Hymyilevä Apollo

sarkikala

"Kuka tietävi, mistä me tulemme
ja missä on matkamme määrä?
Hyvä että me sitäkin tutkimme.
Ei tutkimus ole väärä.
Mut yhden tiedämme varmaan vaan:
Me olemme kerran nyt päällä maan
ja täällä meidän on eläminen,
miten taidamme parhaiten."

18

8899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Komea on runosi. Muistan kuitenkin, että joku muukin on samannimisen runon kirjoittanut. Olenko väärässä?

      • sarkikala

        minun runoni. Sehän on Eino Leinon. Halusin vain kuulla mitä siitä pidetään!


    • "Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista.
      Paljon hyvää on rinnassa jokaisen, vaikk’ ei aina esille loista."

      Eino Leinoa.

      Onko noin kuten runo sanoo?

      • sarkikala

        se on niin!


      • ellumari

        runoista tuli mieleeni muutama säe - en muista mikä tämä runo on, mutta Eino Leinoa kylläkin:
        "Yksi tuli sieltä ja toinen täältä,
        idästä, lännestä, pohjan päältä.

        Yksi tuli hevosin ja välkkyvin valjain,
        toinen tuli kävellen ja kyynärpäin paljain.

        Eri oli matka ja eri oli määrä, kellä oli oikea, kellä oli väärä."

        Niin laiskalla päällä olen, että en viitsi mennä hakemaan mitään Eino Leinon runokirjaa esille, mutta osasin joskus ulkoa lukuisia pitkiäkn Leinon runoja.

        Jos tuo yllä oleva ei ole Eino Leinon tuotantoa, niin oikaiskaa minua!


      • Satu
        ellumari kirjoitti:

        runoista tuli mieleeni muutama säe - en muista mikä tämä runo on, mutta Eino Leinoa kylläkin:
        "Yksi tuli sieltä ja toinen täältä,
        idästä, lännestä, pohjan päältä.

        Yksi tuli hevosin ja välkkyvin valjain,
        toinen tuli kävellen ja kyynärpäin paljain.

        Eri oli matka ja eri oli määrä, kellä oli oikea, kellä oli väärä."

        Niin laiskalla päällä olen, että en viitsi mennä hakemaan mitään Eino Leinon runokirjaa esille, mutta osasin joskus ulkoa lukuisia pitkiäkn Leinon runoja.

        Jos tuo yllä oleva ei ole Eino Leinon tuotantoa, niin oikaiskaa minua!

        Eino Leinon ja muidenkin runoilijoiden. "Räikkö Räähkä" oli kauhea:"Tuo turilas, Räikkö Räähkä neuvoi tien vihollisille kahden kallion välistä syksy-yönä hiljaisena..." Sitten Aleksis Kiveä kuvaava runo: "Syntyi lapsi syksyllä, tuulet niin vinhasti vinkui, tuult' oli koko elämä, nähnyt ei kesää, ei kevättä, - eli vain syksystä jouluun. - Syksyn lapsilla kiire on, päre pihdissä sammuu, aatos rientävi, aivot takoo, veri paksuna päähän sakoo. Ovella Sylvester vuottaa."
        Kyllä ihmettelin tuota Sylvesteriä ja kysyinkin äidiltä, että kukahan se oli. Äiti vastasi, että Aleksis Kivi kuoli vuoden viimeisenä päivänä, 31.12. ja se oli Sylvesterin päivä.( ----Tuntuu hassulta, että kaikki pysyy muistissa.) "Tumma" oli yksi ja paljon muita.
        Myös Runebergin Vänrikki Stoolin tarinat ja niissä erityisesti Sven Tuuva, jonka edelleen osaan ulkoa.
        Kalevalasta muistan, miten Lemminkäisen äiti meni pelastamaan poikaansa Tuonelan joesta. Kun hän juoksi, niin "mäet mätkyi mennessänsä, notkot nousi, vaarat vaipui ylhäiset maat aleni, alhaiset maat yleni..." kun sitä mentiin Pohjolaa kohti.( Äidinrakkauden valtavaa voimaa kuvattiin hyvin, mielestäni.)
        Sitten koulussa opin niitä lasten runoja, Oiva Paloheimon monia ja äidin kirjoittama jouluruno on vieläkin "repertuaarissani", olin vakioesiintyjä koulun juhlissa.


    • Elämän tarkoituksen haku on kai ihmisluonnolle ominaista.
      Mutta on filosofeja ja kirjailijoita, joitten mielestä elämän tarkoituksen hakeminen ja miettiminen on turhaa. Heidän mielestään ongelma/kysymys on "teko-ongelma".

      Emmehän pysty edes ajattelemaan universumin suuruutta eikä iäisyyden pituutta, kuinka pystyisimme saamaan jostakin apua suurimpiin kysymyksiimme?

      Eino Leinon "Hymni tulelle" on mielestäni Leinon yritys kuvailla elämämme tarkoitusta tai sitä kuinka meidän tulisi tämä aikamme maan päällä käyttää.

      • matteus

        ...on elämän tarkoitus. Syvempi miettiminen on turhaa kysymykseen, johon ei ole olemassa vastausta;-)

        Eräässä tuntemassani henkilössä ruumiillistui mielestäni Eino Leinon runo Tumma:

        "Tuo oli tumma maammon marja,
        syntymässä säikähtänyt.
        Näki kauhut kaikkialla..."

        Ikäännyttyään maammon marja tavoitti jonkinlaisen mielen tasapainon. Loppusäkeet menevät suunnilleen näin:

        "Niin eli ikänsä kaiken.
        Ei iloiten, eikä surren,
        pannen päivät päälletysten.
        Niin paremmat, kuin pahemmat.
        Päällimmäisiksi parahat."

        (sanatarkasti en runoa muista)


      • kuten
        matteus kirjoitti:

        ...on elämän tarkoitus. Syvempi miettiminen on turhaa kysymykseen, johon ei ole olemassa vastausta;-)

        Eräässä tuntemassani henkilössä ruumiillistui mielestäni Eino Leinon runo Tumma:

        "Tuo oli tumma maammon marja,
        syntymässä säikähtänyt.
        Näki kauhut kaikkialla..."

        Ikäännyttyään maammon marja tavoitti jonkinlaisen mielen tasapainon. Loppusäkeet menevät suunnilleen näin:

        "Niin eli ikänsä kaiken.
        Ei iloiten, eikä surren,
        pannen päivät päälletysten.
        Niin paremmat, kuin pahemmat.
        Päällimmäisiksi parahat."

        (sanatarkasti en runoa muista)

        minullakin.~~

        Kun Ella Eronen aikoinaan esitti "Alla kasvon kaikkivallan", olin aivan vaikuttunut, vaikka olin vasta tytönhuitake.~~


      • Sanelma

        Paljon nuorempana, kun olin menettänyt tärkeän ihmissuhteen, löysin Aila Meriluodon runon, joka teki minuun suuren vaikutuksen:
        "Jälkeenpäin
        Olen polkuni päässä,
        tuhansista erään
        - ja niitä on täynnä maa.
        On viileä ilta,
        eräs päivä on mennyt,
        on painunut metsien taa.

        Ei mikään voi kuolla,
        ei kukat, ei tuuli,
        ei rakkaus kuolla voi.
        Ohi polku vain kulkee
        ja kukat jää taakse
        ja muualla tuuli soi.

        Ja rakkaus, hetki,
        vain silmistä siirtyy
        ja mennyt taival sen vie.
        Ja puristus kätten,
        tosi eilen, tänään
        unen lailla lauennut lie.

        Ei mikään kuollut,
        et sinä, en minä
        ei tuokio rakkauden.
        Erään polun vain kuljin,
        minä kuljin ja sinä.
        Jäi hymyily surullinen."


      • Pääsky64

        niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon,viinanhöyryisestä elämästä on löytänyt muillekkin elon ohjeita,


    • sarkikala

      on kirjoittanut runon "Verkossa". Sehän sopii vaikka allekirjoittaneelle ja se kuuluu näin:
      "Olen verkon silmässä kala. En pääse pois:
      ovat viiltävät säikeet jo syvällä lihassa mulla.
      Vesi päilyvä, selvä ja syvä minun silmiäni edessä ois.
      Vesiaavikot vapaat, en voi minä luoksenne tulla!

      Meren silmiin vihreisiin vain loitolta katsonut oon.
      Mikä autuus ois lohen kilpaveikkona olla!
      Kuka rannan liejussa uupuu, hän pian uupukoon!
      - Vaan verkot on vitkaan-tappavat kohtalolla."

      Sellainen elämä on sarkikalalla kun se on joutunut verkkoon! :-e

      • ellumari

        ja saanut tälläkin viikolla aikaisiksi monta tärkeää työtä ja laiskemmille "keljuilen" Uuno Kailasta siteeraten:
        "Kesäpäivänä peräti hyvällä miellä
        tapas hyttynen murahaisen tiellä.

        Se hyttynen hyrisi iloista virttä,
        ja se muurahainen raahasi hirttä.

        -Mihin sellainen hoppu? -
        Mä rakennan pesää.

        - Mitä turhia! Leikkkisit. Vielä on kesää!

        Ei, en syyllistä laiskempiakaan, mutta
        olen kyllä tehnyt viime päivinä paljon.
        Pakkokin on ollut touhuta ,sillä illalla vietämme yhdistettyä rapu/sadonkorjuujuhlaa.
        Kaikki on oltava viimeisen päältä ja enhän minä aivan yksin ole selvinnyt näissä järjestelyissä.
        Apulaiset - sukulaistyttö miehineen tulivat
        yhdeksältä ja itse relaan vähän tässä koneella.


      • Leny

        Särkikala tarvitsee verkosta päästäjän, joka suomu suomulta irroittaa verkon langat ympäriltä. Ne haavat paranevat, kun siteet on päästetty. Ja särkikala pääsee uimaan taas kirkkaisiin vesiin ja iloitsemaan vapaudesta.
        Aina on toivoa kun on elämääkin.


      • Pääsky64
        Leny kirjoitti:

        Särkikala tarvitsee verkosta päästäjän, joka suomu suomulta irroittaa verkon langat ympäriltä. Ne haavat paranevat, kun siteet on päästetty. Ja särkikala pääsee uimaan taas kirkkaisiin vesiin ja iloitsemaan vapaudesta.
        Aina on toivoa kun on elämääkin.

        muistiinmerkitty suomalainen runo: 1600,luvulta
        jos mun tuttuni tulisi,
        ennennähtyni näkyisi,
        sille suuta suikkajaisin,
        vakka olisi suu suen veressä,
        sille kättä kääppäjäisin ,
        vaik ois käärme kämmenpäällä,
        ja karhusta lisää,,en muista,


      • my.mm.eli
        Pääsky64 kirjoitti:

        muistiinmerkitty suomalainen runo: 1600,luvulta
        jos mun tuttuni tulisi,
        ennennähtyni näkyisi,
        sille suuta suikkajaisin,
        vakka olisi suu suen veressä,
        sille kättä kääppäjäisin ,
        vaik ois käärme kämmenpäällä,
        ja karhusta lisää,,en muista,

        mutta

        - kiinni kaulahan kapuisin
        jos ois kalma kauluksessa
        vielä vierehen viruisin
        jos ois vierus verta täynnä.

        Vaan ei ole kullallani
        ei ole suu suen veressä
        käet käärmehen talissa
        kaula kalman tarttumissa.
        Suu on rasvasta sulasta
        huulet kuin hunajameestä
        käet kultaiset, koriat
        kaula kuin kanervan varsi.


      • Pääsky64
        my.mm.eli kirjoitti:

        mutta

        - kiinni kaulahan kapuisin
        jos ois kalma kauluksessa
        vielä vierehen viruisin
        jos ois vierus verta täynnä.

        Vaan ei ole kullallani
        ei ole suu suen veressä
        käet käärmehen talissa
        kaula kalman tarttumissa.
        Suu on rasvasta sulasta
        huulet kuin hunajameestä
        käet kultaiset, koriat
        kaula kuin kanervan varsi.

        naiset hunajaiseen suuhun ja kanervaisiin käsiin langenneet,minusta kaunis runo karuudessaan,

        olisin eino leinon tavannut mielellään se oli pohjoisessakin ,sau herran, vieraana,vaan halusi helsingin huvielämään sieltä, sau herra olisi pitänyt pitempäänkin savukoskella einoa,aavisti että hänessä on jotain kuolematonta


    • kollaa

      Yrjö Jylhä:
      Joku haavoissaan vain hiljaa huokaa:
      veljet, vesitilkka tuokaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1429
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      324
      1032
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      875
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      38
      722
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      156
      710
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      43
      652
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe