Omistan 3 vuotiaan saksanpaimenkoira nartun ja ajattelin kysästä, onko muilla samanmoisia ongelmia?? Meillä on ongelmana korvat, toistuvat tulehdukset. Korvat puhdistetaan vähintään kerran viikossa, mutta silti aina enintään noin 3 kuukauden välein näyttää iskevän tulehdus.
Ruskeaa likaa paljon ja haisee... Tutkittu on, mutta ilmoittavat vaan että normaali korvatulehdus. Antibiootit ja tipat aina, allergiaa ei koiralla kuulema ole.
Mitenköhän tämän tulehduskierteen saisi katki? Olisiko kellään neuvoja, mikä auttaisi?
Samalla neuvoja, mikä auttaisi, kun tulehduksen taas ilmettyä, toinen koiramme nuolee kipeitä korvia... Etikan sipaisut tms. ei auta.
Kiitos!
sakemannin korvatulehdukset
13
3148
Vastaukset
meneväsi koirasi kanssa homeopaatille. Ovat kuulemani mukaan saaneet tosi hyviä tuloksia. Täällä ei saa mainostaa, mutta erittäin hyvä on mm. Annukka Paloheimo. Luultavasti löydät hänet googlettamalla, tai koiramme lehden sivuilta.
- Kokeillut
Homeopatia auttaa. Meidän koirat on jo vuosia hoidettu homeopatialla.
- nahkasiipi
Homeopatia, hmm. Onko tälläinen kallistakin? ja kuuluuko koiravakuutuksen korvauspiiriin? Olisiko Keski-Suomessa hyväksi havaittuja homeopaatteja?
tässä elämässä, mutta ei ne varmasti kalliimpiakaan ole kuin jatkuvat käynnit eläinlääkärillä.
- hatamm
sakemanni kärsi siitä vaivasta koko elämänsä, 13 vuotta. Viimeiset viisi vuotta sille jouduttiin antamaan kortisoni pillereitä, tosin kaikkein miedoimpia sellaisia. Yksi 20mg tabletti kerran päivässä. Onneksi ne tulehdukset pysyivät edes sillä poissa. On spk:n yleisimpiä vaivoja.
- pandora
ei ole sakemannii, mut toisenlainen iso koira.Eläinlääkärissä ravattiin jatkuvasti ja aina tulehdus.Rupesin kyseleen ja eläinlääkärin kanssa puhuttiin paljon ja kokeiltiin sitten, kun nämä tulehdukset oli hiivaotiitteja,koko koira pesuun 1 krt/vk sellasella shampoolla joka vähentää iholta hiivaa, samaan aikaan tehtiin ruoka remontti, tarkastettiin ettei uudesta ruuasta löydy hiivoja(esim.panimohiiva).siin men toista kuukautta, mut nyt mennyt 2v, eikä ainuttakaan tulehdusta!
- slsl
Olen kasvattanut sakemanneja n.30 pentuetta,minulla ei kotona ole näinä vuosina ollut yhdelläkään koiralla korvatulehdusta ja koiria on kotona aina enemmän kuin 1,mutta vähemmän kuin 6,eli 25 olis pitänyt koirista edes yksi olla altis.
Korvia ei kaivella,vain pinta lika putsataan,sekin sitten kun siellä on likaa ja kokemuksesta voin sanoa koirilla väärä ruoka ja ruoka määrä tulee korvista ulos,eli töhnä lisääntyy kun ruoan koostumus on huonoa tai sitä tulee liikaa liikuntaan nähden.Ja mitä enemmän niitä kaivelee sen varmempaa on tulehdus.
Saahan ihmisenkin korvia kaivaa,kaikilla koivuhalkoa suuremmalla,sama pätee koiriin,ainakin sakuihin.- hatamm
prosentit sitten sen korvaongelman suhteen. Minulla neljästä spk:sta kolmella on korvat oireilleet. Kysyessäni asiaa lääkäreiltä, oli vastaus juuri tuo mitä kerroinkin. Sakemannilla on usein korvat vaivana.
Onneksi sentään asia ei siis olekaan niin. - Molossi
Slsl : n kanssa samaa mieltä ...
Minä olen myös samaa mieltä tuosta väärästä ruuasta . Uskon , sen olevan suurin korvavaivojen aiheuttaja . Riittämätön rasvahappojen puute ja elimistön huono tasapaino yleensä siihen lisättynä ja / tai siitä johtuen ;)
Se mikä sitten on sopivaa ruokaa onkin sitten makuasia ... :)
Kierre syntyy helposti korvien kanssa . Kerran tulehdus , sitten yleensä antibiootit ja kortisoonipohjaset korvalääkkeet . Ei siinä mitään , mutta helposti sitten korvien oma vastustuskyky heikkenee , jolloin seuraava tulehdus syntyy helpommin .
Antibiootit myös valitettavasti altistavat varsinkin joitain helposti hiivalle , josta sitten ei enää tiedä oliko kana vai muna ensin .
Niin ja omat konstini noiden korvavaivaisten auttamiseen on ollut :
Ruokavalion tarkistus ( se sitten onkin ollut yleensä vaikeampi juttu , kun oma mielipiteeni ruokinnasta on aika selkeä :) ), korvien kronkkiminen minimiin eli tosiaan lika poistetaan vaan tarvittaessa . Ei vahvoja korvanpuhdistusaineita tai yleensäkään noita kaupallisia valmisteita , haalea vesi erästä luontaisainetta pumpulissa , vaikeissa tapauksissa muutaman päivän kuuri ( pari tippaa riippuen koirasta ) korvaan ja korvan puhdistus samalla .
Homeopatiaa kun itse olen " harrastanut " jo vuosia , niin sitä sitten tarvittaessa .
Toisen koiran ei ole myös hyvä antaa korvia nuoleskella , koska sitten taas niissä on kosteutta , joka altistaa hiivalle ja korvaoireille enemmän .
Niin ja voisihan se hyvä olla tarkistaa koira allergian tai korvien rakennevian osalta .
Tosin tuntuu välillä , että joskus pannaan tuon allergian piikkiin vähän turhaankin .
Myös " huono stressi " (liika stressi ) voi aiheuttaa korva kuten muitakin fyysisiä ongelmia .
Jos koiralla on huono yleiskunto jostain johtuen , niin se voi myös aiheuttaa jollekin korvaoireita.
Jos koiran korvat on kunnossa , niin ei niitä tarvi putsailla kuin hyvin harvoin , kun ei niihin mitään oikein tulekaan ...
Niin ja jos omilla koirillani olisi jotain ongelmaa paljon , niin en minä hevin hyväksyisi sitä vaan pelkästään rotutyypilliseksi , vaan miettisin pääni puhki miksi näin on . No minä nyt tunnetusti olen puupää ja en ihan kaikkea purematta niele... - E.A
Molossi kirjoitti:
Slsl : n kanssa samaa mieltä ...
Minä olen myös samaa mieltä tuosta väärästä ruuasta . Uskon , sen olevan suurin korvavaivojen aiheuttaja . Riittämätön rasvahappojen puute ja elimistön huono tasapaino yleensä siihen lisättynä ja / tai siitä johtuen ;)
Se mikä sitten on sopivaa ruokaa onkin sitten makuasia ... :)
Kierre syntyy helposti korvien kanssa . Kerran tulehdus , sitten yleensä antibiootit ja kortisoonipohjaset korvalääkkeet . Ei siinä mitään , mutta helposti sitten korvien oma vastustuskyky heikkenee , jolloin seuraava tulehdus syntyy helpommin .
Antibiootit myös valitettavasti altistavat varsinkin joitain helposti hiivalle , josta sitten ei enää tiedä oliko kana vai muna ensin .
Niin ja omat konstini noiden korvavaivaisten auttamiseen on ollut :
Ruokavalion tarkistus ( se sitten onkin ollut yleensä vaikeampi juttu , kun oma mielipiteeni ruokinnasta on aika selkeä :) ), korvien kronkkiminen minimiin eli tosiaan lika poistetaan vaan tarvittaessa . Ei vahvoja korvanpuhdistusaineita tai yleensäkään noita kaupallisia valmisteita , haalea vesi erästä luontaisainetta pumpulissa , vaikeissa tapauksissa muutaman päivän kuuri ( pari tippaa riippuen koirasta ) korvaan ja korvan puhdistus samalla .
Homeopatiaa kun itse olen " harrastanut " jo vuosia , niin sitä sitten tarvittaessa .
Toisen koiran ei ole myös hyvä antaa korvia nuoleskella , koska sitten taas niissä on kosteutta , joka altistaa hiivalle ja korvaoireille enemmän .
Niin ja voisihan se hyvä olla tarkistaa koira allergian tai korvien rakennevian osalta .
Tosin tuntuu välillä , että joskus pannaan tuon allergian piikkiin vähän turhaankin .
Myös " huono stressi " (liika stressi ) voi aiheuttaa korva kuten muitakin fyysisiä ongelmia .
Jos koiralla on huono yleiskunto jostain johtuen , niin se voi myös aiheuttaa jollekin korvaoireita.
Jos koiran korvat on kunnossa , niin ei niitä tarvi putsailla kuin hyvin harvoin , kun ei niihin mitään oikein tulekaan ...
Niin ja jos omilla koirillani olisi jotain ongelmaa paljon , niin en minä hevin hyväksyisi sitä vaan pelkästään rotutyypilliseksi , vaan miettisin pääni puhki miksi näin on . No minä nyt tunnetusti olen puupää ja en ihan kaikkea purematta niele...Veit sanat suustani.
Samaa mieltä tuosta hiivasta, antibiootit on ihan jees mutta tosiaan tahtovat altistaa koiran sen oman elimistön hiivakannalle.
Olisikin tärkeää antaa koiralle maitohappobakteereja tehobakt esimerkiksi juuri a.b.kuurin yhteydessä ja muulloinkin.
Korvat voi puhdistaa myös molkosanilla tai aivan wanhanaikaisesti A.B piimään kostutetulla vanupuikolla siinäkin on niitä hieman hiivaa estäviä maitohappobakteereja.
Ruuasta poistaisin kaiken mikä sisältää sokereita ainakin joksikin aikaa, siis peruna,porkknat yms.
Keitä itse koiralle jonkin aikaa pitkää riisiä ja siihen lihaa ja öljyjä helokkiöljyä tippoina joka ruokaan ja aivan tavallista rypsiöljyä.
Oireileeko koira mitenkään tassunpohjien punotuksella?
Jos niin sinne sitten aivan elintarvikeliikkeestä saatavaa Natusan Baby-zink voidetta.
Puhutaan paljon noista vaivojen ylisyyksistä spk.lla rotuna kuitenkin on muistettava,että rotukin on kohtalaisen yleinen ja stressin vaikutus on ehkä vielä turhankin tutkimatonta aluetta.
- kaikkea kokeillut
Korvaongelmat alkoi meillä, kun spk/malamuuttimme oli hiukan yli 5-vuotias.
Ruokana oli kana-riisi kuivamuonaa,
vähän merkkiä vaihdellen. Herkkuja annettiin
possunkorvista makkaranpaloihin ja leipiin.
Vaan tuli aika jolloin alkoi pään ravistelu,
korvien rapsuttelu ja pää kallellaan kulku.
Korvat oli täynnä ruskeaa haisevaa töhnää...
Ja eikun lääkärille.
Saatiin tipat, hoito ja puhdistusohjeet ja
tulihan ne korvat kuntoon.....toistaiseksi.
Ruokintaa ei muutettu ja kohta oli sama ongelma
edessä. Ja taas lääkäriin....
Otettiinpa sitten näyte korvasta ja todettiin, että hiivahan se oli sinne pesiytynyt.
Uusi kuuri ja mietintä päälle, kun tohtori sanoi
että syynä saattaapi olla allergia jollekin
ruoka-aineelle. Vaan kun on aina ollut samat aineet...
Kertoipa tohtori myös, että ajan myötä saattaa
elimistö allergisoitua aineille jotka ennen
on sopineet. Ja siitä alkoi kokeilu.
Pois jätettiin soija, vehnä,maissi, hiiva, kana,
sika,(myös ne possunkorvat) nauta. Ja kaikki herkut joissa oli mainittu vehnä ja viljatuotteet
mikäli ei ollut mainintaa mikä oli kyseinen vilja.
Ja sitten alkoi se ruoan etsintä.
Jokunen koe tehtiin huonolla menestyksellä
ja aina välissä hoidettiin korvat lääkkeillä kuntoon. Vaan ystävämme läheisessä eläintarvike liikkeessä jaksoivat tutkia pussien kylkiä ja löytyi se sopiva ruoka.
Riisiä ja kalkkunaa ilman soijaa, öljynä kookosöljy.
Reilusti yli vuosi meni kokeiluihin ja nyt kun
Rontti on yli 8-vuotias on korvat pysyneet
jo toista vuotta kunnossa. Muutaman kerran on
jouduttu turvautumaan parin päivän tippahoitoon
kun joku on epähuomiossa antanut leipää, pullaa tai jotain muuta sopimatonta.
Näin oli meillä nämä korvaongelmat, mutta
voihan takana olla ihan jotain muutakin.
Pitkäjänteisyyttä tarvitaan mutta toivottavasti
saatte jostain avun ja pääsette piinasta.
Syksyn jatkoa !- nahkasiipi
Hienoa huomata, että täällä on oikeesti ihmisiä, jotka haluavat auttaa (hiukan olen joskus epäillyt, anteeksi!)!!
Tulin tuossa ajatelleeksi, kun puhuitte stressistä.. että olisiko mahdollista, että sakemannimme kärsisi stressistä koirakaverinsa takia ja siitä johtuisivat korvatulehdukset, ainakin osittain... Toinen koiramme kun on melkoinen kiukuttelija ja jääräpää, haukkuu ohikulkijoita, on arka kaikelle paukkeelle...Ja jos joutuu tätä toista komentamaan, niin sakumme vetäytyy korvat luimussa omalle petilleen tai ulkona tarhaan...Sakumme on myös tosi mustasukkainen likka, ei saisi toinen tulla lähellekään, kiilautuu väliin ja ajaa toista pois.
Olisiko tässä ajatuksen juoksussa mitään järkeä?? Muutoin ovat kuin paita ja peppu, mutta kun sakumme ei hauku kuten toinen, häkeltyy aina väliin, kun toinen pelkää esim. ukkosta.
Ja välillä näyttää, että kun toinen haukkuu, niin sakumme on silloinkin korvat luimussa ja niin kovin anteeksipyytävän näköinen... ihan kun haluaisi viestittää, että en ymmärrä miksi se haukkuu... - Molossi
nahkasiipi kirjoitti:
Hienoa huomata, että täällä on oikeesti ihmisiä, jotka haluavat auttaa (hiukan olen joskus epäillyt, anteeksi!)!!
Tulin tuossa ajatelleeksi, kun puhuitte stressistä.. että olisiko mahdollista, että sakemannimme kärsisi stressistä koirakaverinsa takia ja siitä johtuisivat korvatulehdukset, ainakin osittain... Toinen koiramme kun on melkoinen kiukuttelija ja jääräpää, haukkuu ohikulkijoita, on arka kaikelle paukkeelle...Ja jos joutuu tätä toista komentamaan, niin sakumme vetäytyy korvat luimussa omalle petilleen tai ulkona tarhaan...Sakumme on myös tosi mustasukkainen likka, ei saisi toinen tulla lähellekään, kiilautuu väliin ja ajaa toista pois.
Olisiko tässä ajatuksen juoksussa mitään järkeä?? Muutoin ovat kuin paita ja peppu, mutta kun sakumme ei hauku kuten toinen, häkeltyy aina väliin, kun toinen pelkää esim. ukkosta.
Ja välillä näyttää, että kun toinen haukkuu, niin sakumme on silloinkin korvat luimussa ja niin kovin anteeksipyytävän näköinen... ihan kun haluaisi viestittää, että en ymmärrä miksi se haukkuu...E.A , se luontaistuote , josta mainitsin , on nimenomaan tuo Molkosan :)
Erittäin monokäyttöinen aine . Lisään sitä aina antibioottikuurien yhteydessä ruuan joukkoon mm. ;)
Tosin ei ole noita kemiallisia läkkeitä onneksi paljon tarvittu , kun on aika terveet koirulit olleet , ja noita omia poppakonsteja käytetty. Eikä ongelmia koskaan omilla korvienkaan kanssa ollut :=)
No muita kun on tullut tuossa vähän autettua , niin on tullut vähän kokemusta enemmän.
Niin ja tuosta stressistä .
Tosiaan on vielä nuo koirien psykkiset asiat vielä suht uusia , kuten E.A sanoi .
Vastahan se ruvetaan edes myöntämään meidän ihmistenkin yhteydessä edes hieman ;), että monet fyysiset vaivat on sidoksissa henkiseen puoleen . Itse olen näin uskonut jo kauan tietenkin myös koirilla olevan .
Ja varsinkin , kun tuossa lähipiirissä on noita selkeitä esimerkkejä mielestäni ollut .
Tämä on vaikea asia selittää lyhyesti , ja olen aika huono kirjoittaja , mutta yritän nyt jotain saada lyhyesti.
Eli nahkasiipi , tuo mitä kirjoitit, on yksi mikä voi mahdollisesti aiheuttaa stressiä . Tietyntyyppiset koirat ovat myös alttiimpia stressille , kuin toiset .
Stressiä ( liiallista tai " huonoa " siis ), voi aiheuttaa monikin tekijä .
Esim. koiran asema perheessä ei ole oikealla kohtaa. Epäselvä asema muiden koirien kesken ja / tai jännitteet.
Liian vähäinen aktiviteetti , varsinkin tietyntyyppisillä roduilla , jotka vaativat enemmän toimintaa, mutta ovat vaan pääasiassa sohvienvaltaajia . Myös liiallinen " toiminta " voi aiheuttaa stressiä ( varsinkin nuorilla ) eli levon ja rauhoittumisen ja aktiviteettien suhde olisi hyvä olla balanssissa .
Minä itse muuten opetan omille koirille " rauhoittumisen " tarvittaessakin . On muuten sitten apua esim . kokeissa tai näyttelyissä , kun kuumakallet osaa vähän edes välillä rentoutua ;), niin kierrokset ei ihan niin korkealla ole turhanpäiten koko ajan :)
Myös kylmä ja kuuma ( liian varsinkin ) voi nostaa stressiä tietyntyyppisilä koirilla .
Liialliset palloleikit ym.
Nuorten koirien voimakas hormoonien hyrräys ym .
Tässä nyt jotain esim.
Stressikoira kuluttaa mm. enemmän rasvahappoja , josta sitten seuraa helposti sairauksia , esim . iho -ongelmia , jollei niitä saa riittävästi ruuasta .
Joku stressaa selkeästi vatsallaan , ja kun vatsahapot ei ole kunnossa , niin se heijastuu tavalla tai toisella koko koiraan .
Eli tässä tullaan siihen ruuan vaikutukseen ... ;)
Eli omasta mielestäni nämä on aika kokonaisvaltaisia juttuja, ja pitäisi mettiäkin miten saisi vähän kuin kaikki osa - alueet kuntoon ja balanssiin.
Välttämättä ei yhden osa - alueen korjaus riitä .
Vaikea selittää, toivottavasti tästä nyt sai edes jotain selvää ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662218Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381843Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711450Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211434Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771104Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.741087Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1031036En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898