First apostolic hajaannus, linkkivinkki

vl2003

Osuin lueskelemaan englanninkielistä entisten lestadiolaisten keskustelupalstaa.

Mielenkiintoinen tieto jollekin, joka pitää kirjaa lestadiolaisuuden eri ryhmistä: First Apostolic Lutheran Church -kirkosta on eronnut ryhmä, joka on ilmeisestikin muodostanut kirkon nimeltä Grace Apostolic Lutheran Church. Nyt tosin tuolla keskustelupalstalla yksi kirjoittaja sanoo, että liikehdintää on näiden FALC:sta eronneiden joukossa APL:ään eli siis Rauhan sanan ryhmään.

http://groups.yahoo.com/group/XLLL/message/24

Näitä amerikkalaisten foorumeita seuratessa kiinnittää huomiota kaksi asiaa:

Ensinnäkin, kirjoitukset tuntuvat pysyvän asiallisempina kuin esimerkiksi suomi24:ssä. Jopa eri lestadiolaisryhmistä ovet paukkuen lähteneet tuntuvat olevan paljon analyyttisemmin kritisoimassa asioita kuin suomi24:n räyhääjät. (Tämä tosin voi johtua keskustelupalstojen erilaisesta luonteestakin, nuo taitavat olla moderoidumpia).

Toiseksi, USA:ssa on ollut merkittäviä hajaannuksia niin hiljattain, että on paljon ihmisiä, joilla on lähisukua ja ystäviä useammassa eri lestadiolaisuuden haarassa. Suomessahan tämä ei ole kovin tavallista.

20

4138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämän lapsi

      Etkös Sinä ollut minullekin suosittelemassa nettikirjoittelun sijasta seuroissa käyntiä?

      • Missä ja Milloin

        Miksi niistä ei saisi olla kiinnostunut.

        Mikä tuo First ALC on?
        Ei se ainakaan esikoisia ole


      • Hynde
        Missä ja Milloin kirjoitti:

        Miksi niistä ei saisi olla kiinnostunut.

        Mikä tuo First ALC on?
        Ei se ainakaan esikoisia ole

        First ALC on 1928 hajaannuksen jälkeen vanhoillisten ottama nimi eroituksella kirkkokunnan ALC sta. Töröläläiset perivat tuon nimen koska enemmistö amerikan katkaisi yhteyden suomen SRKhon 1973.

        Täreä syy oli paikallisseurakunnan ja yhteisen seurakunnan määräysvalta. Töröläläiset painottavat enemmän paikallista seurakuntaa niin voi olla ettei vasempi laita tiedä mitä oikea tekee.
        Organisaationa saattaa toimia vieläkin peritty
        Ap.Luth. Mission.
        Organisaatio käytännön toiminta kuullostaa löyhältä. Eihän niillä ole edes netti sivuja. Lansingin kirkolla on omat ja Pete Torolalla omat hlökohtaiset sivut.
        En tiedä mitä linjanveto roolia Kuparisaari ja tämä Walterin poika, P.Törölä näyttelee.

        Mielikuva on että vaikuttavat näin VLnä ajatellen hieman perinteen mukaan toimivilta tapauskovaisilta.

        Töröläläisyys voi hyvin kuparisaaren alueella ja rakentavat Calumetiin uutta kirkkoa johon taitaa mahtua 800 ihmistä.


      • vl2003
        Hynde kirjoitti:

        First ALC on 1928 hajaannuksen jälkeen vanhoillisten ottama nimi eroituksella kirkkokunnan ALC sta. Töröläläiset perivat tuon nimen koska enemmistö amerikan katkaisi yhteyden suomen SRKhon 1973.

        Täreä syy oli paikallisseurakunnan ja yhteisen seurakunnan määräysvalta. Töröläläiset painottavat enemmän paikallista seurakuntaa niin voi olla ettei vasempi laita tiedä mitä oikea tekee.
        Organisaationa saattaa toimia vieläkin peritty
        Ap.Luth. Mission.
        Organisaatio käytännön toiminta kuullostaa löyhältä. Eihän niillä ole edes netti sivuja. Lansingin kirkolla on omat ja Pete Torolalla omat hlökohtaiset sivut.
        En tiedä mitä linjanveto roolia Kuparisaari ja tämä Walterin poika, P.Törölä näyttelee.

        Mielikuva on että vaikuttavat näin VLnä ajatellen hieman perinteen mukaan toimivilta tapauskovaisilta.

        Töröläläisyys voi hyvin kuparisaaren alueella ja rakentavat Calumetiin uutta kirkkoa johon taitaa mahtua 800 ihmistä.

        Ilmeisesti ALC:kin (ei first, grace, old tai finnish vaan juuri rauhan sana;-) voi USAssa hyvin. Ilmeisesti seurakuntia on paljon ja laajoilla maantieteellisillä alueilla (myös alueilla, joilta vanhoillisuus on yksittäisiä ihmisiä lukuunottamatta loppunut).

        Olen mielenkiinnolla lukenut noita amerikkalaisten blogeja. Yksi sellainen (godspeaceblog tai sinne päin) ehti valitettavasti hävitä ennen kuin sain linkitettyä tänne.

        Tässäkin keskusteluissa linkitettyjen sivujen lisäksi tämä on mielenkiintoinen saitti:

        http://www.extoots.blogspot.com/

        ("Learning to live free as a former Laestadian").

        ALC tuntuu olevan lestadiolaisittain mielenkiintoinen, sillä siitä kerrotaan netissä, että sieltä löytyy seurakuntia, jotka ovat hyvin "mainstream Lutheran", mutta sitten on myöskin hyvin "OALC:n kaltaisia" seurakuntia, joissa on hyvin eksklusiivinen opetus. Joidenkin viestien perusteella on jopa niin, että samalla alueelle toimisi useita eri tyylisiä ALC-kirkkoja, jolloin ihminen voisi ikäänkuin valita, kuinka valtavirtaa vs. perinteistä lestadiolaisuutta haluaa olla, mutta pysyä silti ALC:n helmassa.

        Ja muistetaanhan lähdekritiikki kun luetaan näistä netissä. Mielenkiintoisia tiedonjyväsiä silti.


      • Hynde
        vl2003 kirjoitti:

        Ilmeisesti ALC:kin (ei first, grace, old tai finnish vaan juuri rauhan sana;-) voi USAssa hyvin. Ilmeisesti seurakuntia on paljon ja laajoilla maantieteellisillä alueilla (myös alueilla, joilta vanhoillisuus on yksittäisiä ihmisiä lukuunottamatta loppunut).

        Olen mielenkiinnolla lukenut noita amerikkalaisten blogeja. Yksi sellainen (godspeaceblog tai sinne päin) ehti valitettavasti hävitä ennen kuin sain linkitettyä tänne.

        Tässäkin keskusteluissa linkitettyjen sivujen lisäksi tämä on mielenkiintoinen saitti:

        http://www.extoots.blogspot.com/

        ("Learning to live free as a former Laestadian").

        ALC tuntuu olevan lestadiolaisittain mielenkiintoinen, sillä siitä kerrotaan netissä, että sieltä löytyy seurakuntia, jotka ovat hyvin "mainstream Lutheran", mutta sitten on myöskin hyvin "OALC:n kaltaisia" seurakuntia, joissa on hyvin eksklusiivinen opetus. Joidenkin viestien perusteella on jopa niin, että samalla alueelle toimisi useita eri tyylisiä ALC-kirkkoja, jolloin ihminen voisi ikäänkuin valita, kuinka valtavirtaa vs. perinteistä lestadiolaisuutta haluaa olla, mutta pysyä silti ALC:n helmassa.

        Ja muistetaanhan lähdekritiikki kun luetaan näistä netissä. Mielenkiintoisia tiedonjyväsiä silti.

        RS/ALC

        Suomessakin ruotsinkielisen rannikon väitetään olevan paljon konservatiivisempia.

        ALCn monimuotoisuus ei ole ihme sillä sen filosofiana oli lestadiolaisuuden yhdistäminen yhdeksi kirkkokunnaksi opista välittämätttä.
        samoissa seuroissa olivat erioppiset; pikkuesikoiset, uusheräneet ja haalilaiset.
        Opillisesti sokeat eksyivät ekumeeniaan ja näin monet vanhoilliset menivät mukaan.
        Osa seurakunnista äänesti kirkkokuntaan liittymisestä ja niin meni kokonaisia seurakuntia. Toisissa seurakunnissa pitkän ajan kirkkokunnan suosioita vähemmistönä. Viimeiset hajaannukset olivat 1950 luvulla.
        Täyttyy muistaaa, että ALChen meni reipas enemmistö amerikan Lestadiolaisista suunnilleen koko kannatusalueen laajudella. Huippuvuosista kannatus on kuitenkin laskenut. infon sivuilta muistan suunnilleen 14000->7000
        Laajasta levikiistä huolimatta ALC kirkot eivät näytä olevan isoja.

        Nykyään skismoista huolimatta hajaannusta on siedetty ettei avointa hajaannusta ehkä olekkaan.
        Uudet "kilpailevat" ALC kirkot mahdollisia.
        Niitä on ilmestynyt ja uskon sen tarinan.
        ALC logiikka kato ei mene LLC ajatusmaailman mukaan:)

        OALC taas muistuttaa myös Suomen kehitystä. Esikoiset ovat keskittyneet joillekin harvoille paikkakunnille pysyvästi ja kasvaneet ja ovat hyvinkin isoja. Esim eno pohjoiskarjalassa ja amerikassa brush prairien ympärillä on Oulun ryn kokoinen kirkko. OALC on nykyään kannattajamäärältään ALCtä suurempi.

        1stALC yllättää kun näyttää erottaneen kaksi ja puoli jäsenyhdistystä. Päälinja ei tiedota mitään. Ainoat kirkon nettisivut olikin Grace linjan kannattajia?
        Kehitys muistuttaa taannoista SRKsta SVRn kautta RSsään. Suomessa varsinaiseen yhteyteen jäi joitain Töröläläisiä, eikä nämä itsestään joukkona ääntä pidä.


      • vl2003
        Hynde kirjoitti:

        RS/ALC

        Suomessakin ruotsinkielisen rannikon väitetään olevan paljon konservatiivisempia.

        ALCn monimuotoisuus ei ole ihme sillä sen filosofiana oli lestadiolaisuuden yhdistäminen yhdeksi kirkkokunnaksi opista välittämätttä.
        samoissa seuroissa olivat erioppiset; pikkuesikoiset, uusheräneet ja haalilaiset.
        Opillisesti sokeat eksyivät ekumeeniaan ja näin monet vanhoilliset menivät mukaan.
        Osa seurakunnista äänesti kirkkokuntaan liittymisestä ja niin meni kokonaisia seurakuntia. Toisissa seurakunnissa pitkän ajan kirkkokunnan suosioita vähemmistönä. Viimeiset hajaannukset olivat 1950 luvulla.
        Täyttyy muistaaa, että ALChen meni reipas enemmistö amerikan Lestadiolaisista suunnilleen koko kannatusalueen laajudella. Huippuvuosista kannatus on kuitenkin laskenut. infon sivuilta muistan suunnilleen 14000->7000
        Laajasta levikiistä huolimatta ALC kirkot eivät näytä olevan isoja.

        Nykyään skismoista huolimatta hajaannusta on siedetty ettei avointa hajaannusta ehkä olekkaan.
        Uudet "kilpailevat" ALC kirkot mahdollisia.
        Niitä on ilmestynyt ja uskon sen tarinan.
        ALC logiikka kato ei mene LLC ajatusmaailman mukaan:)

        OALC taas muistuttaa myös Suomen kehitystä. Esikoiset ovat keskittyneet joillekin harvoille paikkakunnille pysyvästi ja kasvaneet ja ovat hyvinkin isoja. Esim eno pohjoiskarjalassa ja amerikassa brush prairien ympärillä on Oulun ryn kokoinen kirkko. OALC on nykyään kannattajamäärältään ALCtä suurempi.

        1stALC yllättää kun näyttää erottaneen kaksi ja puoli jäsenyhdistystä. Päälinja ei tiedota mitään. Ainoat kirkon nettisivut olikin Grace linjan kannattajia?
        Kehitys muistuttaa taannoista SRKsta SVRn kautta RSsään. Suomessa varsinaiseen yhteyteen jäi joitain Töröläläisiä, eikä nämä itsestään joukkona ääntä pidä.

        Tarkoitatko 1950-luvun hajaannuksilla, että vielä silloinkin olisi ollut rajankäyntiä vanhoillisten ja ALC:n välillä? Olisiko tämä samoja, joista mainitaan muistaakseni mm. Lepistön muistelmakirjassa? (Ellei se sitten ollut Päivämies palkan saa -kirja, eli Koukkari??) Siitä, kuinka vielä 1950-luvulla oli sekaseuraisuutta vanhoillistenkin liepeillä? Jäin tätä lukiessani hieman ihmettelemään, koska aikamäärät eivät tuntuneet täsmäävän.

        Sinänsä on muuten mielenkiintoista, kuinka monissa jo suuren hajaannuksen (OALC, esikoisuus), ja myöhemmin pienempien hajaannuksien kirkoissa (esim 1ALC) on paljon opillista samaa kuin vl:ssä, esim. juuri eksklusiivisuus. Tätähän esimerkiksi RS ja taitaa väittää SRK:n myöhempien vuosien keksinnöksi.


      • Make
        vl2003 kirjoitti:

        Ilmeisesti ALC:kin (ei first, grace, old tai finnish vaan juuri rauhan sana;-) voi USAssa hyvin. Ilmeisesti seurakuntia on paljon ja laajoilla maantieteellisillä alueilla (myös alueilla, joilta vanhoillisuus on yksittäisiä ihmisiä lukuunottamatta loppunut).

        Olen mielenkiinnolla lukenut noita amerikkalaisten blogeja. Yksi sellainen (godspeaceblog tai sinne päin) ehti valitettavasti hävitä ennen kuin sain linkitettyä tänne.

        Tässäkin keskusteluissa linkitettyjen sivujen lisäksi tämä on mielenkiintoinen saitti:

        http://www.extoots.blogspot.com/

        ("Learning to live free as a former Laestadian").

        ALC tuntuu olevan lestadiolaisittain mielenkiintoinen, sillä siitä kerrotaan netissä, että sieltä löytyy seurakuntia, jotka ovat hyvin "mainstream Lutheran", mutta sitten on myöskin hyvin "OALC:n kaltaisia" seurakuntia, joissa on hyvin eksklusiivinen opetus. Joidenkin viestien perusteella on jopa niin, että samalla alueelle toimisi useita eri tyylisiä ALC-kirkkoja, jolloin ihminen voisi ikäänkuin valita, kuinka valtavirtaa vs. perinteistä lestadiolaisuutta haluaa olla, mutta pysyä silti ALC:n helmassa.

        Ja muistetaanhan lähdekritiikki kun luetaan näistä netissä. Mielenkiintoisia tiedonjyväsiä silti.

        Toisaalta olen aivan hukassa tässä viidakossa, että mihin uskoa jotta pelastuisi. Olen saanut vl-kasvatuksen ja kunnioitan kaikkien tapoja uskoa, mutta mitään varmuutta minkään suunnan oikeellisuudesta minulla ei ole. Tuntuu joskus, että riittäisikö vain usko Jeesukseen eikä tarvitsisi tietää kuka on oikeassa...toisaalta muistan Raamatussa kirjoitetun etteivät kaikki "Herra herra" sanovat pelastu...eli pitäisi löytää oikea usko. Mutta tapoja uskoa on hirveästi ja tuntuu toivottomalta saada mitään varmuutta. Ehkäpä luen Raamattua ja rukoilen, että minut johdatettaisiin oikeaan suuntaan.


      • Hynde kirjoitti:

        RS/ALC

        Suomessakin ruotsinkielisen rannikon väitetään olevan paljon konservatiivisempia.

        ALCn monimuotoisuus ei ole ihme sillä sen filosofiana oli lestadiolaisuuden yhdistäminen yhdeksi kirkkokunnaksi opista välittämätttä.
        samoissa seuroissa olivat erioppiset; pikkuesikoiset, uusheräneet ja haalilaiset.
        Opillisesti sokeat eksyivät ekumeeniaan ja näin monet vanhoilliset menivät mukaan.
        Osa seurakunnista äänesti kirkkokuntaan liittymisestä ja niin meni kokonaisia seurakuntia. Toisissa seurakunnissa pitkän ajan kirkkokunnan suosioita vähemmistönä. Viimeiset hajaannukset olivat 1950 luvulla.
        Täyttyy muistaaa, että ALChen meni reipas enemmistö amerikan Lestadiolaisista suunnilleen koko kannatusalueen laajudella. Huippuvuosista kannatus on kuitenkin laskenut. infon sivuilta muistan suunnilleen 14000->7000
        Laajasta levikiistä huolimatta ALC kirkot eivät näytä olevan isoja.

        Nykyään skismoista huolimatta hajaannusta on siedetty ettei avointa hajaannusta ehkä olekkaan.
        Uudet "kilpailevat" ALC kirkot mahdollisia.
        Niitä on ilmestynyt ja uskon sen tarinan.
        ALC logiikka kato ei mene LLC ajatusmaailman mukaan:)

        OALC taas muistuttaa myös Suomen kehitystä. Esikoiset ovat keskittyneet joillekin harvoille paikkakunnille pysyvästi ja kasvaneet ja ovat hyvinkin isoja. Esim eno pohjoiskarjalassa ja amerikassa brush prairien ympärillä on Oulun ryn kokoinen kirkko. OALC on nykyään kannattajamäärältään ALCtä suurempi.

        1stALC yllättää kun näyttää erottaneen kaksi ja puoli jäsenyhdistystä. Päälinja ei tiedota mitään. Ainoat kirkon nettisivut olikin Grace linjan kannattajia?
        Kehitys muistuttaa taannoista SRKsta SVRn kautta RSsään. Suomessa varsinaiseen yhteyteen jäi joitain Töröläläisiä, eikä nämä itsestään joukkona ääntä pidä.

        että kun tänä kesänä olivat saarnaajat Ruotsin Lapista Amerikassa, niin länsirannikon seuroissa oli varattu 7500 ihmisen (urheilu)halli seurojenpitopaikaksi. Sen lisäksi seurapaikalta oli järjestetty kuuntelu kahdelle lähiseudun Brush Prairie/ Battle Ground -alueen rukoushuoneelle, joista toiseen mahtuu yli 2000 kuulijaa ja pienempäänkin noin 1000. Käytössä olevat tilat olivat olleet "suurin piirtein täynnä" - ei siis tupaten täynnä mutta lähes "loppuunmyyty". Saarnaajat vierailivat noin 15 eri paikassa USA:ssa ja Kanadassa. Tämän mukaan länsirannikolla on seuroihin osallistunut n. 10 000 henkeä. Niitä on varmaan kuunneltu myös monissa muissa rukoushuoneissa ympäri mannerta.


      • Hynde
        vl2003 kirjoitti:

        Tarkoitatko 1950-luvun hajaannuksilla, että vielä silloinkin olisi ollut rajankäyntiä vanhoillisten ja ALC:n välillä? Olisiko tämä samoja, joista mainitaan muistaakseni mm. Lepistön muistelmakirjassa? (Ellei se sitten ollut Päivämies palkan saa -kirja, eli Koukkari??) Siitä, kuinka vielä 1950-luvulla oli sekaseuraisuutta vanhoillistenkin liepeillä? Jäin tätä lukiessani hieman ihmettelemään, koska aikamäärät eivät tuntuneet täsmäävän.

        Sinänsä on muuten mielenkiintoista, kuinka monissa jo suuren hajaannuksen (OALC, esikoisuus), ja myöhemmin pienempien hajaannuksien kirkoissa (esim 1ALC) on paljon opillista samaa kuin vl:ssä, esim. juuri eksklusiivisuus. Tätähän esimerkiksi RS ja taitaa väittää SRK:n myöhempien vuosien keksinnöksi.

        Kyllä jopa 50-l lopulle asti oli tätä sekaseuraisuutta.
        Wolf Lakesta on pikkuesikoisten näkökulmasta faktaan perustuva fiktiivinen Romaani nimeltään Susijärven vanhin kuvaa pitkää rajankäyntiä. Myöskin ensin rajankäyntiä pollarilaisuuteen.
        Löytyy Helsingin kirjastosta.
        "Heidemanin kuulemma teki sitä ja tätä" mustamaalaamis juttuja lukuunottamatta mielenkiintoinen kirja.


      • Jeesus on Herrani
        Make kirjoitti:

        Toisaalta olen aivan hukassa tässä viidakossa, että mihin uskoa jotta pelastuisi. Olen saanut vl-kasvatuksen ja kunnioitan kaikkien tapoja uskoa, mutta mitään varmuutta minkään suunnan oikeellisuudesta minulla ei ole. Tuntuu joskus, että riittäisikö vain usko Jeesukseen eikä tarvitsisi tietää kuka on oikeassa...toisaalta muistan Raamatussa kirjoitetun etteivät kaikki "Herra herra" sanovat pelastu...eli pitäisi löytää oikea usko. Mutta tapoja uskoa on hirveästi ja tuntuu toivottomalta saada mitään varmuutta. Ehkäpä luen Raamattua ja rukoilen, että minut johdatettaisiin oikeaan suuntaan.

        Jep, kandee lukee raamattua rukouksella, sieltä saat vastauksia. Se on hyvä alku : )


    • Paula E.

      Kiitos vinkistä. Luin kauan sitten joskus jotain eroon joutuneiden tai itse eronneiden keskustelupalstaa ja kadotin sitten sen osoitteen. Ehkä se oli tuo...

      Onko siis kaikilla lestadiolaisuuden suunnilla sama erottamisen tyyli ja myös sisäisen ahdistuksen tila, herää kysymys.

      Kun lapsena vinoon kasvatetaan, vinoon siinä mielessä että ihmisen arvo ja hyväksyttävyys, sen määrittely onko OK vai ei, on aina ja koko ajan toisten ihmisten mieleipiteiden ja käsitysten varassa, siitä seuraa ikuinen riippuvuus. Siksi siitä kivusta ei hevin eroon pääse.

      Sen kyllä saattaa voittaa pitkällä ja hartaalla psyykkisellä työllä - ja tapahtuu ihme: haavat arpeutuvat.

    • käppäilijä

      pitää ottaa asioista lisää selvää...

    • Hynde
      • Hynde

        Kokoontuvat eri paikassa väliaikaisissa tiloissa.

        Cokaton alueen kirkoissa on nyt siis kaksi Töröläläisten kirkkoa. FirstALC ja GraceALC.
        http://www.cokato.mn.us/church.html


      • vl2003
        Hynde kirjoitti:

        Kokoontuvat eri paikassa väliaikaisissa tiloissa.

        Cokaton alueen kirkoissa on nyt siis kaksi Töröläläisten kirkkoa. FirstALC ja GraceALC.
        http://www.cokato.mn.us/church.html

        Tällainen tieto löytyy myös:

        No, the Heidemen/Torola (1st or Finnish Aps) aren't about to merge with the ALC. Good Heavens! The ALC is in heresy according to the Finn Aps. The Finn Aps just kicked out too congregations for being too lenient or some other such nonsense. They kicked out Phoenix & Lansing MI. A group from Cokato Mn has left and formed their own called Grace Lutheran. I believe they meet in a school.

        Lainattuna osoitteesta http://64.233.183.104/search?q=cache:WVVpJu7hc8sJ:extoots.blogspot.com/2005/07/creeds.html "former laestadian"&hl=fi

        Eli tuossahan kerrottiin, että Amerikan töröläläiset olisivat potkaisseet pois kaksi seurakuntaa ja lisäksi yksi olisi jakaantunut.

        Ja tietysti lähdekritiikki kannattaa pitää mukana, niin kuin aina internetissä.


      • Hynde
        vl2003 kirjoitti:

        Tällainen tieto löytyy myös:

        No, the Heidemen/Torola (1st or Finnish Aps) aren't about to merge with the ALC. Good Heavens! The ALC is in heresy according to the Finn Aps. The Finn Aps just kicked out too congregations for being too lenient or some other such nonsense. They kicked out Phoenix & Lansing MI. A group from Cokato Mn has left and formed their own called Grace Lutheran. I believe they meet in a school.

        Lainattuna osoitteesta http://64.233.183.104/search?q=cache:WVVpJu7hc8sJ:extoots.blogspot.com/2005/07/creeds.html "former laestadian"&hl=fi

        Eli tuossahan kerrottiin, että Amerikan töröläläiset olisivat potkaisseet pois kaksi seurakuntaa ja lisäksi yksi olisi jakaantunut.

        Ja tietysti lähdekritiikki kannattaa pitää mukana, niin kuin aina internetissä.

        yhdestä yksitys sivusta oli kaksi uskonnollista linkkiä, toinen Falc Lansing ja toinen gracealc.
        Saattaa näillä olla tekemistä keskenään.


    • Huhuja kuullut

      Vuosina 2003-2004 töröläläisistä erkaantui Sven Johanssonin johdolla arviolta parin sadan henkilön ryhmä joka perusti aluksi kirkkoja nimellä Grace Apostles Lutheran Church (tai muodossa "Grace Apostoles Lutheran Church").
      Ilmeisesti on niin että tämä Sven Johanssonin johdolla töröläläisyydestä erkaantunut ryhmä on liittynyt rauhansanalaisten liberaaliin siipeen.

      Rauhansanalaisuudessa on jo ainakin toistakymmentä vuotta ollut sisäinen hajaannus varsinki Amerikassa liberaaleihin ja konservatiiveihin. Rauhansanalaisuudessa liberaalit (yli-)korostavat yleensä enemmän Lutherin kirjoituksia ja tunnustuskirjoja, kun taas konservatiivit rauhansanalaiset ovat enemmän saman tapaisia kuin esikoislestadiolaiset, ja konservatiiveilla rauhansanalaisilla esiintyy ilmeisesti joillakin jopa eksklusiivista seurakuntaoppia.

      Liberaalit rauhansanalaiset opettavat yleensä uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa, mutta konservatiivit rauhansanalaiset eivät yleensä hyväksy sellaista oppia.

      Aivan viimeisen puolen vuosikymmenen aikana mm nämä oppikiistat ovat repineet rauhansanalaisuuden sisäisen hajaannuksen käytännössä jo aivan ulkonaiseksikin hajaannukseksi Amerikassa. Hajaannus on ilmeisesti Suomessa lievempää laatua kuin Amerikassa, mutta suomenkieliset ovat yleensä tätä liberaalia suuntausta Suomessa, mutta ruotsinkieliset ovat yleensä näitä konservatiiveja.

      Amerikan konservatiivisimmat rauhansanalaiset ALC-kirkot eivät enää tee käytännössä lainkaan yhteistyötä Suomen suomenkielisen Lyrs:sin kanssa. Mutta Amerikan liberaalit rauhansanalaiset haluavat jatkaa yhteistyötä Suomen Lyrssin kanssa. LFF on Suomessa ruotsinkielisten rauhansanalaisten järjestö ja se edustaa siis tavallaan Suomessa tätä konservatiivista rauhansanalaisuuden haaraa.

      Amerikassa ainakin osa näistä liberaaleista rauhansanalaisista kirkoista on sulautunut yhdeksi ryhmäksi töröläläisyydestä erkaantuneen Grace Apostoles Lutheran Church:n kanssa. Nämä kyseiset rauhansanalaiset opettavat mm kasteessa tapahtuvan uudestisyntymisen. He eivät pidä kastamattomia lapsia uskovaisina, mutta opettavat että kastamattomilla lapsilla on vastaanottavainen usko jolla he ottavat kasteen oikein vastaan. He eivät kuitenkaan sano suoraan että kastamattomana kuoleva lapsi joutuisi helvettiin(tässä he siis toimivat samoin kuin piispa Repo ja useimmat Suomen ev-lut-kirkon papit ja useimmat elämänsanalaiset), vaan he jättävät asian "Jumalan salaisuudeksi" ja "luottavat asiassa hyvään Jumalaan".

      Tämä rauhansanalaisista ja Sven Johanssonin seuraajista muodostunut ryhmä on perustanut (tai muuttanut niiden nimeksi) Amerikassa aivan viime vuosina kirkkoja nimeltä Grace Apostolic Lutheran Church.

      Huomaa pieni ero kirkkojen nimessä: ALUKSI Johanssonin ryhmän kirkkojen nimet olivat muodossa "Grace Apostles Lutheran Church" (tai muodossa "Grace Apostoles Lutheran Church"), mutta näiden liberaalien rauhansanalaisten ja Johanssonin ryhmän yhteisten kirkkojen nimi on NYKYÄÄN "Grace Apostolic Lutheran Church".

      Amerikan konservatiivisten rauhansanalaisten (ja niiden jotka eivät opeta uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa) kirkkojen nimet ovat pysyneet sensijaan ennallaan muodossa: "Apostolic Lutheran Church".

      Näitä antamiani "tietoja" ei kannata ottaa varmoina faktoina, sillä olen hankkinut ne yksityisiltä henkilöiltä ja keskustelupalstoilta/blogeista jotka ovat saattaneet saada väärää tietoa tai ovat voineet erehtyä. Mutta ilmeisesti Amerikan rauhansanalaisuuden tilanne on edellä kuvaamani kaltainen nykyään.

      Jos jollakin on uudempaa tai varmemman tuntuista tietoa näistä asioista niin olisi mukava jos jakaisit tietosi (ja mahdolliset linkit tietolähteille) kanssani.

      • el-mies

        Hyvin mielenkiintoista! Olisi mukava jos joku asioista perillä oleva kertoisi aiheesta lisää.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tietoa, mitä töröläläisille kuuluu nykyisin? Onko heillä esim. mitään yhteyksiä suomalaisiin?

    • Anonyymi

      Löytyykö tuota vanhempaa kirjallisuutta jostain myynnistä tai lainaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe