horkka

synnytyksessä?

Onko kellään kokemusta vastaavasta. Synnytyksen yhteydessä kolmannen epiduraaliannoksen jälkeen iski hirveä horkka. vapisin ja tärisin holtittomasti, vaikkei ollut kylmä.
Itse epäilen, että se olisi liittynyt ns. ylimenovaiheeseen ja kertonut siitä, että kohdunsuu oli auennut, mutta kun se todettiin vasta paljon myöhemmin, niin en tiedä onko kuvitelmani totta. Vai olisiko johtunut epiduraalista? Seuraavaa koitosta varten kinnostaisi tietää mistä oli kyse.

13

4416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sektiossa

Mulla tuli sama, mutta kuumeinen horkka sektiossa eli siis keisarileikkauksessa. Vielä 18-vuoden jälkeen ei ole löytynyt syytä tuohon. Epäiltiin jotain verensiirrosta johtuvaa, mutta ei tiedetty...siirto kun tehtiin samaan aikaan.

• kohtalotoveri

Mulla kanssa! Sain synnytyksen kestäessä kaksi epiduraalia ja muutama tunti sen jälkeen iski ihan tajuton horkka, en voinut mitään tehdä, kesti kymmenisen minuuttia, olin ihan paniikissa kun en tiennyt, mitä se oli. Myöhemmin sain kuulla, että se tosiaankin johtuu epiduraalista. Ilmeisesti kaikille sitä ei tule?

• sama homma..

Mulla oli myös tuo aivan jumalaton tärinä ja vapina, vaikkei kylmä ollutkaan. Mä en nyt voi ihan satavarmaksi sanoa, mut mun muistaakseni kätilö sanoi, että nopea kohdunsuun aukeaminen aiheuttaa joillakin ihmisillä "horkkaa". Epiduraali minullekin tosin pistettiin, eli saattaahan se johtua siitäkin.?!? Hassu tunne oli tosiaan, enkä tiedä varmaksi minäkään mikä sen aiheutti!

• Elli

Sama juttu täällä. Hyvä etten pöydältä tippunut, ihan hallitsematon tärinä/vapina.

• minä

Ei siihen varmaankaan tarvi edes puudutusta olla tohon horkkaan ,se on varmaan joku elimistön tapa "purkaa"jännitystä tms.Itse olen kuullut tuosta horkasta esim jos on kokenut jotain järkyttävää.Esim joku jännittävä juttu esim. työpaikkahaastattelun jälkeen tai esim.jollakin tuli horkka esim kun oli nähnyt kolarin.Mutta olen itsekin kuullut että horkka iski synnytyksen jälkeen vaikkei epiduraalia ollut laitettukaan..

• sama homma

Synnytykset 99 ja 05, ja jalat vatkasivat molemmissa holtittomasti. Ei liittynyt epiduraaliin, koska vatkaus alkoi jo ennen puudutusta. Eka synnytys oli pitkä ja toinen lyhyt, joten ei liene yhteydessä pituuteenkaan... Kai se on vain normaalia.

• äiti-04

en kerennyt saada puudutuksia synnytyksessä, mutta kauhea tärinä tuli kuitenkin, eli en usko että "horkalla" on mitään tekemistä epiduraalin kanssa.

• johanna---

Mäkin synnytin ihan "luomuna" eli ilman mitään kivunlievitystä ja synnytyksen jälkeen iski kauhea horkka. En olisi millään tullut pois suihkusta kun palelin ja tärisin ihan holtittomasti.
        Kätilö sanoi että toi on normaalia.
        Myös joku muu äärimmäinen fyysinen ponnistus tai henkinen järkytys voi tehdä tuollaista; synnytykseen kun yleensä liittyy myös pelkoja ja jännitystä, ja kun ne sitten laukeaa ( se valtava fyys. työ) tulee se "horkka"

• rapu
        johanna--- kirjoitti:

Mäkin synnytin ihan "luomuna" eli ilman mitään kivunlievitystä ja synnytyksen jälkeen iski kauhea horkka. En olisi millään tullut pois suihkusta kun palelin ja tärisin ihan holtittomasti.
        Kätilö sanoi että toi on normaalia.
        Myös joku muu äärimmäinen fyysinen ponnistus tai henkinen järkytys voi tehdä tuollaista; synnytykseen kun yleensä liittyy myös pelkoja ja jännitystä, ja kun ne sitten laukeaa ( se valtava fyys. työ) tulee se "horkka"

Joo, mulla kanssa iski ihan älytön vapina synnytyksen jälkeen. Kätilö yritti kärsivällisesti saada ompelutyötään tehtyä, kun meikäläisen jalat heilu sivuilla ihan hervottomina :)

• säde

Mulle sanottiin että epiduraali vaikuttaa myös. Mutta minulla synnytys keskeytyi infection ja kuumeen vuoksi-->joten horkka johtui myös siitä ja voimistui jännityksestä kun päädyttiin kiireelliseen sektioon. Mutta kyllä mies kattoi hädissään, että mikä sillä emännällä on ku tutisee...

• visdom

Minulle on tehty 2 sektiota ja molemmissa sain horkan silloin kun puudutetta laitettiin niin paljon että tunto meni lantioon asti. Sain foliopeiton joka auttoi hiukan. Leikkaussalissa kommentoitiin asiaa että elimistö mahdollisesti erehtyy luulemaan että sillä on kylmä kun tunnon poisvienti aiheuttaa muistaakseni muutoksia aineenvaihdunnassa tms. En muista tarkkaan.

• tutinaa

No tuotako se mullakin sit oli ku sectio tehtiin!Siinä kun puudutusta laitettiin ja olis pitänyt pysyä paikallaan mahdollisimman hyvin niin tuli kauhea vapina/tärinä olo!
        Toisaalta jännitinkin kauheast,et saattoi kai johtua siitäkin!?

• lasta

synnyttäneenä eikä yhtään epiduraalia tai muuta puuduketta, niin viimeisen synnytyksen jälk. vapisin niin etten paikallani meinannut pysyä. Ajattelin sen johtuvan siitä,että vuosin tosi paljon,eikä meinattu saada tyrehtymään millään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6535
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe