Raju sydäninfarkti

Osaako joku sanoa sattuuko infarkti paljon? Miltä se tuntuu?
Mietin tässä isäni kuolemaa. Sain kuulla, että hän menehtyi sydäninfarktista aiheuttamaan sydänpussin repemään ja tästä johtuneesta sisäisestä verenvuorosta.
Mietin, tunsiko hän kipuja. Sattuuko sellainen vai onko sydän niin sanotusti tunnoton elin?
Kertokaa ihmeessä jos omakohtaista kokemusta infarkteista tai jos joku sukulainen kokenut ja jäänyt henkiin?

15

21766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rantatohtori

Kun esimerkiksi infarktissa määritellään kipua asteikolla 1-10 niin aika usein ollaan lähempänä 10 kuin 1:stä. Se voi olla hirveen kova kipu tai sitten ei. Ehkä kipu ei kuvasta oikein asiaa mutta.

• Svenski

Sattuu Kolmesti koettu,kuvittele suurin kokemasi kipu korota se,ainakin petenssiin 3-10.
      Itselläni tällähetkellä oikeanpuoleinen sepelvaltimon totaalitukos,mutta luonto on tehnyt
      oman ohitusleikkauksen,luomalla lateraalisuonet,jotka tuovat verta vasemmalta puolelta oikealle,ruokkien näin sydämmen oikeata puoliskoa.

• Kiinostunut

Kuulisin mieluusti, miten hoidat tautia, vai etkö mitenkään muuten, kuin mitä lääkärit lääkkeitä antavat ?

• Sydäninfarktia ei aina edes huomaa!

Rakkaan isäsi tapaus on "klassisempi" - kipu tulee, kun lihakset eivät saa verta/happea.

Sydänlihas itsessään on tunnoton, mutta infarktissa on kyse paljon muustakin.

Etsi netistä paikkakuntasi Sydänyhdistys - he kertovat lisää ja auttavat Sinua kysymyksissäsi.

Olen pahoillani menetyksestäsi.

• useimmiten

infarkti on hyvin kivulias mutta äkkikuolemassa voi olla mahdollista ettei ennätä tuntea juuri mitään.

Itselläni on ollut infarkti,ei pahimmasta päästä,en tiedä koska on tapahtunut mutta selvät jäljet on.

• Sydän

Onko sinulle tehty sydämen ohitusleikkaus,

kun sanot että ..."mutta selvät jäljet"......

nämä jäljet nähdään vasta leikkauksen yhteydessä!

• Sydän

..infarkti on hyvin kivulias, ja kun lopputulos on kuolema.
        Itselläni on ollut kaksi sydäninfarktia,
        ensimmäistä hoidettiin kolmevuotta mahakipuna,
        ja toisella kertaa terveyskeskuksesta suoraan ohitusleikkaukseen,
        tukoksia oli yhdeksän pahin 90% ja lievimän tukos 50%,
        elikkä kädestä ja jalasta saadaan varaosat sydämeen.

Mutta tuo kipu, voin kertoa omani se alkoi hengityksen huonontumisella, eli happea ei saa tarpeeksi ja hengästyy tosi nopeasti, ja pahin kipu, oli eräänä aamuna kun heräsin se tuntuu rinnassa kuin olis halolla hakattu, siis tosi kipu, enkä päässyt jaloille, kuin vasta kun olin popsinut särkypilleriä tosi paljon, niin näin " unta että olisin halunut juoda alkoholia ja esim. kossua tai ainakin jotain kirkasta, en itse ota kyllä kovin usein nytkin on kait 4-5 vuotta siitä kun olen viimeksi edes maistanut, aika kumma juttu olen ihmetelyt tuota?

Ja ohitusleikkauksesta on nyt vajaa vuosi.

• AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...
        Sydän kirjoitti:

Onko sinulle tehty sydämen ohitusleikkaus,

kun sanot että ..."mutta selvät jäljet"......

nämä jäljet nähdään vasta leikkauksen yhteydessä!

Herää pahvi!!!!!!!! Selvät jäljet tarkoittaa infarktin sepelvaltimoihin/sydänlihakseen jättämiä jälkiä, jotka näkyvät esim. sydän/keuhkokuvassa SISÄISESTI(sekä filmillä, että todellisuudessa). Kardiologi käsittääkseni jättää ULKOISET jäljet skalpellia käyttäessään.

Vähä sama , jos autos on väärät aurauskulmat ja rengas kuluu niin sen (kuluman) NÄKEE/HUOMAA; ellei oo IDIOOTTI!!!!!

• kipu

kun itse sain sydäninfarktin 03 niin 600 burana ei vienyt kipua.Kävin katsomassa pelistä näytänkö kuolleelta.Kohtaus kesti 1h jonka jälkeen viiden minutin tauko ja uusi kohtaus joka kesti noin 1h.
      olin silloin 42v.

• Peloissaan!

Minulla on nyt kaksi päivää hakannut sydän hullunlailla ja minua on ahdistanut kamalasti ja tuntuu etten saisi kunnolla happea. Kolmisen päivää sitten minua heikotti kamalasti ja jä pelkäsin että pyörtyisin, mutta mitään ei tapahtunut. Voiko tämä enteillä sydäninfarktia? Alkaa pelottaamaan, koska olen vasta 16 vuotias, en mitenkään lihava. En ole puhununut asiasta vanhempieni kanssa vaikka pitäisi, koska asia pelottaa niin ja koska olen melkein toisellapuolella suomea nyt. Olisi kiva saada vastaus mahdollisimman pian, kiitos.

• khjfuhklö

Aika mahdotonta että 16-vuotiaalla voisi olla sydäninfarkti, ellei suvussasi oli FH-tautia (korkeaa kolesteroli lapsesta lähtien).

• os..

Soita hätänumeroon 112 jos alat voimaan huonosti. On turha miettiä itse, mitä se vaiva voisi olla.

• helvetin katkera
        khjfuhklö kirjoitti:

Aika mahdotonta että 16-vuotiaalla voisi olla sydäninfarkti, ellei suvussasi oli FH-tautia (korkeaa kolesteroli lapsesta lähtien).

Nuorella voi olla sydäninfarkti! Juuri tämä ettei voi olla, johti poikani äkilliseen kuolemaan. Syynä oli laaja sydaninfarkti, jota ei hoidettu asianmukaisesti.

• Paniikkihäiriö

Sydän hakkaa, ei saa happea eli hypervetiloi ja saturaatio 100.. heikottaa, pelottaa ja 16 vuotta mittarissa. Sanoisin nyt ja kuunnelkaa alle 30 vuotiaat muuten perusterveet äärimmäisen tarkkaan.. Suomi on surullisten laulujen maa, joka pistää nuoren mieltä paniikkihäiriöön. Se se on, mutta älä huoli ja mene toki lääkäriin. Lääkärissä jos todetaan ettei mitään ollut, niin kolmefemmana ei enää jaksa rassata. Tiedät jo silloin ettet helpolla kuole pystyyn vaikka niin haluaisitkin. Me ihmiset emme ymmärrä olla onnellisia jokaisesta päivästä, vaan pelkäämme päiviemme päättyvän. Ne päättyvät toistaiseksi ihan jokaisella, mutta aikaa ja paikkaa ei osaa terveelle ennustaa. Kun sinulla on aikaa miettiä olotilaasi, on sinulla liiaksi aikaa itsetutkiskeluun. Mene ja tee, keskity muihin ja siihen mitä heille kuuluu. Sure vaikka toisten asioita olematta itsekäs. Jos luet tämän, niin olet vielä täällä.

• sfd32r

Mene lääkäriin, pölhö!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      7004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      119
      3611
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2940
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2638
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2253
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      363
      1889
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1840
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      13
      1791
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1738
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1616
    Aihe