Hirsitalon ikkunoiden tiivistäminen, millä?

heli

Voiko lamellihirsitalon ikkunoita tiivistää uretaanilla sivuilta ja alapuolelta? Jos yläpuolelle laittaa painumisvaran vuoksi villaa.

17

22161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pnieminen

pienen painumisvaran vuoksi laittaisin villalla koko eristyksen, uretaani ei myöskään päästä kosteutta lävitseen eikä anna myöden laskeutumisen aikana lainkaan minkä mm. lasivilla tekee jolloin laskeva runko saattaa ikkunan alle jättää kylmää vuotavan raon.

• Jocu_

Karapuuthan siellä ikkunanpokien vastapelureina ovat, ja ne eivät liiku pokien suhteen mihinkään.

Kysyjän systeemi on ihan hyvä.

• heli
        Jocu_ kirjoitti:

Karapuuthan siellä ikkunanpokien vastapelureina ovat, ja ne eivät liiku pokien suhteen mihinkään.

Kysyjän systeemi on ihan hyvä.

Paitsi että karapuutkin kyllä putoavat sen verran mitä alimmat hirret putoaa, eikö niin?

• Jocu_
        heli kirjoitti:

Paitsi että karapuutkin kyllä putoavat sen verran mitä alimmat hirret putoaa, eikö niin?

Johonkinhan ne pokat on kiinnitettävä. Mihin muualle kuin karapuihin?

• uretaani toimii

Laita Wurth Mega uretaania niin homma pelannee.

Se joustaa sen mitä tarvitsee.
      Täytä sisältä päin katsottuna sitä rakoa vain 2/3, tällöin ikkunan pokat pääsee hengittämään ylimääräiset kosteudet ulkoilmaan.

• saattaa

Joo voi niitä uretaanilla tiivistellä mutta vain t-laudan ja karmin väliin tai alakarmin ja karmia kannattavan hirren väliin.
      Ei missään nimessä karapuun ja rungon väliin sanoi jocu siihen mitä lystää.Uretaani tyypillä ei ole juuri merkitystä vetäse sillä mikä kaupassa käteen osuu.

• Jocu_

Hirsien päissä on ikkuna- ja oviaukoissa loveus, johon tulee ns. karapuu, pitämään hirrenpäät kiertymättöminä, mahdollistamaaan hirsiseinän painumisen sekä mahdollistamaan ikkunoiden ja ovien pokien asennuksen. Tuon karapuun ja pokan väliin uretaani tai muu tiivistys laitetaan. Myös pokat kiinnitetään karapuihin, joko ruuveilla tai uretaanilla.

Näin minä tein omassa hirsihuvilassani ja näin olen kehottanut myös kysyjää tekemään.

• nimessä
        Jocu_ kirjoitti:

Hirsien päissä on ikkuna- ja oviaukoissa loveus, johon tulee ns. karapuu, pitämään hirrenpäät kiertymättöminä, mahdollistamaaan hirsiseinän painumisen sekä mahdollistamaan ikkunoiden ja ovien pokien asennuksen. Tuon karapuun ja pokan väliin uretaani tai muu tiivistys laitetaan. Myös pokat kiinnitetään karapuihin, joko ruuveilla tai uretaanilla.

Näin minä tein omassa hirsihuvilassani ja näin olen kehottanut myös kysyjää tekemään.

Ei missään nimessä kuulu tehdä noin,sulta on unohtunut sieltä t-lauta pois,muuten ei systeemit toimi.Kandee jättää neuvot muille jos ei ole asia hallussa.

• Jocu_
        nimessä kirjoitti:

Ei missään nimessä kuulu tehdä noin,sulta on unohtunut sieltä t-lauta pois,muuten ei systeemit toimi.Kandee jättää neuvot muille jos ei ole asia hallussa.

T-lauta, karapuu, karalankku, rimalla tehty karalankku. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Karapuista minun mökkitoimittajani puhui. Kautta aikojen hirsitalojen aukot on tehty noin, ja hyvin ovat toimineet - ilman T-lautoja.

Kerro hyvä mies, mikä se sinun T-lautasi on ja mihin sitä tarvitaan.

Huvilani ikkuna-ja oviaukkoihin ei kyllä olisi enää mitään lautoja pokien ja karapuiden lisäksi sopinut.

• nimessäkään
        Jocu_ kirjoitti:

T-lauta, karapuu, karalankku, rimalla tehty karalankku. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Karapuista minun mökkitoimittajani puhui. Kautta aikojen hirsitalojen aukot on tehty noin, ja hyvin ovat toimineet - ilman T-lautoja.

Kerro hyvä mies, mikä se sinun T-lautasi on ja mihin sitä tarvitaan.

Huvilani ikkuna-ja oviaukkoihin ei kyllä olisi enää mitään lautoja pokien ja karapuiden lisäksi sopinut.

Se ei kuule pelaa ilman t-lautaa usko pois.Karapuu tulee karauraan ja t-lauta karapuuhun ja siihen mäiskitään ne mössöt.hyvin tärkeä yksityiskohta niille jotka eivät tunne perusasioita.
        Yksi tuntemani tapaus teki ohjeittesi mukaan ja räki urtsit karan ja karmin väliin ilman t-lautaa arvaa miten kävi?
        Seinä pysyi suorassa kerran kara piti päät linjassa mutta hirret ei laskeutuneet kerran urtsi piti ne kiinni,koska kara on siellä urassa ja urtsi tulee koko seinän paksuudelle.

Jos siellä tönössäs ei ole t-lautaa niin terveiset vaan jotta ota seuraava mökki ammattilaiselta.

• Jocu_
        nimessäkään kirjoitti:

Se ei kuule pelaa ilman t-lautaa usko pois.Karapuu tulee karauraan ja t-lauta karapuuhun ja siihen mäiskitään ne mössöt.hyvin tärkeä yksityiskohta niille jotka eivät tunne perusasioita.
        Yksi tuntemani tapaus teki ohjeittesi mukaan ja räki urtsit karan ja karmin väliin ilman t-lautaa arvaa miten kävi?
        Seinä pysyi suorassa kerran kara piti päät linjassa mutta hirret ei laskeutuneet kerran urtsi piti ne kiinni,koska kara on siellä urassa ja urtsi tulee koko seinän paksuudelle.

Jos siellä tönössäs ei ole t-lautaa niin terveiset vaan jotta ota seuraava mökki ammattilaiselta.

Minun tarkoittamani karapuu on tuo sinun karapuusi ja t-lauta yhdistettynä. Niin ne nykyisin tehdään, samasta puusta. Jotkut lyövät tosin lankkuun riman, joka menee hirsien uraan.

Pohjalaaset minun huvilani toimittivat ja heidän käsitteillään puhuin. Itse olen konepuolen opit käynyt, ja vahva alani työelämässä on ydinvoimatekniikka.
        Rakentanut olen kuitenkin nelisen kymmentä vuotta.

Sinäkin muuten voisit hieman harjoitella luetun ymmärtämistä.

• oikeassa
        nimessäkään kirjoitti:

Olen hirsifirmassa töissä ja meillä systeeminä on 45x45 karapuu johan ikkunat kiinnitetään ruuveilla ja tiivistetään pellavalla. jos käyttää uretaania, niin sitä saa laittaa vain karapuun kohdalle, ei hirsien päihin. Mitään t-lautaa ei tarvita, koska ikkunan karmi tavallaan toimii niin sanottuna t-lautana kun se on huolellisesti kiinnitetty ruuveilla. Ikkunat pitäisi aina ensin kiinnittää ruuveilla ja sitten vasta tilkitä raot villalla/uretaanilla.

• heli
        oikeassa kirjoitti:

Olen hirsifirmassa töissä ja meillä systeeminä on 45x45 karapuu johan ikkunat kiinnitetään ruuveilla ja tiivistetään pellavalla. jos käyttää uretaania, niin sitä saa laittaa vain karapuun kohdalle, ei hirsien päihin. Mitään t-lautaa ei tarvita, koska ikkunan karmi tavallaan toimii niin sanottuna t-lautana kun se on huolellisesti kiinnitetty ruuveilla. Ikkunat pitäisi aina ensin kiinnittää ruuveilla ja sitten vasta tilkitä raot villalla/uretaanilla.

Siis lopputuloksena: voinko tehdä niin kuin alunperin ehdottelin? Meillä ainakin hirsipakettiin kuuluu karapuut jotka lovetaan alapuolen hirsiin ja niihin kiinni ikkunat. Mistään T-laudoista en ole edes kuullut ??

• käydä
        nimessäkään kirjoitti:

Nyt kannattaa tutustua moderniin hirsirakentamiseen ja varsinkin noihin nykyisiin T-mallisiin karapuihin ennenkuin heittää typerää kommenttia jonkun osaamattomuudesta.

• Oma kokemus
        oikeassa kirjoitti:

Olen myös hirsihommien tekijä, ja itse en tekisi, enkä kehottaisi tekemään noin. Tuossa "uudessa" tyylissä ajoittain esiintyvä seinän vääntökuormitus kohdistuu suoraan ikkunan karmiin. Tuossa perinteisemmässä "T-mallissa" on sentään karalankku ryhtäämässä ikkuna-aukon reunaa.

On myös rakentamistilanteita, joissa ikkunoita ei heti laiteta paikoilleen. Karapuu karalankkuun yhdistettynä (tai yhdestä puusta) aukon pieleen lyötynä on kuitenkin hyvä tuki ikkunoiden asennusta odotellessa. Pelkkä karapuu ei mitään tue. Eräs keino noiden puiden pystyssäpitämiseksi ikkunoita odotellessa on ollut lyödä ns. jatkosrauta (pienehkö naulauslevy) poikittain yli karapuun ja sen päälle karmilankku.

Mielestäni tuo karalankku on mukava myös vuorilautoja laitettaessa, varsinkin jos tarttee rakentaa ns. smyygit...

• Jocu_
        heli kirjoitti:

Siis lopputuloksena: voinko tehdä niin kuin alunperin ehdottelin? Meillä ainakin hirsipakettiin kuuluu karapuut jotka lovetaan alapuolen hirsiin ja niihin kiinni ikkunat. Mistään T-laudoista en ole edes kuullut ??

Karalankut lovetaa yläpäästään, jotta hirret pääsevät painumaan. Pelkkä kara jää yläpäähän pystyyn. Eiköhän se ole pystytysoppaassa esitetty.

• nimessä
        Jocu_ kirjoitti:

Minun tarkoittamani karapuu on tuo sinun karapuusi ja t-lauta yhdistettynä. Niin ne nykyisin tehdään, samasta puusta. Jotkut lyövät tosin lankkuun riman, joka menee hirsien uraan.

Pohjalaaset minun huvilani toimittivat ja heidän käsitteillään puhuin. Itse olen konepuolen opit käynyt, ja vahva alani työelämässä on ydinvoimatekniikka.
        Rakentanut olen kuitenkin nelisen kymmentä vuotta.

Sinäkin muuten voisit hieman harjoitella luetun ymmärtämistä.

ai jaa. no hyvä että tuli peruskäsitteistä yksimielisyys.Ite en kyllä ole vielä nähnyt kapulaa jossa kara ja t-lauta olisi sahattu yhdestä puusta,koska helpommin käy kun lätkii ne toisiinsa kiinni kahdesta eri kapulasta.Joko karasta ja laudasta tai karasta ja lankusta.

Tuossa joku ehdottikin tuollaista leveän karan mallia ilman t-lautaa toimii varmaan niinkin mutta vähemmän mahdollisuuksia tulla ongelmia kun laittaa sen T-laudan tai lankun.

Joo ymmärsin kyllä kirjoituksesi kunhan ärsytin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe