Sapele, Merbau vai Tammi parketti?

Jusit

Sapele puulajista tehty parketti kiinnostaisi. Ainakin Tarkett:lla näyttäisi tällaista olevan tarjolla. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoja tällaisesta parketista, esim. kestävyydestä?

Vai pitäisikö mieluummin ottaa perus-Merbauta? Sitä vaan tuntuu olevan joka toisessa uudiskohteessa nykyään, eli melkoinen trendi-ilmiö?

Vai olisiko Tammi pidemmän päälle varmin valinta?

6

2946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parketti

No, joo... Taas on kysymys makuasiasta. Mutta kannattaa vähän verrata, jos meinaatte säilyttää vanhoja puisia kalusteita, että mikä em. parkettilattioista sopisi niihin...

Jos ootte kauheen kovia siivoomaan (1krt/vrk), niin sitten sapele tai merbau. Mutta jos jaksatte imuroida vaan joka toinen päivä, niin sitten klassikkovalinta tammi. Onko muuten kyseessä perinteinen 14mm lattia, vai vivan 11,5, vai (budget`n 12mm), vaiko vivan 8,5mm? Niissähän on paljon variaatioita, ja pakkausmäärät ja sauvapituudet vaihtelee... Ja sit on vielä tietysti öljytyt, 2-sauvaset, lankut jne. jne.

Kaikki ovat aivan yhtä hyviä puulaatuja ns. normaaliin kotikäyttöön. Tammihan on em. puulajeista pehmein, mutta kuitenkin huomattavasti keskitasoa kovempi.

Siinäpä pähkinä purtavaksi...

• lienee

poissuljettu myös kyseenalaisten tuotantotapojen vuoksi mikäli Äiti Maan hyvinvointi yhtään kiinnostaa...lienee suurimpia yksittäisiä huonoon metsänhoitoon liittyviä ongelmia tuotantoalueillaan.

Ja tietysti se on pateettisen rahvaanomainen/nousukasmainen erityisesti muina kuin lankkuparkettina ;)

• Jusit

Tavallinen 14mm parketti olisi kyseessä ja pinta lakattuna. Todennäköisesti se tulee olemaan myös ihan perus 3-sauvaista. Itse asiassa minulla ei edes ole tiedossa minkälaiset hintaerot on kyseessä 2-sauvaisiin tai jopa 1-sauvaisiin/lankkulattiaan?

Tummat puulajit varmasti aiheuttavat imurointimäärien kasvua jonkun verran sillä myös oma oletukseni on, että pöly näkyy niillä helpommin. Kuitenkin nämä tummat parketit tuntuvat niin tyylikkäiltä että pistää vakavasti harkitsemaan. Tammi olisi kyllä sellainen varma ja ajaton keskitien valinta.

Sapelen kovuus on Tarketin esitteen mukaan yhtä kova kuin tammi ehkä jopa hieman pehmeämpi. Merbau puolestaan olisi selkeästi kovempi ainakin numeroina (taulukossa). Onkohan Merbau sitten käytännössäkin selkeästi kovempi ja "naarmuuntumattomampi"? Vai olisiko vielä jokin toinen puulaji joka ominaisuuksiensa puolesta olisi parempi?

• Jusit
        lienee kirjoitti:

poissuljettu myös kyseenalaisten tuotantotapojen vuoksi mikäli Äiti Maan hyvinvointi yhtään kiinnostaa...lienee suurimpia yksittäisiä huonoon metsänhoitoon liittyviä ongelmia tuotantoalueillaan.

Ja tietysti se on pateettisen rahvaanomainen/nousukasmainen erityisesti muina kuin lankkuparkettina ;)

Ovatkohan nuo muut eksoottiset puulajit yhtään sen paremmin ekologisia ratkaisuja kuin Merbau? Taitavat kaikki tulla samoja reittejä.

Merbau on todellakin mielestäni sellainen 2000-lukua leimaava ilmiö. Eli näille varmaan joskus myöhemmin naureskellaan ja ihmetellään sitä kun kaikkien piti hankkia samanlaista parkettia.

Eli lankkuparkettina Merbau on Ok? Täytyy pitää mielessä. ;)

• Suositus
        Jusit kirjoitti:

Tavallinen 14mm parketti olisi kyseessä ja pinta lakattuna. Todennäköisesti se tulee olemaan myös ihan perus 3-sauvaista. Itse asiassa minulla ei edes ole tiedossa minkälaiset hintaerot on kyseessä 2-sauvaisiin tai jopa 1-sauvaisiin/lankkulattiaan?

Tummat puulajit varmasti aiheuttavat imurointimäärien kasvua jonkun verran sillä myös oma oletukseni on, että pöly näkyy niillä helpommin. Kuitenkin nämä tummat parketit tuntuvat niin tyylikkäiltä että pistää vakavasti harkitsemaan. Tammi olisi kyllä sellainen varma ja ajaton keskitien valinta.

Sapelen kovuus on Tarketin esitteen mukaan yhtä kova kuin tammi ehkä jopa hieman pehmeämpi. Merbau puolestaan olisi selkeästi kovempi ainakin numeroina (taulukossa). Onkohan Merbau sitten käytännössäkin selkeästi kovempi ja "naarmuuntumattomampi"? Vai olisiko vielä jokin toinen puulaji joka ominaisuuksiensa puolesta olisi parempi?

Meillä on Kährs yksisauvainen tammilankkuparketti ja edellisen asunnon Merbauhin verrattuna olemme tyytyväisiä.

Tammi toimii useampien puulajien kanssa kuin merbau ja antaa vapautta sisustukseen. Siivouksen suhteen en kyllä ole huomannut eroa, sillä matottomina imurointi on meillä välttämätöntä jatkuvasti. (Meillä ei ole lakattua vaan vahattu (matta), joka tuntuukin aivan erilaiselta. Suosittelen sitäkin...)

• järki käteen

Eksoottiset kovapuut ovat riistoa ja ostaessanne sellaisia takaatte, että lapsenne eivät sitten enää koskaan ko. puita enää näe. Tammi on kestävää kehitystä ja erinomainen lattiamateriaali. Ette ole niin hienoja ihmisiä, että teidän takia pitää tuhota uhanalaisia metsiä ja eliöitä.

Kovuusarvot eivät muutu missään ihmeen "käytännöissä" kuten oli mainittu vaan ovat fysikaalisia faktoja eikä kulumatonta lattiaa ole olemassa. Laittakaa terästä jos ei naarmuakaan sallita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      210
      3879
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2465
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2233
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe