Voi hel... mun aihe on jo graduna!

megamasis

Nyt v***ttaa ja rankemman päälle.
Just kun graduinnostukseni on huipussaan ja oon saanut tekstiä syntymään kiitettävää tahtia, löydänkin yhtäkkiä kirjastotietokannasta gradun, jonka aihe on lähes sama kuin omani. Aineistokin on sama =(. Toisessa yliopistossa on tehty, mutta kuitenkin. Mikä nyt eteen? Rupeenko muuttamaan omaa aihettani johonkin suuntaan vai vaihdanko koko tutkimusaineiston??
Mun proffa on aiheeni hyväksynyt, mutta ilmeisesti on mun tehtävä tarkistaa, ettei muita samanlaisia löydy? Tää toinen gradu on viime vuodelta, joten en tietenkään voinut sitä tietokannoista löytää, kun aloitin oman työni (vuonna 2003).

13

4198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo vain

      Jos ette kumpikaan ole prujanneet gradujanne toisiltanne, niin ei asiasta ole mielestäni mitään haittaa. Jos siihen graduun nyt haluaa persoonallisen peukalonjäljen, niin voihan siihen liittää jonkin pienen poikkeavan tarkastelun.

      Väitöskirjan uutuusarvon tuollainen tapahtuma kylläkin pilaa. Gradu on yleensä taas pelkkä tutkimusharjoitelma.

    • vileenejä!

      Äkkiä proffan luokse, koska muuten juttu menee arpapeliksi. Mieti, mihin suuntaan voit vielä muuttaa - sillä lailla pääset itse vähimmällä. Jos aineisto ja lähestymistapa on sama, et millään voi todistaa kyseessä olevan oman työsi.

      Saako kysyä, mikä on aineisto (ei siis itse aihe), jos kaksi osuu sen valitsemaan? Aika hurja yhteensattuma, jollei kysymyksessä siis ole jokin teos tms.

      • harvinaista

        Kontrolli pelaa yleensä saman yliopiston sisällä, mutta toisessa yliopistossa samassa oppiaineessa tutkitaan ja opetetaan luultavasti aivan samoja asioita, joten gradun aiheissa voi helposti olla ainakin osittaista päällekkäisyyttä.


      • oikeassa...
        harvinaista kirjoitti:

        Kontrolli pelaa yleensä saman yliopiston sisällä, mutta toisessa yliopistossa samassa oppiaineessa tutkitaan ja opetetaan luultavasti aivan samoja asioita, joten gradun aiheissa voi helposti olla ainakin osittaista päällekkäisyyttä.

        mutta jos voi vielä muuttaa suuntaa, vaikkei siitä ihastukaan, kannattaa harkita kyllä. Professori on se auktoriteettihahmo, joka voi tavallaan antaa "luvan" suunnan muuttamiselle tai pitämiselle ennallaan. En kehottaisi ketään tekemään tuota päätöstä yksin. Toisesta yliopistosta haettu graduntarkistaja voi vaikka ruveta hankalaksi...nähty on, onneksi ei omaa kokemusta kuitenkaan.

        Osittaista päällekkäisyyttähän graduissa on aina, jos aihe on suunnilleen saman tieteen heiniä.


    • qwerty

      Itellä kävi toisin päin, joku Luulajan teknillisestä korkeakoulusta teki lähes "saman" gradun kuin minä. Sama tutkimusongelma, sama lähestymistapa ja menetelmät, samat tulokset ja samat johtopäätökset. Aika villiä oli lukea sitä :o)

      Tosin painatukset oli niinkin lähekkäin toisiaan - välissä noin pari kuukautta (ja itse kirjoitin suomeksi, tää toinen ruotsiksi) ettei siinä mitään plagiaatiota varmaankaan oo tapahtunu.

      • se toinen

        kaveri oli nopsasorminen kääntäjä. Hui! Onneksi sentään toisessa maassa.


    • ansku

      Ihan ensiksi täytynee todeta, että on hieman vaikea kommentoida tarkemmin tilannettasi kun en tiedä aihetta, käytettyä aineistoa jne. Proffan kanssa kanssa kannattaa tietenkin jutella ja kysyä neuvoa.

      En kuitenkaan usko, että tuo toiden gradun löytyminen mitenkään kaataa koko työtäsi. Loppujen lopuksi se taitaa olla niin, että ei tässä maailmassa ole montaakaan sellaista asiaa, jota ei oltaisi jo aikaisemmin tutkittu (ja vieläpä samasta näkökulmasta kuin oma tutkimuksesi). Toisaalta samastakin aiheesta ja aineistosta voi saada hyvinkin erilaiset työt. Tähän aikaisempaan graduun kannattaa toki tutustua mutta älä missää nimessä lähde tekemään omaa työtäsi sen pohjalta. Eli pidä kiinni omista ajatuksistasi, päätelmistäsi ja työn rakenteesta. Sen sijaan voit käyttää aiempaa työtä yhtenä lähteenä, verrata sen tuloksia omaasi ja siten syventää omaa työtäsi.

    • qwerty

      Niin, millaiseen ratkaisuun megamasis päädyit?

    • mäenvalmistuikinä

      niin siis mulla on nyt juurikin tämä ongelma että aika pitkällä oleva gradutyöni on jo "tehty" aiemmin. Ihan sattumalta löysin vasta nyt.. tuntuu että pää räjähtää kohta. Ja proffa vaan ohjeisti muuttamaan "näkökulmaa".

      Miten olette selvinneet tästä tilanteesta?

      • gradu555678

        Tieteen ideahan on lisätä joko uutta tietoa tai syventää edellistä. Ei tieteen tekeminen ole mikään kilpailu vaan keskustelua eri tutkimusten välillä. Tekeväthän useat gradun samasta aiheesta, mutta erillisinä opiskelijoina ja eri näkökulmista, ja helpottavat työn tekemistään keskustelemalla yhdessä ja tukemalla. Tällaisesta asetelmastahan saattaa syntyä yhä parempi gradu, kun tieto pääsee syvenemään.

        Hankala tosin kommentoida paljoa tähän, kun en tiedä millainen aineistosi on,kuten edellä jo kommentoitiin, mutta melko varma olen siitä, että aineistosta (etenkin vielä pidemmälle ja syvemmälle edetessäsi) löytyy ihan varmasti syventävää, kenties uuttakin tietoa aiheesta! Ajattele, että saat samanlaisesta gradusta vaan HYVÄÄ taustatietoa gradullesi. Tiedätkö jo gradusi johtopäätökset? Ovatko ne AIVAN samat kuin toisessa gradussa? Et voi tietää sitä vielä? Voithan esimerkiksi todistaa samantyyppisen gradun johtopäätökset vääriksi tai oikeiksi tai kertoa, missä suhteessa ne toimivat ja eriävät sinun päätöksistäsi? Harvaa graduahan testataan näin jäkikäteen toisella tutkimuksella. Jos graduja tästä aiheesta löytyy vaan nämä kaksi, niin sittenhän asia on myös loistava. Se on aika harvinaista se, löydät varmasti omaan tutkimukseesi jotain uutta tuovaa! Jokainen graduhan kuitenkin perustuu jonkun verran edelliseen tutkimukseen. Voisitko ottaa vähän lisää tutkimusaineistoa, syventämällä sitä esimerkiksi lisäämällä kysymyksiä, mikäli nyt hankit aineiston itse? tai jos teit valmiista aineistosta, niin lisätä jonkin tietokannan aineistoa vielä taustalle uusia näkökulmia antamaan?Tsemppiä!


      • Ei huolta

        Jos ette ole töitänne tehneet samalla kirjoituspöydällä, niin tuskin niistä aivan samanlaisia on saanut. Viitattu kirjallisuus on varmasti osin erilaista, työn rakenne ja rajaukset ovat erilaisia, käsittelytapa ja johtopäätökset ovat vähintään eri lailla painottuneet jne.

        Lisäksi huomauttaisin, että neitseellisiä ajatuksia pääsee ajattelemaan hyvin harvoin, sillä maailmassa on niin paljon ajattelijoita. Useimmiten jokin asia vaikuttaa uudelta vain siksi, että taustatutkimus on tehty hutiloiden.


    • edellinen

      ps: tarkoitan tuolla "jos graduja löytyy vaan nämä kaksi", että esimerkiksi itsellä kävin hieman samalla tavalla, mutta aiheeni oli sen verran harvinainen, ettei toinen gradu haitannut, koska sitä ei minun tietääkseni oltu tutkittu lainkaan aiemmin. Siksi oli oikeastaan hyvä, että yksi oli olemassa. Näkökulmia löytyy aina lisää.

    • mäenvalmistuikinä

      niin pakkohan mun on työtäni jatkaa, onneksi tutkimusmenetelmäni ja ainakin osa aineistosta on erilaista.. Ärsyttää vaan, kun en ole kovin innokas gradun tekijä muutenkaan, haluaisin vaan saada sen valmiiksi ja pois käsistä ennen kesää. Turha toivo nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2742
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      241
      2668
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2366
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      201
      1857
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe