olen laittamassa autooni turboa ja haluaisin tietää että eroaako matalapaineturbo jotenkin korkeapaineturbosta eli onko rakenteellisia eroja esim. Onko matalapaineturbo yleensä pienempi?
Matalapaine?
4
2848
Vastaukset
- turboasiantuntija
Nythän on niin, että matalapaineturbo toimii paremmin matalapaineella ja korkeapaineturbo korkeapaineella. Eli; jos on korkeapaine, tuottaa korkeapaineturbo paremman tehon kuin matalapaine turbo ja päinvastoin. Seuraavana perustelu:
korkeapaineessa päteee seuraava kaava teholle:
teho P = ((p1-1 p2)*Ψ^2*V)/ΰ
, missä p1 on turbon ahtopaine kilo pascaleina, p2 on ilmanpaine N/dm^^2,
Ψ = ahtopaine vakio ~ 1,7291993 , V = moottorin tilavuus kuutio tuumina. ΰ = happisaturaatio Mmol/m^3. Eli teho on sitä suurempi, mitä suurempi on ilmanpaine.
matalapaineessa päteee seuraava kaava teholle:
teho P = ((p1 1-p2)*Ψ^2*V)/ΰ (samat yksiköt)
, Eli teho pienenee ilmanpaineen kasvaessa.
Moottorin sisäisistä kitkoista ja moottorin mekaanisesta toteutuksesta riippuen kaavaa joudutaan sovittamaan moottorille yksilöllistä korjauskerrointa käyttäen, joka liikkuu tyypillisesti välillä 0,6-0,8.
Tämän kaiken voit tarkistaa teoksesta:
Byan W.Smyth, The Theory of Pneumaticks in Motor Engineering.
Turbojen koot eivät riipu siitä onko kyseessä matala- vai korkeapaine turbo. Lähinnä turbon kokoon vaikuttaa turbon valmistusmateriaali. Suuremmat turbot on yleensä valmistettu Ns. kuttaperkasta ja ovat halvempia. Pienemmät turbot on valmistettu teflonpinnoitetusta kevlarista joissa vahvikeena on käyttety lisäksi titaani- kuituja. Nämä turbot ovat aika hinnakkaita ja niitä käytetäänki pääasiassa ns. premium autoissa.- Tumpelo
Vakuuttavaa etten sanoisi...
- Erkko
Tämä oli loistava. En ole aikoihin nauranut näin hyvin.
- antonmies
Laita GT28RS http://koti.mbnet.fi/hi-po
Se toimii sekä matalapaineella, että korkeapaineella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743497Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1391911Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3011641- 881524
- 801499
Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531186Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001150Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois721081Uudessa testamentissa on kaksi ristiriidassa olevaa kastekäskyä
Uusi testamentti käskee kastamaan kahdella eri tavalla. Näinhän ei voi olla. Ilmiselvään ristiriitaan on löytynyt selity2881050- 631031