Gladiolus

Hansu

Istutin viime keväänä(-05) gladioluksia kukkapenkkiin ja ajattelin vaihtaa niiden paikkaa toiseen penkkiin ensikesäksi. Onko kellään kyseisten kukkien siirroista kokemuksia? Miten ne mahdollisesti kestävät pakkasta vai joudunko ottamaan mukulat talveksi sisälle?

14

21790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensikko

      itsellä myös keväällä istutetut,eikä ole ainakaan vielä kukkineet.nehän otetaan sipulit talveksi maasta pois.onko sinulla kukkineet?

      • elli

        Joo,gladioluksen sipulit otetaan talveksi maasta pois ja viedään viileään.Keväällä laitetaan suoraan maahan tai ruukkuun kasvamaan.Minulla on maassa ja ruukussa, kukkivat nyt,mutta osa on jo kukkinutkin.


      • Hansu

        Laitoin sipulit toukokuussa maahan ja vasta nyt alkavat ensimmäiset kukkia ja luulen, että osa niistä jää kukkimattakin ennen pakkasten tuloa.


      • niitten
        elli kirjoitti:

        Joo,gladioluksen sipulit otetaan talveksi maasta pois ja viedään viileään.Keväällä laitetaan suoraan maahan tai ruukkuun kasvamaan.Minulla on maassa ja ruukussa, kukkivat nyt,mutta osa on jo kukkinutkin.

        sipulien kanssa menetellään sitten jos ne eivät kerkiä kukkia??


      • elli
        Hansu kirjoitti:

        Laitoin sipulit toukokuussa maahan ja vasta nyt alkavat ensimmäiset kukkia ja luulen, että osa niistä jää kukkimattakin ennen pakkasten tuloa.

        Kyllä siellä se sipuli on,ota pois ja kuivaa,mutta anna vielä olla, ei ole kiire.

        Jos niissä on nuppuja, tuo sisälle,ne kyllä avaavat kukkansa maljakossa.Tai peittele ne hallaöinä,nythän voi olla vaikka kuinka kaunis ja pitkä syksy, ehtivät vielä avautua.Toivotaan kaunista syksyä ;-ö


      • paljon
        elli kirjoitti:

        Kyllä siellä se sipuli on,ota pois ja kuivaa,mutta anna vielä olla, ei ole kiire.

        Jos niissä on nuppuja, tuo sisälle,ne kyllä avaavat kukkansa maljakossa.Tai peittele ne hallaöinä,nythän voi olla vaikka kuinka kaunis ja pitkä syksy, ehtivät vielä avautua.Toivotaan kaunista syksyä ;-ö

        hyvistä neuvoista Elli ja kaunista syksyä myöskin sinulle!


      • syksyä
        Hansu kirjoitti:

        Laitoin sipulit toukokuussa maahan ja vasta nyt alkavat ensimmäiset kukkia ja luulen, että osa niistä jää kukkimattakin ennen pakkasten tuloa.

        Hansu sinulle myös!!


      • Maritsa

        Ostin keväällä 105 kpl:n kukkamukulapaketin. Olin tehnyt perennapenkkini uusiksi ja halusin monipuolisen, uuden kokoelman tilalle. Joukossa oli parikymmentäGladiolus-mukulaa, jotka kukkivat
        aivan upeasti n.2 kk:n ajan Väriloisto oli mahtava, kun kaikki muutkin ko. pakkauksessa olleet mukulat kasvattivat toinen toistaan ihanam
        mat kukat. Gladiolus, kukkiessaan, on kestävä "kaunotar".


    • ulla

      Hei!
      Otetaanko gladioluksen sipulit talvivarastointiin silloin, kun lehdet ovat vielä vihreät vai vasta lehtien kuihduttua? Imeytyisikö lehtivihreä mukuloihin (sipuleihin) kellarissa. Haluaisin laittaa kevätkukkian sipulit maahan, mutta ensin gladiolukset pois? Osa gladioluksista on vasta nupulla.

      kyselee ulla

      • kysyisin

        minäkin ?. nupulla ovat vasta kun tulivat maahan niin myöhään.


      • kukkmaaria
        kysyisin kirjoitti:

        minäkin ?. nupulla ovat vasta kun tulivat maahan niin myöhään.

        Ainankin mitä olen aiheesta lukenut niin mukulat siis sipulit vat hallanarkoja ja ne tulisi kaivaa maasta kun lehdet ovat kuihtuneet..aika lämmintä on vielä ollut, joten jos nupulla ovat niin voisihan niiden vielä vähän aikaa olla, jos vaikka ennättäisivät aueta??


      • kiitos
        kukkmaaria kirjoitti:

        Ainankin mitä olen aiheesta lukenut niin mukulat siis sipulit vat hallanarkoja ja ne tulisi kaivaa maasta kun lehdet ovat kuihtuneet..aika lämmintä on vielä ollut, joten jos nupulla ovat niin voisihan niiden vielä vähän aikaa olla, jos vaikka ennättäisivät aueta??

        Kukkmaarialle!!!!!!!!!!!!!


      • dilbert
        kiitos kirjoitti:

        Kukkmaarialle!!!!!!!!!!!!!

        itse ostan ihan suosiolla uudet miekkiksen sipulit joka kevät niinkuin tulppaaneitakin syksyisin, ei ole talvetustilaa ja uusista sipuleista kukinta on muutenkin aina varmaa. Gladioluksista en tiedä mutta tulppaanien kikintahan tuppaa taantumaan jo ekan vuoden jälkeen, toki lajike ja tällaiset vaikuttaa.

        Nuita nyt ei kuitenkaan ihan samalla tavoin perennoiksi osaa mieltää kun ovat kuitenkin itsellä leikkokukkia ja hetken silmän iloja sen muutaman viikon kukkiessaan. Värien kirjoa on myös kiva sämplätä.


    • Talvehtivat maassa?

      Viimekesänä kukki kymmenkunta gladiolusta ja istutin nyt tuplaten.Esikasvatan,kun olen vitos vyöhykkeellä ja kun olin taimia istuttamassa samaan paikkaan,mullasta tulikin esiin ehjän näköisiä viimevuoden mukuloita.Istutin siksi muualle uudet taimet ja nyt ne talvehtineet mukulat on tehneet noin 10-15cm korkeat varret.
      Eivät ehkä kerkeä kukkia,mutta ajattelin jättää taas kaikki mukulat talveksi maahan,jos keväällä kaivaisi ylös,mikäli taas talvesta selviävät ja laittaisi ruukkuun kasvamaan,niin jospa kehittyisivät nopeammin.
      Ja halpoja ovat,ihan marketista ostettuja,niin ei viitsi alkaa säilytyspaikkaa etsimään,kun kellaria ei itsellä ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe