kirkosta eronneet vanhemmat.HUOM!

maija74

Me vanhemmat emme kuulu kirkkoon,onko jouluna syntyvä lapsemme automaattisesti kuitenkin kirkon jäsen? Voimmeko halutessamme kastaa lapsen?
Yritin etsiä tietoa netistä mut ei osunut silmään.

21

7666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chi

      Mielestäni lapsi ei voi kuulua kirkkoon, jossette tekään. Eikö tuo olisi aika loogista..? Luulisin,että lapsen voi kastaa kirkon jäseneksi(mutta miksi niin tahtoisitte tehdä ,jos itsekin olette eronneet?). Soita tai mene käymään lähikirkossanne ja kysele sieltä. Kirkko ei netissä paljon tuollaisista asioista puhu...

    • Minä...

      Olin eronnut kirkosta,mutta liityin takaisin kun lapseni syntyi,että sain pitää ristiäiset. Jos ette liity kirkkoon,niin silloin ilmoitatte vain vauvanne nimen maistraattiin. Se on sitten siinä.

      • Jokunen

        .. voitte pitää nimenantojuhlat jos haluatte nimenantoa juhlia. :) Ei kekkereitä varten tarvitse kirkkoon liittyä...


      • Minna

        Lapsi seuraa (jommankumman) vanhempansa uskontoa 15-vuotiaaksi asti. Vasta silloin hän voi itse liittyä toiseen uskontokuntaan tai erota entisestä (silloinkin vanhemman luvalla). 18-vuotias sitten tekee ihan mitä tykkää.


      • en tajua

        Miksi halusit ne ristiäiset jos et kuulu kirkkoon?


    • tilaisuuden itse päättää

      Erosin v 2003 kirkosta, yhdessä 3v lapseni kanssa. Annoin lapselleni mahdollisuuden itse valita, mihin kuppikuntaan haluaa liittyä. Eroa en ole katunut, päinvastoin, tunnen olevani nyt lähellä Jumalaa, kirkoissa on ympärillä vain kerjäävät ihmiset.

      Ei tule lapsestanne automaattisesti kirkon jäsen. Pitäisikö ?

    • äitee +4

      tämä kysymys on jokaviikkoinen...

      automaattisesti lapsi kuuluu samaan väestökirjanpitoon kuin äitinsä. äiti voi luovuttaa tahtoessaan väestökirjanpitopaikan isän mukaan. eli teillä väestörekisteri.

      lasta ei voi kastaa jos lapsi ei kuulu kirkkoon.

      eli riittää jos toinen vanhempi kuuluu seurakuntaan niin lapsi voidaan tahtoessanne kastaa.

      jos ette kuulu kirkkoon on aika kornia kastaa lasta vain kasteen vuoksi vaikka se mummoille yms on usein tärkeää. kasteella on oma tarkoituksensa ja sitä olisi kirkkoa arvostamattomankin syytä kunnioittaa ihan kohteliaisuudesta ja hyvätapaisuudesta. meillä lapset kastettu ja kuuluvat kirkkoon isänsä mukana, asialla ei minulle merkitystä eli en ole puolesta enkä vastaan joten asia tehtiin isän ja juuri isovanhempien toiveen mukaan. tilannehan olis täysin toinen jos olisin ateisti!

      • ohho

        Miten niin lasta ei voi kastaa ellei lapsi kuulu kirkkoon?

        Kirkon jäseneksi kun tullaan vain ja ainoastaan kasteen kautta...


      • vain
        ohho kirjoitti:

        Miten niin lasta ei voi kastaa ellei lapsi kuulu kirkkoon?

        Kirkon jäseneksi kun tullaan vain ja ainoastaan kasteen kautta...

        Niin hyvä ohho, kirkon jäseneksi tullaan kasteen kautta mutta jos vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä ei myöskään lasta voida kastaa ja täten saattaa kirkon jäseneksi.


      • äitee +4
        ohho kirjoitti:

        Miten niin lasta ei voi kastaa ellei lapsi kuulu kirkkoon?

        Kirkon jäseneksi kun tullaan vain ja ainoastaan kasteen kautta...

        lapsi siis kuuluu vanhemman mukana väestörekisteriin tai ev.lut kirkkoon jotka ovat hänen väestökirjanpitopaikkansa. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.


      • Pappissukua

        Jos lasta ei kasteta, hän ei kuulu kirkkoon, vaikka molemmat vanhemmat kuuluisivat. Vain kastettu voi olla kirkon jäsen, eikä vanhempien ole pakko kastaa lastaan, vaikka kuuluisivatkin kirkkoon.

        Ja miksi ev.lut. kirkko ei kasta kirkkoon kuulumattomien lapsia: Minulle on eräs pappi selittänyt asian niin, että lapsikaste velvoittaa antamaan lapselle kristillisen kasvatuksen. Tämän ko. papin kohdalle oli sattunut tapaus, jossa muslimipariskunta olisi halunnut, että heidän lapsensa olisi kastettu kirkon jäseneksi. Tällaisessa tapauksessa vanhemmat eivät olisi pystyneet kasvattamaan lastaan kristityksi. Tämä on tietysti ääriesimerkki, mutta yhtälailla ääriesimerkki olisi vakaumukselolinen ateisti.


      • ohho
        vain kirjoitti:

        Niin hyvä ohho, kirkon jäseneksi tullaan kasteen kautta mutta jos vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä ei myöskään lasta voida kastaa ja täten saattaa kirkon jäseneksi.

        sillä juuri tuota minäkin tarkoitin.


      • Arpajaisettt

        Tulin tänne hakemaan neuvoa mutta sama ku olis arpaa heittäny.


    • höh

      Miksi ihmeessä haluatte kastaa lapsen, jos ette itsekään kuulu kirkkoon (ette luultavasti siis myöskään usko sen oppeihin = lapsikaste)

    • ristitty

      Olette eronneet kirkosta verojen takia vai? Ja nyt kaduttaa pienokaisen sielun puolesta? No niin, onko raha aina niin tärkeää?

      • kirkkoon

        ei lapsennekaan siihen voi liittyä.Jos kastaa haluatte,liittyä siksi aikaa,pari kk ennen ristiäisiä, kirkkoon takaisin ja erota niiden jälkeen. Nykyään ei vanhempen mukana lapsi eroa kirkosta jos vanhemmat ei niin halua. Minä erosin kasteen jälkeen, lapset yhä kirkossa.


      • miksi noin teet?
        kirkkoon kirjoitti:

        ei lapsennekaan siihen voi liittyä.Jos kastaa haluatte,liittyä siksi aikaa,pari kk ennen ristiäisiä, kirkkoon takaisin ja erota niiden jälkeen. Nykyään ei vanhempen mukana lapsi eroa kirkosta jos vanhemmat ei niin halua. Minä erosin kasteen jälkeen, lapset yhä kirkossa.

        Alan ihmisenä ihmettelen suuresti, mitä merkitystä sinulle on sillä, että lapsesi kuuluu kirkkoon, mutta sinä et? Tuollainen juuri liittyminen ja heti eroaminen on erikoista toimintaa. Samaa höpötystä tuntuu olevan naimisiin menevien kanssa: pitää saada upeat kirkkohäät (miksi ihmeessä? Siksi, koska kirkko on niin upea ja hieno rakennus ja sukulaistäti ja múmmo niin vaativat..Kasvakaa aikuisiksi. Kyllä kauniita rakennuksia löytyy muitakin, myös kirkkoon kuulumattomille)


      • jos ei usko
        kirkkoon kirjoitti:

        ei lapsennekaan siihen voi liittyä.Jos kastaa haluatte,liittyä siksi aikaa,pari kk ennen ristiäisiä, kirkkoon takaisin ja erota niiden jälkeen. Nykyään ei vanhempen mukana lapsi eroa kirkosta jos vanhemmat ei niin halua. Minä erosin kasteen jälkeen, lapset yhä kirkossa.

        on liittyä kirkkoon,


    • Leski

      Osaakos joku sanoa miten juttu menee sitten minun kohdalla kun itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta mieheni kuului kunnes kuoli. Yhteinen lapsemme syntyy pian ja olen miettinyt että voinko liittää hänet kirkkoon/kastaa jos haluan. Itse olen kuitenkin kristillisesti ajatteleva vaikken kirkkoon kuulukaan ja lapselle annan kristillisen kasvatuksen riippumatta päätänkö/pystynkö hänet kastamaan ev.lut kirkkoon. Mutta mitenkähän tämä menee virallisten oppien mukaan? Voiko seurata edesmenneen isän uskontoa?

      • et voi

        Mikäli miehesi kuoltua olet ainoa huoltaja (kuten tod.näk. tulee olemaan) etkä kuulu kirkkoon, et voi siihen lastakaan liittää. Ja miksi liittäisitkään, anna toki lapsen valita itse kun on tarpeeksi iso ymmärtämään niistä asioista.


      • uskossa on hyvä elää
        et voi kirjoitti:

        Mikäli miehesi kuoltua olet ainoa huoltaja (kuten tod.näk. tulee olemaan) etkä kuulu kirkkoon, et voi siihen lastakaan liittää. Ja miksi liittäisitkään, anna toki lapsen valita itse kun on tarpeeksi iso ymmärtämään niistä asioista.

        Tiukassa on ihmisillä uskonnollisuus,se on jossain tuolla syvällä, Jumalan pelko. Että tapahtuu jotain kamalaa jos ei...
        Sellaisia ne uskonnot on, ne kahlitsee ajatukset, pistää miettimään syntyjä syviä, vaikka miten haluaisi päästä eroon kirkollisista ajatus tavoista, ne kulkee varjona ja omana tuntona perässä, sellaisessa yhteiskunnassa me eletään. ps. Jeesuskin kastettiin vasta aikuisena, valitsi itse tiensä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe