Artisteilla omat hovit?

musiikinkuluttaja

Olen tässä jonkin aikaa käynyt silloin tällöin yhden artistin keikoilla ja seuraillut hänestä käytävää keskustelua useammallakin palstalla.

En ole koskaan aikaisemmin ollut erityisen kiinnostunut kenestäkään artistista ja olen ollut aika hämmästynyt siitä, mitä kaikkia lieveilmiöitä jonkun artistin fanitukseen liittyy. Siksi kysynkin keikoilla kävijöiltä ja jonkun artistin ihailijoilta, että onko mainitsemani asiat aivat yleistä meininkiä musiikkimaailmassa.

Kerran nuorempana pääsin sattumoisin tuttavan "siivellä" yhden musamaailmamme kestotähden ravintolapöytään istumaan keikan jälkeen. En ollut kyseisestä artistista mitenkään kiinnostunut, mutta ajattelin, että mennään nyt ihan uteliaisuuttaan katsomaan, miten elämä staran ympärillä pyörii. Olin aivan pöyristynyt huomatessani nuoren kriittisen ihmisen silmillä, miten tämän muusikon ympärillä pyöri oikein hovi kaikenlaista selkääntaputtajaa, hovinarria ja perskärpästä. Kaikki mitä kyseinen artisti suustaan päästi oli "huippua tai runoutta" ja sitä piti suureen ääneen ylistää, vaikka kyse olisi ollut hyvinkin tuikitavallisesta lauseesta!
Olisin vielä jotenkin ymmärtänyt tällaisen menon, jos tämä "hoviväki" olisi ollut nuoria, joille merkitsee jotain hienoa tulla bongatuksi jonkun kuuluisuuden kupeesta, mutta kun suurin osa oli jo pitkälle aikuisikään ehtineitä, jopa viiskymppisen näköisiä miehiä! En voinut muuta kuin pyöritellä päätäni ja nauraa sisäänpäin.

Palataanpa sitten nykyaikaan. Olen käynyt siis aloittelevan artistin keikoilla. Mutta samanlainen "hovi" tuntuu hänenkin ympärillä silti hyörivän ja nettikirjoituksissaan he aina vaan ylistävät suosikkiaan. Kaikki hänen tekemisensä ovat oikeutettua, jokaikinen hänen esittämänsä biisi on "huippukamaa" etc. Keikoilla vakiofanit vartiovat häntä mustasukkaisesti kuin vihainen koiralauma, niin että tavallliset keikallakävijät eivät uskalla aina häntä lähestyäkään, vaikka nimmarinjakotilaisuudet toki ovat kaikille tarkoitettuja. Kerran näin, kun tämä stara jätti nimmareidenkirjoittamisen kesken vedoten siihen "että nyt täytyy mennä". Mutta...hän kävelikin suoraan reunemmalla odottavan vakkarifanijoukon luo ja sitten ei enää ollutkaan mitään kiirettä.

Olen tässä mietiskellyt, että haluavatko esinntyvät artistit ja muut taiteilijat oikeasti, että heitä ympäröi tällainen ylistävä hovi. Ovatko esiintyvät taiteilijat niin narsisteja, että heitä hivelee suuresti tällainen vakkarikannattajajoukko, jonka silmissä hän on aina "kingi". Vai onko niin, että usein keikoilla käyvät fanit muodostavat epämuodollisen "fanikerhon" ja joukkokäyttäytymisellään tavallaan painostavat artistia ottamaan heidät yhä enenevässä määrässä huomioon muiden musiikinkuluttajien kustannuksella. Jos artisti ei joskus sitten toimisikaan heidän toivomallaan tavallaan, niin kai he sitten soittaisivat juorulehtiin juttuvinkkinsä tyyliin "nyt sillä on kusi noussut päähän, kun ei huomio fanejaan".

Edelleen ymmärtäisin, jos tämänkin artistin ympärillä häärivä porukka olisi lapsia ja teinareita (joita heitäkin kyllä on), mutta fanaattisimmat kannattajat näyttävät olevan iältään noin 20-40 vuotiaita, sekä miehiä että naisia...Itse en taida ko. artistille ollakkaan mikään fani, vaan tavallinen keikoillakävijä ja musiikinkuluttaja, koska minusta hän ei ole mitenkään täydellinen, kaiken arvostelun yläpuolella oleva kingi, eikä hänen musiikkinsakaan mitään klassikkoainesta ole. Mutta tunnollisesti työtään tekevä, kivalta kuulostava artisti, jota on mukava katsellakin hän on, siksi olen hölmöstä hovimeiningistä huolimatta viitsinyt käydä keikoilla.

7

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naamiohuvit

      ...ja jokaisella hovilla kun on ne narrinsakin...sellaiseksi moisen artistin luulen olevan kuvaamasi perusteella. Ennen pitkää luulisi moisen aseman kyllästyttävän...valokeilakin pimenee joskus...

    • Hippo

      Joillakin nousee pissa päähän ja olkapäälle taputtelijoita kerätään ympärille, tälläinen ihminen on tullut riipuvaiseksi makeilusta ja kaipaa sitä joka hetki. Kritiikkiä ei siedetä yhtään ja ollaan kuin hemmoteltuja lapsia.

      Poliitikoista kuulemma Kalevi Sorsa oli perso kaikenlaisille kehuille. Koivisto taas ei pitänyt perässähiihtäjistä ollenkaan, eikä keräänyt hovia ympärilleen. Muistan yhden filminpätkän jossa Mauno Koivisto oli ulkomailla ja ei meinannut saada suksia jalkaan, ulkomainen avustaja sai melkoista sapiskaa kun yritti auttaa presidenttiä. Manu ei halunnut että joku toinen joutuu pistämään sukset hänen jalkaansa!

      Olen itse Christina Aguilera fani, ja näin jokuaika sitten dokumentin jossa seurattin Christinan stylistin Trish Summervillen työtä. Tiinulla oli promokonsertti Lontoossa ja hän ei vetänyt edes itse esiintymisasunsa sukkia jalkaansa! En tiedä oliko sukat jotenkin erikoiset että Trishin piti laittaa ne Tiinun puolesta...? Hassulta se kuitenkin näytti. Avustajat, turvamiehet ja managerit ovat erijuttu kuin se hännystelijöiden porukka.

    • arvata

      Taidan arvata kuka on artisti, johon vihjaat. *Huoh*...Taas kerran:(

      • mynämies

        Juicce leäskinen.??


    • musiikinkuluttaja

      Koska vastauksia ei tämän enempää ole tullut jo reilu viikko sitten aloittamaani topiciin oletan, että mainitsemani artistien "hovien" keruu ei enää nykypäivänä ole tavanomaista käyttäytymistä, vaan pikemminkin poikkeus.

      Eipä niin, kilpailu musiikkimaailmassa on nykyään niin kovaa ja uusia tulokkaita koko ajan tyrkyttäytymässä ovista ja ikkunoista, että artistien on keskityttävä olennaiseen eli yleisön viihdyttämiseen ja musiikin tekemiseen. Hovipelleilyihin tuskin ainakaan menestyvillä artisteilla on aikaa ryhtyä ja vähemmän menestyneet eivät selkääntaputtelijoita juuri kiinnosta.

    • anonyymiys

      Tähkällä tuolla ylimielisellä on joukko ja viime vuosina on tökkinyt hänen lausuntonsa. Hän hienosti osaa uhriuttaa itsensä: Yksinhuoltajan elämä on rankkaa ja vain elämää mainospätkässä " nyt saan kertoa miten asiat oikeasti meni" voi nyyh mikä kaltoinkohdeltu uhri.

    • suuaukimölinää

      Fanitus menee heittämällä farssiksi USAn pressanvaaleissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe