Viistosade

Ruuneperi

Lauantain uutisissa kerrottin aivan uudenlaisesta sääilmiöstä, viistosateesta.

Minä kun olen tällainen sateen seuraaja niin en tiennyt itkeäkö vai nauraa.

Kuten varmaan tiedättekin syytti maalinvalmistaja hirsitalon lahoamisesta viistosadetta.

Hirsitalo oli maalattu lateksityyppisellä muovimaalilla, joka ei päästä halkeamiin mennyttä kosteutta pois ja hirsi lahoaa.

Maalitehdas ei tunnustanut virhettään vaan syytti viistosadetta tuhon aiheuttajaksi.

Ennen tehtiin piirustukset "tupakkiaskin" kanteen ja maalattiin punamullalla. Ei ollut homeilmiöitä eikä viistosateita tuhoamassa.

Viistosadekohan se Kiasman vuodotkin sai aikaan?

Kastuitko, Leny, kun kävit siellä?

14

1453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lokari69

      Kun nykyisin "pitää/tarvitsee/ määrätään" pistään muovia seiniin.
      Sehän ei läpäise kosteutta ja sitten onkin hometalo valmis muutamaan vuoteen.
      Tuosta viistosattesta ..... olihan sitä ennen pystytuultakin maasta ylöspäin.HAHA
      Näin vanhat miehet kerto, meille pojan plopeille.
      Kehuvat vielä kuinka komeita sääriä olivat nähneet.:DD
      Sen tuulen ansiosta.

    • Leny

      Olivat kai tilkinneet vuotonsa, kun kuivana selvisin sieltä.
      Asiasta toiseen:
      Eilen meteorologi kertoi, että jos myrskyssä puut katkeaa puolesta välistä eivätkä kaadu sikin sokin, on kysymys ukkosilman aiheuttamasta suoraan ylhäältä alas suuntautuvasta rajusta syöksyvirtauksesta. Tämä oli minulle uutta tietoa.

      • Kyllähän tuollainen tieto varmaan perustuu tuulimittauksiin.

        Näin kerran kotijärvelläni kummallisen pyörötuulen vaikutuksen keskellä järven selkää.

        Ainakin kymmenen metriä korkea vesipatsas nousi äkkiä ja häipyikin pian, paksuuttakin patsaan alaosassa oli varmaan metrin luokkaa.


    • Sinikynä

      Kyllä nyt on Ruuneperilla jutut viistossa.
      Minkälainen se viistosade oikein on? Sataako ylhäältä alas vai alhaalta ylös? Mikä on sen viiston kulma?
      Sopiikoi sellaiseen sateeseen ollenkaan sekaan, kuten vaikka rankkasateeseen?
      Tässä tuli tehdyki nuutama kysymys, ei vastattavaksi vaan ihan ilman aikojaa, tyhmyyttään.
      Onkohan tässä perimmältään kysymys siitä, että nämä nuoret säätieteilijät, metereologit (tulikohan tuo nyt oikein?) täytyy saada oma puumerkki sääennustusten historiaan. Parhaiten se käy, kun keksii jonkun älyttömyyden ihmisten pällisteltäväksi.

      • Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?


      • Lola
        Ruuneperi kirjoitti:

        Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?

        Jostakin lehdestä luin, Tyrvään talkoovoimin rakennettu uusi kirkko ikää vallan vähän kärsii homevaurioista??? Luulisin, silloin on vika rakennus suunnittelussa, muovia ja ei ilmakiertoa, näinköhän asia on??? Tuskin viistosade on aiheuttajana.


      • saara.dma
        Ruuneperi kirjoitti:

        Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?

        Tunnen hyvin tuon viistosateen ja sen lahottavan vaikutuksen hirsiseinään.

        Pyöröhirsisaunaani oli pakko laittaa lautaverhous, jotta hirsien lahoamisprosessi saatiin loppumaan.

        Kun suolainen "viistotuuli" puhaltaa voimalla yli Pohjanlahden päin hirsiseinää, ei mikään estä veden tunkeutumista saumoihin.

        Vanhat hirsiset kalasaunat verhoiltiin ennen vanhaan meren puolelta päreillä.


      • Kokenut
        Ruuneperi kirjoitti:

        Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?

        Aikanaan ostimme v. -68 rakennetun omakotitalon, joka oli maalattu muovimaalilla. Ihan hyvän näköinen, kunnes 70-luvulla maalia lohkesi ulkolaudoituksen alareunasta. Alla ei ollut mittään! Laudoitus maalin alla oli homehtunut ja lahonnut tiehensä.
        Koko talon ulkolaudoitus oli uusittava.
        Oli varmaan ollut ihmeellistä viistosadetta, sillä maalissa ei ollut mitään vaurioita siihen mennessä havaittu.


      • Maalaismies*
        Lola kirjoitti:

        Jostakin lehdestä luin, Tyrvään talkoovoimin rakennettu uusi kirkko ikää vallan vähän kärsii homevaurioista??? Luulisin, silloin on vika rakennus suunnittelussa, muovia ja ei ilmakiertoa, näinköhän asia on??? Tuskin viistosade on aiheuttajana.

        Kävelyretkilläni kyläni kujilla havaitsen edelleen olevan tavallista jättää tai panna rakennusmuovi vuorilautojen/tiilien alle. Sama näytiin tehtävän uudelle kyläkoululle.

        Näyttää siltä, että kaikki muut tietävät mitä rakennukselle muutaman vuoden kuluttua tapahtuu, paitsi rakennuttajat.


      • Trina
        Lola kirjoitti:

        Jostakin lehdestä luin, Tyrvään talkoovoimin rakennettu uusi kirkko ikää vallan vähän kärsii homevaurioista??? Luulisin, silloin on vika rakennus suunnittelussa, muovia ja ei ilmakiertoa, näinköhän asia on??? Tuskin viistosade on aiheuttajana.

        edellisissä remonteissa oli perustuksen ilmastoin-
        ti aukot tukittu. Ilma ei päässyt kiertämään poh-
        jarakenteisiin ja siitä tämä homeilmiö siellä.

        Näin sen ymmärsin. Lienenkö ymmärtänyt väärin?


    • Kestää ilon kyyneleetkin.

      Vaan eipäs kestänyt. Oli sateenvarjo ja kaikki. mutta viistosade pilasi meikkini. Mustat juovat pitkin poskia lirisivät.

      Erittäin vakava juttu!

      Syyte harkintaan?

      • Sateen on täytynyt olla yliviistoa eli vaakasuoraa, joka loppuvaiheessaan kääntyy hiukan ylöspäin,

        Jos mascarasi olisi ollut muovimaalia se ei olisi liuennut.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Sateen on täytynyt olla yliviistoa eli vaakasuoraa, joka loppuvaiheessaan kääntyy hiukan ylöspäin,

        Jos mascarasi olisi ollut muovimaalia se ei olisi liuennut.

        Mutta kun varjo oli takana, niin sade tuli edestä ja päinvastoin. Kun varjo oli edessä, niin sade tuli takaa.

        Tukkakin oli juuri kampaajalla kestotakuulaitettu.

        Kuinka siinä ihmispoloinen sitten kaikkea yhtäaikaa varjelee?


    • täällä Ruotsissa ovat myös olleet tiukoilla
      kun talojen ulkoseinät ovat homesientä täynnä.

      Hekin syyttelevät ilmoja ja toinen syy heidän
      mukaansa on se tosiasia että eräitä homesienen
      kasvua estäviä kemikaleja ei enää saa sekoittaa maaleihin ympäristösuojelumääräysten takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe