Kompakti vai Järjestelmä?

aaaa

Moi

Minulla on Olympuksen C-4000 digikamera, jolla saa kohtalaisen hyviä kuvia.Nyt kuitenkin pakkaa nälkä kasvaa syödessä.Haluaisin todella hyviä kuvia, lähinnä luonnosta ja ihmisistä.


Vaihtoehtoina esim. Olympus E-300 järjestelmä tai Olympus C8080 kompakti.

Eli hyvät ja huonot puolet järjestelmä- ja kompatikameroissa?

En ole aiemmin omistanut järjestelmäkameraa....eli kannattaako sitä meikäläisen edes harkita?



Terveisin: aaaa

5

2549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      Järjestelmäkameroissa on kautta linjan paremmat kennot eli ne ovat isoja fullframe tyyppisiä kennoja. E-300 kroppikerroin on kaksi, kun 8080 kamerassa se on vissiin luokkaa neljä. Eli E-300 kenno on kaksi kertaa isompi pinta-alaltaan. Järkkäriin voi vaihtaa objektiiveja (ovat nuo digital zuicot vaan aika kalliita, toisaalta hyviä lienevät). Järkkärissä on optinen peilietsin eli slr-etsin, kun 8080 on slr, mutta videolla totetutettu (oisko silloin dslr), eli huonompi etsin kuva joka lisäksi heikossa valossa toimii huonommin kuin optinen. Järkkärillä ei voi ottaa videokuvaa, mutta still-kuvat ovat laadukkaampia. Järkkäri on siis kalliinpi mutta parempi. Olympuksen e-sarjassa kuvasuhde on 4:3 ja kroppikerroin kuten mainittua se kaksi, kun esim minoltassa kuvasuhde on 3:2 ja kroppikerroin 1,5 eli hivenen isompi kenno vielä. Jos sinulla ei vielä järjestelmäkameraa ole entuudestaan kannatta pohtia myös muiden valmistajien vaihtoehtoja. Canoniin ja nikoniin ja muihinkin on saatavana paremmin piraattilaseja (tamron, sigma etc.) jotka ovat yleensä hiukan huokeampia ja usein ihan yhtä hyviä. Muutenkin Olympus saattaa lopettaa koko digijärkkärituotantonsa ihan tuosta vain, kuten se teki -90 luvun alkupuolella om-systeeminsä kanssa ja mistäs sitten saat uusia vehkeitä. Digipuolella hommaa kärjistää sekin, että tekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja kun muilta tulee uutta tekniikkaa markkinoille joutuisit siinä tapauksessa pitäytymään vanhassa siksi etteivät digital zuicon kakkulsi käy muiden valmistajien kameroihin. Muuten omppu on kyllä kelpo peli. Itsekin olen om-systeemillä kuvannut yli viisitoista vuotta ja digijärkkäriä tässä haikailen myös. Ai niin jos E-systeemin digiä harkihet niin topshotissa on E-1 kahdella kakkulalla elikkä 14-45mm sekä 45-150mm myytävänä tonnin huitteilla. Onpi meinaan aika etopeli tohon E-300 verrattuna vaikka siinä onkin "vain" 5 megapikseliä.

    • siinä

      pääsi käymään, olen myös kuvaillut c-4000 kameralla ja järjestelmä on nyt meinikinä hommata. Nikonia olen kaavaillut, se olympuksen sarja on riippuvainen niistä "omista" objektiiveista, muuten olympus on kelpo peli kuvaus hommiin. Eipä se Canonikaan huono ole voipi olla että semmoinen tulee hankittua tai sitten se Nikon.....

    • ORF

      Minulla oli sama homma keväällä. Ostin C-7070 silloin. Ei paha sekään mutta ei se niin kiva ole jos ajattelee vähän vaativampaa hommaa (kenno, autofocus, "the general feeling"). Vaihdoin E-1:een. Eli vastaus on mielestäni selvä: DSLR ehdottomasti. 8080 taitaa poistua markkinoilta jollei ole jo vex.

    • Hrz

      Niin se vaan on että digijärkkäri tai hieman pro:mpi kamera on paikallaan juhlissa sun muissa kissanristiäisissä, kuitenkin olisi kiva kantaa mukana sattumanvaraisia mestariotoksia verten jotain pientä kompaktia, joten olen huomannut että kummatkin tuli hankittua, eikä turhaan. Niin se vaan on että kompromissi kameraa näistä "ääripäistä" ei ole olemassakaan ;)

      • reiska

        Tiedoksi vain kaikkitietäville että myös Olympukseen on saatavana edullisia Sigma-kakkuloita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe