Mitä Photoshopin color settingsiin kannattaa laittaa?
Nyt on tällaset:
RGB: Adobe RGB (1998)
CMYK: Euroscale Coated v2
Gray: Dot Gain 15%
Spot: Dot Gain 15%
Color Management Policies- kohdassa kaikki Off.
Tiedän, että tohon RGB- kohtaan kannattaa valita toi Adobe RGB (1998) ja CMYK- kohtaan Euroscale Coated v2 tai Euroscale Uncoated v2 riippuen siitä, onko paperi päällystämätön vai ei. Noi Dot Gain- kohdat minua hiukan mietityttää. Olen unohtanut mitä ne tarkoittaa ja mitä niihin kannattaa laittaa.
Olen tekemässä siis Photoshop seiskalla nelivärijulistetta. Tiffiksi aattelin tallentaa. Je resoluutiolla 300. Ja käytössä on pc. Tuleekohan tästä nyt mitään?
Ja onko jotain muuta, mitä mun kannattas huomioida, ettei kaikki mee vituiks?
Photoshop/color settings
4
612
Vastaukset
- BbB
Jos tulostutat julisteesi kirjapainossa, niin kysäisepä ko. painolta heidän CMYK-profiilinsa ja ota se käyttöön kun tallennat TIFFiksi.
- tommij
Tässä kyseisessä tapauksessa mustavalkoisen ja spottivärin pisteenkasvulla ei ole merkitystä, koska teet kerran työn kokonaan nelivärisenä.
Todella monessa pienessä ja keskisuuressa painossa kaikki profiilit ohitetaan kuitenkin ripissä, joten useimmiten tuo coated/uncoated valinta riittää nelivärisiin.
Mutta aina tulee varmimmin oikein, kun ottaa luurin käteen ja soittaa painoon.
Muista huomioida leikkuuvarat ja tallenna tiff ilman layereitä.- Arkkupakastin
Kiitos tiedoista. Mietin vaan, kun mulle on joskus käyny niin, että musta väri on tullu yhteen esitteeseen jotenkin omituisesti osittain läpinäkyvänä. Luulin, että se johtu color settingeistä. Mitenkähän sellasen ongelman vois välttää?
- tommij
Arkkupakastin kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Mietin vaan, kun mulle on joskus käyny niin, että musta väri on tullu yhteen esitteeseen jotenkin omituisesti osittain läpinäkyvänä. Luulin, että se johtu color settingeistä. Mitenkähän sellasen ongelman vois välttää?
Vähän paperista riippuen pelkkä musta ei välttämättä riitä peittämään esim. allaolevaa kuvaa (overprinttinä). Tee "rikas" musta, 100K, 40C, niin peittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855