Ilmoitus

Yksikään kitinäviesti ei elä täällä, koska kukaan ei suostu henkilökohtaiseen keskusteluun tämän palstan ulkopuolella. Siis kenelläkään ei ole oikeutta pilata ilmapiiriä.

21

1437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • admata.

      Meitä on moneen junaan.

      En usko että näitä sheriffin toimia herjaavia on täällä montaa. Jos aidosti haluaa oikeuksiaan puollustaa ja asioita selvittää, niin silloin kirjoittaa kyllä toiselle sähköpostiinkin palautetta.

      Arvelen että yksi tai kaksi vesseliä yrittää pelata peliään sheriffin kanssa useammalla nimimerkillä. Ikävä että joidenkin täytyy yrittää pelailla pelejään palstalla, jonka tarkoitus on keskustella asiallisesti palstan mukaisesta aiheesta:(

      Sellainen huomion arvoinen seikka että yksikään rekisteröity nimimerkki ei ole sheriffiämme arvostellut. Tämäkin kertoo jotain näistä arvostelijoista...

      Palautteellehan on edelleen oma kanavansa ja tämän palstan tarkoitus on keskustella palstan varsinaisesta aiheesta, eli lestadiolaisuudesta.

      • Tanja

        Niin miksi? Haluan tavata hänen kanssa! Mutta hän ei vasta minulle..... Miksi?


      • admata.

        >>
        Miksi herkkänahkainen seriffimme poistaa HETI kaiken itseensä kohdistuvan kritiikin?
        >>

        Johan vitsin murjaisit;D

        Katsohan hieman palstaa alaspäin;)
        Sheriffi on ERITTÄIN PITKÄÄN yrittänyt selvittää saamaansa kritiikkiä keskustelemalla! Kuinka kauan hänen pitäisi asiatonta herjaa kuunnella?

        Onko mielestäsi parilla teinillä oikeus torpetoida palsta huuhaa_kritiikillään sheriffiä kohtaan? Mielestäni ei ole. Palstan aihe on lestadiolaisuus ja palautteelle on omat kanavansa.


      • admata.

        Jotain pitää uskaltaa antaa itsestäänkin, jos haluaa olla uskottava. Anonyymi pelkurimainen puskasta huutelu ei paljoa paina ja joutaakin kohteeseen resycle bin.

        Ylläpitoa ja sitä kautta sheriffiä säätelee suomen lait ja asetukset. Huolesi sähköpostisi väärinkäytöstä on siis melkoisen naurettava.

        Mielestäni se, ettei uskalla sähköpostiaan antaa, kertoo siitä että on itsellä paljonkin sellaista, mikä ei todellakaan kestä päivänvaloa.

        Itse olen ajat päivät sitten antanut kaikki henkilötietoni ylläpidolle ja mitään väärinkäytöksiä en ole havainnut. Suurilla firmoilla ei nimittäin kerta kaikkiaan ole varaa rikkoa lakeja ja asetuksia;)


      • palstalle kirjoitteleva

        lestaatiolainen ei ole omaa nimeään maininnut.
        Eli kaikki tälle palstalle kirjoittaneet ovat
        "jonkin" takana piilossa. Vai Jumala näkee ku-
        ka kukin on . Vai mitä Amanda? Vastaile. voit
        keskustella kanssani. t.Jalmari


      • admata.
        palstalle kirjoitteleva kirjoitti:

        lestaatiolainen ei ole omaa nimeään maininnut.
        Eli kaikki tälle palstalle kirjoittaneet ovat
        "jonkin" takana piilossa. Vai Jumala näkee ku-
        ka kukin on . Vai mitä Amanda? Vastaile. voit
        keskustella kanssani. t.Jalmari

        >>
        Eli kaikki tälle palstalle kirjoittaneet ovat
        "jonkin" takana piilossa.
        >>

        Tottakai. Tuskin kukaan haluaa jotain tärähtänyttä saarnaajaa tai uskontokrääsän kaupittelijaa oman ovensa taakse... Toiset ovat vain enemmän anonyymejä kuin toiset. Rekisteröity nimimerkki lisää luotettavuutta samoin kuin avoin galleriasivu edes jonkinlaisen oman kuvan kera.

        Jos on tarvetta vaihtaa nimimerkkiä jokainen kerta kun tänne jotain kirjoittaa, niin tällöin on jotain tarvetta salailla asioita. Kaikki omissa toimissa ei silloin kestäkään päivänvaloa...

