Mikä vene?

volvo

Ollaan taas mietitty paluuta takaisin purjehduksen pariin, edellisestä purjeveneestä on jo vuosia. Kysymys kuuluukin, mikä on arvon raadin mielestä paras hankinta (hinta/ominaisuudet) rahaa saa palaa noin 20-40k EUR , kokoa pitäisi olla mielellään 30 jalkaa ja hyvä kompromissi tilan ja purjehdusominaisuuksien välillä pitäisi olla.

Selaisin netistä käytettyjä veneitä ja muutama tuli mieleen, Inferno 31 ? compis 97? muita?

kiitos jo etukäteen asiallisista viesteistä

31

21868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • balle

      Yksi erinomainen vene tuossa hintaluokassa on Antilla 30 (tosin ei yli 30-jalkainen, muttamutta...). On Antinojan ja S&S:n suunnittelema ja laadultaan erinomainen. AInakin Turun seudulla oli taannoin myynnissä hyvä yksilö ja hintaluokka oli jotakin kolmenkympin pintaan.

    • kimppavenettä?

      Oletko ajatellut koskaan kimppavenettä? Jo kahden osakkaan kimpassa voit katsella veneitä, joiden hintaluokka tällöin olisi 40-80k EUR - ja kolmella osakkaalla 60-120k EUR. Tällöin voit katsella jo ihan eri kaliiperin veneitä kuin Inferno tai Compis ;)

      Purjeveneessä on suht korkeat kiinteät kulut (vakuutukset, laituri-/telakkamaksut, purjeet ym. varusteet jne.) ja kimppaveneessä nämä kiinteät kulut saa kivasti ositettua osakkaiden kesken. Ja harvalla meistä on aikaa purjehtiakaan enempää mitä kimpan puitteissa on mahdollista.

      Tämä kimppa-ajatus nyt vaan "heittona" ikioman veneen ostamista harkitseville... Toki kimppaveneessä on omat riskinsä, mutta itsellä on vain hyviä kokemuksia.

    • vinkkeihin

      Voitko olla tosissaan, että kyselet tältä palstalta vinkkejä veneen ostoon.
      Lue nyt vähän näitä tarinoita aiheesta kuin aiheesta eli samaa voisit tiedustella auto-palstoilta.
      Tää on pelkkää huulen heittoa ja tavallaan myös ajan kulua.

      • volvo

        niinhän tuo tuntuu olevan, aattelin vaan että josko täällä olisi joukossa edes joku joka oikeesti omistaa veneen ja on oikeesti joskus purjehtinutkin, jotenkin kiva kuitenkin kuulla käyttäjien kokemuksia ja kommentteja, joskus voi tulla ihan oikeitakin vinkkejä. Ainahan sen lopullisen päätösen tekee ostaja itse mutta joskus on vaikea löytää vaihtoehtoja.


    • s/y Avec

      Hyvä kompromissi onkin hyvä kysymys. Minusta purjehdusominaisuudet tulee kyllä ensin, ja purjehtivat matkailuperävaunut kannattaa jättää myyjän laituriin. Vaan se Inferno / Saint 31 ei ole huono vaihtoehto. Pienemmällä rahalla vaikka H 35.
      Mutta valinnan pitäisi perustua omaan käyttötarkoitukseen. Onko tarkoitus kilpailla vai matkailla, ja millä vesillä? Kevyempi vai raskaampi, ali- vai ylirikattu, herkkä, mutta rullaava, vai vakaampi, jäykempi, mukavampi, mutta hitaampi? - ovat oleellisia valintaperusteita.
      Ja sisustuksen plyysin väri tietysti, rouvalle. Ja jos veneen käyttötarkoitus onkin toimia edustustilana ja baarikaappina, niin silloin on kyseessä eri kriteerit.

    • lootusluennoitsija tappiman

      Inferno 31 on hyvä valinta, mutta hyväkuntoisena ei mahdu budjettiisi. Vanhasta hyvinvarustellusta inferno 31:stä joutuu kuitenkin maksamaan yli 45 keur. Yksi taitaa olla myynnissä alle 40 keur hintaan, mutta yksilössä on vanha kone (7 000e), ikivanhat purjeet (7 000e) ja nykyisestä varustelutasosta päätellen muutenkin saidan ihmisen käytössä ollut päivitystä vailla oleva vene. Rahaa palaa helposti 20 keur.

      Halpa tulee kalliiksi!

      • volvo

        totta! kokonaisuus ratkaisee, onko sulla tai jollain muulla omakohtaisia kokemuksia infernosta? meidän edellinen vene oli hiukan uiva asuntovaunu ja nyt olisi tarkoitus satsata hiukan enemmän valintakriteereissä hyvään nopeuteen ja meriominaisuuksiin, kuitenkin niin että siinä voisi asua 3 henkeä mukavasti. ainakin kuvissa minusta inferno 31 näyttää ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. En ota nyt kantaa yksittäisiin myynti ilmoituksiin vaan ylensäkin malliin. Onko niitä eri versioita? kölin pituuksia, yms? Vai onko jollain tiedossa muita vaihtoehtoja?

        Yhdellä tutulla on Jeanneau Sunlight 30 joka on erittäin tilava vene, purjehdus ominaisuuksista en sitten tiedä.

        Meillä vene tulee aika monipuoliseen käyttöön, pääasiassa Taalintehda-Tukholma akselille


    • pate

      Mainitsemassasi hintaluokassa Inferno 31 on varmaan aika hyvä valinta. Hyvät sisätilat ja kokoisekseen erinomaiset purjehdusominaisuudet. On myös Infernoista ehkä miellyttävin purjehtia koska siinä on ison purjepinta-alan vastapainona 1,8 tonnin lyijyköli eli vene ei ole ihan mahdottoman kiikkerä toisin kun esim. Inferno 28. Varsinkin perheen kanssa liikuttaessa on mukavaa jos vene ei heti lähde broachiin tuulenpuuskassa.

      Vanhempiin veneisiin esim. mainittu Antilla en koskisi. Sisätilat olleellisesti Infernoa pienemmät ja selvästi hitaampia. Lisäksi vanhemmissa veneissä tuppaa olemaan toppiriki jossa genua todella suuri ja sen skuuttaaminen vaatii voimia. Lisäksi on muistettava etteivät veneiden varusteet ikääntyessä parane...tosin onhan 80-luvun alun Infernokin jo iäkäs. Infernoa on mukavampi purjehtia ja se kulkee hyvin fokallakin.

      • volvo

        kiitos asiallisesta vastauksesta, minustakin tuo 31 vaikuttaa ihan kivalta veneeltä, tosin olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia muitskin vastaavista veneistä. Onko infernossa barduunat? edellisesä veneessämme ei ollut ja niiden käyttö on itselleni vierasta. Miten inferno 31 nopeus on muihin samankokoisiin verrattavissa, esim. Bavaria, bene, jenua, yms?


      • pate
        volvo kirjoitti:

        kiitos asiallisesta vastauksesta, minustakin tuo 31 vaikuttaa ihan kivalta veneeltä, tosin olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia muitskin vastaavista veneistä. Onko infernossa barduunat? edellisesä veneessämme ei ollut ja niiden käyttö on itselleni vierasta. Miten inferno 31 nopeus on muihin samankokoisiin verrattavissa, esim. Bavaria, bene, jenua, yms?

        Infernoissa ei tavallisesti ole barduunoita. Niissä on saalingit aika voimakkaasti taaksepäin jolloin yleensä ei käytetä barduunoita. Jos veneellä ei kilpaile niin barduunat voi yleensä ottaa pois. Niiden tarkoitus on kiristää etustaakia jotta saadaan parempi luovikulma ja masto kyllä pysyy pystyssä ilman barduunoita.


    • yhtälösi

      30 jalkaa tuollaiseen rahaan ja vielä hyvä vene varusteineen........ ?
      En usko että onnistut!

      Yksi hyvä joka mahtuu rahan puolesta raameihin on Albin Cumulus - pituus jää alle 30'..
      Alpha on siinä kinttaalla mutta kylläkin jo peräkajuutalla varustettu - hinnat 35kEur ja ylöspäin.

      Infernoissa ei mielestäni yhdisty hinta suhteessa veneeseen.. niissä maksetaan Finngulf statusta jota oikeasti on hyvin vähän, eikö??
      Albinit on tällä puolen lahden edullisempia kuin ruotsissa.

      Tsekkaa båtnet ..paaljon veneitä

      • volvo

        Mitä olette mieltä Helmsman 31 veneestä? ei taida olla kovin hyvä koska hinnatkin ovat aika alhaisia?
        ainakin sisätiloiltaan näyttää kuvissa paljon infernoa pienemmältä?


      • yhtälö
        volvo kirjoitti:

        Mitä olette mieltä Helmsman 31 veneestä? ei taida olla kovin hyvä koska hinnatkin ovat aika alhaisia?
        ainakin sisätiloiltaan näyttää kuvissa paljon infernoa pienemmältä?

        Sorry mutta sun pakka tuntuu olevan aika pahasti sekaisin, mietit Inferno 31:tä ja Helmsman 31 välillä.

        Suosittelen kävelemistä kirjastoon - otat ja lainaat Vene lehtien vuosikertoja ..jotain 1977-1985.. 1990 väliltä kaikki ja alat opiskelemaan aihetta. Testiartikkelit saa toimituksesta tilaamallakin mutta se maksaa kun valikoimasi on noin suuri ts. mikä vain käy..

        Käyt katsomassa muutaman myytävänä olevan VENEEN paikanpäällä ja mietit sitten mitä haet oikeasti: metrejä -pituus, -leveys, -korkeus, -syväys suunnissa, vaiko tonneja, vai sittenkin purjehdusominaisuuksia ja millaisia??

        Metrimitta ei kerro kaikkea eikä hintakaan.
        Lycka till!


      • volvo
        yhtälö kirjoitti:

        Sorry mutta sun pakka tuntuu olevan aika pahasti sekaisin, mietit Inferno 31:tä ja Helmsman 31 välillä.

        Suosittelen kävelemistä kirjastoon - otat ja lainaat Vene lehtien vuosikertoja ..jotain 1977-1985.. 1990 väliltä kaikki ja alat opiskelemaan aihetta. Testiartikkelit saa toimituksesta tilaamallakin mutta se maksaa kun valikoimasi on noin suuri ts. mikä vain käy..

        Käyt katsomassa muutaman myytävänä olevan VENEEN paikanpäällä ja mietit sitten mitä haet oikeasti: metrejä -pituus, -leveys, -korkeus, -syväys suunnissa, vaiko tonneja, vai sittenkin purjehdusominaisuuksia ja millaisia??

        Metrimitta ei kerro kaikkea eikä hintakaan.
        Lycka till!

        Niin siksihän minä juuri olen kysynytkin aiheesta kun en itse tiedä, parempi minusta rankata pois jo tässä vaiheessa sellaiset ns. ei missään tapauksessa veneet. ehkä tuo Helmsman 31 ei ole edes samalta planeetalta mutta en sitä tiennyt, hinnasta kyllä jo sen aavistin, mutta kysynyt ei tieltä eksy.

        Tottakai meinaan käydä katsomassa, mutta en halua rasittaa ketään myyjä turhaan, jos jo etukäteen tiedän etten halua kyseistä venettä.

        No kommentistasi voi päätellä että Inferno on ferrari ja Helmsman on mosse, näin karkeesti.

        Korjataan hiukan elkutietoa, nähtävästi 20 k eur ei saa venettä joten uusi speksi olis 30-50k EUR

        Edelleen kiitollinen asiallisista neuvoista.


      • uuno2
        volvo kirjoitti:

        Niin siksihän minä juuri olen kysynytkin aiheesta kun en itse tiedä, parempi minusta rankata pois jo tässä vaiheessa sellaiset ns. ei missään tapauksessa veneet. ehkä tuo Helmsman 31 ei ole edes samalta planeetalta mutta en sitä tiennyt, hinnasta kyllä jo sen aavistin, mutta kysynyt ei tieltä eksy.

        Tottakai meinaan käydä katsomassa, mutta en halua rasittaa ketään myyjä turhaan, jos jo etukäteen tiedän etten halua kyseistä venettä.

        No kommentistasi voi päätellä että Inferno on ferrari ja Helmsman on mosse, näin karkeesti.

        Korjataan hiukan elkutietoa, nähtävästi 20 k eur ei saa venettä joten uusi speksi olis 30-50k EUR

        Edelleen kiitollinen asiallisista neuvoista.

        niin laita vielä 20 lisää, niin saat isomman ja paremman ja oikeemman veneen.


      • Aku Ankka
        uuno2 kirjoitti:

        niin laita vielä 20 lisää, niin saat isomman ja paremman ja oikeemman veneen.

        Tai osta kimppavene kuten joku toinen tuolla ylempänä jo ehdotti. Kokeneen kimppakaverin kanssa voisi olla turvallistakin aloittaa uusi harrastus.


      • yhtälö
        volvo kirjoitti:

        Niin siksihän minä juuri olen kysynytkin aiheesta kun en itse tiedä, parempi minusta rankata pois jo tässä vaiheessa sellaiset ns. ei missään tapauksessa veneet. ehkä tuo Helmsman 31 ei ole edes samalta planeetalta mutta en sitä tiennyt, hinnasta kyllä jo sen aavistin, mutta kysynyt ei tieltä eksy.

        Tottakai meinaan käydä katsomassa, mutta en halua rasittaa ketään myyjä turhaan, jos jo etukäteen tiedän etten halua kyseistä venettä.

        No kommentistasi voi päätellä että Inferno on ferrari ja Helmsman on mosse, näin karkeesti.

        Korjataan hiukan elkutietoa, nähtävästi 20 k eur ei saa venettä joten uusi speksi olis 30-50k EUR

        Edelleen kiitollinen asiallisista neuvoista.

        Tuota - minusta, kaksi venettä myyneenä..

        Et "rasita" ketään käymällä ihan paikan päällä kysymässä ja katsomassa myytäviä veneitä, hieman myyjääkin mutta sitähän hän juuri toivookin.. Enemmän rasitat itseäsi kun et käy - parhaat kommentit kuulee kuitenkin myyjältä - niitä pitää osata suodattaa tietenkin mutta käymällä katsomassa löytää vain ne "helmet", etenkin jos ei hae "kisavenettä" - matkapurjehdukseen LYS desimaalit ovat merkityksettömiä jos kuitenkin puhutaan "nykyaikaisesta" eväkölisestä.

        Toiseksi nythän on erinomainen tilaisuus päästä vieläpä koepurjehduksellekin, itse käytin muutamia ihan omaksi huvikseni merellä... vaiva ei ole iso ja jos purjehduksesta pitää tod. näk. saa vain uusia ystäviä etenkin jos EI tule kauppoja.. ;)
        Myyjälle voi sitäpaitsi sanoa suoraan että lähtisikö hän purjehtimaan vaikka et kovin vakavasti mietikään, myyjä ajattelee että kun tutustuttaa sinut purren hyviin ominaisuuksiin joita "me täällä" emme tiedä - kaupat voivat syntyäkin..?

        Ei todellakaan ollut tarkoitus nostaa Infernon statusta Ferrariksi ja mollata Helmsmania ..itselläni ei ollut eikä ole kumpaakaan.

        Helmsmannista olin kiinnostunut mutta yhtään ei ollut myynnissä silloin kun joskus etsiskelin sopivaa - en tiedä veneestä, Infernostakin vain testituloksia jne... ei se mikään Ferrari ole - minusta - hinta oli liikaa minusta veneeseen itseensä nähden kun sitä omassa vaakakupissa puntaroin.

        Tarkoitin ihan hyvällä vaan että käy katsomassa ja tee vertailu asiaperustein, tämä palsta ei kovin hyviä perusteita anna yleensä joskus kyllä.. nämä ovat mielipiteitä.. omanikin, aiheestasi.

        Tulipa mieleen eräs vene jota en myöskään onnistunut mistään aikoinaan "bongaamaan", Allegro - niminen ruotsalainen pursi, mielestäni tehty useampia "kokoja" köli on sellainen pitkänomainen kiilamainen -> vene jota ei saa karilleajossa särkymään (tai ..kaiken saa jos on huono tuuri) - se olisi kiinnostanut minua todella paljon mutta ei osunut kohdalle.


    • miehet rautaa jne

      tuohon budjettiin saa jo hienon puuveneen. Taatusti yli 30 jalkaa ja tyyli eri luokassa kun tavallisissa itämerenseisoja kylpyammeissa.

      Suosittelen Ö10 veneitä

      • purjehtija

        Kysyjä taisi haluta venettä millä voisi palata purjehduksen pariin, eikä veneen skrapauksen ja korjaamisen pariin. Voi olla ettei vanha puuvene ole silloin paras valinta vaikka se jonkun hörhön mielestä olisikin kaunis.


      • yhtälö
        purjehtija kirjoitti:

        Kysyjä taisi haluta venettä millä voisi palata purjehduksen pariin, eikä veneen skrapauksen ja korjaamisen pariin. Voi olla ettei vanha puuvene ole silloin paras valinta vaikka se jonkun hörhön mielestä olisikin kaunis.

        Tosiasia on että vain puuvene voi kestää vuosikymmenet ja -sadat juuri jatkuvan korjauksen vuoksi.
        Yksittäiset laudat voidaan vaihtaa ja kölipuu - menetelmät ovat kansanperinnettä, puuveneen käsityötaitoa.
        Milläpä korjaat vaikkapa nyt tuollaisen muoviveneen kuten esim Albin Vegan ja vastaavien runko- / kölirakenteet jotka mätänevät sisältäpäin?

        Samoin käy teräsveneille - romutukseen ennen pitkää.

        Puuvene on se joka kestää ja on vielä erittäin kaunis.

        Göran Schildt :n aikoinaan omistama Daphne olisi täysin korjattavissa museosta alkuperäiseen tarkoitukseensa, purjehtimaan maailman merillä.


      • onko?
        yhtälö kirjoitti:

        Tosiasia on että vain puuvene voi kestää vuosikymmenet ja -sadat juuri jatkuvan korjauksen vuoksi.
        Yksittäiset laudat voidaan vaihtaa ja kölipuu - menetelmät ovat kansanperinnettä, puuveneen käsityötaitoa.
        Milläpä korjaat vaikkapa nyt tuollaisen muoviveneen kuten esim Albin Vegan ja vastaavien runko- / kölirakenteet jotka mätänevät sisältäpäin?

        Samoin käy teräsveneille - romutukseen ennen pitkää.

        Puuvene on se joka kestää ja on vielä erittäin kaunis.

        Göran Schildt :n aikoinaan omistama Daphne olisi täysin korjattavissa museosta alkuperäiseen tarkoitukseensa, purjehtimaan maailman merillä.

        Ai mätänee ne lasikuituveneet. Aina sitä oppii uutta kun lukee palstan mutu-kommentteja. Se Daphne vissiin rakennettiin ihan uudestaan, hintaa vaan tulee aika reilusti. Kyllä sellainen temppu voidaan tehdä ihan mille tahansa tavaralle oli se sitten rakennettu pellistä (autot) tai lasikuidusta. Lasikuitua on itse asiassa aika helppo laminoida, ja pahastikin vaurioitunut vene voidaan korjata. Kyllä se vaan on fakta, että lasikuitu on helppohoitoisempi ja kestävämpi materiaali kun puu. Ei oikeesti ole mätäneviä lasikuituveneitä mutta mätäneviä ja mädäntyneitä puuveneitä on.


      • Kuitu
        onko? kirjoitti:

        Ai mätänee ne lasikuituveneet. Aina sitä oppii uutta kun lukee palstan mutu-kommentteja. Se Daphne vissiin rakennettiin ihan uudestaan, hintaa vaan tulee aika reilusti. Kyllä sellainen temppu voidaan tehdä ihan mille tahansa tavaralle oli se sitten rakennettu pellistä (autot) tai lasikuidusta. Lasikuitua on itse asiassa aika helppo laminoida, ja pahastikin vaurioitunut vene voidaan korjata. Kyllä se vaan on fakta, että lasikuitu on helppohoitoisempi ja kestävämpi materiaali kun puu. Ei oikeesti ole mätäneviä lasikuituveneitä mutta mätäneviä ja mädäntyneitä puuveneitä on.

        Lasikuitua on kyllä helppo laminoida, se täytyy myöntää. Mutta kun pinnasta halutaa jälleen tasainen, niin työstäminen ei olekaan enää helppoa. Lisäksi lasikuidun työstämisessä pitää olla hyvät suojavarusteet kun sitä käsittelee kokska aine on myrkyllistä.

        Uuden puuveneen hoitaminen ei ole sen työläämpää kun uuden lasikuituveneenkään. Se minkä takia puuvenettä luullaan työlääksi johtuu siitä että yleensä veneet ovat vanhoja ja edellisen omistajan jäljiltä laiminlyötyjä. Uusia puuveneitä on harvassa.

        50 vuoden ikäinen puuvene ei ole vielä vanha, ehkä elämänsä puolessa välissä. Lasikuituveneet hapertuvat ja väsyvät ajan mukana, joten kyllä niissäkin vanhenemista tapahtuu.

        Minä olen nähnyt rannoilla sekä mädänneitä puuveneitä että mädänneitä lasikuituveneitä, ei niistä ole mikään ikuinen.


      • kyllä
        purjehtija kirjoitti:

        Kysyjä taisi haluta venettä millä voisi palata purjehduksen pariin, eikä veneen skrapauksen ja korjaamisen pariin. Voi olla ettei vanha puuvene ole silloin paras valinta vaikka se jonkun hörhön mielestä olisikin kaunis.

        joo, no kunnossa olevaa puuvenettä ei sen enempää tarvi nysvätä kuin muovivenettäkään.

        Itse ottaisin kyllä puuveneen.


      • asia
        Kuitu kirjoitti:

        Lasikuitua on kyllä helppo laminoida, se täytyy myöntää. Mutta kun pinnasta halutaa jälleen tasainen, niin työstäminen ei olekaan enää helppoa. Lisäksi lasikuidun työstämisessä pitää olla hyvät suojavarusteet kun sitä käsittelee kokska aine on myrkyllistä.

        Uuden puuveneen hoitaminen ei ole sen työläämpää kun uuden lasikuituveneenkään. Se minkä takia puuvenettä luullaan työlääksi johtuu siitä että yleensä veneet ovat vanhoja ja edellisen omistajan jäljiltä laiminlyötyjä. Uusia puuveneitä on harvassa.

        50 vuoden ikäinen puuvene ei ole vielä vanha, ehkä elämänsä puolessa välissä. Lasikuituveneet hapertuvat ja väsyvät ajan mukana, joten kyllä niissäkin vanhenemista tapahtuu.

        Minä olen nähnyt rannoilla sekä mädänneitä puuveneitä että mädänneitä lasikuituveneitä, ei niistä ole mikään ikuinen.

        Luulisi, että nykyisinkin tehtäisiin vallan puuveneitä, jos kerran puu on materiaalina parempi. Oma havaintoni on kuitenkin, että nykyiset veneet ovat pääasiassa lasikuitua. Se siitä.


      • yhtälö
        asia kirjoitti:

        Luulisi, että nykyisinkin tehtäisiin vallan puuveneitä, jos kerran puu on materiaalina parempi. Oma havaintoni on kuitenkin, että nykyiset veneet ovat pääasiassa lasikuitua. Se siitä.

        Nykyisin tehdään kaikkea siten kuin ostajat haluavat -> tehdään siis HALPAA - HALVALLA!!

        Puuveneen teko ei sovellu massatuotantoon puuta ei voi ruiskuttaa muotin pintaan eikä injektoida mihinkään.
        Siksi ja vain siksi on kehitelty materiaali jota voi käyttää massatuotantoon.

        Polyesterihartsi jota veneissä käytetään on vesiliukoinen materiaali -> SE MÄTÄNEE VEDEN KANSSA kosketuksiin joutuessaan.
        asian kykenee kuka tahansa demonstroimaan laittamalla maaleilla suojaamattoman laminoidun palan veteen ja katsomalla mitä tapahtuu pitkän ajan kuluessa, mitä ohuempi hartsi sen nopeampi reaktio - jäljelle jää vain kuidut.. lopulta.

        Veneet yritetään suojata vedeltä epoksipinnoitteella ts. epoksimaalilla (primerit) tai nyttemmin tehdään jo kokonaisia veneitä epoksihartsista joka ei reagoi veden kanssa.
        Polyesterihartsi reagoi - siksi meillä on lasikuituruttoa, heiluvia kölejä laminaattien pehmetessä ynm joka on tuon prosessin esiaste.

        Epoksihartsi taas on 2x kalliimpaa kuin polyesteri - joka on syy siihen ettei sitä käytetä massoissa toinen on epoksihartsin myrkyllisyys valmistuksessa.


      • ex puuveneilijä
        yhtälö kirjoitti:

        Nykyisin tehdään kaikkea siten kuin ostajat haluavat -> tehdään siis HALPAA - HALVALLA!!

        Puuveneen teko ei sovellu massatuotantoon puuta ei voi ruiskuttaa muotin pintaan eikä injektoida mihinkään.
        Siksi ja vain siksi on kehitelty materiaali jota voi käyttää massatuotantoon.

        Polyesterihartsi jota veneissä käytetään on vesiliukoinen materiaali -> SE MÄTÄNEE VEDEN KANSSA kosketuksiin joutuessaan.
        asian kykenee kuka tahansa demonstroimaan laittamalla maaleilla suojaamattoman laminoidun palan veteen ja katsomalla mitä tapahtuu pitkän ajan kuluessa, mitä ohuempi hartsi sen nopeampi reaktio - jäljelle jää vain kuidut.. lopulta.

        Veneet yritetään suojata vedeltä epoksipinnoitteella ts. epoksimaalilla (primerit) tai nyttemmin tehdään jo kokonaisia veneitä epoksihartsista joka ei reagoi veden kanssa.
        Polyesterihartsi reagoi - siksi meillä on lasikuituruttoa, heiluvia kölejä laminaattien pehmetessä ynm joka on tuon prosessin esiaste.

        Epoksihartsi taas on 2x kalliimpaa kuin polyesteri - joka on syy siihen ettei sitä käytetä massoissa toinen on epoksihartsin myrkyllisyys valmistuksessa.

        Miten sille puulle käy, kun se laitetaan veden kanssa kosketukseen?
        Mahtaisiko lahota ajan oloon?
        Mikään ihmisen tekemä ei ole ikuista ja täytyy sanoa, että melkoisilla aikapommeilla moni ns. puuveneilijä tuolla vesillä kyntää. Sen verran monta ns. puuvenettä olen käynyt katsomassa, että voin väittää omaavani kokemusta asiasta. Kaaret katki, kölilankku ja pilssi haisevat kellarille eli lahoaminen on menossa ... jne jne
        Laudotuksesta ei voi sanoa sitä tai tätä, kun kaikki on peitetty maalin alle sekä sisältä että ulkoa.


    • Albinisti

      Listaa veneistä saa vaikka ruotsalaisten Saiguidesta

      lajittele pituuden mukaan (sortering storlek tai joitain sinnepäin)

      niin löytyy malleja ja hintoja ja arvoioita

      http://www.sailguide.com/

      • volvo

        erinomainen linkki, lisätään hiukan vettä myllyyn,
        onko kellään edes mutua millainen vene on confort 32, näyttää moottoripurjehtijalta? olenko väärässä?


      • Veneenostaja
        volvo kirjoitti:

        erinomainen linkki, lisätään hiukan vettä myllyyn,
        onko kellään edes mutua millainen vene on confort 32, näyttää moottoripurjehtijalta? olenko väärässä?

        Sama vene kuin Comfotina 32, mutta eri kansiratkaisu. Kävin kerran katsomassa yhtä myytävänä ollutta. Sisätilat ovat sanalla sanoen katastrofi, ei mitään hyvää sanottavaa siltä osin. 32-jalkainen on vain liian pieni keskiohjaamoveneeksi, siinä ei pysty järjestämään käytiä takahyttiin kannen alla, kuten esim. Najadeissa, HR:ssä ja Scanamar35:ssä, joten erilliseksi kopiksi jäävä takahytti syö kaikki tilat 26-jalkaisen tasolle. Targoissahan on sama avotilasta käsin järjestetty käynti takahyttiin, ei tietoa miten niissä ratkaisu toimii.


    • Inferno31

      Tere!
      Olen itse Inferno31 veneen omistaja. Veneeni on vuosimallia -89 ja se on suht täydellisesti varusteltu. Vene on loistava purjevene, kulkee hyvin kevyessä tuulessa ja reivattuna sietää normaalit kovat tuulet hyvin. Tilaa on retkeilyyn hyvin 4 hengelle ja tarvittaessa 6 ihmistä yöpyy.
      Budjetti 40 t€ ei riitä hyväkuntoisen veneen hankintaan. Edullisimmat pyynnit 80-luvun alun veneistä liikkuvat 45 t€ paikkeilla. Hyvin pidettynä ne ovat edelleen hyviä hankintoja

    • Patmos

      Nykyään kukaan ei haluaisi enää mitään vanhaa infernoa tai muuta 80-luvun kiulua. Neljälläkymmenellä kiloeurolla saa jo Bavariaa ym. laatuvenettä joissa on varustelu ja kulku kohdallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe