suez 1973-4 veteraanit

protokuski

Olin siellä siellä silloin.
Mitähän vanhoille "Jom Kippur"- sodan veteraaneile kuuluu?

20

6039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veteraanit...

      ...saatat paljon helpommin tavoittaa arabian- tai hepreankielisiltä keskustelupaltstoilta, kuin täältä.

    • Kiinnostunut.

      Ammuitteko arabeja peltiheikillä päähän?

    • hyvä sotamies

      Oliko Pekka ja Pätkä Suetzilla samaan aikaan ?

      • Ei ollut kivaa!

        Tämmöiset edellä olleet mielipiteet tulevat pullamössö-maammanpojilta joilla ei ole minkäänlaista todellista tietoa elämästä. Maailma heillä romahtaa jo silloin jos unohtavat kännykkänsä kotiin. Kauheaa heille on jo se, että ei pääse tänään nettiin.
        Voin omakohtaisesti sanoa, että siellä "alhaalla" olo eri sotatoimialueilla EI ollut kenellekään herkkua. Nahkansa puolesta sai pelätä.
        Kokemukset siellä panivat ymmärtämään mitä sota on.
        Siksi kokemusteni perusteella nostan hattua sotiemme veteraaneille!


      • Pekka LPR

        olin..terveisin Pekka


    • joukostanne poissa

      Suezin kanavalla juuri noina vuosina ollut mies, Masa kuoli yksinäisenä asuntoonsa Hesassa jo reilut 6 vuotta sitten. Liekkö mennyt nuoruus joukoissa siellä suntäällä muttei ollut perhettä sisaruksia lukuunottamatta ja hekin ovat kohta kaikki edesmenneitä..

      • protokuski

        Näkyy nuoremmat v-ttuilevan.
        Jännä reissu se oli, aseromua kerättiin ja jopa potkupalloa pääkallolla..
        Suezin kanavasta pyydettiin taskurapuja, oltiin kellareissa suojassa tulitukselta, koukattiin Öljynjalostamolta messiin penkit,tuolit ym..
        ja nuuskittiin egyptiläisten tykki- ja ohjusasemat (hylätyt) monella oli sotasaaliskonepistoolit ja kalasnikovit..
        Hylättyjä Ural- ja Java moottoripyöriä kunnostettiin... tuhottuja panssarivaunuja ja lentokoneita oli arolla kaiken muun sotaromun keskellä. Israelilaiset tykkäsivät suomalaisista, ruotsalaisia he pitivät pelkureina ja Polakkeja suorastaan inhosivat.


      • pääkallolla...
        protokuski kirjoitti:

        Näkyy nuoremmat v-ttuilevan.
        Jännä reissu se oli, aseromua kerättiin ja jopa potkupalloa pääkallolla..
        Suezin kanavasta pyydettiin taskurapuja, oltiin kellareissa suojassa tulitukselta, koukattiin Öljynjalostamolta messiin penkit,tuolit ym..
        ja nuuskittiin egyptiläisten tykki- ja ohjusasemat (hylätyt) monella oli sotasaaliskonepistoolit ja kalasnikovit..
        Hylättyjä Ural- ja Java moottoripyöriä kunnostettiin... tuhottuja panssarivaunuja ja lentokoneita oli arolla kaiken muun sotaromun keskellä. Israelilaiset tykkäsivät suomalaisista, ruotsalaisia he pitivät pelkureina ja Polakkeja suorastaan inhosivat.

        ...kas kun ei nekrofiliaa.


      • Carporal major
        pääkallolla... kirjoitti:

        ...kas kun ei nekrofiliaa.

        Joskus näyttää menevän överiksi vanhallakin.


      • Carporal major kirjoitti:

        Joskus näyttää menevän överiksi vanhallakin.

        protkuski kirjoittavan tosiasioita. Olihan siellä jollakin pääkallo pöytälamppunakin....


      • Terho Ahonen
        protokuski kirjoitti:

        Näkyy nuoremmat v-ttuilevan.
        Jännä reissu se oli, aseromua kerättiin ja jopa potkupalloa pääkallolla..
        Suezin kanavasta pyydettiin taskurapuja, oltiin kellareissa suojassa tulitukselta, koukattiin Öljynjalostamolta messiin penkit,tuolit ym..
        ja nuuskittiin egyptiläisten tykki- ja ohjusasemat (hylätyt) monella oli sotasaaliskonepistoolit ja kalasnikovit..
        Hylättyjä Ural- ja Java moottoripyöriä kunnostettiin... tuhottuja panssarivaunuja ja lentokoneita oli arolla kaiken muun sotaromun keskellä. Israelilaiset tykkäsivät suomalaisista, ruotsalaisia he pitivät pelkureina ja Polakkeja suorastaan inhosivat.

        Toukokuussa 2005 ilmestyi kirjani Tulikaste Suezilla, joka kertoo YKSV1:n tarinaa 1JK:n II joukkueen joukkueenjohtajan ja hänen miestensä näkökulmasta. katso: www.bunkertours.net tai katso arvostelu www.luetutkirjat.com/peacekeeping.htm
        terv Terho Ahonen, Miehikkälä


      • Jerper
        Terho Ahonen kirjoitti:

        Toukokuussa 2005 ilmestyi kirjani Tulikaste Suezilla, joka kertoo YKSV1:n tarinaa 1JK:n II joukkueen joukkueenjohtajan ja hänen miestensä näkökulmasta. katso: www.bunkertours.net tai katso arvostelu www.luetutkirjat.com/peacekeeping.htm
        terv Terho Ahonen, Miehikkälä

        Parahin Terho Ahonen.
        Mistahan saisin kirjasi hankituksi?


      • Terho Ahonen
        Jerper kirjoitti:

        Parahin Terho Ahonen.
        Mistahan saisin kirjasi hankituksi?

        Parahin Jerper!
        Kiitos mielenkiinnosta. Lähetä osoitteesi sähköpostiini [email protected], niin lähetämme kirjan postissa. Hinta 20 eur plus postikulut. Lasku on kuoressa mukana. Muuten, viimeisiä kappaleita viedään.
        Terv Terho Ahonen


    • Rankka Reissu 1973

      Rauha olkoonTerho Ahoselle. Hän on nyt palveluksessa "ylhäällä" taivaallisissa rauhanturvajoiukoissa.
      1970 luvun puolivälissä ilmestyneessä HYMY-lehdessä oli juttu värikuvien kera tästä öljyjalostamon palosta ja pääkallotuhkiksista.
      Olin ennen terhoa Suezilla ja voin kokemuksesta sanoa etten enään menisi samanlaiseen tehtävään. Paluu Kyprokselle oli kuin olisi tullut paratiisiin. Paluu Suomeen oli tavallaan shokki.
      Tuolla Suezin laitamilla oli suurin panssaritaistelu sitten 2n maailmansodan. Sinne jäi 1600 tuhottua Psv-vaunua.

      Saadut kokemukset jäivät alitajuntaan ja välillä uniin. Huomasin tarkastelevani kotipaikkakuntani ennen niin tavallista elämää sillä silmällä, että kohta voi tilanne olla päällä, voi astua miinaan, tarkka-ampuja väijyy jossain, kohta joku vetää esiin aseen.
      Jokin jälkitauti on saatu; bilhartsia-tartunta on sittenkin saatu, kotiutuksessa annetut 8n viikon malariapillerit eivät tehoakaan...

      Tosiasiassa paluu Suomeen ja tavalliseen arkielämään oli joillekin ylivoimaista.
      Mieli jäi rankkoihin tapahtumiin. Ei pystytty elämään normaalia elämää. Moni teki itsarin jo Suezillla tai myöhemmin Suomessa. Mm lääkintämajuri Hildebrand teki Suezilla oman ratkaisunsa.
      Moni alkoholisoitui.

      Suezilla olo syksyllä 1973 ei ollut herkkua.
      Malaria ja keripukki vaivasi. öllä paleli 0-asteessa, ruumiskoiralaumat söivät kaatuneita ja kävivät kimppuun, mädäntynyt ihmisliha haisi, kaatuneita oli sadoittain, miinakentät olvat hiekan peitossa merkkaamattomina, hiekassa väijyivät skorpionit ja sarvikyyt, öisin malariahyttyset, juomavesi oli bilhartsia-madon saastuttama, pesumahdollisuutta ei ollut, kaikki vesi meni juomiseen jne...
      Semmosta se oli.

      Nyt operaatioissa kaikki pelaa; on pelit ja vehkeet, huolto toimii ja kotiin voi olla reaaliajassa yhteydessä.

    • Suez 73-74

      RANKKA REISSU kirjoittaa, Rauha olkoon Terho Ahoselle ...

      Olet nyt sotkenunt jonkun toisen Terhoon. Tänä päivänä 08.01.2014 on Terho Ahonen Miehikkälässä, ei taivaallisissa rauhanturvajoukoissa.

      Kirjoituksessa on aika paljon mutu tietoa, " moni teki itsemurhan " tiedossani ei ole itsarin tehneitä Suezilla 73-74. myöhemmin Suomessa tehneistä en tiedä.
      Malariaa ei Suezilla ollut, varalta syötiin Heliobaria punatautia kylläkin.

    • helasterä

      onko tiedustelujoukkueen miehiä vielä elossa , pellolainen

      • Anonyymi

        On niitä elossa, minäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä elossa, minäkin

        Minusta siellä oli aika rauhallista, emme saaneet edes ampua takaisin, ei annettu lupaa. Tiedustelujoukkueen jääkäri.


    • Anonyymi

      Hyvää kuuluu, tiedustelujoukkueen jäsen

      • Anonyymi

        Tuletkos haminaan


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe