Kolestroli

Minna

Minulla arvot tällaiset Kokonaiskolesteroli 6,8
Kol-HDL 1,67 trigly 1,66 Kol-LDL 4,4 luin jostain että hyvä Hdl pitää olla yli 1 Minullahan on 1,67 ja lääkäri sanoi sen huonoksi. Pisti minut myös syömään kolesteroli lääkettä. osaako joku viisas neuvoa?
Kokonaiskolesteroli pitäisi tietenkin olla alle viisi.

9

2673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

suhde kokonaiskolesteroliin verrattuna. Sinulla se näyttäisi olevan 24, hyvää eli LDL-kolesterolia pitäisi olla yli 20 % kokonaiskolesterolimäärästä. Nykyään kolesteroliarvoja aletaan jo muuttamaan realistisemmiksi (=viitearvoja nostetaan), koska aika harva suomalainen mahtuu tuohon alle 5 joukkoon. Suosittelen käymään sydänliiton nettisivuilla. Sieltä saat ohjeita siihen, miten saat LDL:n nousemaan

• Diab

Hyvä kolesteroli on kyllä HDL. LDL on huono kolesteroli.

• ...
        Diab kirjoitti:

Hyvä kolesteroli on kyllä HDL. LDL on huono kolesteroli.

olet oikeassa, tarkoitin siis HDL:ää hyväksi kolesteroliksi :)

• Minna

Kiitos sinulle oikein paljon vastauksesta. Minä olen huono laskupää niin laskemisesta ei tule paljon mitään. Käsitin nyt niin että vaikka hyvä HDL on yli suositun rajan niin suuhteessa huonoon kolesterolin se ei ole tarpeeksi korkea??

• ...
        Minna kirjoitti:

Kiitos sinulle oikein paljon vastauksesta. Minä olen huono laskupää niin laskemisesta ei tule paljon mitään. Käsitin nyt niin että vaikka hyvä HDL on yli suositun rajan niin suuhteessa huonoon kolesterolin se ei ole tarpeeksi korkea??

hyvää kolesterolia sinulla on riittävästi, mutta olisi hyvä saada HDL-kolesterolin osuus vielä suuremmaksi. Yrititkö ennen lääkityksen saamista ruokailutottumusdieettejä tms?

• Minna
        ... kirjoitti:

hyvää kolesterolia sinulla on riittävästi, mutta olisi hyvä saada HDL-kolesterolin osuus vielä suuremmaksi. Yrititkö ennen lääkityksen saamista ruokailutottumusdieettejä tms?

yritin ruokavaliolla ja käytin Becel pro-Veetä.
        lääkärin ehdotuksesta. Olen kyllä mielestäni aina käyttänyt "hyviä" rasvoja, mutta olen varmaan perinnyt taipumuksen äidiltäni. Hänellä todettiin 50 vuotiaana korkea kolesteroli ja hän on nyt 85 eikä ole ikinä eikä vieläkään käyttänyt mitään lääkkeitä.Minulla on myös korkea verenpaine, ja käytän betasalpaaja.Harmittaa kun yrittää elää terveellisesti ja silti joutuu syömään lääkkeitä.

• anya
        Minna kirjoitti:

yritin ruokavaliolla ja käytin Becel pro-Veetä.
        lääkärin ehdotuksesta. Olen kyllä mielestäni aina käyttänyt "hyviä" rasvoja, mutta olen varmaan perinnyt taipumuksen äidiltäni. Hänellä todettiin 50 vuotiaana korkea kolesteroli ja hän on nyt 85 eikä ole ikinä eikä vieläkään käyttänyt mitään lääkkeitä.Minulla on myös korkea verenpaine, ja käytän betasalpaaja.Harmittaa kun yrittää elää terveellisesti ja silti joutuu syömään lääkkeitä.

Voi pian lääkkeitten myötä käydä niin hullusti, että hyväkin kolesteroli laskee entisestään. Minulla HDL:n ja LDL:n suhde pysyi suunnilleen samana, kun molemmat laskivat ja siksipä lopetin kolesterolilääkkeitten syömisen. Pelkäsin myös mahdollisia haittavaikutuksia. Minun vanhemmillani on myös kolesteroli ollut koholla vuosikymmeniä, jopa lääkkeistä huolimatta, joten en ihan jaksa uskoa lääkkeitten autuuteen. Mieluummin syön kalaöljyjä ja pähkinöitä ja käytän hyviä ruokaöljyjä ruuanvalmistuksessa. Mutta beetasalpaajaa käytän minäkin, verenpaineeseen, jännitykseen ja rytmihäiriöihin.

• Minna
        anya kirjoitti:

Voi pian lääkkeitten myötä käydä niin hullusti, että hyväkin kolesteroli laskee entisestään. Minulla HDL:n ja LDL:n suhde pysyi suunnilleen samana, kun molemmat laskivat ja siksipä lopetin kolesterolilääkkeitten syömisen. Pelkäsin myös mahdollisia haittavaikutuksia. Minun vanhemmillani on myös kolesteroli ollut koholla vuosikymmeniä, jopa lääkkeistä huolimatta, joten en ihan jaksa uskoa lääkkeitten autuuteen. Mieluummin syön kalaöljyjä ja pähkinöitä ja käytän hyviä ruokaöljyjä ruuanvalmistuksessa. Mutta beetasalpaajaa käytän minäkin, verenpaineeseen, jännitykseen ja rytmihäiriöihin.

aivan kun minä olisi kirjoittanut sun jutun. Sain myös betasalpaaja verenpaineseen koska minullakin on rytmihäiriöitä ja jännitystä. Uskon verenpaineeni olevan koholla paljon sen takia että olen kova stressamaan ja jännittämään asioita. Lääkärin vastaanotolla minulla on 180/110,mutta kotona 130/85.Joskus on koholla myös kotona mitataessa jos jännitän etukäteen että minulla on korkea paine. Siis vaan ajatus näköjään nostaa painetta.
        Kolesterolilääkkeistä vielä. Minäkin pelkään enemmän sivivaikutuksia kuin että minulla olisi kolesteroli vähän koholla.Luin vielä lehtiartikkelin että uusissa tutkimuksissa on todettu että kolesteroli ei olekaan niin haitallinen sydämelle kuin ollaan luultu.
        Harmittaa kyllä joskus jos turhaan on syönnyt "myrkkyä".

• sairaanhoitaja vastaa

heipä hei. HDL arvosi onkin hyvä, siis yli yksi. huomio lähinnä kiinnittyy LDL-arvoon, jonka tulisi olla sovittujen rajojen mukaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58