        Kaikki ymmärtävät varmasti myöskin sen, että kuka vaan voi kirjoitella tänne kymmenen kärkästä arvostelua eri nimimerkeillä esiintyen siten eri henkilöinä... Ylläpito kuitenkin näkee tämän koneen osoitteiden ja evästeiden avulla, mutta me tavalliset käyttäjät emme.


      • Tanja
        palstalle kirjoitteleva kirjoitti:

        lestaatiolainen ei ole omaa nimeään maininnut.
        Eli kaikki tälle palstalle kirjoittaneet ovat
        "jonkin" takana piilossa. Vai Jumala näkee ku-
        ka kukin on . Vai mitä Amanda? Vastaile. voit
        keskustella kanssani. t.Jalmari

        En ole lestadiolainen ja nimeni on Tanja. Miksi yksikään tälle palstalle kirjoitteleva lestadiolainen ei ole omaa nimeään maininnut?


      • Meeri
        admata. kirjoitti:

        >>
        Eli kaikki tälle palstalle kirjoittaneet ovat
        "jonkin" takana piilossa.
        >>

        Tottakai. Tuskin kukaan haluaa jotain tärähtänyttä saarnaajaa tai uskontokrääsän kaupittelijaa oman ovensa taakse... Toiset ovat vain enemmän anonyymejä kuin toiset. Rekisteröity nimimerkki lisää luotettavuutta samoin kuin avoin galleriasivu edes jonkinlaisen oman kuvan kera.

        Jos on tarvetta vaihtaa nimimerkkiä jokainen kerta kun tänne jotain kirjoittaa, niin tällöin on jotain tarvetta salailla asioita. Kaikki omissa toimissa ei silloin kestäkään päivänvaloa...

        Kaikki ymmärtävät varmasti myöskin sen, että kuka vaan voi kirjoitella tänne kymmenen kärkästä arvostelua eri nimimerkeillä esiintyen siten eri henkilöinä... Ylläpito kuitenkin näkee tämän koneen osoitteiden ja evästeiden avulla, mutta me tavalliset käyttäjät emme.

        Minua ei vähääkään häiritse, jos joku "tärähtänyt" saarnaaja tai "uskontokrääsän" kaupittelija on oveni takana - jos en satu olemaan kovin kiireinen juuri sillä hetkellä. Minä kuuntelen mielelläni ihmisiä. Minusta vaatii aikamoista rohkeutta ja asiaansa uskomista mennä puhumaan kaikenlaisille ihmisille ja vastailla ties mihin kiperiin ja maailmoita syleileviin kysymyksiin Jumalan olemassaolosta, kärsimyksen ongelmasta tai mistä Kain sai vaimon, mistä kaikesta jouduin keskustelemaan, kun ryhdyin kerran, kauan sitten kirkon yhteisvastuukerääjäksi, "kerjäämään rahaa", kuten joku kuului sanovan. Esimerkiksi jehovantodistajien kanssa pääsee kiintoisiin veri-keskusteluihin, koska he jotenkin mystifioivat verta, eivät salli verensiirtoja yms. Ja muuta vastaavaa.
        Minä vaihdan nimimerkkiä, koska olen ihmisenä vähän herkkähipiäinen, joka saatan ahdistua joutavista pikkuasioista. El.seurapiirit ovat melko suppeita ja ihmiset saattavat helposti tunnistaa toisensa, mistä minullakin on kokemusta. Siinäpä sitten olen jossakin roolissa, ammattini edustajana tai uskovaisena. Tohtimatta enää sanoa, mitä asioista todella ajattelen, vaan mukautuneena minuun kohdistuviin odotuksiin. Esitän mielelläni rohkeaa - sikäli kuin osaan. Mutta todellisuudessa olen arkajalka, tosin en enää niin arka kuin nuorempana, vaan sanon takaisin (en siis käännä toista poskea, kun toiselle lyödään, kuten Herramme neuvoo).
        Eipä siinä tilanteessa, kun on tullut tunnistetuksi, usein muuta keinoa tai ulospääsyä sitten ole kuin ottaa välimatkaa: vaihtaa nimimerkkiä tai foorumia tai kumpaakin. Tämä on myös syy, miksi minulla ei ole pienintäkään aikomusta rekisteröityä jollakin nimellä.


      • admata.
        Tanja kirjoitti:

        En ole lestadiolainen ja nimeni on Tanja. Miksi yksikään tälle palstalle kirjoitteleva lestadiolainen ei ole omaa nimeään maininnut?

        >>
        En ole lestadiolainen ja nimeni on Tanja.
        >>

        Jaa. Ei kiinnosta kuka olet, mutta lopeta häiriköinti!

        Et tunnu pätkääkään piittaavan näiden palstojen säännöistä tai netiketistä. Katsot oikeudeksesi spämmätä juttujasi, jotka eivät liity pätkääkään palstan aiheeseen. Esität välillä hoono soomi ja välillä puhut täydellisiä lauseita. Kuka kuvittelet olevasi ja ketä luulet huijaavasi?

        En tiedä oletko henkisesti sairas, vai esitätkö vain sellaista, mutta LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI! Pelaamasi pelit eivät kiinnosta ketään! Annat vain erittäin ylimielisen ja typerän kuvan itsestäsi:(

        >>
        Miksi yksikään tälle palstalle kirjoitteleva lestadiolainen ei ole omaa nimeään maininnut?
        >>

        Monikin on käyttänyt etunimeä nimimerkkinä. Se on aivan yhtä anonyymi kuin mikä tahansa muukin. Kuka sitä sanoo että pitäisi omaa nimeään käyttää... Kuka vaan kun voi esittäytyä etunimellä keneksi vaan...

        Suosittelen ettei kukaan vastaa mitään nimimerkki Tanjalle, jotta häneltä loppuisi mielenkiinto häiriköidä täällä.


      • Tanja
        admata. kirjoitti:

        >>
        En ole lestadiolainen ja nimeni on Tanja.
        >>

        Jaa. Ei kiinnosta kuka olet, mutta lopeta häiriköinti!

        Et tunnu pätkääkään piittaavan näiden palstojen säännöistä tai netiketistä. Katsot oikeudeksesi spämmätä juttujasi, jotka eivät liity pätkääkään palstan aiheeseen. Esität välillä hoono soomi ja välillä puhut täydellisiä lauseita. Kuka kuvittelet olevasi ja ketä luulet huijaavasi?

        En tiedä oletko henkisesti sairas, vai esitätkö vain sellaista, mutta LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI! Pelaamasi pelit eivät kiinnosta ketään! Annat vain erittäin ylimielisen ja typerän kuvan itsestäsi:(

        >>
        Miksi yksikään tälle palstalle kirjoitteleva lestadiolainen ei ole omaa nimeään maininnut?
        >>

        Monikin on käyttänyt etunimeä nimimerkkinä. Se on aivan yhtä anonyymi kuin mikä tahansa muukin. Kuka sitä sanoo että pitäisi omaa nimeään käyttää... Kuka vaan kun voi esittäytyä etunimellä keneksi vaan...

        Suosittelen ettei kukaan vastaa mitään nimimerkki Tanjalle, jotta häneltä loppuisi mielenkiinto häiriköidä täällä.

        Olet kyllä lahkohenkinen! Huomasin heti!
        LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI ITSE! Sinun kanssa eivät halua keskustella, koska olet KUIVA ihminen.
        En halua keskustella kanssasi!


      • Meeri
        Tanja kirjoitti:

        Olet kyllä lahkohenkinen! Huomasin heti!
        LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI ITSE! Sinun kanssa eivät halua keskustella, koska olet KUIVA ihminen.
        En halua keskustella kanssasi!

        Vai on admata "kuiva" ihminen? (En tiedä, mikä tuossa Tanjan ilmauksessa minua niin huvittaa).
        Minusta Admata on asiallinen, eikä asiallisuus ole täällä ensinkään pahasta, vaan päin vastoin toivottavaa.
        Admatasta näyttää tulleen Tanjalle haaste. Nyt ovat napit vastakkain, mutta ehkä se keskustelukin vielä sujuu, ajan kanssa.

        Millainen ihminen on "lahkohenkinen"? Tunnen useita eri vapaita suuntia edustavia ihmisiä enkä ole huomannut heissä mitään erityistä. Paitsi että heillä on omia, ev.lut uskonnäkemyksistä poikkeavia painotuksia ja käytäntöjä (henkikastetta korostetaan; pidetään lauantaita pyhäpäivänä, kun muut pitävät sunnuntaita yms).


      • Tanja
        admata. kirjoitti:

        >>
        En ole lestadiolainen ja nimeni on Tanja.
        >>

        Jaa. Ei kiinnosta kuka olet, mutta lopeta häiriköinti!

        Et tunnu pätkääkään piittaavan näiden palstojen säännöistä tai netiketistä. Katsot oikeudeksesi spämmätä juttujasi, jotka eivät liity pätkääkään palstan aiheeseen. Esität välillä hoono soomi ja välillä puhut täydellisiä lauseita. Kuka kuvittelet olevasi ja ketä luulet huijaavasi?

        En tiedä oletko henkisesti sairas, vai esitätkö vain sellaista, mutta LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI! Pelaamasi pelit eivät kiinnosta ketään! Annat vain erittäin ylimielisen ja typerän kuvan itsestäsi:(

        >>
        Miksi yksikään tälle palstalle kirjoitteleva lestadiolainen ei ole omaa nimeään maininnut?
        >>

        Monikin on käyttänyt etunimeä nimimerkkinä. Se on aivan yhtä anonyymi kuin mikä tahansa muukin. Kuka sitä sanoo että pitäisi omaa nimeään käyttää... Kuka vaan kun voi esittäytyä etunimellä keneksi vaan...

        Suosittelen ettei kukaan vastaa mitään nimimerkki Tanjalle, jotta häneltä loppuisi mielenkiinto häiriköidä täällä.

        Sinun sanat minulle:"En tiedä oletko henkisesti sairas, vai esitätkö vain sellaista, mutta LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI! Pelaamasi pelit eivät kiinnosta ketään! Annat vain erittäin ylimielisen ja typerän kuvan itsestäsi"
        Sanoivatko Jeesukselle samalla tavalla? Muistatko?
        Admata suosikkisi on TEOSOFIA ja Buddhalainen Oppi. Se oppi ei ole Jumalasta. Luin paljon ja tiedän parempi kuin sinä mitä se on.


      • Tanja kirjoitti:

        Sinun sanat minulle:"En tiedä oletko henkisesti sairas, vai esitätkö vain sellaista, mutta LOPETA TÄÄLLÄ HÄIRIKÖINTI! Pelaamasi pelit eivät kiinnosta ketään! Annat vain erittäin ylimielisen ja typerän kuvan itsestäsi"
        Sanoivatko Jeesukselle samalla tavalla? Muistatko?
        Admata suosikkisi on TEOSOFIA ja Buddhalainen Oppi. Se oppi ei ole Jumalasta. Luin paljon ja tiedän parempi kuin sinä mitä se on.

        Tämän palstan aihe on LESTADIOLAISUUS, josta satoja keskustelupalstoja isännöivä suomi24:n ylläpito tarjoaa kanavan
        --> KESKUSTELLA >
        Sanoivatko Jeesukselle samalla tavalla?
        >>

        Ai Jeesusko kuvittelet olevasi? No kerros sitten paikka Raamatusta, missä Jeesusta moitittiin häiriköinnistä ja egoistisesta pelien pelaamisesta toisia kiusaten?

        >>
        Admata suosikkisi on TEOSOFIA ja Buddhalainen Oppi. Se oppi ei ole Jumalasta. Luin paljon ja tiedän parempi kuin sinä mitä se on
        >>

        Nuo aiheet eivät ole tämän palstan aiheita ja mitäpä noista kommentoimaan kun kerran "tiedät paremmin"...

        Tässä palstan omistajan ja ylläpitäjän laatimia ohjeita niille, jotka haluavat tänne kirjoitella. Suosittelen että tutustut ja alat noudattamaan näitä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/ohje/#saannot


      • Tanja
        admata kirjoitti:

        Tämän palstan aihe on LESTADIOLAISUUS, josta satoja keskustelupalstoja isännöivä suomi24:n ylläpito tarjoaa kanavan
        --> KESKUSTELLA >
        Sanoivatko Jeesukselle samalla tavalla?
        >>

        Ai Jeesusko kuvittelet olevasi? No kerros sitten paikka Raamatusta, missä Jeesusta moitittiin häiriköinnistä ja egoistisesta pelien pelaamisesta toisia kiusaten?

        >>
        Admata suosikkisi on TEOSOFIA ja Buddhalainen Oppi. Se oppi ei ole Jumalasta. Luin paljon ja tiedän parempi kuin sinä mitä se on
        >>

        Nuo aiheet eivät ole tämän palstan aiheita ja mitäpä noista kommentoimaan kun kerran "tiedät paremmin"...

        Tässä palstan omistajan ja ylläpitäjän laatimia ohjeita niille, jotka haluavat tänne kirjoitella. Suosittelen että tutustut ja alat noudattamaan näitä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/ohje/#saannot

        anteeksi! Sinä aloitit ja sanoit minut: NOIDIKSI!
        Annatko anteeksi minulle? Odotan vastausta nyt täällä.


      • Tanja
        Meeri kirjoitti:

        Vai on admata "kuiva" ihminen? (En tiedä, mikä tuossa Tanjan ilmauksessa minua niin huvittaa).
        Minusta Admata on asiallinen, eikä asiallisuus ole täällä ensinkään pahasta, vaan päin vastoin toivottavaa.
        Admatasta näyttää tulleen Tanjalle haaste. Nyt ovat napit vastakkain, mutta ehkä se keskustelukin vielä sujuu, ajan kanssa.

        Millainen ihminen on "lahkohenkinen"? Tunnen useita eri vapaita suuntia edustavia ihmisiä enkä ole huomannut heissä mitään erityistä. Paitsi että heillä on omia, ev.lut uskonnäkemyksistä poikkeavia painotuksia ja käytäntöjä (henkikastetta korostetaan; pidetään lauantaita pyhäpäivänä, kun muut pitävät sunnuntaita yms).

        Pyydän anteeksi! Kiitos!


      • admata.
        Tanja kirjoitti:

        anteeksi! Sinä aloitit ja sanoit minut: NOIDIKSI!
        Annatko anteeksi minulle? Odotan vastausta nyt täällä.

        Toivon että anteeksipyyntösi on vilpitön ja ymmärrät ettei viestiesi tyylisi ollut tänne sopivaa:)

        >>
        Sinä aloitit ja sanoit minut: NOIDIKSI!
        >>

        Internetissä trolli on yleinen slangisana, jolla tarkoitetaan joka

        1. viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä, tai...

        2. henkilöä, joka kirjoittaa tällaisia viestejä


      • Tanja
        admata. kirjoitti:

        Toivon että anteeksipyyntösi on vilpitön ja ymmärrät ettei viestiesi tyylisi ollut tänne sopivaa:)

        >>
        Sinä aloitit ja sanoit minut: NOIDIKSI!
        >>

        Internetissä trolli on yleinen slangisana, jolla tarkoitetaan joka

        1. viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä, tai...

        2. henkilöä, joka kirjoittaa tällaisia viestejä

        Sanoit:"Esität välillä hoono soomi ja välillä puhut täydellisiä lauseita. Kuka kuvittelet olevasi ja ketä luulet huijaavasi?"
        Vastaus: olen ulkomaalainen, mutta suomalainen henkilö joskus auttaa minua keskustelussa teidän kanssa. En osaa suomea niin hyvin kuin sinä.
        Meilla TROLLI se on NOITA!
        Anteeksipyyntöni Kristuksessa on vilpitön ja kokosydämestä!


      • admata.
        Tanja kirjoitti:

        Sanoit:"Esität välillä hoono soomi ja välillä puhut täydellisiä lauseita. Kuka kuvittelet olevasi ja ketä luulet huijaavasi?"
        Vastaus: olen ulkomaalainen, mutta suomalainen henkilö joskus auttaa minua keskustelussa teidän kanssa. En osaa suomea niin hyvin kuin sinä.
        Meilla TROLLI se on NOITA!
        Anteeksipyyntöni Kristuksessa on vilpitön ja kokosydämestä!

        Täällä internetissä tulee helposti keskustelupalstoilla väärinkäsityksiä. Ajattelin, kuten varmaan moni muukin, että puhut tahallasi huonommin silloin kun haluat vaikkapa halveksua toista.

        >>
        Meilla TROLLI se on NOITA!
        >>

        Mistäpäin olet kotoisin? Internetissä niin suomessa kuin kaikilla englanninkielisillä foorumeillakin trolli tarkoittaa tarkoituksella provosoivaa ilman alkuperäistä peikko tai noita käsitettä.

        >>
        Anteeksipyyntöni Kristuksessa on vilpitön ja kokosydämestä!
        >>

        Asia vilpitön:)

        Pahoittelen minäkin karkeita sanojani, mutta tuntui etteivät kenenkään muiden kommentit tai näiden palstojen säännöt merkitsisi sinulle mitään...

        Noh, asia pois päiväjärjestyksestä. Ei näitä keskustelupalstoja kannata turhan vakavasti ottaa meidän kenenkään.

        Siunausta ja hyvää jatkoa sinulle:)


    • uskonsuunta

      Tähän kommentiin on helppo yhtyä.

    • En siis ole udellut kenenkään henkilöllisyyttä tai vakaumusta. Tästä kaksnelosesta olisi saanut avattua ihan tätä varten s-postin, jolla olisi voinut anonyymminä keskustella.

    • JIA

      Oikein hyvä, että pidät linjasi. Kaikkien on parempi kirjoitella, kun on rajat. Älä luovuta.

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      132
      1734
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1401
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1139
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      79
      1010
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      861
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      124
      739
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      38
      694
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      651
    10. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      646
    Aihe