varmistuisi. Hiivalääkkeet ovat voimakkaita ja vaikka ne ovat hyvin siedettyjä, voivat ne aiheuttaa haittaakin varsinkin "puhtaassa" emättimessä. Hiivan lisäksi vastaavia oireita aiheuttavat muutkin sairaudet kuten bakteerivaginoosi, joten kyllä ensimmäisen infektion sattuessa kohdalle kannattaa sinne lääkäriin mennä.

        Lisäksi voisin vielä sanoa, että suomalaisilla on paha tapa venyttää lääkärillä käyntiä varsinkin intiimiasioissa liian pitkälle. Vitkuttelusta saattaa joskus olla erittäin vakavia seurauksia, joten suosittelisin tottumusten muuttamista. Lääkärit ovat nähneet sen kaiken ennenkin!

        (Niin ja apteekin henkilökunta samoin, ei luonnollisia asioita kannata nolostella, kukaan ei kuitenkaan ole kiinnostunut siitä, mitä lääkettä tms. juuri sinä sieltä apteekista ostat! Hiiva ei ole hävettävä seikka, se on luonnollista ja toisilla naisilla se on jatkuvana läpi koko elämän.)


    • paniikki..

      Mä epäilen että mulla on hiivasieni. Oon 13v. ja mulla on ollu aika vasta antibioottikuuri. Kutinaa emättimessä ja jtn. ihottumaa kans vähän niinku finnejä. Mitä mä sanon äitille ku mä en uskalla sille kovin äänekkäästi mainita.

      • saman kokenut

        Ei siitä tarvii äitille mitään mennä sanomaan varsinkin jos sulla on itelläs rahaa käydä apteekissa. Canesten yhdistelmä hoito maksaa muistaakseni vähän vajaa 20€ eli on mielestäni melko kallis, mut toimii kyllä. Ite kyllä äitin kanssa asiaa pohdiskelin vaikka huomattavasti vanhempi olenkin. Kynnys oli kyllä iso mennä äitille valittamaan et pimppiä kutittaa. Oon kai joskus nuorempanakin menny sanomaan. Äiti lätkäs vaan canesten tuubin kouraan ja sano et käytä tätä. :)Sillon menin kyllä vaan äitiltä kyselemään et mistä hiivasienen voi saada ja se sit siitä tajus et mulla taitaa olla. Kysy vaan et tuntuuko et olis, myönsin ja sain lääkettä.


      • kärsivä17
        saman kokenut kirjoitti:

        Ei siitä tarvii äitille mitään mennä sanomaan varsinkin jos sulla on itelläs rahaa käydä apteekissa. Canesten yhdistelmä hoito maksaa muistaakseni vähän vajaa 20€ eli on mielestäni melko kallis, mut toimii kyllä. Ite kyllä äitin kanssa asiaa pohdiskelin vaikka huomattavasti vanhempi olenkin. Kynnys oli kyllä iso mennä äitille valittamaan et pimppiä kutittaa. Oon kai joskus nuorempanakin menny sanomaan. Äiti lätkäs vaan canesten tuubin kouraan ja sano et käytä tätä. :)Sillon menin kyllä vaan äitiltä kyselemään et mistä hiivasienen voi saada ja se sit siitä tajus et mulla taitaa olla. Kysy vaan et tuntuuko et olis, myönsin ja sain lääkettä.

        Alle 18 vuotiaille apteekki ei myy hiivalääkkeitä. Nimimerkillä olen 17 ja äitini kävi apteekissa puolestani eikä sieltä myyty koska oon alaikäinen. Nainen apteekissa kyseli et kenelle tulee ja miksi ja minkä ikänen oon.


    • ---

      Mulla myös ilmeisesti hiivasienitulehdus TAAS. Muutaman päivän alapää kutissu ja kirvelly ihan mielettömästi.Kutina&kirvely on lähinnä emättimen ympäristössä ja häpyhuulissa. sisemmät häpyhuulet on ollu myös turvoksissa ja pienillä haavoilla. tosi ikävä vaiva kyllä. Oon kärsinyt hiivasieni kierteesä yli vuoden. vähintään kerran 3kk aikana ollut hiivasieni. Kierre alkoi 2008 alkuvuodesta kun olin viimeisilläni raskaana ja lääkäri käynnillä emättimestä löydettiin myös visvasyyliä jotka sitten katos synnytyksen aikana ja synnytyksen jälkitarkastuksessa lääkäri sano että jos uusia syyliä tai muita oireita ei tuu tautia ei tarvi/ ei voi hoitaa.. Netistä etin vähän tietoo että visvasyylät (toisella nimellä kondylooma) voi aiheuttaa hiivasieni kierrettä.. nyt olis varmaankin aika varata lääkärille aikaa papa-kokeeseen ja muihin sisätutkimuksiin mutta jotenki sitä vaan siirtää koko ajan.. Nyt kuitenkin ihan pakko ottaa itseeni niskasta kiinni ja varata se aika koska hiivasieni kierteen myötä tiedän että alapäässä ei kaikki ole ihan hyvin.. tänään nyt kuitenkin apteekkiin canesten ostoksille että saa tän kirvelyn ja kutinan loppuun..

      • ---

        .. ja lisäisin vielä edelliseen viestiini että, "Lähes jokainen nainen sairastaa emättimen hiivasienitulehduksen ainakin kerran elämässään." Että naiset nyt rohkeesti sinne apteekkiin. ei niitä apteekin työntekijöitä tarvi pelätä, niillä on muutakin tekemistä kun nauraa naisille joilla on hiivasieni :) Ja te nuoretkin naiset voitte ihan hyvin mennä hiivasienilääkettä hakeen apteekista ilman äitiä, kunhan vaan löytyy omaa rahaa.. mutta jokainen äiti varmaan olisi onnellinen jos oma lapsi uskaltaisi puhua hänelle ihan kaikesta :) EI HIIVASIENTÄ TARVITSE PELÄTÄ :)


      • ---
        --- kirjoitti:

        .. ja lisäisin vielä edelliseen viestiini että, "Lähes jokainen nainen sairastaa emättimen hiivasienitulehduksen ainakin kerran elämässään." Että naiset nyt rohkeesti sinne apteekkiin. ei niitä apteekin työntekijöitä tarvi pelätä, niillä on muutakin tekemistä kun nauraa naisille joilla on hiivasieni :) Ja te nuoretkin naiset voitte ihan hyvin mennä hiivasienilääkettä hakeen apteekista ilman äitiä, kunhan vaan löytyy omaa rahaa.. mutta jokainen äiti varmaan olisi onnellinen jos oma lapsi uskaltaisi puhua hänelle ihan kaikesta :) EI HIIVASIENTÄ TARVITSE PELÄTÄ :)

        äh, kirjoitin väärin.. siis ei hiivasientä tarvitse HÄVETÄ :)


      • so
        --- kirjoitti:

        äh, kirjoitin väärin.. siis ei hiivasientä tarvitse HÄVETÄ :)

        Minulla on myös sama ongelma, eli pahanhajuinen valkovuoto. Joskus se on myöskin ällöttävän ruskeaa. Mille lääkärille täytyisi mennä?? Olen vasta 14 ja asun aika pienellä paikkakunnalla, en tiedä onko täällä edes muita kuin hammaslääkäri :). Annetaankohan minulle edes mitään lääkettä apteekista ilman reseptiä? Uskoisin että minulla tämä johtuu liian kireistä housuista, joita käytin vielä puoli vuotta sitten. Miten lääkärissä tutkitaan tämä asia ja miten minun pitäisi se lääkärille kertoa, pitääkö varata aika? JOs hakisin apteekista hiivasienigeeliä tai jotain sellaista ja se ei tehoakaan, onko siitä mitään haittaa? Tarvitsen kipeästi apua!!
        Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)Perheessä rahat niin tiukilla. En haluais äidille kertoo eikä oo oikeen rahaa lääkkeisiin. voisiko millään muulla tuota hoitaa kun lääkkeillä?
        Mitkä reseptittömät läkkeet tuohon sopisi ja paljonko mikäkin maksaa??


      • kesäinen
        so kirjoitti:

        Minulla on myös sama ongelma, eli pahanhajuinen valkovuoto. Joskus se on myöskin ällöttävän ruskeaa. Mille lääkärille täytyisi mennä?? Olen vasta 14 ja asun aika pienellä paikkakunnalla, en tiedä onko täällä edes muita kuin hammaslääkäri :). Annetaankohan minulle edes mitään lääkettä apteekista ilman reseptiä? Uskoisin että minulla tämä johtuu liian kireistä housuista, joita käytin vielä puoli vuotta sitten. Miten lääkärissä tutkitaan tämä asia ja miten minun pitäisi se lääkärille kertoa, pitääkö varata aika? JOs hakisin apteekista hiivasienigeeliä tai jotain sellaista ja se ei tehoakaan, onko siitä mitään haittaa? Tarvitsen kipeästi apua!!
        Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)Perheessä rahat niin tiukilla. En haluais äidille kertoo eikä oo oikeen rahaa lääkkeisiin. voisiko millään muulla tuota hoitaa kun lääkkeillä?
        Mitkä reseptittömät läkkeet tuohon sopisi ja paljonko mikäkin maksaa??

        Heippa!
        hiivasienitulehduksessa valkovuoto ei haise erityisemmin pahalle, eikä värikään tietääkseni hirveän usein muutu..? Onko sinulla alkanut vielä kuukautiset? voisiko olla kyseessä jotain siihen liittyvää. Hiivasienessä huomattavaa yleensä on juuri esim. kutiamisvaivat tai ärsytys limakalvoilla tms. Jos vaan millään uskallat niin kannattaisi äitille vaikka ottaa puheeksi, hän osaisi varmasti neuvoa. Samaten kouluvuoden (eli ei nyt auta kyllä) aikana kouluterkka on yleensä hyvä väylä. tosiaan niinkuin sanottu tuolla jo aiemminkin, niin lääkärit on kyllä jo kaiken nähneet niin ei sinänsä tarvitse pelätä. Hiivasieneen reseptillä saatu lääke oli, ainakin silloinkun sen itse sain, huomattavasti edullisempi kuin apteekista ostettu.


      • huono juttu

        minulla on hoidettu kondylooma n.10 vuotta sitten eikä se ole uusinut, voiko se piilevänäkin aiheuttaa hiivakierrettä?


      • Tutsakki

        kirjoittamani viesti nimimerkilläni tuolla, itse sain avun hiivakierteeseen, luojan kiitos!!!


    • oireista

      päätellen inhottava sieni löytyy täältäkin. Saako sitä lääkettä siis ilman reseptiä? Voi että tämän vaivan piti iskeä justiinsa kun on matka edessä.

      • ...

        kokkareista vuotoa on, mutta se ei haise miltään. Kyllä se silti varmaan on sitä hiivaa :(


      • Tulehdus(ko)
        ... kirjoitti:

        kokkareista vuotoa on, mutta se ei haise miltään. Kyllä se silti varmaan on sitä hiivaa :(

        Tarvitsisin neuvoja, semmosilta jotka jo oireista tietää entuudestaan. Oon iältäni nuori, ja siks varmaan pitäiskin kertoa äidille, mutta ongelma on se etten ole varma onko mulla hiivasienitulehdus, oireita on vaan kutina emättimen aukon luona, valkovuoto on ihan normaalia, eikä oo mitään kirvelyitäkään. Mut kysymys kuuluukin, voiko tää sitten olla jotain muuta? ja jos tää on hiivasieni tulehdus, onko totta et nää netissä kerrotut ''kotikonstit'' kuten yltiöpäinen piimänjuonti ja luonnon jogurtin syönti auttaa?


      • Tutsakki
        Tulehdus(ko) kirjoitti:

        Tarvitsisin neuvoja, semmosilta jotka jo oireista tietää entuudestaan. Oon iältäni nuori, ja siks varmaan pitäiskin kertoa äidille, mutta ongelma on se etten ole varma onko mulla hiivasienitulehdus, oireita on vaan kutina emättimen aukon luona, valkovuoto on ihan normaalia, eikä oo mitään kirvelyitäkään. Mut kysymys kuuluukin, voiko tää sitten olla jotain muuta? ja jos tää on hiivasieni tulehdus, onko totta et nää netissä kerrotut ''kotikonstit'' kuten yltiöpäinen piimänjuonti ja luonnon jogurtin syönti auttaa?

        ihan vaan limakalvojen kuivuutta esim liiasta pesemisestä tms, yleensä tuohon auttaa joku öljy esim ceridal jota saa apteekista. Hiivatulehduksiin kuuluu yleensä kokkareinen vuoto ja kirvely/kutina ja sen kyllä tosiaankin huomaa.


    • angliina

      Eilen asettamani emätinpuikko valuu nyt "sulaneena" pois. Onko tämä normaalia että puikko ei "imeydy" emättimeen vaan tulee ulos? Pitääkö emätinpuikko hoito uusia?

      • samasama

        Mietin ihan samaa ku just ekan kerran käytin. Internetin ihmeellisen maailman ja oman pähkäilyni avulla oon tullu siihen tulokseen, että koska kyseessä on jauhopilleri, se ei pysty kokonaan imeytyyn limakalvoon -> vaikuttavat aineet imeytyy -> muu jäljellejäänyt (lähinnä pelkkä jauho) valuu pois.
        Toivottavasti ainaki näin :D


      • yhteydessä

        ainakin paperiin tulee pyyhkiessä ts. reilusti vaaleaa töhnää.
        Jos käytit kuurin kokonaan, olipa se 3 lievempää tai 1 vahvempi puikko, niin se riittää normaalisti. Salvaa ympäriinsä alapäähän ja joka poimuun niin kauan että kutinat on hävinny.
        Paljon istuminen koneen ääressä ja liika imelän ja hiivan syönti lisäävät mahdollisuutta saada hiivatulehdus.
        Eräs lääkäri sanoi minulle että pitää käyttää hametta eikä pitkiä housuja jotta alapää saa ilmaa jolloin ei tule niin paljon tulehduksia.


      • samaa

        asiaa.. kävi samoin mulle..


    • joku muu?

      Reilu viikko sitten olin pitkästä aikaa yhdynnässä ja nyt sen jälkeen on ollut hirmu kirvely ja kutina päällä. Kumi oli käytössä, joten ei mikään sukupuolitauti pitäisi olla kyseessä.

      Olen aina ollut melko herkkä saamaan hiivatulehduksen ja mietinkin, josko hieman pidemmän paussin jälkeen altistuminen ärsytykselle aiheutti sen taas. Ainoa ero aiempaan nähden on se, että kokareista vuotoa ei ole lainkaan. Vain kutina ja kirvely etenkin ulkoisena.

      Olin tässä välillä pitkässä parisuhteessa ja muistelin, että edellisten sinkkuvuosien aikoina hiivaa oli useammin. Mietin voisiko hiiva seurata kumista? Onko muita, joilla kumin käyttö aiheuttaa hiivaa? Jos niin mikä muu kuin jatkuvat hiivalääkkeiden käytöt voisi auttaa ongelmaan? Kumista en kuitenkaan luovu...

      • minullakin

        mutta ei aina ja se saattaa olla vaan allergistakin reaktiota kumia vastaan. Käy pesulla hetimiten ja pese kunnolla lämpöisellä vedellä, se saattaa poistaa ongelman sillä kertaa. Kokeile Canesten-salvaa ulkoiseen voiteluun ja sitä kyllä käyttää sisäiseenkin jos ei kutina muuten häviä.


      • nainen76--
        minullakin kirjoitti:

        mutta ei aina ja se saattaa olla vaan allergistakin reaktiota kumia vastaan. Käy pesulla hetimiten ja pese kunnolla lämpöisellä vedellä, se saattaa poistaa ongelman sillä kertaa. Kokeile Canesten-salvaa ulkoiseen voiteluun ja sitä kyllä käyttää sisäiseenkin jos ei kutina muuten häviä.

        kokeilkaa korkillinen etikkaa vesilasiin..tosi pahaa mut puhistaa kehon ylimääräisiltä hiivoilta yms!


      • kumiallergia?

        Yhdellä ystävälläni on tuo ja miehensä käyttää kondomeja, joissa ei ole kumia. En muista mistä materiaalista ne on tehty, mutta ovat kuulemma kalliita.


      • vai miten
        kumiallergia? kirjoitti:

        Yhdellä ystävälläni on tuo ja miehensä käyttää kondomeja, joissa ei ole kumia. En muista mistä materiaalista ne on tehty, mutta ovat kuulemma kalliita.

        Onko se nyt ok jos luulee sairastavansa hiivaa, ekaa kertaa, niin vaan mennä ostamaan se canesten ilman että käy lääkärillä. ja jos oireet vaan jatkuu ni sit ei kun terveyskeskukseen soittamaan?


      • 35-v nainen
        vai miten kirjoitti:

        Onko se nyt ok jos luulee sairastavansa hiivaa, ekaa kertaa, niin vaan mennä ostamaan se canesten ilman että käy lääkärillä. ja jos oireet vaan jatkuu ni sit ei kun terveyskeskukseen soittamaan?

        Jos ei julkiseen terveydenhuoltoon saa aikaa, eikä yksityiseen ole varaa, niin oma päätöshän se on hoitaa itsehoitona.

        Itse käytin kesällä Betadine-emätinpuikkokuurin 2 vkoa, ja sen jälkeen vuosia kestänyt ja kuukautiskierron mukaan vaihteleva oireisto on helpottanut. Betadine on hyvä, kun puree niin monenlaisiin pöpöihin. En tiedä, saako sitä Suomesta puikkoina, ymmärtääkseni emätinvoiteena saa. (En tiedä sitäkään, tarvitseeko reseptiä). Itselleni kaveri toi itärajan takaa. Jodiallergiselle se ei käy.

        Vaiva on kyllä kiusallinen. Kaikki tekijät vaikuttavat: seksi, ravinto, lääkkeet... Nyt onneksi limakalvot kestävät taas seksiäkin rikkoontumatta - IHANAA! Laitan silloin tällöin ylläpitohoitona Betadinea, ja hyvänä on pysynyt. Samoin hoidan ulkoisia alueita ihoöljyllä, olen atoopikko, ja limakalvot kuivuvat, vaikka emättimessä ei ole yhtä pahaa kuivuusongelmaa. Ostin myös liukastetta seksiin, niin mahdollisen kuivuuden vuoksi limakalvot eivät rikkoonnu ja anna etenemisreittiä hiivalle.


      • Ryytynyt
        35-v nainen kirjoitti:

        Jos ei julkiseen terveydenhuoltoon saa aikaa, eikä yksityiseen ole varaa, niin oma päätöshän se on hoitaa itsehoitona.

        Itse käytin kesällä Betadine-emätinpuikkokuurin 2 vkoa, ja sen jälkeen vuosia kestänyt ja kuukautiskierron mukaan vaihteleva oireisto on helpottanut. Betadine on hyvä, kun puree niin monenlaisiin pöpöihin. En tiedä, saako sitä Suomesta puikkoina, ymmärtääkseni emätinvoiteena saa. (En tiedä sitäkään, tarvitseeko reseptiä). Itselleni kaveri toi itärajan takaa. Jodiallergiselle se ei käy.

        Vaiva on kyllä kiusallinen. Kaikki tekijät vaikuttavat: seksi, ravinto, lääkkeet... Nyt onneksi limakalvot kestävät taas seksiäkin rikkoontumatta - IHANAA! Laitan silloin tällöin ylläpitohoitona Betadinea, ja hyvänä on pysynyt. Samoin hoidan ulkoisia alueita ihoöljyllä, olen atoopikko, ja limakalvot kuivuvat, vaikka emättimessä ei ole yhtä pahaa kuivuusongelmaa. Ostin myös liukastetta seksiin, niin mahdollisen kuivuuden vuoksi limakalvot eivät rikkoonnu ja anna etenemisreittiä hiivalle.

        Saitko betadinea siis Venäjältä? Voiko sitä ostaa sieltä ilman reseptiä? Saako Virosta?


    • aboutyou

      Tuli heti parempi mieli kun löyty tää palsta.
      Itellä varmaankin nyt ekaa kertaa hiivasieni ja oli vähän epävarma olo, et mitä tehdä. Koetan nyt eka tota perusrasvan käyttämistä, mut jos ei tuu mitään, niin täytyypi varmaan soitella lääkärile.

    • vaivahiiva

      ite sain ensimmäisen hiivasieni tulehukset sellaset 3kk sitten.
      kun hillitön kutina jatkui ties kuuinka monia päiviä ja alkoi tulla kokkareista valkovuotoa hankin apteekista halvan rasvan joka auttoi. paripäivää ei oireillut yhtään kun taas alkoi kutista. Päätin kokeilla canestenia ja kyllä lähti kertaheitolla hiivatulehdus pois.
      harrastin tällöin seksiä poikaystäväni kanssa ja epäilin että se johtui mahollisesti miehen hiukan huonosta hygieniasta silloin.

      nyt sitten hiivatulehdus uusiutui eilen kun toissa päivänä poikaystäväni kanssa harrastelin.
      no canestein on taas alotettu.

      jatkossa saa alkaa poikaystävä pesemään kätensä ja heppinsa ennenkö sörkkii minuun=)

      • 'A

        Itse jouduin käyttämään Canesten kapseliaa, kun jouduin antibuutinkuuriin.


      • kiiretietää
        'A kirjoitti:

        Itse jouduin käyttämään Canesten kapseliaa, kun jouduin antibuutinkuuriin.

        kauanko sitä canestenia sitten käytetään? ja millaisia lääkkeitä ne on? olen kuullut vain että ne ois jotain puikkoja, mutta on siis varmaan muitakin?olen sen verran nuori,en haluaisi mennä lääkärille.


      • vastaus0
        kiiretietää kirjoitti:

        kauanko sitä canestenia sitten käytetään? ja millaisia lääkkeitä ne on? olen kuullut vain että ne ois jotain puikkoja, mutta on siis varmaan muitakin?olen sen verran nuori,en haluaisi mennä lääkärille.

        kanesten 500mg sisältää 3kpl sellasia soikeita lääkkeen näkösiä puikkoja jotka on cm pitkiä. asettimella kerran päivässä laitetaa puikko sisuksiin. vimeistään seuraavana päivän huomaat että sinusta valuu ulos sellasta valkosta ainetta joka on sitä lääkettä ja ilmeisemmin ihannormaalia.


    • --

      Miten lääkäri toteaa hiivasienitulehduksen? Jotain testejä, vai antaako reseptin ilmankin.
      Olen käyttänyt ennen apteekista ostettuja hoitoja (canesten kombi ja joku toinen merkki oli myös). Ne ovat toimineet hyvin, mutta ne maksavat kuitenkin melko paljon. Haluaisin kokeilla reseptillä saatavia lääkkeitä, mutta lääkärille meno hieman hävettää. Tulehdus tuli minulle ensimmäisen kerran, kun aloin käyttää e-pillereitä noin puolitoista vuotta sitten. Vaihdoin merkkiä ja ei ole vähän aikaan ollut, mutta nyt jonkin aikaa sitten puhkesi uudelleen.
      Olen pitkittänyt aivan liian kauan hoitoa...voikohan siitä seurata mahdollisia haittoja?

    • hiivatulehdus

      Syynä voi olla esim. liika makean nauttiminen tai maitohappobakteerien tasapainon järkkyminen, mutta voi saada myös yhdynnässä. Itse kävin juuri tänään lääkärissä ensimmäisen hiivani takia. Sain reseptilääkkeen, jonka hinta n.4-5€. Mitään näytettä ei otettu, eikä alapään tutkiminenkaan ollut pakollista.

      Lääkettä saa myös reseptittömänä, jos ei lääkäriin kerkeä. Maitihappobakteerien nauttiminen kuulemma auttaa (maustamaton jugurttu ym.) Lääkäri kysy vaan oireet ja alko samantien kirjottaa lääkettä. Ei ollu mitenkään tukala tilanne. Ja on kuulemma erittäin yleinen varsinkin nuorilla naisilla.

    • hmm?

      Mulla tämä hiiva on vaivannut jo jonkun aikaa. Puolen vuoden aikana ollut jo kolme kertaa. Sain sen ekan kerran, kuten jotkut täällä aiemmin jo mainitsi, kun ajelin alapään posliiniksi. Olen syönyt ehkäisypillereitä jo melko kauan ja luin jostain että ne voivat aiheuttaa hiivaa. Nyt on ilmennyt myös seksihaluttomuutta (joka kuulemma on myös ehkäisypillereiden sivuvaikutuksia) ja mietin auttaisiko pillerimerkin vaihto. Onko kellään kokemuksia pillereiden aiheuttamasta hiivasta ja oletteko mitä tehneet? Onko merkin vaihto auttanut? Luin myös että maitohappobakteerien syöminen voi auttaa sekä liian makean välttäminen, onko tehonnut? Mietin, että vieläkö ostan canestenia vai soittanko suoraan lääkärille. En jaksa jos se uusiutuu taas kuurin jälkeen. Vaiva alkaa vaikuttaa negatiivisesti jo parisuhteeseenkin.

      • karkkilakossa

        Hiivasieni uusiutuu helposti, jos syöt paljon sokeria, koska hiivasieni ruokkii itseään sokerilla. Joten lopeta karkki ja muut makeat myös esim mäkin hampparit kannattaa jättää ostamatta. Sitten maitohappobakteereja sisältävää jugurttia ala syömään joka päivä, niin huomaat, että olet päässyt irti hiivasienestä. Voi myös olla, ettei sinulla ole vain hiivasientä. Itselläni oli joku normaalisti kaikkien iholla oleva bakteeri päässyt omalta iholtani alapäähän ja kas kummaa koko ajan olin hiivasienikierteessä. Lääkäri vain otti kokeen ja sen jälkeen hiivasienet katosi pitkäksi aikaan. Vain joulun ja synttäreiden jälkeen aina suklaan ja makeisten syönnin jälkeen se vaivaa. Niin taas nytkin.


      • Tutsakki

        kirjoittamani pätkä nimimerkilläni, jos olisi apua


      • huolestunut tyttö
        karkkilakossa kirjoitti:

        Hiivasieni uusiutuu helposti, jos syöt paljon sokeria, koska hiivasieni ruokkii itseään sokerilla. Joten lopeta karkki ja muut makeat myös esim mäkin hampparit kannattaa jättää ostamatta. Sitten maitohappobakteereja sisältävää jugurttia ala syömään joka päivä, niin huomaat, että olet päässyt irti hiivasienestä. Voi myös olla, ettei sinulla ole vain hiivasientä. Itselläni oli joku normaalisti kaikkien iholla oleva bakteeri päässyt omalta iholtani alapäähän ja kas kummaa koko ajan olin hiivasienikierteessä. Lääkäri vain otti kokeen ja sen jälkeen hiivasienet katosi pitkäksi aikaan. Vain joulun ja synttäreiden jälkeen aina suklaan ja makeisten syönnin jälkeen se vaivaa. Niin taas nytkin.

        Mun alapäätä kutittaa,virtsaustarvetta koko ajan!oon 12w tyttö.haluan tstä eroon ekä äitille mene kertomaan...virtsatessa kirvelee...ei ole kokkareistavalkovuotoa tai muutenkan kovin runsasta...mitk jugurtit on sellasii et se lähtee pois???saako ihan norm kaupoista...???


    • 18-vuotias

      Itselläni todettiin tänään hiivasienitulehdus. Päivän ajan olin luullut ja stressannut, että minulla olisi ollut jotain mahempaa, muttei onneksi ollut. Oireinani olivat lievä kutina ja 'rasvainen' valkovuoto. Minulla ei ole aikaisemmin ollut moista ja arvelen saaneeni tulehduksen antibioottikuurin ja stessin vuoksi. Otin mieheni mukaan henkiseksi tueksi ja lääkäri antoi hällekkin kerta-annos-kapselin, vaikkei miehelläni oireita ollutkaan. Itse puolestani sain kerta-annos-kapselin ja voiteen helpottamaan kutinaa. Lääkäri kyseli aluksi minulta oireet ja vilkaisi myös emättimeenkin. Olin mieheni mukaan ollut aika kalpea lääkärissä ollessa ja sieltä pois päästessä. Olin aluksi tosiaan kuvitellut, että paljastuisi jotain kamalampaa ja ei toimenpidekkään loppujen lopuksi niin kauhistuttava ollut. Kannatti ottaa myös mieskin mukaan henkiseksi tueksi ja myös sen vuoksi, että hällekkin saatiin kerta-annos-kapseli, koska lääkärin mukaan se tarttuu helposti yhdynnässä myös miehelle.

      • 18vnolife

        Mulla on ollu hiivatulehdus nyt 3 kertaa alle puolen vuoden sisällä. taas on canesten-hoito päällä paraikaa. Ei ole mitään tietoa mistä se voisi johtua joten alan jo epäillä yhdyntöjä. Jos antaa poikaystävälle canesten voidetta käytettäväksi vaikka tämä ei ole huomannut oireita itsessään onko siitä haittaa jos se ei sitten olisikaan tarpeellista eikä hänellä olisikaan hiivaa?


      • hiivanen
        18vnolife kirjoitti:

        Mulla on ollu hiivatulehdus nyt 3 kertaa alle puolen vuoden sisällä. taas on canesten-hoito päällä paraikaa. Ei ole mitään tietoa mistä se voisi johtua joten alan jo epäillä yhdyntöjä. Jos antaa poikaystävälle canesten voidetta käytettäväksi vaikka tämä ei ole huomannut oireita itsessään onko siitä haittaa jos se ei sitten olisikaan tarpeellista eikä hänellä olisikaan hiivaa?

        Hiiva voi tarttua sinulle aina uudestaan poikaystäväsi kautta!


      • iloa kesään,,,,,,
        hiivanen kirjoitti:

        Hiiva voi tarttua sinulle aina uudestaan poikaystäväsi kautta!

        MOLEMMAT ( tyttö ja poika ) JA SAMAAN AIKAAN !


    • Mhb

      sitä kun on joka paikassa!
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Naisten_vaivat_ja_parantavat_bakteerit.html
      Ja VÄHINTÄÄN juuri tuo probiootti:
      ....jatkuu
      1.(1.)*** Lactobacillus asidophilus. = Tärkein probiootti bakteeri.
      Ominaisuus:
      Elää normaalisti mm ohutsuolen limakalvoilla * >>>> >>>> >>>Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä(!) * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Helpottaa maitosokerin imeytymistä * Korjaa suoliston limakalvojen mikrobiflooraa antibiootti-hoidon jälkeen(!).""
      jatkuu...
      Antibiootti- ja muut virheet!
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Mhb.n_kaytossa_tehdyt_virheet.html

      • inkajauu

        millanen hiiva on hoitamattomana? :S oon ite 13 v enkä millää voi vaa mennä sanomaa äitille.. ja ku mul on vaan kutinaa, ja tänää ilmeni ekann kerran pientä kirvelyä. Souu en oikee tiiä mitä teenn?


    • hiiva(ko)?

      Tämä on jo neljäs päivä peräkkäin kun kutisee ja kirvelee.Haavautumiakin tullut.Oireet alkoi heti tultuani mökiltä kun hygienasta huolehtiminen ei ollut mistään parhaasta päästä.Tänään laitoin kortisoni voidetta ja se on vähän rauhottanut alapäätä.Mulla on myöskin ollut joku parisen viikkoa sitten 2 eri antibiottikuuria peräkkäin.Voisko tämä olla hiiva?

    • pelokastyttönen

      heipsan!


      olen 16.v ja harrastin pitkästä aikaa seksiä, ilman kumia(uuden ja nykyisen poikaystäväni kanssa). minulla on pillerit joita olen syönyt kaksi vuotta ja kerran on merkkiäkin vaihdettu. kaksi viikkoa yhdynnän jälkeen alapääni alkoi kutista ja kirvellä. välillä saa olla raapimassa kuin hullu ja välillä oireet helpottavat kuin mitään ei olisi. olen käyttänyt bepanthenia kun kutina on ollut sietämätöntä ja se on auttanutkin. valkovuoto on välillä kokkareista ja haisee ja välillä melko normaalia kirkasta. en uskalla mennä lääkäriin jos olen saanut sukupuoli taudin ja kynnys kertoa äidille on suuri. jos itselläni oli rahaa ostaisin apteekista heti vaivaan auttavia lääkkeitä. pelkoni on että olen saanut sukupuoli taudin mutta olen seurustellut jo 3kk uuden poikaystäväni kanssa ja oireita on kestänyt jo 3vk eivätkä oireet alkaneet heti vaan 2kk jälkeen seurustelusta.... onko normaalia että vaivojeni kutinan&kirvelyn aikana seksi sattuu eikä alapääni "kostu" kunnolla vaikka kiihotun?( olen tyhmä kun venytän kertomista äidille tai käymistä lääkärille) joten mitä olette? menenkö lääkärille vai otanko itseäni niskasta kiinni ja kerron äidille asiasta? kiitos jo etukäteen, ps. olkaa kiltit ja vastatkaa jotka oikeasta tiedätte, i need help!

    • jadessa^

      Haluisin kysyä, että jos on kefexin antibioottikuuri menossa niin voiko samaan aikaan käyttää canesten combi voidetta?

    • Minatsu

      Voiko hiivatulehdus aiheuttaa alapäähän punaista ihottumaa? Söin juuri antibioottikuurin ja sen jälkeen alapäähäni on ilmestynyt ihottumaa, joka punoittaa, kirvelee, toisinaan hieman kutisee ja ulkoisissa häpyhuulissa on haavaumia. Bepanthen ei auttanut. Mitään kokkareista valkovuotoa ym normaalia hiivaoiretta ei ole. Minulla on ennemminkin hiiva oireillut todella epämääräisesti, ihoon tulee vetistaviä haavaumia ja näpyiltä näyttäviä kohtia. Lääkärille niitä näytin ja muuta ei löytynyt kuin hiiva ja hiivälääkityksellä hoitui. Nyt alapäässäni on vastaavanlaista ihottumaa, mutta paljon enemmän.. Otin jo suun kautta syötävän hiivalääkkeen. Voiko siis hiivasta tulla ihottumaa ulkoisiin häpyhuuliin

      • Omppu-20

        ^ Täysin sama juttu minulla!
        Ulkosynnyttimet punoittaa, aluksi oli halkeamia ja todella vähän kutinaa, ne lähtivät pois mutta punoitus jäi! Virtsatessa tuntuu myös välillä pahalle. Emättimessä ei oireita ja valkovuotokin normaali.
        Perusvoiteista ja bepanthenista ei ole ollut apua minullekaan. Suun kautta otettava hiivalääke oli myös turha, sillä se ei auttanut ollenkaan.

        Kerro jos selviää mistä kyse! :)


    • Minatsu

      Mulla paranivat haavaumat ym ihottuma muutamassa päivässä kun olin ottanut suun kautta syötävän hiivalääkkeen. Kylläkin olen TAAS antibioottikuurilla, niin tietysti taisi taas hiiva iskeä... Kutisee ihan mielettömästi varsinkin sisemmistä häpyhuulista, emättimen lähistöltä ja peräaukon ympäriltä. Tekisi mieli raapia, mutta paikat on niin arat ettei paljoa viitsi koskettaa... Odotellen että antibioottikuuri loppuisi ja voisi sitten ottaa hiivalääkkeen... Ei tuntunut olevan maitohappobakteereista apua.. :/

      Omppu-20: Mahtaako olla kuivuutta..? Tai vaan ulkosynnyttimet ärtyneet hiivatulehduksen seurauksena? Koitapa apteekista saatavia emättimeen laitettavia maitohappobakteeri kapseleita.

    • Omppu-20

      Minatsu: En usko että kuivuudesta on kyse, eikä myöskään kutinaa ole.
      Luultavasti vain hiivaa tai muuta ärtyneisyyttä ulkosynnyttimissä. Ehkäpä ph-tasapaino sekaisin?
      Täytyisi tosiaan käydä apteekissa. :)

    • Omppu-20

      Lisättävä vielä että seksin jälkeen punoitus vaan pahenee ja limakalvoja "polttelee" varsinkin virtsatessa. Istuminen tuntuu myös pahalle. Parissa päivässä oireet kuitenkin lievenevät mutta limakalvot punoittavat silti.

    • Viiskymppinen tyhmä

      Minulla alkoi aivan silmitön kutina ulkosynnäreissä ulkomaanmatkan jälkeen. Matkalla tuli uitua enemmän ja vähemmän hoidetuissa uima-altaissa :(
      Kutina on tosi kauhea. Keskellä yötä voi herätä ja pitää mennä ottamaan bidee ja laittamaan Bepanthenia. Se auttoi nukkumaan.

      Nyt aloitin Antibiootin ja kutina alkoi taas.

      Joku puhui maitohappobakteereista, joten esitän nyt tyhmän kysymyksen: jos antibiootin kanssa ei saa nauttia maitotuotteita, niin onko nuo maitohappobakteerit kuitenkin ihan eri juttu?

    • Vain minä

      Hei! Minulla on ollut monta kertaa hiivasienitulehdus, mutta en ole käynyt lääkärissä tai hakenut mitään lääkettä apteekista. Se on aina mennyt itsestään ohi. Minulla on usein näitä tulehduksia, ja nytkin on meneillään yksi. Poikaystäväni sai kerran minulta varmaan tartunnan, mutta se meni ohi parissa päivässä bepanthenin avulla. Pitäisikö minun hakea lääkkeitä apteekista, vai onko siitä haittaa jos annan tämän mennä itsestään ohi kuten aina ennen? Ensimmäinen hiivasienitulehdus minulla oli 15- vuotiaana. Olen nyt 18. Ja oireet ovat siis kutina, kipu yhdynnän aikana, joskus haavaumia ja paakkuinen vuoto. Hajussa en ole huomannut mitään erilaista.

    • kokenut2

      Kannattaa jättää sokerit pois! Eli pullat,vaaleat leivät,karkit,siiderit,oluet,jäätelöt,sokeripommi jogurtit...ym.makeat.
      Huomaat jo kuukauden kuluttua muutoksen.Lisänä söisin maitohappobakteereja 2 tabua päivässä ja käyttäisin gefilustuotteita.
      Emättimeen kuukautisten loputtua Lactal balans tai vagi-c emätinpuikkoja muutamaksi yöksi.Näillä konsteilla olen päässyt hiivasta yli ja kutinat kadonneet.Vaatii pitkä jänteisyyttä!!! Aijon loppu elämän katsoa,mitä suuhun laitan sillä en halua kutinoita takaisin ja kilotkin pysyvät kurissa :))

      • edmssi

        itse olin tänään Gynekologilla koska en tiennyt mikä minua vaivaa. Olin kertonut äidille joka lähti maksamaan minun Gynekologin reissua koska jouduin käydä yksityisellä. Lääkäri reissu maksoi kela korvauksen jälkeen vaan 82euroa ja sain kahta eriä resepti lääkettä hiivasieneeni. suun kautta otettava diflucania ja jotain vahvaa emätinpuikko jota täytyy ottaa 3 iltaa. mutta kysymys: miksi puikon salannut neste tulee ulos emättimeen?


    • äiskyli12

      Hei! Olen 21 vuotias ja yhden lapsen äiti. Yhdynnän jälkeen tulee aina vettä/ veden tapaista emättimestä. Käyn kuitenkin yhdynnän jälkeen pimppipesulla. Mistä tämä voi johtua?

    • Hiivanuhri

      Siis onko nyt niin, että alle 18 v saa ostaa canestenia apteekista?
      Oon 17 v ja hiivan oireet vaivaa; hillitön kirvely mikä tosin menee välillä ohi, paakkuinen valkovuoto ja kutina.
      Oireet tuli noin kuukausi sitten kun söin jotakin penisilliinin johdannaista antibioottina, tällöin selvisi että olen allerginen tälle antibiootille vaikka ehdinkin syödä antibiootin loppuun asti. Nämä hiivan oireet hävisivät ihan viikon sisällä mutta tulivat nyt takaisin. En tosiaan pysty kertomaan äidille, kun en ole hänen kanssaan läheisissä väleissä...rahaa ois mutta kun täällä joku kirjotti et eivät apteekissa myy canestenii alaikäisille nii miten asia oikeasti on? Enkä siis halua lääkäriinkään mennä kun tällä seudulla sinne on vaikea päästäkkään.
      Toivoisin saavani apua mahdollisimman nopeasti :)

    • babyface987

      Itse olen aina hakenut yksin sen suun kautta otettavan kapselin apteekista, eikä henkilökunta ole koskaan mitään kysynyt. Toki olen nyt täyttänyt 18, mutta näytän aika paljon ikäistäni nuoremmalta. Voithan sanoa, että hiivatulehdus on todettu aikaisemmin ja nyt uusiutunut, käsittääkseni henkkareita iän selvittämiseksi ei apteekin henkilökunta saisi kysyä?

      • Tarkista_päiväys

        Vastauksesi meni nyt aloitusviestiin ja se on jätetty yli 10 vuotta sitten.
        Jos taas aioit vastata tuohon edelliseen viestiin niin sekin on jätetty jo puoli vuotta sitten, joten kommenttisi on kovin myöhässä.


      • Anonyymi
        Tarkista_päiväys kirjoitti:

        Vastauksesi meni nyt aloitusviestiin ja se on jätetty yli 10 vuotta sitten.
        Jos taas aioit vastata tuohon edelliseen viestiin niin sekin on jätetty jo puoli vuotta sitten, joten kommenttisi on kovin myöhässä.

        Viestin avaaja on patavarmasti mieshenkilö, myös isoisä, pian isoisoisä.
        Palstalla on yli 50 % hänen naisten nimissä tehtyjä viestejä.


    • Anonyymi

      Todella usein lukee, että hiivatulehduksessa vuoto on kokkareista, mutta totuus on, että se voi olla myös ihan vetistä, mutta yleensä vuoto on hiivatulehduksessa lähes hajutonta.

      Hiivatulehduksen oireet
      Lähde ja koko juttu: https://www.mehilainen.fi/naisen-terveys/hiivatulehdus

      Emättimen hiivatulehduksen tyypillisiä oireita ovat:

      Alapään kutina
      Kirvely
      Lisääntynyt valkovuoto, joka on tyypillisesti kokkaremaista ja vaaleaa, ei yleensä haisevaa
      Ulkosynnytinten punoitus, turvotus sekä haavaumat
      Tyypillinen oire on kutina, jota tekee mieli rapsuttaa jatkuvasti. Pahimmillaan yöllä herää itsensä raapimiseen. Tyypillistä on myös kirvely sekä lisääntynyt valkovuoto, joka voi olla kokkaremaista, vaaleaa, tahmeaa ja joskus siinä voi olla imelää tuoksua. Se voi olla myös tasaista, harmaata, jopa vetistä. Ulkosynnyttimet voivat olla punakat, turpeat, jopa haavaiset. Usein gynekologi näkee iholla tai limakalvoilla raapimisjälkiä.

    • Anonyymi

      Sokeri eli diabeteslääkkeet voi aih tuota
      Omasta kokemuksesta voin sanoa että helvetti
      En o nukkunu moneen yöhön, kutiaa,kirvelee ja kaikkee.kun luin noita juttuja ni pliisuja oli.helvettiä tää o

    • Anonyymi

      Nyt kun näin että täällä on muotakin nuoria niin uskaltauduin itsekkin kommentoimaan..(oon 16) Mulla on kans tosi lievää kutinaa ja sit taas välillä ei mitään. Ollut viikon ajan kohta. Oli kuukautiset välissä ja silloin helpotti 2 päiväksi ettei ollut mitään, sit tuli taas takasin. Ei oo helpottanut muttei kyllä pahentunutkaan. Tuskin hiiva koska ei oo muita oireita, mutta mitä tää on!! Vuosi sit oli samanlaista parikertaa mut aina ennen menkkoja ja sit meni ohi kuukautisten alettua. Syön Dizminelle e pillereitä en tiiä voisko siitä johtua. Pelkkä tosi lievä kutina, osaako joku auttaa mua, asun tosi korvessa ja lääkäriin julmetun pitkä matka.. toivon että joku edes osaa vastata asiallisesti.

      • Anonyymi

        Ainiin, luulin että limakalvot ovat vain nii kuivat. Välillä ollut vaivaa myös tästä. Hankin apteeksita Membrasin Vaginal Vitality Cream, auttoi aluksi mutta nyt tuntu ettei oikein enään vaikutusta


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe