Tuutoriryhmä?

uusi

Nyt tulevalla viikolla meillä on joku ihme tuutoritapaaminen jossa meidät jaetaan tuutoriryhmiin. Siis miksi meidät jaetaan mihinkään ryhmiin? Mikä on tämän tarkoitus?

Kaverini sanoi että he saivat jonkun lomakkeen täytettäväksi, missä oli kysytty mistä he ovat kiinnostuneita; ja heidät jaetaan sen mukaan ryhmiin. Minä en saanut mitään lomaketta, joten näköjään meidät jaetaan ihan sokkona. Mitä minun siis pitäisi näiden kanssani luultavasti ei-yhteensopivien ihmisten kanssa tehdä? Onko näihin juttuihin "pakko" osallistua?

Lisäyksenä vielä, että minä en ole mikään eksynyt pikku untuvikko vaan vähän vanhempi jo, luonteeltani aika epäsosiaalinen, enkä tarvitse/halua mitään paapomista tai yhteisaktiviteetteja. Minä haluan käydä luennoilla, käydä tenteissä, ja mieluiten olla täysin incognito. Mitään pakkotutustuttamisia en voi sietää.

23

5622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eve

Noissa tuutoriryhmissä on tarkoituksena että vanhempi alan opiskelija tutustuttaa teidät ensisijaisesti opiskeluun yliopistossa (esim näyttää tärkeät paikat yliopistolla, kertoo kenen puoleen laitoksella/tiedekunnassa missäkin asiassa kääntyä, antaa vinkkejä esim missä järjestyksessä kursseja/aineita kannattaa suorittaa, opastaa tenttikäytännössä, kertoo opiskelijademokratian toiminnasta jne jne). Yleensä noita tapaamisia on 12-18 tuntia, ja läsnäolopakko niissä on.

Ihmisiin tutustuminen on ihan omalla vastuulla, tuskin kukaan sua pakottaa mihinkään. Eli pääasiallisesti nämä tutor-ryhmätapaamiset ovat opinto-ohjausta, tarkoituksena auttaa uudet opiskelijat mahdollisimman helposti kiinni opiskelurytmiin. Opiskelijat jaetaan pienempiin ryhmiin koska ohjaajalle on helpompaa tulla toimeen 10 hengen kuin 100 hengen kanssa, ja kynnys kysellä opintoihin liittyviä ja liittymättömiä mieltä askarruttavia kysymyksiä pienenee kun on vähemmän porukkaa. Tuo yhteisten kiinnostustenkohteiden mukaan ryhmiin jako on ilmeisesti laitoskohtainen käytäntö - ja helpottanee ryhmäläisiä saamaan kavereita.

• mmm

Tuutorryhmien idea tuossa selvitettiinkin. Lisäksi tuutorryhmä voi kokoontua tekemään muutakin yhdessä. Opinto-ohjauskokoontumisiin on osallistuttava, kuten eve edellä sanoi, muu toiminta on vapaaehtoista.

• ole pakko

osallistua jos ei kiinnosta, olethan aikuinen ihminen, etkä enää mikään lukiolainen.

• Työnantaja

varmasti pärjää työelämässä kohtalaisesti. Kirjoitithan, että "Minä haluan käydä luennoilla, käydä tenteissä, ja mieluiten olla täysin incognito. " Minä en tuollaisia palkkaisi, koska työ kuin työ, niin ihmisten kanssa pitää toimeen tulla.

Mutta jokaisen oma asia, tietysti.

• tällaista

Meillä ei viime vuonna ollut mitään pakkoa tuutorryhmään osallistumisesta, ihan ensimmäistä kokoontumista lukuunottamatta... Tosin meillä oli paljon isompien ryhmien luentoja, joilla selitettiin yleisemmät asiat, ja niistä puolilla täytyi olla. Varsinainen tuutoritoiminta oli meillä enemmänkin jotain sitsi-pizza-linjaa, jossa tutustuttiin muihin.

• Innokas uusi opiskelija 24-v

Minä ainakin olen aivan innoissani tutor-tapaamisista ja toivon löytäväni hyviä ystäviä yliopistolta. Toivottavasti et päädy samaan ryhmään kuin minä, vaan muillakin ryhmän jäsenillä olisi samanlaiset intressit kuin minulla. Hyvä idea muuten jakaa opiskelijat ennakkokyselyn perusteella samanhenkisiin ryhmiin! Yksi erottava tekijä voisi olla juuri tämä: a) Olen halukas löytämään uusia ystäviä, b) Vietän kaiken vapaa-aikani perheeni ja työni parissa, joten en halua tutustua kehenkään. c) Olen muuten vain erakko :)

• alkup.

"Innokas uusi opiskelija 24-v":

Eihän kukaan ole ystäviä vastaan, en minä ainakaan. Eiköhän suurimmalla osalla ihmisiä ole edes jonkun verran ystäviä, eikä kukaan varmasti halua olla aivan ilman niitä. Mutta kaikki eivät myöskään ole laumaeläimiä ja viihdy suuremmissa ryhmissä tai aktiviteeteissa, vaan laatu voittaa määrän niinkuin minun tapauksessani. Oikeat ystävät ovat tosiharvassa ja ne haluan löytää itse. Merkityksettömät "hyvänpäiväntutut" eivät kiinnosta, eivätkä "joukkotapaamiset" joissa tunnen oloni epämukavaksi ja ulkopuoliseksi, koska monissa asioissa olen niin erilainen kuin muut.

Mutta älä huoli; et sinä tule minua huomaamaan vaikka sinua kohtaisikin epäonni saada minut ryhmääsi; en usko että edes sinä kuvittelet aloittavasi läheisen ystävyyssuhteen jokaikisen ryhmäsi jäsenen kanssa muutenkaan... ;)

• zip
        alkup. kirjoitti:

"Innokas uusi opiskelija 24-v":

Eihän kukaan ole ystäviä vastaan, en minä ainakaan. Eiköhän suurimmalla osalla ihmisiä ole edes jonkun verran ystäviä, eikä kukaan varmasti halua olla aivan ilman niitä. Mutta kaikki eivät myöskään ole laumaeläimiä ja viihdy suuremmissa ryhmissä tai aktiviteeteissa, vaan laatu voittaa määrän niinkuin minun tapauksessani. Oikeat ystävät ovat tosiharvassa ja ne haluan löytää itse. Merkityksettömät "hyvänpäiväntutut" eivät kiinnosta, eivätkä "joukkotapaamiset" joissa tunnen oloni epämukavaksi ja ulkopuoliseksi, koska monissa asioissa olen niin erilainen kuin muut.

Mutta älä huoli; et sinä tule minua huomaamaan vaikka sinua kohtaisikin epäonni saada minut ryhmääsi; en usko että edes sinä kuvittelet aloittavasi läheisen ystävyyssuhteen jokaikisen ryhmäsi jäsenen kanssa muutenkaan... ;)

"Mutta älä huoli; et sinä tule minua huomaamaan vaikka sinua kohtaisikin epäonni saada minut ryhmääsi;"

Paha kyllä jokainen omaan ryhmään osuva erakko tarkoittaa sitä, että ryhmässä on yksi potentiaalinen tuttavuus vähemmän... Opiskelun alkuvaiheessa hyvän päivän tutut on helposti kultaakin kalliimpia, koska onpahan ainakin joku jolta pyytää puuttuvia muistiinpanoja kopsattavaksi ym.

• japp
        zip kirjoitti:

"Mutta älä huoli; et sinä tule minua huomaamaan vaikka sinua kohtaisikin epäonni saada minut ryhmääsi;"

Paha kyllä jokainen omaan ryhmään osuva erakko tarkoittaa sitä, että ryhmässä on yksi potentiaalinen tuttavuus vähemmän... Opiskelun alkuvaiheessa hyvän päivän tutut on helposti kultaakin kalliimpia, koska onpahan ainakin joku jolta pyytää puuttuvia muistiinpanoja kopsattavaksi ym.

"Paha kyllä jokainen omaan ryhmään osuva erakko tarkoittaa sitä, että ryhmässä on yksi potentiaalinen tuttavuus vähemmän... Opiskelun alkuvaiheessa hyvän päivän tutut on helposti kultaakin kalliimpia, koska onpahan ainakin joku jolta pyytää puuttuvia muistiinpanoja kopsattavaksi ym."

Voi elämä. Eiköhän niitä hyvän päivän tuttuja löydy ihan riittämiin vaikka ryhmässä olisi useampikin "erakko". KUKAAN ei ole ystävä ihan jokaikisen kanssa muutenkaan.

Kyllä niitä on kuule muitakin ei-yhteensopivia sinun kanssasi kuin nuo erakot.

• Tepe
        japp kirjoitti:

"Paha kyllä jokainen omaan ryhmään osuva erakko tarkoittaa sitä, että ryhmässä on yksi potentiaalinen tuttavuus vähemmän... Opiskelun alkuvaiheessa hyvän päivän tutut on helposti kultaakin kalliimpia, koska onpahan ainakin joku jolta pyytää puuttuvia muistiinpanoja kopsattavaksi ym."

Voi elämä. Eiköhän niitä hyvän päivän tuttuja löydy ihan riittämiin vaikka ryhmässä olisi useampikin "erakko". KUKAAN ei ole ystävä ihan jokaikisen kanssa muutenkaan.

Kyllä niitä on kuule muitakin ei-yhteensopivia sinun kanssasi kuin nuo erakot.

Ei niitä tuttuja kaikki niin vaan löydä, ja fuksiviikon jälkeen yksinäisiä kasvoja on liikenteessä vähän. On paljon helpompi alottaa juttu jonkun sellasen kanssa, jonka kanssa "hengailee" jo valmiiksi (siis tuutoritoiminnassa) ja josta tietää edes jotain, kuin mennä heittämään juttua jollekin porukalle josta ei tiedä edes pääainetta. Kaikki ujot ei ole erakoita.

• epäsosiaalisempi tapaus

Meidät arvottiin ryhmiin ensimmäisellä tapaamisella. Sitten tilaisuuden jälkeen piti mennä ryhmissä jonnekin nurmikolle istumaan ja jokainen esitteli itsensä ryhmälle (voi vittu). Sitten täytettiin joku lomake, tuutorit kertoivat vielä kerran samat jutut mitä opinto-opaassa lukee, ja mitä äsken käytiin tilaisuudessa. Sen jälkeen kysyi onko kysyttävää, pari idioottia taas kysyi samoista asioista, mitä varmasti jo kymmenen kertaa aikaisemmin käyty läpi ja kysytty. Sen jälkeen saimme mennä.

Illalla joskus klo 18.00 ryhmän piti tavata jossain baarissa ja keskustella asioista (ja vitut, ihan varmasti menin).

Sen jälkeen en ole koko tutorryhmää nähnyt kertakaan. Tuutori lähetti vielä pari sähköpostia mutta siinä kaikki.

Joten unohda koko juttu. Jos olisin tiennyt, niin en olisi tullut ollenkaan, ajantuhlausta koko paska !

• ex-tutor

...
        "Sen jälkeen en ole koko tutorryhmää nähnyt kertakaan. Tuutori lähetti vielä pari sähköpostia mutta siinä kaikki. Joten unohda koko juttu. Jos olisin tiennyt, niin en olisi tullut ollenkaan, ajantuhlausta koko paska !"

Noh. Suurimmalle osalle tuo on hyödyllistä tuo tieto, kaikki eivät ole lukeneet opinto-opasta läpi ennen kuin tulevat yliopistoon, saatika omaksuneet sitä. Pieni kertaus on yleensä paikallaan. Ja joskus opinto-opas voi olla vähemmän ajan tasalla kuin tutor.

Kannustaisin kaikkia uusia opiskelijoita osallistumaan ohjaukseen, sillä siihen todellakin kuuluu "läsnäolopakko". Jos tuntuu että kaikki asiat on jo selvänä, niin silloin voi keskustella asiasta tutorin kanssa ennemminkin kuin vain jäädä pois tapaamisista. Jos tutor katsoo, että sinulla on tarpeeliset tiedot niin tuskin hän sinua pakottaa istumaan tapaamisissa.

Omassa ryhmässäni eräs pojista kävi ohjauksessa kaksi ensimmäistä kertaa, ja sen jälkeen häipyi - juuri kuten sinä - ei vastannut sähköposteihin tai puhelimeen, eikä millään tavalla ilmaissut olevansa vielä maisemissa. Ei näkynyt myöskään laitoksella eikä peruskursseilla. Joten kun tuli aika kirjata opintosuoritukset tästä opintojaksosta "orientoivat opinnot", en hänelle opintoviikkoja merkinnyt.
        Sitten parin vuoden päästä ko poika tuli ihmettelemään, että mitä hittoa, miksi nämä opinnot puuttuvat häneltä, kun kaikilla muilla ne on opintorekisterissä. Pökiö. Annoin hänelle sen vuoden tutorin yhteystiedot ja kehotin vihdoin suorittamaan sen opintojakson niin saa suoritusmerkintänsä.

• niin...
        ex-tutor kirjoitti:

...
        "Sen jälkeen en ole koko tutorryhmää nähnyt kertakaan. Tuutori lähetti vielä pari sähköpostia mutta siinä kaikki. Joten unohda koko juttu. Jos olisin tiennyt, niin en olisi tullut ollenkaan, ajantuhlausta koko paska !"

Noh. Suurimmalle osalle tuo on hyödyllistä tuo tieto, kaikki eivät ole lukeneet opinto-opasta läpi ennen kuin tulevat yliopistoon, saatika omaksuneet sitä. Pieni kertaus on yleensä paikallaan. Ja joskus opinto-opas voi olla vähemmän ajan tasalla kuin tutor.

Kannustaisin kaikkia uusia opiskelijoita osallistumaan ohjaukseen, sillä siihen todellakin kuuluu "läsnäolopakko". Jos tuntuu että kaikki asiat on jo selvänä, niin silloin voi keskustella asiasta tutorin kanssa ennemminkin kuin vain jäädä pois tapaamisista. Jos tutor katsoo, että sinulla on tarpeeliset tiedot niin tuskin hän sinua pakottaa istumaan tapaamisissa.

Omassa ryhmässäni eräs pojista kävi ohjauksessa kaksi ensimmäistä kertaa, ja sen jälkeen häipyi - juuri kuten sinä - ei vastannut sähköposteihin tai puhelimeen, eikä millään tavalla ilmaissut olevansa vielä maisemissa. Ei näkynyt myöskään laitoksella eikä peruskursseilla. Joten kun tuli aika kirjata opintosuoritukset tästä opintojaksosta "orientoivat opinnot", en hänelle opintoviikkoja merkinnyt.
        Sitten parin vuoden päästä ko poika tuli ihmettelemään, että mitä hittoa, miksi nämä opinnot puuttuvat häneltä, kun kaikilla muilla ne on opintorekisterissä. Pökiö. Annoin hänelle sen vuoden tutorin yhteystiedot ja kehotin vihdoin suorittamaan sen opintojakson niin saa suoritusmerkintänsä.

Minusta on törkeää, että nämä "orientoivat opinnot" ovat pakollisia. Miksi niistä ylipäänsä pitää saada opintoviikkoja? Sehän on epäreilua, sillä onhan nyt herregyyd eroa kolmekymppisellä joka on esim. jo ennen opiskellut toisessa yliopistossa, kuin 18-v. keltanokalla. Tuo ensimmäinen tapaus ei luultavimmin tarvitse eikä halua mitään ohjaamista ja lässynläätä. Eiköhän hän löydä vessaan ja laitokselle ihan itse, ja osaa varmasti lukea opinto-opastakin. Eli hänelle on 100 % ajanhukkaa istua jossakin nurmikolla (niinkuin tuo yksi kirjoittaja sanoi) ja käydä läpi joka asia tikusta vääntäen. Kaikki eivät ole "vastasyntyneitä", eikä avuttomia.

• ex-tutor
        niin... kirjoitti:

Minusta on törkeää, että nämä "orientoivat opinnot" ovat pakollisia. Miksi niistä ylipäänsä pitää saada opintoviikkoja? Sehän on epäreilua, sillä onhan nyt herregyyd eroa kolmekymppisellä joka on esim. jo ennen opiskellut toisessa yliopistossa, kuin 18-v. keltanokalla. Tuo ensimmäinen tapaus ei luultavimmin tarvitse eikä halua mitään ohjaamista ja lässynläätä. Eiköhän hän löydä vessaan ja laitokselle ihan itse, ja osaa varmasti lukea opinto-opastakin. Eli hänelle on 100 % ajanhukkaa istua jossakin nurmikolla (niinkuin tuo yksi kirjoittaja sanoi) ja käydä läpi joka asia tikusta vääntäen. Kaikki eivät ole "vastasyntyneitä", eikä avuttomia.

""Eli hänelle on 100 % ajanhukkaa istua jossakin nurmikolla (niinkuin tuo yksi kirjoittaja sanoi) ja käydä läpi joka asia tikusta vääntäen. Kaikki eivät ole "vastasyntyneitä", eikä avuttomia.""

Niin no tässähän tapauksessa em 30-vuotias voi käyttäytyä ikänsä ja kypsyytensä mukaisesti ja ystävällisesti kysyä olisko mahdollista jättää käymättä tapaamisissa, ja kertoa tutorille olevansa jo perillä kaikesta opiskeluun liittyvästä. Tutor voi varmistaa asian parilla yksinkertaisella kysymyksellä. Eiköhän se ole sillä selvä. Mutta sellainen "paskat minä en mene tapaamisiin enkä sano pukahda sanaakaan tolle tyhmälle tuutorille" -asenne ei auta ketään mihinkään.

Oma kokemukseni kahdesta tutorryhmästä kuitenkin kertoo, että joskus sitä sai selittää asiat kymmeneen kertaan ennen kuin meni jakeluun. Kertonee toki omasta ilmaisun heikkoudesta yhtä paljon kuin vastaanottajien omaksumiskyvystä :p

Toisaalta ryhmässäni aloitti myös esim jo 2 vuotta yliopistolla (joskin toisella laitoksella) opiskellut, joka halusi käydä tapaamisissa nimenomaan kuullakseen minulta, mitä opintojaksoistamme on odotettavissa. Esim millaiset tenttikäytännöt meillä on, mitä sivuaineita on hyvä olla käytyinä ennen kuin aloittaa tietyt pääainekurssit jne. Hän sitten jätti väliin ne tapaamiset joissa puhuttiin koko yliopistoa koskevista asioista.

• epäsosiaalisempi tapaus
        ex-tutor kirjoitti:

...

>Annoin hänelle sen vuoden tutorin yhteystiedot ja kehotin vihdoin suorittamaan sen opintojakson niin saa suoritusmerkintänsä.

Onneksi meidän tuutori ollut samanlainen kusipää, ja suoritusmerkintä tuli muutenkin.

Ja mitä suorittamista mahdat tarkoittaa? Laitoksen pohjapiirroksen kanssa juoksemista ja vessoihin ja ruokasaaleihin piilotettujen lippujen etsimistä, ja pisteiden keräämistä fuksipassiin? Tosi kypsää! Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi, jotkut näköjään nauttivat pienemästäkin vallasta ja mahdollisuudesta määräillä muita. Säälittävää!

• ex-tutor
        epäsosiaalisempi tapaus kirjoitti:

>Annoin hänelle sen vuoden tutorin yhteystiedot ja kehotin vihdoin suorittamaan sen opintojakson niin saa suoritusmerkintänsä.

Onneksi meidän tuutori ollut samanlainen kusipää, ja suoritusmerkintä tuli muutenkin.

Ja mitä suorittamista mahdat tarkoittaa? Laitoksen pohjapiirroksen kanssa juoksemista ja vessoihin ja ruokasaaleihin piilotettujen lippujen etsimistä, ja pisteiden keräämistä fuksipassiin? Tosi kypsää! Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi, jotkut näköjään nauttivat pienemästäkin vallasta ja mahdollisuudesta määräillä muita. Säälittävää!

Kyse ei ole mistään vallankäytöstä. On kerrassaan uskomatonta lukea miten hankalaksi jotkut näyttävät kokevan orientoivat opinnot. Ja kommunikoinnin sen opettajan kanssa, mikäli ei koe ko opetusta tarvitsevansa. Epäsosiaalinen saa olla, mutta jos on liikenteessä "hällä väliä haista paska" -asenteella, niin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.

"Onneksi meidän tuutori ollut samanlainen kusipää, ja suoritusmerkintä tuli muutenkin. Ja mitä suorittamista mahdat tarkoittaa? Laitoksen pohjapiirroksen kanssa juoksemista ja vessoihin ja ruokasaaleihin piilotettujen lippujen etsimistä, ja pisteiden keräämistä fuksipassiin? "

Todennäköisesti tuossa ym tapauksessa riitti käydä juttelemassa sen vuotisen tutorin kanssa, että sai merkinnän. Itse en merkintää voinut enää sinä vuonna antaa (tutor on tuntiopettaja määräaikaisess työsuhteessa), vaikka tiesinkin ko henkilön kyllä jälkeenpäin kärttäneen tenttikäytännöt yms tarpeellisen mutta ylenkatsomansa tiedon muilta tutorryhmäläisiltäni. Minulta tuo kävi vielä tämänkin jälkeen kysymässä noin viiteen kertaan pakollisten kieliopintojen suorittamisesta. Voi voi kun ne olisi ollut hyvä tehdä jo ensimmäisenä vuotena - mutta skipattuaan orientoivat hän ei mm ollut mukana, kun puhuimme kieliopinnoista j kävimme muun ryhmän kanssa selvittämässä kurssiaikataulut kielikeskukselta ja ilmoittautumassa kursseille - lopulta häneltä jäi käymättä pari tärkeää pääaineen syventävää kurssia jotka järjestetään 3 vuoden välein, koska kieliopinnot menivät päällekäin.

• Epäsosiaalisempi tapaus
        ex-tutor kirjoitti:

Kyse ei ole mistään vallankäytöstä. On kerrassaan uskomatonta lukea miten hankalaksi jotkut näyttävät kokevan orientoivat opinnot. Ja kommunikoinnin sen opettajan kanssa, mikäli ei koe ko opetusta tarvitsevansa. Epäsosiaalinen saa olla, mutta jos on liikenteessä "hällä väliä haista paska" -asenteella, niin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.

"Onneksi meidän tuutori ollut samanlainen kusipää, ja suoritusmerkintä tuli muutenkin. Ja mitä suorittamista mahdat tarkoittaa? Laitoksen pohjapiirroksen kanssa juoksemista ja vessoihin ja ruokasaaleihin piilotettujen lippujen etsimistä, ja pisteiden keräämistä fuksipassiin? "

Todennäköisesti tuossa ym tapauksessa riitti käydä juttelemassa sen vuotisen tutorin kanssa, että sai merkinnän. Itse en merkintää voinut enää sinä vuonna antaa (tutor on tuntiopettaja määräaikaisess työsuhteessa), vaikka tiesinkin ko henkilön kyllä jälkeenpäin kärttäneen tenttikäytännöt yms tarpeellisen mutta ylenkatsomansa tiedon muilta tutorryhmäläisiltäni. Minulta tuo kävi vielä tämänkin jälkeen kysymässä noin viiteen kertaan pakollisten kieliopintojen suorittamisesta. Voi voi kun ne olisi ollut hyvä tehdä jo ensimmäisenä vuotena - mutta skipattuaan orientoivat hän ei mm ollut mukana, kun puhuimme kieliopinnoista j kävimme muun ryhmän kanssa selvittämässä kurssiaikataulut kielikeskukselta ja ilmoittautumassa kursseille - lopulta häneltä jäi käymättä pari tärkeää pääaineen syventävää kurssia jotka järjestetään 3 vuoden välein, koska kieliopinnot menivät päällekäin.

Orientointi ja opettajatuutorointi on kaksi eri asiaa. Orientointi on opiskelun alussa pari kertaa järjestettävä tilaisuus, missä keskustellaan, millä bussilla pääse laitokselle, onko koulun koneissa Windows vai Linux, missä on vessa/kirjasto, tai mistä saa kahvia.

Opettajatuutorointi on taas pakollinen 2ov kurssi joka on tarkoitettu 2-3 vuoden opiskelijoille, missä juuri keskustellaan kursseista, sivuaineista, tehdään henkilökohtaiset aikataulut, jne..

Joten sinun juttusi vaikuttaa keksityltä. Jokainen joka on opiskellut jo pari vuotta yliopistolla tietää miten kurssiaikataulut tehdään, olipa kyseessä syventäväkurssi tai kielikeskuksen kielikurssi, kun niistä asioista saa opettajatuutoroinnissakin kuulla melkein vitutuksen asti.

• ex-tutor
        Epäsosiaalisempi tapaus kirjoitti:

Orientointi ja opettajatuutorointi on kaksi eri asiaa. Orientointi on opiskelun alussa pari kertaa järjestettävä tilaisuus, missä keskustellaan, millä bussilla pääse laitokselle, onko koulun koneissa Windows vai Linux, missä on vessa/kirjasto, tai mistä saa kahvia.

Opettajatuutorointi on taas pakollinen 2ov kurssi joka on tarkoitettu 2-3 vuoden opiskelijoille, missä juuri keskustellaan kursseista, sivuaineista, tehdään henkilökohtaiset aikataulut, jne..

Joten sinun juttusi vaikuttaa keksityltä. Jokainen joka on opiskellut jo pari vuotta yliopistolla tietää miten kurssiaikataulut tehdään, olipa kyseessä syventäväkurssi tai kielikeskuksen kielikurssi, kun niistä asioista saa opettajatuutoroinnissakin kuulla melkein vitutuksen asti.

"Orientointi ja opettajatuutorointi on kaksi eri asiaa."

No eipä ole meillä päin. Ilmeisesti käytäntö vaihtelee yliopistosta toiseen (mahdollisesti myös tiedekuntien tasolla?). Ainoa ryhmässä annettava opinto-ohjaus meillä on tuo 1ov orientoivat opinnot, ja siihen kuuluu kaikki, mitä mainitsit kuuluvan teillä päin opettajatuutorointiin. Mitä taas mainitset kuuluvan orientointiin - meillä päin tuo käydään läpi orientoivissa opinnoissa noin vartissa, jonka jälkeen siirrytään oleellisiin asioihin :)

Orientoivien opintojen lisäksi meillä on joku osaston opetushenkilökunnasta nimetty opintoneuvojaksi (laitostasolla on lisäksi yleensä amanuenssi), jolta voi kysyä myöhemmässä opintojen vaiheessa esiin tulevia kysymyksiä, mutta siitä nyt ei opintoviikkoja jaeta :p

• nysseonohi

Noh, nyt on sitten käyty tuutoria treffaamassa. Oli kyllä justiinsa ja tasan niin turha juttu kuin yksi kirjoittaja tuolla kertoi. En olisi jäänyt MISTÄÄN paitsi, vaikka olisin jäänyt kotiin; paitsi siitä pirun opintoviikosta jos tuo kerran on pakollista..! ;D

Uskomatonta istua iät ja ajat kuuntelemassa niitä samoja asioita jotka lukevat a) siinä kirjeessä jonka sai kotiin kun tuli valituksi, b) opinto-oppaassa, ja c) netissä. Olin todella hämmästynyt (vaikkei ehkä pitäisi..), että jopa hieman vanhemmat opiskelijat tekivät aivan idioottikysymyksiä joiden vastaukset olisivat selvinneet jos olisivat edes viitsineet sen verran että olisivat lukeneet sen kotiin lähetetyn pirun kirjeen kertaalleen läpi.

Siinä vaiheessa kun lähtivät kierrokselle katsomaan missä on laitos ja missä neuvonta ja missä hissit ja vessat, lähdin kotiin.

• Hanna

Minulla tuo on vasta edessä torstaina ja sitä samaahan on vielä seuraavallakin viikolla monena päivänä. Menen tutustumisen merkeissä sinne.

• Asiasta huvittunut

Jos kuitenkin lukaisisit sen opinto-oppaasi vielä muutamaan kertaan, kun asiat eivät näytä selviä olevan. Tässä maassa ei nimittäin mitään opintoviikkoja enää jaeta.

• just.
        Asiasta huvittunut kirjoitti:

Jos kuitenkin lukaisisit sen opinto-oppaasi vielä muutamaan kertaan, kun asiat eivät näytä selviä olevan. Tässä maassa ei nimittäin mitään opintoviikkoja enää jaeta.

"Jos kuitenkin lukaisisit sen opinto-oppaasi vielä muutamaan kertaan, kun asiat eivät näytä selviä olevan. Tässä maassa ei nimittäin mitään opintoviikkoja enää jaeta."

Kuule, se on ihan se ja sama jos nyt tämän uuden typerän tutkintojärjestelmän alussa tulee useammankin kerran lipsautettua tuo kaaaamala opintoviikko-sana. Niin sanoivat ne tuutoritkin, että puhuvat vielä kauan aikaa vahingossa opintoviikoista, mutta ettei siitä kannata välittää. Kaikki kun kumminkin (oletettavasti) tietävät mitä pojoja sieltä nykyään tulee. Itsekin olen opiskellut ennen toisessa yliopistossa, ja opintoviikot ovat niitä jotka rekisterissäni vielä lukee, ja kun niihin ovareihin on tottunut, kestää hieman aikaa vaihtaa sanaa. Mutta hyvä että sulla on aikaa ja viitsimystä olla "asiasta huvittunut".

Se on by the way mulle ihan sama, vaikka kutsuisivat niitä opintojoulukuusiksi. Kunhan tiedän montako joulukuusta minun pitää tutkintooni suorittaa.

• freessi

No kylhän niit samoja asioita puhu yks jos toinen...mutta mul o muuten vaan positiivista palautetta tuutoreista mitä nyt illanviettoja ollu ja muuta tulevaa aktiviteettia. Kestäneet hyvin näitä pallo hukassa-opiskelijoita, olleet tosi positiivisella asenteella ja muutenkin tullu vähän varmempi olo ku kaikki kuitenkin vierasta mitä nyt esiteet ja oppaat ym. lukenut. Itsellä mahtava ainejärjestö ja oma muut tuutorit. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe