Moottorin kunto?

rainman

Kertooko paljon ajetun moottorin kunnosta mitään se,kun avaa moottorin käydessä(tyhjäkäynnillä) öljyntäyttö korkin ja sieltä puskee öljyä ja painetta ulos??
Miten asia on?

10

8768

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se siitä

kerro että väljyyttä on.
      -sylintereissä, paha
      -venttiilien ohjaimissa,ei niin paha

• Persikka

Kokeilehan aivan uudesta autosta! Sama juttu! Ts. ei se kerro yhtään mitään. Laitahan huviksesi paperipala siihen avoimen aukon suulle ja hämmästy. Lappuhan läpättää edestakaisin mäntien heilumisen tahdissa, eli ilmaa menee kutakuinkin sama määrä sisään kuin tulee uloskin.

Kyllähän sitten on väljässä koneessa ohipuhallustakin, mutta sitä pitäisi tutkia, kun on veto päällä ja kaasu pohjassa. Hieman on hankala olla moottoritilassa tällaista tutkimassa. Tyhjäkäynnillä tutkinta on täyttä joutavuutta ja tietämättömien luuloja.

• ole luuloa

>"öljyntäyttö korkin ja sieltä puskee öljyä ja painetta ulos??"...

No, pistinpä tuon Primeran tuossa puksuttelemaan ja avasin öljykorkin.
        Pistin paperin suulle. Vähän värisi. Aukosta näkyi miten venttiilivivut työskentelivät, öljyssä oli keinuvivut mutta koko homma oli sentään kaukana ylläkuvatusta.

Ennenmuinoin venttiilit säädettiinkin koneen käydessä venttiilikoppa auki, eikä kunnossaoleva kone mitään roiskuttele, öljy vain valuu kauniisti nokka-akselin öljyaukoista pitkin keinuakseleita.

• ei tiedon väärtti
        ole luuloa kirjoitti:

>"öljyntäyttö korkin ja sieltä puskee öljyä ja painetta ulos??"...

No, pistinpä tuon Primeran tuossa puksuttelemaan ja avasin öljykorkin.
        Pistin paperin suulle. Vähän värisi. Aukosta näkyi miten venttiilivivut työskentelivät, öljyssä oli keinuvivut mutta koko homma oli sentään kaukana ylläkuvatusta.

Ennenmuinoin venttiilit säädettiinkin koneen käydessä venttiilikoppa auki, eikä kunnossaoleva kone mitään roiskuttele, öljy vain valuu kauniisti nokka-akselin öljyaukoista pitkin keinuakseleita.

Jos olet joltain kuullut käynnissä säädettävistä venttiileistä se tarkoitti muinoin työntötankokoneita. Jos nokka-akseli pyörii niin säädä siinä venttiilit ?
        Parempi jos et puutu asioihin joista et tiedä MITÄÄN.

• ole luuloa
        ei tiedon väärtti kirjoitti:

Jos olet joltain kuullut käynnissä säädettävistä venttiileistä se tarkoitti muinoin työntötankokoneita. Jos nokka-akseli pyörii niin säädä siinä venttiilit ?
        Parempi jos et puutu asioihin joista et tiedä MITÄÄN.

vankat mielipiteet on toisen tiedoista.

Olen lukemattomat kerran säätänyt vanhojen työntötankokoneiden venttiilejä lennossa.
        Kuhmuinen lehtimitta vieläkin käytössä.

Luepa tarkemmin, en väittänytkään että öljy valui juuri tuollaisen nokka-akselista, viittasin vaan alkuperäisen kysyjän ongelmaan.

Itse et ollut varmaan olemassakaan työntötanko-aikaan.

• tätä
        ole luuloa kirjoitti:

vankat mielipiteet on toisen tiedoista.

Olen lukemattomat kerran säätänyt vanhojen työntötankokoneiden venttiilejä lennossa.
        Kuhmuinen lehtimitta vieläkin käytössä.

Luepa tarkemmin, en väittänytkään että öljy valui juuri tuollaisen nokka-akselista, viittasin vaan alkuperäisen kysyjän ongelmaan.

Itse et ollut varmaan olemassakaan työntötanko-aikaan.

Ota Primerasi venttiilikoppa pois ja käynnistä kone. Mittaa ja säädä siinä venttiilit??
        Olen syntynyt vuonna 1949. Muistan ajan kun säätelin työntötankokoneita käynnissä.

• sentään

tulee öljyä sieltä. Mun autosta ei tiedä tuleeko öljyä vai bensaa tajuton bensan katku tulee kun avaa öljykorkin tai ottaa öljytikun pois.

• jopparit

Käytetyn turpon jopparit testaa avaamalla öljyntäyttäkorkin ja pieksee konetta kovilla kierroksilla.
      Olen korjaamossa nähnyt, kun säätivät datsunin venttiilit kone käyden(nokka-akseli kannessa). Ei tarvi veivailla.

• Anonyymi00009

Bmw kone kannattaa aina tarkistaa ennen ostoa

• Anonyymi00010

Ja tuon suuren viisauden päätit tuoda julki vuoden 2005 typerän ketjun kautta.
        Tuolla korkkimenetelmälläkö tarkistat, vai alatko säätelemään työntötankoja?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      51
      861
    2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      90
      818
    3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      706
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      2
      664
    5. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      1
      564
    6. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      56
      541
    7. Ehkä taidat

Luovuttaa.
      Ikävä
      70
      533
    8. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      184
      529
    9. Meinasin tukehtua juomaan :D

ihan jäätävä maha sulla 🤣🤣🤣 m-n ihmekö kun oot sinkku
      Ikävä
      61
      523
    10. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      24
      496
    Aihe