Me vanhemmat emme kuulu kirkkoon,onko jouluna syntyvä lapsemme automaattisesti kuitenkin kirkon jäsen? Voimmeko halutessamme kastaa lapsen?
Yritin etsiä tietoa netistä mut ei osunut silmään.
kirkosta eronneet vanhemmat.HUOM!
21
7851
Vastaukset
- Chi
Mielestäni lapsi ei voi kuulua kirkkoon, jossette tekään. Eikö tuo olisi aika loogista..? Luulisin,että lapsen voi kastaa kirkon jäseneksi(mutta miksi niin tahtoisitte tehdä ,jos itsekin olette eronneet?). Soita tai mene käymään lähikirkossanne ja kysele sieltä. Kirkko ei netissä paljon tuollaisista asioista puhu...
- Minä...
Olin eronnut kirkosta,mutta liityin takaisin kun lapseni syntyi,että sain pitää ristiäiset. Jos ette liity kirkkoon,niin silloin ilmoitatte vain vauvanne nimen maistraattiin. Se on sitten siinä.
- Jokunen
.. voitte pitää nimenantojuhlat jos haluatte nimenantoa juhlia. :) Ei kekkereitä varten tarvitse kirkkoon liittyä...
- Minna
Lapsi seuraa (jommankumman) vanhempansa uskontoa 15-vuotiaaksi asti. Vasta silloin hän voi itse liittyä toiseen uskontokuntaan tai erota entisestä (silloinkin vanhemman luvalla). 18-vuotias sitten tekee ihan mitä tykkää.
- en tajua
Miksi halusit ne ristiäiset jos et kuulu kirkkoon?
- tilaisuuden itse päättää
Erosin v 2003 kirkosta, yhdessä 3v lapseni kanssa. Annoin lapselleni mahdollisuuden itse valita, mihin kuppikuntaan haluaa liittyä. Eroa en ole katunut, päinvastoin, tunnen olevani nyt lähellä Jumalaa, kirkoissa on ympärillä vain kerjäävät ihmiset.
Ei tule lapsestanne automaattisesti kirkon jäsen. Pitäisikö ? - äitee +4
tämä kysymys on jokaviikkoinen...
automaattisesti lapsi kuuluu samaan väestökirjanpitoon kuin äitinsä. äiti voi luovuttaa tahtoessaan väestökirjanpitopaikan isän mukaan. eli teillä väestörekisteri.
lasta ei voi kastaa jos lapsi ei kuulu kirkkoon.
eli riittää jos toinen vanhempi kuuluu seurakuntaan niin lapsi voidaan tahtoessanne kastaa.
jos ette kuulu kirkkoon on aika kornia kastaa lasta vain kasteen vuoksi vaikka se mummoille yms on usein tärkeää. kasteella on oma tarkoituksensa ja sitä olisi kirkkoa arvostamattomankin syytä kunnioittaa ihan kohteliaisuudesta ja hyvätapaisuudesta. meillä lapset kastettu ja kuuluvat kirkkoon isänsä mukana, asialla ei minulle merkitystä eli en ole puolesta enkä vastaan joten asia tehtiin isän ja juuri isovanhempien toiveen mukaan. tilannehan olis täysin toinen jos olisin ateisti!- ohho
Miten niin lasta ei voi kastaa ellei lapsi kuulu kirkkoon?
Kirkon jäseneksi kun tullaan vain ja ainoastaan kasteen kautta... - vain
ohho kirjoitti:
Kirkon jäseneksi kun tullaan vain ja ainoastaan kasteen kautta...Niin hyvä ohho, kirkon jäseneksi tullaan kasteen kautta mutta jos vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä ei myöskään lasta voida kastaa ja täten saattaa kirkon jäseneksi.
- äitee +4
ohho kirjoitti:
Kirkon jäseneksi kun tullaan vain ja ainoastaan kasteen kautta...lapsi siis kuuluu vanhemman mukana väestörekisteriin tai ev.lut kirkkoon jotka ovat hänen väestökirjanpitopaikkansa. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.
- Pappissukua
Jos lasta ei kasteta, hän ei kuulu kirkkoon, vaikka molemmat vanhemmat kuuluisivat. Vain kastettu voi olla kirkon jäsen, eikä vanhempien ole pakko kastaa lastaan, vaikka kuuluisivatkin kirkkoon.
Ja miksi ev.lut. kirkko ei kasta kirkkoon kuulumattomien lapsia: Minulle on eräs pappi selittänyt asian niin, että lapsikaste velvoittaa antamaan lapselle kristillisen kasvatuksen. Tämän ko. papin kohdalle oli sattunut tapaus, jossa muslimipariskunta olisi halunnut, että heidän lapsensa olisi kastettu kirkon jäseneksi. Tällaisessa tapauksessa vanhemmat eivät olisi pystyneet kasvattamaan lastaan kristityksi. Tämä on tietysti ääriesimerkki, mutta yhtälailla ääriesimerkki olisi vakaumukselolinen ateisti. - ohho
vain kirjoitti:
Niin hyvä ohho, kirkon jäseneksi tullaan kasteen kautta mutta jos vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä ei myöskään lasta voida kastaa ja täten saattaa kirkon jäseneksi.
sillä juuri tuota minäkin tarkoitin.
- Arpajaisettt
Tulin tänne hakemaan neuvoa mutta sama ku olis arpaa heittäny.
- höh
Miksi ihmeessä haluatte kastaa lapsen, jos ette itsekään kuulu kirkkoon (ette luultavasti siis myöskään usko sen oppeihin = lapsikaste)
- ristitty
Olette eronneet kirkosta verojen takia vai? Ja nyt kaduttaa pienokaisen sielun puolesta? No niin, onko raha aina niin tärkeää?
- kirkkoon
ei lapsennekaan siihen voi liittyä.Jos kastaa haluatte,liittyä siksi aikaa,pari kk ennen ristiäisiä, kirkkoon takaisin ja erota niiden jälkeen. Nykyään ei vanhempen mukana lapsi eroa kirkosta jos vanhemmat ei niin halua. Minä erosin kasteen jälkeen, lapset yhä kirkossa.
- miksi noin teet?
kirkkoon kirjoitti:
ei lapsennekaan siihen voi liittyä.Jos kastaa haluatte,liittyä siksi aikaa,pari kk ennen ristiäisiä, kirkkoon takaisin ja erota niiden jälkeen. Nykyään ei vanhempen mukana lapsi eroa kirkosta jos vanhemmat ei niin halua. Minä erosin kasteen jälkeen, lapset yhä kirkossa.
Alan ihmisenä ihmettelen suuresti, mitä merkitystä sinulle on sillä, että lapsesi kuuluu kirkkoon, mutta sinä et? Tuollainen juuri liittyminen ja heti eroaminen on erikoista toimintaa. Samaa höpötystä tuntuu olevan naimisiin menevien kanssa: pitää saada upeat kirkkohäät (miksi ihmeessä? Siksi, koska kirkko on niin upea ja hieno rakennus ja sukulaistäti ja múmmo niin vaativat..Kasvakaa aikuisiksi. Kyllä kauniita rakennuksia löytyy muitakin, myös kirkkoon kuulumattomille)
- jos ei usko
kirkkoon kirjoitti:
on liittyä kirkkoon,
- Leski
Osaakos joku sanoa miten juttu menee sitten minun kohdalla kun itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta mieheni kuului kunnes kuoli. Yhteinen lapsemme syntyy pian ja olen miettinyt että voinko liittää hänet kirkkoon/kastaa jos haluan. Itse olen kuitenkin kristillisesti ajatteleva vaikken kirkkoon kuulukaan ja lapselle annan kristillisen kasvatuksen riippumatta päätänkö/pystynkö hänet kastamaan ev.lut kirkkoon. Mutta mitenkähän tämä menee virallisten oppien mukaan? Voiko seurata edesmenneen isän uskontoa?
- et voi
Mikäli miehesi kuoltua olet ainoa huoltaja (kuten tod.näk. tulee olemaan) etkä kuulu kirkkoon, et voi siihen lastakaan liittää. Ja miksi liittäisitkään, anna toki lapsen valita itse kun on tarpeeksi iso ymmärtämään niistä asioista.
- uskossa on hyvä elää
et voi kirjoitti:
Mikäli miehesi kuoltua olet ainoa huoltaja (kuten tod.näk. tulee olemaan) etkä kuulu kirkkoon, et voi siihen lastakaan liittää. Ja miksi liittäisitkään, anna toki lapsen valita itse kun on tarpeeksi iso ymmärtämään niistä asioista.
Tiukassa on ihmisillä uskonnollisuus,se on jossain tuolla syvällä, Jumalan pelko. Että tapahtuu jotain kamalaa jos ei...
Sellaisia ne uskonnot on, ne kahlitsee ajatukset, pistää miettimään syntyjä syviä, vaikka miten haluaisi päästä eroon kirkollisista ajatus tavoista, ne kulkee varjona ja omana tuntona perässä, sellaisessa yhteiskunnassa me eletään. ps. Jeesuskin kastettiin vasta aikuisena, valitsi itse tiensä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949