Renault 19, kytkin ei irrota kunnolla

Härski

Missä mahtaa olla vika, kun Rellu 19 kytkin ei tahdo irrottaa kunnolla. 1-vaihde ja varsinkin pakki ei tahdo mennä millään rusahtamatta päälle kun auto on lämmin. Kytkinvaiherin automaattisäätö toimii tässä tapauksessa liiankin hyvin koska antaa löysää vaikka kiristäisi vaijeria kytkentäkohdasta kytkimen haarukkaan.

Onko kytkimen sisällä jokin osa hajonnut, kun polkimen liikematka ei tahdo millään riittää.

Kuluneet palat kait aiheuttavat kytkimen luistamisen. Kytkin kyllä ravistaa joskus hieman.

Mitä voisi maksaa korjaus.

9

4233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • countergear

      Juu, varsinainen kirous koko automaattisäätö; saman tyyppinen vika täällä, joskin lämmettyä tuntuisi irroittavan herkemmin. Ei tosin räsähdä jos muistaa painaa oikein jumalattoman pitkälle, liki konehuoneen puolelle. Pitänee jossain vaiheessa syöksyä polkimien sekaan, josko sen automaatin saisi tapettua jotenkin.

    • kytkin

      No minulla teki hieman vastaavaa aikanaan, kun vaihdoin kytkinpaketin, vaijerin ja automaattisäädön. Rasvasin vielä vaijerinkin, sen lisäksi vaihdoin/korvasin vaijerin päässä olevan kumihärpäkkeen kovaan metalliseen, joka ei jousta (sorvasin johonkin purkkahylsyyn kylkeen viillon ja tumppasin siihen). Sen jälkeen alkoi liikematka riitämään melko hyvin.

      Varsinainen vika ei sitten vieläkään ole löytynyt, mutta veikkaan sitä nailontuttia, jota vasten kytkinhaarukka liikkuu. Se ilmeisesti kuluu ajan mittaan, ja sitten haarukka ei ole enää oikeassa asennossa.

      • härski

        Tuleeko tuo nailontutti uuden vaijerin kanssa.

        Vaijeri katkesi n. vuosi sitten kun ajettu 200 000km. Samalla vaihdettiin Biliassa uusi kytkinpoljin ja automaattisäätö koska automaattisäätörullasto oli kuulemma viallinen.

        Aika heikkoa toimintaa, jos esim asennettu väärin tai nyt jo uudet kamat hajonneet.

        Mikäs tuon itse kytkimen keskimääräinen kestoaika lienee.


      • kytkin
        härski kirjoitti:

        Tuleeko tuo nailontutti uuden vaijerin kanssa.

        Vaijeri katkesi n. vuosi sitten kun ajettu 200 000km. Samalla vaihdettiin Biliassa uusi kytkinpoljin ja automaattisäätö koska automaattisäätörullasto oli kuulemma viallinen.

        Aika heikkoa toimintaa, jos esim asennettu väärin tai nyt jo uudet kamat hajonneet.

        Mikäs tuon itse kytkimen keskimääräinen kestoaika lienee.

        Ei tule tuttia ainakaan tarvikevaijerin mukana. Enkä ole tarkemmiin tutkinut, saako sitä edes vaihdettua laatikon ollessa paikallaan, on aika ahtaan näköistä ainakin haarukan reijästä. Voi olla, että alta päin mahtuisi, kun irrottaa sen moottorin tukiraudan.

        Ite kytkimen kestoiästä en osaa sanoa, itse vaihdon sen ihan turhaan 250tkm kohdalla, sitä en tiedä, oliko ennemmin vaihdettu.


      • countergear
        härski kirjoitti:

        Tuleeko tuo nailontutti uuden vaijerin kanssa.

        Vaijeri katkesi n. vuosi sitten kun ajettu 200 000km. Samalla vaihdettiin Biliassa uusi kytkinpoljin ja automaattisäätö koska automaattisäätörullasto oli kuulemma viallinen.

        Aika heikkoa toimintaa, jos esim asennettu väärin tai nyt jo uudet kamat hajonneet.

        Mikäs tuon itse kytkimen keskimääräinen kestoaika lienee.

        Meillä taas alkoi luistamaan jossain 130t:n kohdalla. Auton eka omistaja oli käyttänyt autoa liki pelkästään kaupunkiajossa, ehkäpä vielä hieman luistutustyylillä ajellen.
        Mutta uskoisinpa, että normaalikäytöllä menee komeasti tuon 200t, ehkä reilusti paljon enemmänkin, jos pääosa ajosta on matka-ajoa.


    • '''

      Itse tappelin vastaavan asian kanssa kun käytin tarvike (halpa) vaijeria. Vaijerin pituuden pitää olla "oikea" että automattisäädön hammassekmentti tarttuu polkimen puolen vastikkeeseen heti kun kytkintä painaa. Ts. jos tuntuu että kytkinpolkimessa on "alussa löysää" ( sekmentti ei nappaa kiinni ) niin kytkimen siirtohaarukan liike jää liian lyhyeksi.
      Testaa siten että paina kädellä sekmenttikehä kiinni polkimen puolen vastikkeeseen ja paina kytkinpoljinta niin varmasti kytkin irrottaa.
      Muuten homman voi myös korjata sahaamalla kymppimillin mutterin kylkeen rautasahalla vaijerin mentävän lävistyksen ja pujottaa mutterin vaijerin päänupin ja siirtohaarukan päässä olevan puolipyören vastin palan väliin, elikkä lyhentää vaijeria. Itte joudun tekeen tään tempun uudelle tarvikevaijerille ennenkuin sain kytkimen pelittään.

      • härski

        kumminkaan. Lueskelin korjausopasta ja sain sellaisen käsityksen, että koko automaattisäädön tehtävä on estää kytkinlevyn luistaminen pitämällä 20mm vapaa liike kytkinpolkimessa, ennen kuin se alkaa kiristämään vaijeria. Samaa hieman sanoin Bilian korjaaja kun ensin vaihtoi ppelkän vaijerin uuteen ja huomasi että automaattisäätö ei toimi. Sanoi silloin että kytkilevy palaa hetkessä jos säätöä ei korjata. Tämän jälkeen Ruotsista tilattiin uusi poljin ja säätörullasto.

        Voiko säätöosa siis toimia myös toisinpäin ja pitää vaijerin tarpeeksi kireällä. ??

        Olen jo kokeillut tuota mutteri/prikkakonstia. Toimi ehkä? hetken alussa mutta sitten automaattisäätö järjesti taas tuon vapaan liikkeen takaisin polkimeen.

        Bilian mies sanoi, että kytkin on yhkä tavallista jäykempi, joten voiko vaijeri olla jo venynyt (1,5v vanha). Kylmänä toimii vielä joten kuten mutta kun lämpiään pidemmässä ajossa niin alkaa takellella. Vaijeri luultavasti venyy ratkaisevasti lämmetessään.


      • '''
        härski kirjoitti:

        kumminkaan. Lueskelin korjausopasta ja sain sellaisen käsityksen, että koko automaattisäädön tehtävä on estää kytkinlevyn luistaminen pitämällä 20mm vapaa liike kytkinpolkimessa, ennen kuin se alkaa kiristämään vaijeria. Samaa hieman sanoin Bilian korjaaja kun ensin vaihtoi ppelkän vaijerin uuteen ja huomasi että automaattisäätö ei toimi. Sanoi silloin että kytkilevy palaa hetkessä jos säätöä ei korjata. Tämän jälkeen Ruotsista tilattiin uusi poljin ja säätörullasto.

        Voiko säätöosa siis toimia myös toisinpäin ja pitää vaijerin tarpeeksi kireällä. ??

        Olen jo kokeillut tuota mutteri/prikkakonstia. Toimi ehkä? hetken alussa mutta sitten automaattisäätö järjesti taas tuon vapaan liikkeen takaisin polkimeen.

        Bilian mies sanoi, että kytkin on yhkä tavallista jäykempi, joten voiko vaijeri olla jo venynyt (1,5v vanha). Kylmänä toimii vielä joten kuten mutta kun lämpiään pidemmässä ajossa niin alkaa takellella. Vaijeri luultavasti venyy ratkaisevasti lämmetessään.

        Itte vaihdoin 395000 km ajettuun 19:een koko kytkin seti ( paineasetelma, levy,laakeri ja tarvikkeena ) ja samalla vaijerin ( tarvike )
        Kytkin ei irrottanut täydellisesti ja kytkinpolkimen alussa oli turhan paljon "tyhjää". Halkaistu mutteri vaijerin kaulalla korjasi laakista vaivan. Nyt mittarissa 420000 km, eikä mitään ongelmia.
        Pääasia että polkimella on hieman löysää (ettei kanna ). Koetappa paina kytkinpoljin pohjaan vaihde vapaalla lipsauta jalka pois polkimelta sen ollessa pohjassa, niin todennäköisesti seuraavalla kytkimen painalluksella säädin nappaa kiinni hieman kytkin polkimen puolen välin jälkeen.
        Tarkasta myös että sekmenttikehän ja vastinpalan hampaat ovat ehjät, saattaa olla että eniten käytetty hammaskohta on kulunut tai pyöristynyt eikä pidä kiinni vaan lipsahtaa seuraavalle hampaalle.
        Muuten mulla ollut ysitoistanen vuodesta -93
        vuosimallia -90 ja hankittaessa oli ajettuna
        70000 km ja nyt mittarissa 420000 km.


    • resse3

      tarkistakaa automaattisäätö koelaudan alla . koska hammastus voi olla kulunut. lisäksi vaijeri jos on liian lyhyt autm. säätö ei toimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3129
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1723
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1677
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe