Mittarikeskus

Piia

Miten 2-tariffi mittaus toteutetaan nykyään. Itse olen sähkötutkintoa suorittanut 15v sitten, silloin oli käytössä sellaiset isot tuplamittarikeskukset, mutta nykyään riittänee normaali yksipaikkainen keskus? Eli tuleeko mittarista signaali koska on päivä/yösähkö päällä, eli vedetään vaan yksi ylimääräinen kontaktoreita ohjaavaa MMJ 3*1,5S mittarikeskuksesta ryhmäkeskukseen?

6

2764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ted Nugent

Kyllä tuo MMJ 3x1,5s riittää. Mittaritauluissa on riviliittimet yleensä valmiina, joihin tariffin ohjauslaitteen apukosketin on valmiiksi johdotettu. Numerotkin on vakiot oliko ne 22 ja 23. Katso Enston sivulta mittaritaulujen ja ryhmäkeskusten pääkaaviot, naamakuvat ja kytkentäkuvat. Siellä on hyvä valikoima. ABB sivuilla myös.

• Piia

Normaali 1-tariffikäyttöön tarkoitettu mittarikeskus riittää!? Sellainen kun sattuu olemaan valmiiksi "varastossa"...

• Ted Nugent
        Piia kirjoitti:

Normaali 1-tariffikäyttöön tarkoitettu mittarikeskus riittää!? Sellainen kun sattuu olemaan valmiiksi "varastossa"...

Tariffinohjauslaite vaatii saman tilan kuin itse mittari. Kts. Enston sivulta noita pääkaavioita, niissä on naamakuvat keskuksista myös. Siellä on Excel- ja pdf-muodossakin, jos ei ole Autocadia.
        En ole kyllä aivan varma minkälaisia tariffinohjauslaitteita muilla sähkölaitoksilla on. Täälläpäin käytettävä on iso murikka ja on melkein saman kokoinen kuin itse mittari. Itse olen käyttänyt pienissä kohteissa vain noita vakiokeskuksia. Niissä on mittareille ja peleille johdotus valmiina. Kiinnitysreiät tariffinohjauslaitteelle on samalla periaattella kuin itse mittarille. Siksi keskuksessa yleensä on paikat ikään kuin kahdelle mittarille.

• 2-tariffikeskuksen
        Piia kirjoitti:

Se tarvii vähintään riviliittimet tariffikellon ohjaukselle, siis 2-tariffikeskuksen. Ota selvää sähköyhtiöstäsi pärjäätkö 1-paikkaisella mittarikeskuksella vai tarviiko 2 mittaripaikkaa. Jos ostat 2-mittaripaikkaisen keskuksen 2-tariffikeskuksen, se varmasti riittää. MMJ 3x1,5S ei riitä lämmityksen ohjauksen tietojen siirtoon, jos yhtiössäsi on käytössä tehonrajoitus. Laita siis vähintään MMJ 5x1,5S. Mieluummin joku MMO. Muistathan, että em. kaapeleita ei laiteta maahan.

• energialaitos
        2-tariffikeskuksen kirjoitti:

Se tarvii vähintään riviliittimet tariffikellon ohjaukselle, siis 2-tariffikeskuksen. Ota selvää sähköyhtiöstäsi pärjäätkö 1-paikkaisella mittarikeskuksella vai tarviiko 2 mittaripaikkaa. Jos ostat 2-mittaripaikkaisen keskuksen 2-tariffikeskuksen, se varmasti riittää. MMJ 3x1,5S ei riitä lämmityksen ohjauksen tietojen siirtoon, jos yhtiössäsi on käytössä tehonrajoitus. Laita siis vähintään MMJ 5x1,5S. Mieluummin joku MMO. Muistathan, että em. kaapeleita ei laiteta maahan.

vaatimaan tehonrajoitusta?? tietämätön?

• Vanhempi suunnittelija
        energialaitos kirjoitti:

vaatimaan tehonrajoitusta?? tietämätön?

Ei ne sitä vaadi. Perusmaksu vain on tupla, jos ei ole tehon rajoitusta.

Ja mittauskeskuksia on myös yhdellä ristikolla aikatariffikäyttöön. Tuollaisen käyttäminen vain ei ole aivan itsestään selvää kaikkien sähkölaitosten alueella. On sovittava ensin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3874
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2599
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      42
      2558
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2345
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      29
      2148
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1779
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1623
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      301
      1505
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1468
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1467
    Aihe