Merkonomi + opinnäytetyö

NanikaThePallokala

Tämä voi kuulostaa kovin tönkölle, mutta toivon, että saisin vastauksia kysymyksiini. Opinnäytetyö on nyt tullut ajankohtaiseksi ja ensikuuhun mennessä aiheen pitäisi olla valittuna. Ongelma on ettei ole mitään aihetta! Pää on täynnä tyhjää. Suuntautumanani on toimistotyö. Ensin ystäväni kanssa ajattelin tehdä piratismista, mutta opettaja pisti aiheen heti syrjään. Totesi sen vain olevan liian kulunut. Opinnäytetyön opettaja sen verran hössö, että häneltä tuskin apua niinkään saa. Joten niin typerältä kuin tämä kuulostaakin, jos kellään on mitään aiheita liittyen kyseiseen kauppaopiston suunaumaan, olkaa ystävällisiä ja auttakaa. Alkaa hermostuttamaan jos lähtee samassa koulussa neljäs vuosi käyntiin vain sen takia, ettei löytänyt tarpeeksi mielenkiintoista aihetta yhdessä ystävän kanssa. Pahin ongelma onkin kun emme ole mitään tietokone-experttejä, joten mitään kovin teknistä aihetta emme voi lähteä käsittelemään.
Kiitän.

14

18849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKK

voi mikä kriisi.en muuten tiennyt että kauppaopistossa voi lukea immateriaalioikeutta(=piratismi).onse näköjään monipuolinen instituutti.ottaakaas tytöt nyt vaan joku mukava ja tuttu aihe kuten lyijykynän teroittaminen,jos kerran toimistotyöhön aiotte.itse ainakin toivoisin omalta sihteeriltäni tämän taidon luonnistuvan.jää sitten 4 vuoden(!) opiskelusta jotain konkreettista käteen.tsemii!

• sentään!

Anna HETI sille sihteeriressukallesi iso palkankorotus ja tuplalomat. Ja nippu mielialalääkkeitä, jotta pystyy tuontasoisia kirjoituksia korjaamaan lukukelvollisiksi!

IHAN varmasti sinun duunissasi ei tarvitse kirjoittaa eikä edes osata. Laittaako koneesi sinulle tavuviivat valmiiksi, jotta pysyt lukemaan näitä kirjoituksia..?

• merkonomi/opettaja
        sentään! kirjoitti:

Anna HETI sille sihteeriressukallesi iso palkankorotus ja tuplalomat. Ja nippu mielialalääkkeitä, jotta pystyy tuontasoisia kirjoituksia korjaamaan lukukelvollisiksi!

IHAN varmasti sinun duunissasi ei tarvitse kirjoittaa eikä edes osata. Laittaako koneesi sinulle tavuviivat valmiiksi, jotta pysyt lukemaan näitä kirjoituksia..?

Kun suuntaudut toimistotyöhön, aihe kannattaa ja pitääkin valita siltä puolelta.
        Tässä muutamia lyhyen miettimisen jälkeen:
        Toimistotyön kuormittavuus -esim. kyselytutkimus kolmelle eri toimistolle. Mikä työssä stressaa ja mihin töihin aika oikeasti kuluu.
        Asikaspalvelututkimus jonkin toimiston asiakkaille. Minkälaista palvelua ovat kokeneet saneensa?
        Viestimet toimistotyössä (esim sähköpostin, postin ja faksin käyttö.) Miten nämä ovat muuttuneet vuosien saatossa.
        Miten atk-laitteistot ovat muuttuneet esim 1980-2005

Ps. Katselkaa edellisten jo valmistuneiden opiskelijoitten opinnäytetöitä. Voisiko niistä saada ideoita. Tutkia ehkä jotakin samantyyppistä tai kysykää rohkeasti opettajilta.

• tyttÖ
        merkonomi/opettaja kirjoitti:

Kun suuntaudut toimistotyöhön, aihe kannattaa ja pitääkin valita siltä puolelta.
        Tässä muutamia lyhyen miettimisen jälkeen:
        Toimistotyön kuormittavuus -esim. kyselytutkimus kolmelle eri toimistolle. Mikä työssä stressaa ja mihin töihin aika oikeasti kuluu.
        Asikaspalvelututkimus jonkin toimiston asiakkaille. Minkälaista palvelua ovat kokeneet saneensa?
        Viestimet toimistotyössä (esim sähköpostin, postin ja faksin käyttö.) Miten nämä ovat muuttuneet vuosien saatossa.
        Miten atk-laitteistot ovat muuttuneet esim 1980-2005

Ps. Katselkaa edellisten jo valmistuneiden opiskelijoitten opinnäytetöitä. Voisiko niistä saada ideoita. Tutkia ehkä jotakin samantyyppistä tai kysykää rohkeasti opettajilta.

ehdottomasti tekemään jonkinlaisen asiakaspalvelu tyytyväisyystutkimuksen. Jonka toteutatta yhdessä esim. muutaman toimiston kanssa jossa asioi päivittäin runsaasti ihmisiä. Kysymyksiä lomakkeeseen kannattaa miettiä tarkoin..ei saa olla liikaa kysymyksiä ja kysymyksien pitää olla sellaisia joihin ei tarvitse vastaajan ruveta pohdiskelemaan kauhean syviä asioita. Ihan perusjuttuja *onko yrityksemme asiakaspalvelu hyvää ja luotettavaa...
        * asioitko yrityksessämme mielelläsi
        jne.. ja asteikoksi esim. 1-5.. ja näin. Tietenkin tavotteena saada mahdollisimman paljon vastauksia. Mitä enemmän vastauksia sitä laajemman raportin siitä saatte. Olette varmaankin opiskelu aikana opetelleet ohjelman käyttöä jolla kasataan tälläisiä tutkimusjuttuja kaavioiksi..sitä käyttämällä saatte hyviä kaavioita itse raporttiin joita voitte sitten analysoida. Ei muuta kun rohkeasti suunnittelemaan..ja ihan vinkkinä että opinnäytetyön tekeminen kannattaa alottaa ajoissa, ettei jää viime tinkaan.

• otk..

Jep - meillehän ne immateriaalioikeuden käsittelyt kuuluu. Jos niitä ruvetaan tuolla tradenomitasolla selvittään, niin menee vaan selkeät kuviot sekaisin.

• tietokoneohjelmat

vois olla ihan ok.. valitsette vaan jonkun firman ja kattelette sen ohjelmia mitä se käyttää..

• filunkimies

Olen aina mennyt siitä mistä aita on matalin, mutta tästä olen jopa hieman ylpeä.

Valmistuin -80 luvun lopulla ja muistan hyvin kun jotkut ääliöt stressas koko viimeisen vuoden siitä seminaarityöstä. Itse olin ottanut aiheeksi erään firman voiteluaineiden markkinoinnin suomessa, kun satuin tuntemaan firmasta erään markkinointi-ihmisen ja sain siis helposti kirjallista matskua, sekä luvan käyttää hänen haastattelua (tekemätöntä) viiteluettelossa.

Kello oli kymmenen edellisenä iltana, ennen työn luovuttamista esitarkastettavaksi, kun ryhdyin tyhjästä toimeen. Otin erään luokkakaverini jo tarkastetun ja pidetyn seminaarityön eräitten urheiluvälineiden markkinoinnista suomessa ja aloin kirjottamaan sen pohjalta puutaheinää.

Röökiä paloi, ärräpäitä pääsi, välillä nauratti ja kahvia kului iso pannullinen, mutta aamuseitsemältä oli "tutkielma" valmis luovutettavaksi. Viikon kuluttua pidin seminaarin ja arvosanaksi tuli muistaakseni hyvä.

Käytin siis tekemiseen ja pitämiseen yhteensä noin 11 tuntia, kun pahimmat tunarit stressas ja paini sen kanssa koko lukuvuoden.

Mikä oli tarinan opetus? Sillä lopputyöllä ei oikeesti ole mitään hevonvitun merkitystä ellei se oikeesti ole niin hyvä, että sillä aukee portit johonkin supertyöpaikkaan, mutta tämä lienee tosiharvinaista merkonomeille.

Rinnakkaisluokalla oli muuten yksi melkolailla jälkeenjäänyt hemmo, joka ei suoriutunut koko tutkielman teosta, mutta niin vaan hänkin sai merkonomin paperit.

Vielä omakohtainen neuvo kaikille jotka haluaa päästä helpolla: Kannattaa pitää se seminaari ihan viimeisten joukossa, silloin ko. aineen opettaja on jo väsynyt koko seminaareihin eikä jaksa niin keskittyä työn kriittiseen arviointiin.

• kohta valmis trade

Miten luulen että näillä nykyajan merkonomeilla ei ole edes käsitystä mitä sana "seminaari" tarkoittaa... "Lopputyön" saa siellä tehdä ilmeisesti vaikka lemmikkihamsterista.

• voi että...
        kohta valmis trade kirjoitti:

Miten luulen että näillä nykyajan merkonomeilla ei ole edes käsitystä mitä sana "seminaari" tarkoittaa... "Lopputyön" saa siellä tehdä ilmeisesti vaikka lemmikkihamsterista.

Jep, ei taida merkonomiksi opiskelevilla seminaareja olla :) Ja itsekin muistan, kuinka joillain ei tuntunut olevan käsitystä millä linjalla ovat opiskelemassa, kun vaikka minkälaista yrittivät tarjota omaksi päättötyön aiheeksi...

Mutta se vielä, että valitettavan usein toisen asteen oppilaitoksissa päättötyön saa läpi vaikkei paljoakaan työhön panostaisi. Mutta jos aihe kiinnostaa (ja tarkoitus varmaan olisikin, että löytyisi itseä kiinnostava aihe) niin työ ei ole "pakkopullaa" vaan sitä tekee ihan mielellään.

Ja vielä aloittajalle: toimistotyöhön liittyen on monilla kamalasti ennakkoluuloja, työ on pelkkää kynien terottelua, jne. Eli miten olisi jokin siihen viittaava aihe ;D

• täti

Haastatelkaa toimistotätejä työn muuttumisesta viime vuosina. Näkyykö paperiton toimisto? Perinteiset tehtävät jääneet pois, koska työpaikoilla kaikilla omat koneet ja kännykät.
      Itse tein kotiostomuodoista, postimyynnistä, vuonna 1993, mutta olin markkinointilinjalla.

• NanikaThePallokala

Minä ajattelin tehdä tietoturvasta,jos tämä nyt opettajalle vain suinkin sopii..Onko kellään kokemusta tästä aiheesta? Oliko liian laaja/työläs tai muuten vaikea?Materiaalia ainakin netin välityksellä löytyy erittäin mukavasti.

• kdslfj

Missä oppilaitoksessa voi suuntautua toimistotyöhön? Minä kun luulin että vaihtoehtoja on vain markkinointi ja taloushallinto..

• NanikaThePallokala

..ainakin Kokkolan kauppaopistossa on kolme suuntaumaa.Olenkin ihmetellyt,kun harvat tyypit edes tietävät,että moinen suuntauma on olemassa.Luulisi,että sitä olisi muuallakin,kuin muutamassa koulussa? :O No joka tapauksessa täällä on niiden kahden lisäksi vielä toimistotyökin :).Hihi.

• devia
        NanikaThePallokala kirjoitti:

..ainakin Kokkolan kauppaopistossa on kolme suuntaumaa.Olenkin ihmetellyt,kun harvat tyypit edes tietävät,että moinen suuntauma on olemassa.Luulisi,että sitä olisi muuallakin,kuin muutamassa koulussa? :O No joka tapauksessa täällä on niiden kahden lisäksi vielä toimistotyökin :).Hihi.

Toimistotyö on käsittääkseni aika monessa paikassa loppunut, koska sillä ei ole niin paljon opiskelijoita kuin olisi kannattavaa.

Tietoturva on varmasti todella hyvä aihe. (Itse olen markkinoinnin merkonomi ja teen erään tapahtuman)

Jotkut ovat miettineet tietävätkö nykyajan merkonomi opiskelijat edes mikä on seminaari. Kyllä meillä ainakin tiedetään. Me käytämme itsekkin nimitystä seminaari. Että tuotah, älkää turhaan miettikö. Ja se että saa työnsä helposti muka läpi. No meillä ainakin opettajat antavat mahdollisuuden saada 1 sillä että esittelee jonkin yrityksen hyvin. Ja työstävät töitä niin kauan että sen saa läpi. Se vain että silloinkaan ei voi saada kuin korkeintaan sen 1. Että en nyt sanoisi niin vaan tekemättä mitään läpipääsyksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe