Kuka osaisi kertoa millaista on todellinen armeijan terveydenhuolto, kun jokapuolella on noita roskan puhujia (persetarkastus/kiveksien tarkastus yms. muut pelottelu legendat)
Armeijan terveydenhuolto
20
5935
Vastaukset
- Jorma P
Puolustusvoimilla on sekä raha- että lääkäripulaa kuten julkisuudessa on uutisoitu. Sen vuoksi terveydenhoidon toimenpiteitä on ulkoistettu. Esim. espoolaistaistelijat saavat hoitoa myös kunnalta.
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35302;62713;72703 - Epikriisi
Edellinen vastaus oli näppäryydessään vuosituhannen parhaasta päästä...
Mutta silti... se oli pelkkä tsoukki!
Ei kannata tosiaan uskoa kaikea mitä urbaanilegendat väittää. Terveydenhoito toimii hyvin yksinkertaisilla periaatteilla. Jos hammasta särkee se tutkitaan ja paikataan. Jos pari vaaksaa vyön alla on ongelmia niin silloin tutkitaan ja hoidetaan. Muuten ei.
Piste!
---------------------------------
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/savpr/karkia_terveys.dsp
Terveydenhoito
Rauhan aikana puolustusvoimissa kaikki vammat, viat ja sairaudet hoidetaan yleisesti hyväksyttyjen lääketieteellisten periaatteiden mukaisesti. Saat lääketieteellisesti saman hoidon kuin siviilissä, joten terveydellisesti ei syytä huoleen.
Lääkärin vastaanotto
Varusmiespalveluksen aikana voit käydä lääkärin vastaanotolla arkisin ma-pe klo. 07.30. Ilmoittaudu komppaniasi päivystäjälle jo ennen aamiaiselle lähtöä. Lomapuku päälle! Pese itsesi ennen ottia, sillä puhdas sotilas on mukavampi tutkia.
Hätätapaukset
Hätätapauksissa voit kääntyä varuskuntasairaalan puoleen mihin kellonaikaan hyvänsä. Työvuorossa oleva sairaanhoitaja tai päivystysvuorossa oleva lääkintäalan varusmies ottaa tarvittaessa yhteyttä päivystävään lääkäriin. Kuitenkin muissa kuin välitöntä lääkärinapua vaativissa tapauksissa tulee ilmoittautua lähinnä seuraavalle vastaanotolle. - res
Unohda kaikki urbaanilegendat heti kättelyssä. Ei siellä perseitä tai kiveksiä tutkita elleivät satu olemaan kipeänä. Tässä lyhyt tiivistelmä:
Palvelukseen astuttaessa lääkärintarkastus, jossa tarkastetaan, että mies on terve ja annetaan tarvittavat rokotukset, jos sattuu olemaan puutteita (normaalit rokotukset). Sama sitten hammaspuolella, eli tarkastus ja hoito tarvittaessa.
Jos palveluksen aikana sairastut, menet vastaanotolle, jossa tutkitaan ja hoidetaan. Ei sen kummempaa. Palveluksen päättyessä vielä loppuatarkastus, jossa todetaan, että oletko terve, vai onko tullut palveluksen aikana jotain vaivoja ja vikoja, jotka pitäisi hoitaa kuntoon. - Passissani lukee res.viesti...
Kainuun Prikaatissa palvelleet tietävät varmaankin "Keppi-Anttosen". Hän on pahimmasta päästä esimerkkinä siinä mikä PV:n terveydenhuollossa kusee.
Mies on lukenut lääkäri, mutta on mm. saanut aikanaan esitutkintaa lähetettyään 39-asteisen kuumeisen taistelijan leirille. Hänellä oli/on myös täysin kaksijakoinen persoona - yhtenä päivänä mies selittää hiihtävästä anopistaan ja saattaa jopa vapautuksen suoda, toisena ei muuta teekään kuin epäilee vastaanotolle tulijaa movettajaksi ja laiskuriksi.
Sairaanhoitajat..voi helvetti. En tiedä kuinka asiat ovat muissa varuskunnissa, mutta Kainuussa niillä on vikaa päässä. Oikeasti. Taasen jos esim. mainitset lukuisasta oireesta, sairaanhoitaja epäilee sinua mielenterveyshäiriöistä. Jos erehtyy mainitsemaan vaikka että huomispäivänä alkaa leiri, et kerta kaikkiaan voi saada vapautusta, ehkä VMTL saattaa lohjeta. Vaikka oksentelisit keltaista töhnää silmät verestävinä, se ei kelpaa. En tiedä johtuuko se sijoittumisesta Puolustusvoimien palvelukseen (kriteerit työhön ovat, anteeksi nyt vain, alemmat kuin "normaalissa" terveydenhuollossa) vai paskoista esimiehistä.
PV:n lääkintähuoltohan on ollut aikaisemminkin suurennuslasin alla. Tasoon on kerta kaikkiaan saatava parannus. Mahdolliset vemppaajat tai omat vainoharhat eivät ole pätevä syy evätä keneltäkään tarvittavaa hoitoa.
Tietenkin palkka-armeija on eräänlainen ratkaisu tähänkin, muiden puoltavien ominaisuuksiensa vuoksi.- res lääk-vänr.
Niin, movettajat (move = MOtivaatio VEmppa, vemppa = VMTL (alunperin, nyt kaikki vapautukset, inttislangia) eli Vapautus Marssi- Taistelu ja Liikuntakoulutuksesta) ovat kertakaikkiaan sotilaiden pahinta pohjasakkaa, jos mies lusmuilisi muuten, vaikka leirillä tai muussa palveluksessa itsekseen, aiheuttaisi hän hankaluuksia yleensä lähinnä itselleen, mutta movettajat, saatana, aiheuttavat toiminnallaan sen, että leikkiessään sairasta/teeskennelessään he haittaavat oikeasti sairaiden hoitoon pääsyä hidastamalla sitä, viemällä hoitoaikoja ja lisäksi aiheuttavat sen, että lääkintähenkilöstöllä (ammattilaisilla) on koko ajan oltava suodatus päällä, koko ajan pitää epäillä että potilas valehtelee ja jatkuvasti mietittävä, että mitä etuutta tuokin on täältä aiheettomasti hakemassa, mikä aiheuttaa sen, että saattaa epäillä oikeastikin sairasta potilasta, lisäksi movettajat jättävät aiheettomasti sitten varusmiesten palvelukseen kuuluvia hommia muiden hoidettavaksi, kun ovat "kipeinä", aina menee läpikin movettajia, jo sen takia, että jos seulaa kauheasti tiukentaa, niin taas menee ilman vapautuksia palvelukseen lievästi oikeastikin sairaita, hankala saada täydellistä seulaa aikaiseksi. Lomien polttaminen on melkein ainoita todella tehokkaita toimia movettamisen estämiseksi, kerta kaikkiaan selvissä tapauksissa viikonlopun yli vaan VUP (Vapautus Ulko Palveluksesta) niin ei tarvitse lomillekaan lähteä. Kuitenkin selvät kovat infektiothan on onneksi helppo todeta verikokein ja yksinkertaisesti kuumeen mittaamalla, mutta esim. erilaiset tuki- ja liikuntaelimistöön liittyvät vaivat ovat hankalampia.
Kuumeessa ei todellakaan kenenkään tarvitse tehdä muuta kuin maata sängyssä ja syödä. - kaipr
Itse kävin asepalveluksen tuossa samaisessa KaiPr:ssa.
Taitaa olla ettet ruikutuksestasi huolimatta saanut vapautusta metsäleiriltä. Itse kävin veksissä kylläkin vain kun oli oikeasti tarve...
Ja koskaan ei ollut moitittavaa. Päinvastoin hoidon taso ja sairaan asiaan paneutuminen yllätti.
Ajattele, vikaa voi olla sinussa itsessäsikin... - alokas
kaipr kirjoitti:
Taitaa olla ettet ruikutuksestasi huolimatta saanut vapautusta metsäleiriltä. Itse kävin veksissä kylläkin vain kun oli oikeasti tarve...
Ja koskaan ei ollut moitittavaa. Päinvastoin hoidon taso ja sairaan asiaan paneutuminen yllätti.
Ajattele, vikaa voi olla sinussa itsessäsikin...Myös Kontiorannassa on aika tyhmä lääkäri.
Ei osaa mitään.
Puhuu täyttä paskaa. - alokas
alokas kirjoitti:
Myös Kontiorannassa on aika tyhmä lääkäri.
Ei osaa mitään.
Puhuu täyttä paskaa.Yleensäkkin nuo armeijan lääkärit on lääkäreiden pohja sakkaa, ei kukaan osaava ja menestyvä hyvä lääkäri suostu tulemaan armeijan varuskunta sairaalaan lääkäriksi, puolustusvoimilla on lääkäri pula kun ketään lääkäriä ei kiinnosta armeijan lääkärinä toimiminen, siksi siksi varusmiehet joutuvat tyytymään kaikenlaisiin "lääkäreihin" jotka ovat yleensä aina täysiä amatööriä
- ukko
alokas kirjoitti:
Yleensäkkin nuo armeijan lääkärit on lääkäreiden pohja sakkaa, ei kukaan osaava ja menestyvä hyvä lääkäri suostu tulemaan armeijan varuskunta sairaalaan lääkäriksi, puolustusvoimilla on lääkäri pula kun ketään lääkäriä ei kiinnosta armeijan lääkärinä toimiminen, siksi siksi varusmiehet joutuvat tyytymään kaikenlaisiin "lääkäreihin" jotka ovat yleensä aina täysiä amatööriä
PV:n lääkärivajetta paikataan jo tällä hetkellä siviilistä kallispalkkaisilla keikkalääkäreillä. Siis aivan samoilla lääkäreillä kuin siviilissä. Joillakin on vaan tarve mollata PV:a joka asiassa. Se siitä.
- Sama
kaipr kirjoitti:
Ajattele, vikaa voi olla sinussa itsessäsikin..."Taitaa olla ettet ruikutuksestasi huolimatta saanut vapautusta metsäleiriltä."
Kyllä sitä napsahti kun oli tarve.
"Itse kävin veksissä kylläkin vain kun oli oikeasti tarve..."
Olet hieno ihminen. Saanko nimikirjoituksesi?
"Ja koskaan ei ollut moitittavaa. Päinvastoin hoidon taso ja sairaan asiaan paneutuminen yllätti."
Milloin palvelit?
Ajattele, vikaa voi olla sinussa itsessäsikin...
Mutta sainko kunnollista hoitoa? :think: - Superduper'uber
ukko kirjoitti:
PV:n lääkärivajetta paikataan jo tällä hetkellä siviilistä kallispalkkaisilla keikkalääkäreillä. Siis aivan samoilla lääkäreillä kuin siviilissä. Joillakin on vaan tarve mollata PV:a joka asiassa. Se siitä.
"PV:n lääkärivajetta paikataan jo tällä hetkellä siviilistä kallispalkkaisilla keikkalääkäreillä.
Siis aivan samoilla lääkäreillä kuin siviilissä."
Kiva kuulla. Tämähetkinen tilanne ei ole silti kehuttava.
Mutta jos väite pitää paikkansa, epäilen, että kyseessä ovat joko
a) työtä saamattomat lääkärit
b) valmistumaisillaan olevat lääkärit
c) työkokemusta vailla olevat tuoreet lääkärit.
Sori nyt vaan, mutta jos tahtoo luoda menesty7vän uran lääketieteen palveluksessa, harva tulee ajatelleeksi Puolustusvoimia, joka on tietenkin sääli varusmiesten kannalta.
"Joillakin on vaan tarve mollata PV:a joka asiassa. Se siitä."
Joillakin on vaan tarve olla eri mieltä näiden "mollaajien" kanssa, koska ovat mielestään niitä Kaikkein Kovimpia (TM) Jägstereitä, Spolleja jne.
Eli siis että PV:n terveydenhuollon kuulukin olla heidän mielestään perseestä ja jos siitä valittaa, on Epäsotilaallinen (TM). - minä vielä
Superduper'uber kirjoitti:
"PV:n lääkärivajetta paikataan jo tällä hetkellä siviilistä kallispalkkaisilla keikkalääkäreillä.
Siis aivan samoilla lääkäreillä kuin siviilissä."
Kiva kuulla. Tämähetkinen tilanne ei ole silti kehuttava.
Mutta jos väite pitää paikkansa, epäilen, että kyseessä ovat joko
a) työtä saamattomat lääkärit
b) valmistumaisillaan olevat lääkärit
c) työkokemusta vailla olevat tuoreet lääkärit.
Sori nyt vaan, mutta jos tahtoo luoda menesty7vän uran lääketieteen palveluksessa, harva tulee ajatelleeksi Puolustusvoimia, joka on tietenkin sääli varusmiesten kannalta.
"Joillakin on vaan tarve mollata PV:a joka asiassa. Se siitä."
Joillakin on vaan tarve olla eri mieltä näiden "mollaajien" kanssa, koska ovat mielestään niitä Kaikkein Kovimpia (TM) Jägstereitä, Spolleja jne.
Eli siis että PV:n terveydenhuollon kuulukin olla heidän mielestään perseestä ja jos siitä valittaa, on Epäsotilaallinen (TM).´"Eli siis että PV:n terveydenhuollon kuulukin olla heidän mielestään perseestä ja jos siitä valittaa, on Epäsotilaallinen "
Sorry vaan, se ei ole perseestä. Varmaan ikävää ettet aina saanut vapautusta. Hoida traumasi kuntoon psykiatrilla. - sama
Sama kirjoitti:
"Taitaa olla ettet ruikutuksestasi huolimatta saanut vapautusta metsäleiriltä."
Kyllä sitä napsahti kun oli tarve.
"Itse kävin veksissä kylläkin vain kun oli oikeasti tarve..."
Olet hieno ihminen. Saanko nimikirjoituksesi?
"Ja koskaan ei ollut moitittavaa. Päinvastoin hoidon taso ja sairaan asiaan paneutuminen yllätti."
Milloin palvelit?
Ajattele, vikaa voi olla sinussa itsessäsikin...
Mutta sainko kunnollista hoitoa? :think:Palvelin II/03.
Harmi, että jäit vaille hoitoa. Olet ehkä inhimillisen avun ulottumattomissa. Ainakin henkisesti. Surullista. - Nimimerkitön mies
sama kirjoitti:
Palvelin II/03.
Harmi, että jäit vaille hoitoa. Olet ehkä inhimillisen avun ulottumattomissa. Ainakin henkisesti. Surullista."Harmi, että jäit vaille hoitoa. Olet ehkä inhimillisen avun ulottumattomissa. Ainakin henkisesti. Surullista."
Kiitos myötätunnosta, mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että PV:n terveydenhuollossa on korjattavaa. - Nimimerkki
minä vielä kirjoitti:
´"Eli siis että PV:n terveydenhuollon kuulukin olla heidän mielestään perseestä ja jos siitä valittaa, on Epäsotilaallinen "
Sorry vaan, se ei ole perseestä. Varmaan ikävää ettet aina saanut vapautusta. Hoida traumasi kuntoon psykiatrilla."Sorry vaan, se ei ole perseestä."
Ei niin kukaan ole väittänytkään.
"Varmaan ikävää ettet aina saanut vapautusta."
Harvemmin jaksan toistaa itseäni lukutaitorajoitteisille, mutta siitä ei suinkaan ollut kyse.
"Hoida traumasi kuntoon psykiatrilla."
Mikä trauma? - Onko muualla tip top?
Nimimerkitön mies kirjoitti:
"Harmi, että jäit vaille hoitoa. Olet ehkä inhimillisen avun ulottumattomissa. Ainakin henkisesti. Surullista."
Kiitos myötätunnosta, mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että PV:n terveydenhuollossa on korjattavaa."mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että PV:n terveydenhuollossa on korjattavaa"
Mikä olisi tavoitetaso? Mehiläisluokkaa ja privaattihuoneita?
Itse lähtisin vertaamaan pv:n terveudenhuollon tasoa muualta yhteiskunnasta saatavaan julkisen palvelun tasoon. Terkkaritasoa jne pitäisin jonkinlaisena minimitasona koska asepalvelusaikana pv:n tarjoamat terveydenhoitopalvelut nyt kuitenkin ovat useimmille käytännössä ainoa mahdollisuus saada terveydenhoitoa.
Terkkarit vain eivät näytä olevan tänä päivänä erityisen kilpailukykyisiä rekrytoimaan lekureita ja monet syrjäseudut ja kaupungitkin ovat ongelmissa asian kanssa. Sama näyttää heijastuvan korostetusti nykyään intin puolelle.
Itse kävin inttiaikana kolme kertaa otilla joista yhdellä tuli tikkejä, toisella antibiootteja ja kolmannella niukanlaisesti vuppia. Oman erittäin kapean otoksen arvosana 9½ (max. 10) - Ukko
Onko muualla tip top? kirjoitti:
"mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että PV:n terveydenhuollossa on korjattavaa"
Itse lähtisin vertaamaan pv:n terveudenhuollon tasoa muualta yhteiskunnasta saatavaan julkisen palvelun tasoon. Terkkaritasoa jne pitäisin jonkinlaisena minimitasona koska asepalvelusaikana pv:n tarjoamat terveydenhoitopalvelut nyt kuitenkin ovat useimmille käytännössä ainoa mahdollisuus saada terveydenhoitoa.
Terkkarit vain eivät näytä olevan tänä päivänä erityisen kilpailukykyisiä rekrytoimaan lekureita ja monet syrjäseudut ja kaupungitkin ovat ongelmissa asian kanssa. Sama näyttää heijastuvan korostetusti nykyään intin puolelle.
Itse kävin inttiaikana kolme kertaa otilla joista yhdellä tuli tikkejä, toisella antibiootteja ja kolmannella niukanlaisesti vuppia. Oman erittäin kapean otoksen arvosana 9½ (max. 10)Asiallinen kommentti.
Mukavaa, että muillakin on positiivisia kokemuksia armeijan terveydenhoidosta. - Sama
Onko muualla tip top? kirjoitti:
"mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että PV:n terveydenhuollossa on korjattavaa"
Itse kävin inttiaikana kolme kertaa otilla joista yhdellä tuli tikkejä, toisella antibiootteja ja kolmannella niukanlaisesti vuppia. Oman erittäin kapean otoksen arvosana 9½ (max. 10)"Mikä olisi tavoitetaso? Mehiläisluokkaa ja privaattihuoneita?"
Siviilitason terveydenhuolto.
"Itse lähtisin vertaamaan pv:n terveudenhuollon tasoa muualta yhteiskunnasta saatavaan julkisen palvelun tasoon."
Kuin myös.
"Terkkarit vain eivät näytä olevan tänä päivänä erityisen kilpailukykyisiä rekrytoimaan lekureita ja monet syrjäseudut ja kaupungitkin ovat ongelmissa asian kanssa. Sama näyttää heijastuvan korostetusti nykyään intin puolelle."
Nimenomaan. Ihmisiähän lääkäritkin toki ovat, joten haluavat uralleen parasta mahdollista.
"Itse kävin inttiaikana kolme kertaa otilla joista yhdellä tuli tikkejä, toisella antibiootteja ja kolmannella niukanlaisesti vuppia. Oman erittäin kapean otoksen arvosana 9½ (max. 10)"
Intissä on mahdollista saada myös laadukasta hoitoa, sitä en kiellä. Itse muistan parhaaksi lääkäriksi varusmiespalvelustaan suorittaneen lääkärin, jonka periaate oli "kenenkään terveys ei saa kärsiä intinkäymisen takia". Ei liene sattumaa, että kyseessä ei ollut kantahenkilökuntaan kuuluva. - res Lääk-au
alokas kirjoitti:
Yleensäkkin nuo armeijan lääkärit on lääkäreiden pohja sakkaa, ei kukaan osaava ja menestyvä hyvä lääkäri suostu tulemaan armeijan varuskunta sairaalaan lääkäriksi, puolustusvoimilla on lääkäri pula kun ketään lääkäriä ei kiinnosta armeijan lääkärinä toimiminen, siksi siksi varusmiehet joutuvat tyytymään kaikenlaisiin "lääkäreihin" jotka ovat yleensä aina täysiä amatööriä
Tuosta oli nimittäin juurikin asiaa mediassa.
Varuskunnat potevat lääkäripulaa - kukaan ei helpolla lähde virkaan, josta maksetaan lähes puolta pienempää palkkaa. - Miksi sinne
Sama kirjoitti:
"Mikä olisi tavoitetaso? Mehiläisluokkaa ja privaattihuoneita?"
Siviilitason terveydenhuolto.
"Itse lähtisin vertaamaan pv:n terveudenhuollon tasoa muualta yhteiskunnasta saatavaan julkisen palvelun tasoon."
Kuin myös.
"Terkkarit vain eivät näytä olevan tänä päivänä erityisen kilpailukykyisiä rekrytoimaan lekureita ja monet syrjäseudut ja kaupungitkin ovat ongelmissa asian kanssa. Sama näyttää heijastuvan korostetusti nykyään intin puolelle."
Nimenomaan. Ihmisiähän lääkäritkin toki ovat, joten haluavat uralleen parasta mahdollista.
"Itse kävin inttiaikana kolme kertaa otilla joista yhdellä tuli tikkejä, toisella antibiootteja ja kolmannella niukanlaisesti vuppia. Oman erittäin kapean otoksen arvosana 9½ (max. 10)"
Intissä on mahdollista saada myös laadukasta hoitoa, sitä en kiellä. Itse muistan parhaaksi lääkäriksi varusmiespalvelustaan suorittaneen lääkärin, jonka periaate oli "kenenkään terveys ei saa kärsiä intinkäymisen takia". Ei liene sattumaa, että kyseessä ei ollut kantahenkilökuntaan kuuluva.oon miettinyt että miksi hoitajat tykkäävät antaa rokotukset pakaraan? Siksikö että he pitävät nuorten miesten pyllyjen katselemisesta?
Luulen että rokotteet voidaan antaa aivan hyvin myös käsivarteen mutta nauttivat rokotusten antamisesta pyllyyn, siitä hoitaja tädit ovat mielissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351