Niin olen kuullut/lukenut, että saabissa oli vapaakytkin. Voisiko joku viisas selittää oliko se joku poljin vai mikä? On jäänyt tuo 96 vähän vieraaksi, kun olen nuorempaa saab-polvea.
SAAB 96:n vapaakytkin
28
17733
Vastaukset
- kyläseppä
oli perua kaksitahtimoottorin ajoilta, eli estettiin
moottoria käymästä liian vähällä voitelulla. Siis
vaihteiston ja kytkimen välissä on vapaakytkin, joka
pitää (välittää voimaa), kun moottorin kierrosluku
pidetään yhtä isona, kuin kytkinakselin kierrosluku
ja autopa liikkuu haluttuun suuntaan. kaasun kun löysää , vapaakytkin alkaa luistaa, jolloin moottori pyörii hitaammin kuin kytkinakseli. Silloin moottori ei jarruta. Vaihteen voi vaihtaa aina pienempään. Suuremmalle vaihdettaessa täytyy olla riittävä kierrosnopeusero, jotta isomman vaihteen kytkeytyessä moottorin kierrosluku on pienempi/kytkinakselin suurempi. Aloita tutkiminen perinteisen polkupyörän takanavasta, kun poljet, pyörä kulkee, kun et polje, polkimet ei pyöri. saabissa (kuten muissakin) vapaakytkimen voi lukita, jolloin toimii kuten normaali autokin.- anteeksi maalaisuuteni
Onhan tuo minulle esim. moottorisahasta tuttu vempele, mutta luulin sen tässä yhteydessä tarkoittavan jotain oikein "kuljettajan hallittavaa" kytkinpoljinta/vipua. Sori..
- RRR
TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.
- ex saabisti
RRR kirjoitti:
TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.
kyllä 96 vapaakytkimessä oli käyttövipu mistä sai kytkettyä sen pois ja päälle se vipu oili pieni ja siaitsi lattian rajassa lämmityslaiteen alapuolella.se kytkin oli tosi mukava ja kaipaan sitä nyky autoihinkin.
- hienosti
ex saabisti kirjoitti:
kyllä 96 vapaakytkimessä oli käyttövipu mistä sai kytkettyä sen pois ja päälle se vipu oili pieni ja siaitsi lattian rajassa lämmityslaiteen alapuolella.se kytkin oli tosi mukava ja kaipaan sitä nyky autoihinkin.
Eipä ole kauan kun kaipailin scudolla keskustassa puikotellessani samaa,Aikanaan mulla oli 3 patarumpua,kaikissa vielä pelas se vapaakykin.Ei muuten ollut käsikirjassa ainakaan v-75 mallissa mitään mainintaa k.o.vapaakytkimestä!! Ei riemulla rajaa kun tuttu kaveri silloin seiitä vinkin antoi että kokeileppa.Olisi aivan ehdoton peli nykyautoihinkin,vois olla jopa myyntivaltti.
- Luulisin
RRR kirjoitti:
TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.
Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.
Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä". - .............
Luulisin kirjoitti:
Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.
Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä".Saabillahan on ollut näitä omia erikoisuuksiaan. Peruutuslukko on myös muisto ysikuupasta. Jossain vaiheessa Saabeissa siirrettiin virtalukko keskikonsoliin. Saabin niskatuet ovat myös vuosikymmeniä olleet mitä mielikuvituksellisempia luomuksia.
- RRR
Luulisin kirjoitti:
Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.
Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä"."Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä"."
TUossa on hyvä meininki. Eipä taida nykyvalmistajat enää ajatella samalla tavalla, vaan kaikki autot tehdään ihan samanlaisiksi. - kolme 96:sta
ex saabisti kirjoitti:
kyllä 96 vapaakytkimessä oli käyttövipu mistä sai kytkettyä sen pois ja päälle se vipu oili pieni ja siaitsi lattian rajassa lämmityslaiteen alapuolella.se kytkin oli tosi mukava ja kaipaan sitä nyky autoihinkin.
Kun käytti oikein vapaakytkintä,eli ajoi rauhassa ,niin maatiellä pääs 6,5litraan satasella.tosin vaan 90km/h, mutta kuitenkin.Alkaa olla vähissä nämä saabit.
- Vaux
Luulisin kirjoitti:
Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.
Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä".Nelitahtisen vaihdelaatikko pysyi lähes samanlaisena
kuin viimeisten kaksitahtimallin, ja niitä myytiin
rinnakkain pari vuotta. Joten jospa ei haluttu
tehdä uutta vaihdelaatikkoa, vaan käytettiin vanhaa
vapaakytkimellä varustettua.
Kuka muuten muistaa, että ihan ensimmäisissä Saab 99
malleissa oli vapaakytkin! Käyttövipu oli vaihdekepin vieressä. - muuten
............. kirjoitti:
Saabillahan on ollut näitä omia erikoisuuksiaan. Peruutuslukko on myös muisto ysikuupasta. Jossain vaiheessa Saabeissa siirrettiin virtalukko keskikonsoliin. Saabin niskatuet ovat myös vuosikymmeniä olleet mitä mielikuvituksellisempia luomuksia.
Sabin erikoisuus vaan perua Fordilta mmallista 17M josta peräisin myös 96:sen kone tosin pienennetty 1,5l
- väärää tietoa
muuten kirjoitti:
Sabin erikoisuus vaan perua Fordilta mmallista 17M josta peräisin myös 96:sen kone tosin pienennetty 1,5l
useissa kaksitahtiautoissa oli vapaakytkin varmistamassa moottorin voitelun estämällä moottorijarrutuksen, joka muuten kaksitahtiautoissa oli muutoinkin lähes olematon. En ole kuullut Fordissa olleen vapaakytkintä, toisin kuin em. konetta käyttaneessä entisessä 2-T Saabissa.
- väärää tietoa
muuten kirjoitti:
Sabin erikoisuus vaan perua Fordilta mmallista 17M josta peräisin myös 96:sen kone tosin pienennetty 1,5l
96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.
- myös
väärää tietoa kirjoitti:
96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.
1,7litranen v4 ja oli myös se vapaakytkin
- etuvetoinen
väärää tietoa kirjoitti:
96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.
oli ford josta peräisin tuo tekniikka saabissa kuten 99:ssä oli triumpin kone
- tuo malli
väärää tietoa kirjoitti:
96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.
meni itsellä vahingossa väärin, kun muistin varassa kirjoitin, mutta näin 1966 Ford päivitti pienet Taunukset 12m/15m uusiin etuvetoisiin Ford 12m/15m (P6). Kovan urheiluautobuumin alla loppuvuodesta 1967 Ford esitteli uuden urheilullisen formaattin RS = Rally Sport joista pian 3/68 tuli markkinoille 15m RS ja se vapakytkin oli tuossa 15m mallissa ainakin sen muistan varmasti, koska olen kyseisellä autolla ajanut ja kone oli 1,7l
- asd
Vaux kirjoitti:
Nelitahtisen vaihdelaatikko pysyi lähes samanlaisena
kuin viimeisten kaksitahtimallin, ja niitä myytiin
rinnakkain pari vuotta. Joten jospa ei haluttu
tehdä uutta vaihdelaatikkoa, vaan käytettiin vanhaa
vapaakytkimellä varustettua.
Kuka muuten muistaa, että ihan ensimmäisissä Saab 99
malleissa oli vapaakytkin! Käyttövipu oli vaihdekepin vieressä.Juu ysiysissä oli vuosina 69 ja 70 1,7 litranen triumphi ja vapaakytkin. Pieniä eroja niihin kajakin laatikoihin kyllä tuli, mutta pysyivät lähes samoina kuitenkin. Kyllä vapaakytkimen ja rattivaihteiden pitäisi kuulua joka auton vakiovarusteisiin.
- SaablarinKuksa
Moro Kuntit, Minä olen nyt 95 V4 -72 pelillä ajanut vajaat 1000 kilsaa ja mukavasti vapaakytkin toimii. Kyseessä on mun neljäs rekisterissä oleva SAAB V4.
- SaablarinKuksa
Nyt pitäisi oikeastaan muistaa, että FORD V4 moottori oli tehty automallia varten joka ei koskaan päässyt sarjatuotantoon. Samaan aikaan Jenkkilässä värkättiin Mustangin protoa ja siinä pohdittiin, että mikäs mylly tähän laitettais. Valittua tuli FORD V4 takamoottorina, heti siinä kuskin selän takana, siten että takapyörät vetivät. Siitä se sitten SAAB 95 - 96 peleihin siirrettiin lähes sellaisenaan mutta keulaan ja lisättiin etuvetoon etupyörien kääntyvyys...
- Anonyymi
hienosti kirjoitti:
Eipä ole kauan kun kaipailin scudolla keskustassa puikotellessani samaa,Aikanaan mulla oli 3 patarumpua,kaikissa vielä pelas se vapaakykin.Ei muuten ollut käsikirjassa ainakaan v-75 mallissa mitään mainintaa k.o.vapaakytkimestä!! Ei riemulla rajaa kun tuttu kaveri silloin seiitä vinkin antoi että kokeileppa.Olisi aivan ehdoton peli nykyautoihinkin,vois olla jopa myyntivaltti.
60-luvun jenkkiautoissa oli vakkarina tää sama tavara nimellä overdrive.
..eli päälle ajo ku moottori ei jarruta . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60-luvun jenkkiautoissa oli vakkarina tää sama tavara nimellä overdrive.
..eli päälle ajo ku moottori ei jarruta .Overdrive on nimensä mukaisesti ylivaihde ja sen heikko moottorijarrutus johtuu välityksestä, ei vapaakytkimestä.
Ensimmäinen autoni oli Saab 93 farmari eli 95 ensimmäinen versio, eikä siinä saanut kytkettyä vapaakytkintä kiinteälle. Myöhemmin omistin Saab 99 Triumphin koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä. Työautona oli myöhemmin Saab 95 V4 koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä.
Nykyautoissa vapaakytkin lisäisi polttoaineen kulutusta, koska nykyisin moottorijarrutuksessa polttoaineen suihkutus lopetetaan. - Anonyymi
RRR kirjoitti:
TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.
Kepukalla pakkokytkettiin vapaakytkin kiinteäksi.
Vapaakytkimellä kun ei voi moottorijarruttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Overdrive on nimensä mukaisesti ylivaihde ja sen heikko moottorijarrutus johtuu välityksestä, ei vapaakytkimestä.
Ensimmäinen autoni oli Saab 93 farmari eli 95 ensimmäinen versio, eikä siinä saanut kytkettyä vapaakytkintä kiinteälle. Myöhemmin omistin Saab 99 Triumphin koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä. Työautona oli myöhemmin Saab 95 V4 koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä.
Nykyautoissa vapaakytkin lisäisi polttoaineen kulutusta, koska nykyisin moottorijarrutuksessa polttoaineen suihkutus lopetetaan.Eihän se vapaalla ajo mitenkään lisää kulutusta moottorijarrutukseen verrattuna, koska vapaalla pääset pidemmän matkan alamäessä kuin jarruttaen moottorilla. Nykytyyliin 70 km/h ajaen ja alamäet jarruttaen on kaikkein epätaloudellisinta.
- pemo
Vapaakytkin oli myös ainakin vielä 99 saabissa vm. -71.
- erfettet
koskaan mitään vapaakytkinta vaikka v4 olikin ja se oli ianoa syy miksi ford ylipäätäään pärjäsi markkinoilla oli se että teki moottorit saabille ja pärjäsi siinä sivussa
- dffghfjg
onko kenelläkään toimivaa vapaakytkintä tarpeettomana, oma lipsuu kuin kamelin kinttu jäätiköllä
- äjleneeV
Puuta Heinää kirjotatte. Saab 96 :n nokalle V4 tuli etuvetoisesta 12m / 15m (P6) Taunus mallistosta. Molemmat valmistajat käyttivät omaa voimansiirtoa. Vapaakytkintä EI ollut yhdessäkään P6 :ssa, EI myöskään RS mallissa.
- Anonyymi
Hienoa kun nuorempi polvi harrastaa ja kysyy vilpittömästi tämmöisiä. Tämä on syy vaalia vanhaa tietoa ja kalustoa jälkipolville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195