Pikkulehtikalojen seuraksi

Annu

Hei!

Olen ihastunut lehtikaloihin, mutta altaani p.165xlev.55xkork.45 ei taida soveltua tavallisille lehtiksille, niimpä olen ajatellut hankkia pikkulehtikaloja.
ajattelin hiekkapohjaa, ja sinne monnisia, esim. albiino sekä piikkisilmiä ja leväbarbeja.
mitkä olisivat näiden lukumäärät ja sopisiko mukaan vielä jotain muuta...
esim. synnyttäviä hammaskarppeja tai joku parvikala?

6

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fazerina82

      Riippuu myös paljon suodattimista kalojen määrä. :)
      Hyvä suodatus kestää enempi kaloja!

      • Annu

        Altaassa on Eheimin 2228 (muistinkohan numeron oikein), mutta taitaa olla isoin ulkosuodatin mitä eheimillä on.
        ajattelin pärjätä tällä suodattimella ainakin aluksi, mitä olen katsonut toisten akvaristien tekniikoita, heillä on useampiakin suodattimia sekä ulkoisia että sisäinen löytyy monelta.


    • Vaari-o

      ... ai oikeesti on tuon kokoinen akvaario?

      Kyllä sinne lehtikalapariskunnan voi laittaa.
      Mutta jos olet kiinnostunut pikkulehtisistä, mulla on sulle varmasti yksi kaveri tulossa (sain rescuena pennun (f. common) ja se onkin pienempää kalipeeria kuin muuta akvassani olevat...) jos vain asustelet mansen liepeillä, on täällä yksi Lehtikala tai sitten tavan kuteva pariskunta (m. chocolateghost f. black) valmiina muuttamaan uuteen kotiin sopuhinnalla.

      Leväbarbeille mahdoton EI, koska ne nopeina ja aktiivisina sekä suureksi kasvavina (15-20cm) parvikaloina vaativat 2m pitkän akvaarion 6-10 kalan parveensa.

      Hammaskarpeille on PAKKO kovettaa akvan vesi kaloille sopivaksi. Googlaa.

      tai käy sarakonnun linkkisivuilla, sen löydät täältä palstalta monesta paikkaa, esim. akvaristin linkit jutusta.

      • Annu

        Kyllä allas tuon kokoinen on...
        olen vaan lukenut että "tavalliset" lehtikalat tarvitsisivat 50 cm korkean altaan, että evät pääsisivät kasvamaan. Tiedän kuitenkin, että monia lehtikaloja varmasti pidetään pienemmissäkin altaissa...
        Mulla on jotenkin mennyt ohi, että hammaskarpit tarvii kovan veden, ne on niin tavallisia monissa altaissa, että luulin niiden pärjäävän monenlaisissa oloissa.
        Leväbarbit laitan tuonne kuitenkin, ne nimittäin asustelevat tällä hetkellä 160 litraisessani...
        jos ne eivät sitten sovellu lehtiksien kanssa (pienten tai tavallisten) niin pitäisikö mun sitten miettiä kalastoa kokonaan uudelleen?


      • Vaari-o
        Annu kirjoitti:

        Kyllä allas tuon kokoinen on...
        olen vaan lukenut että "tavalliset" lehtikalat tarvitsisivat 50 cm korkean altaan, että evät pääsisivät kasvamaan. Tiedän kuitenkin, että monia lehtikaloja varmasti pidetään pienemmissäkin altaissa...
        Mulla on jotenkin mennyt ohi, että hammaskarpit tarvii kovan veden, ne on niin tavallisia monissa altaissa, että luulin niiden pärjäävän monenlaisissa oloissa.
        Leväbarbit laitan tuonne kuitenkin, ne nimittäin asustelevat tällä hetkellä 160 litraisessani...
        jos ne eivät sitten sovellu lehtiksien kanssa (pienten tai tavallisten) niin pitäisikö mun sitten miettiä kalastoa kokonaan uudelleen?

        Kyllähän niitä myydään ja ostetaan sekä myös viljellään tavallisessa raanavesi arvossa mutta monasti kalojen elin ikä tuppaa olemaan lyhyempi kuin oikeissa vesiolosuhteissa.

        Leväbarbeista; sun pitäis nähdä kalat luonnossa suuressa akvaariossa. Mun kamulla on 2000 litrasessa jatkuvasti kuteva (harvinaista) leväbarbi parvi. Ikää vanhimmilla kaloilla on n. 8v. ja niiden pituus on n. 20cm ja ne on aikuisen miehen kahden sormen paksuisia "vonkaleita" joten oikeissa olosuhteissa nekin kasvavat todella suuriksi kaloiksi. Tosin hidastavat vauhtiaan iän myötä mutta liikkuvat silti visussa parvessa ikä haarukasta huolimatta.

        400 litrases on hyvä väliakva niille aivan varmasti kunhan ne voisivat saada muutaman 3-4 vuoden päästä taas suuremman akvan kodikseen.

        Tässä vielä linkki veden kovettamiseen... http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=624&posting=22000000009481428

        Kalastoa voit tietty harkita mutta aikas rajallinen valikoima se tulee olemaan, lue ensin lehtikala (AngelFish) kaikki mitä on tarjolla ja ryhdy sitten päättämään muuta kalastoa akvaasi.


      • Annu
        Vaari-o kirjoitti:

        Kyllähän niitä myydään ja ostetaan sekä myös viljellään tavallisessa raanavesi arvossa mutta monasti kalojen elin ikä tuppaa olemaan lyhyempi kuin oikeissa vesiolosuhteissa.

        Leväbarbeista; sun pitäis nähdä kalat luonnossa suuressa akvaariossa. Mun kamulla on 2000 litrasessa jatkuvasti kuteva (harvinaista) leväbarbi parvi. Ikää vanhimmilla kaloilla on n. 8v. ja niiden pituus on n. 20cm ja ne on aikuisen miehen kahden sormen paksuisia "vonkaleita" joten oikeissa olosuhteissa nekin kasvavat todella suuriksi kaloiksi. Tosin hidastavat vauhtiaan iän myötä mutta liikkuvat silti visussa parvessa ikä haarukasta huolimatta.

        400 litrases on hyvä väliakva niille aivan varmasti kunhan ne voisivat saada muutaman 3-4 vuoden päästä taas suuremman akvan kodikseen.

        Tässä vielä linkki veden kovettamiseen... http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=624&posting=22000000009481428

        Kalastoa voit tietty harkita mutta aikas rajallinen valikoima se tulee olemaan, lue ensin lehtikala (AngelFish) kaikki mitä on tarjolla ja ryhdy sitten päättämään muuta kalastoa akvaasi.

        Kiitos linkeistä, mielenkiintoista asiaa. Ei tule hammaskarppeja tohon altaaseen, mutta tohon pienempään vois ajatella, sit kun pääsee sitä muokkailemaan.
        Täytyy tutustua noihin lehtiksiin vielä. on ne vaan niin kauniita kaloja, että kovasti kiehtovat. Eivätkä ne niin kovasti mitään "täytettä" altaaseen kaipaisikaan, ne on upeita itsessään jo. monniset ja piikkisilmät pohjalla vois olla ihan riittävät.
        Leväbarbini tosiaan ovat jääneet huomattavasti pienemmiksi... parvessa on 4 yksilöä, vanhimmat on olleet mulla jo yli kahdeksan vuotta, mutta pituutta ei ole kun 10cm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe