S60 letkulämmitin

Nyt kävi niin että autotarvikeliikkeestä ei löytynyt tietoa S60:een sopivasta letkulämmittimestä. Defa ilmoittaa tyyppinumeron vain säteilylämmittimelle. Olisiko kenelläkään tiedossa Defan letkulämmittimen tyyppinumeroa ja tietoa siitä mihin letkuun se ko. autossa laitetaan (asennusliike kaipasi tätä tietoa) ?
Ilmoita


Calixilta saa ainakin asennusohjeen heidän RE480:lle

http://www.calix.se/modul_sokmontanvisningar/filer/m200.pdf

Defa ei tosiaan tarjoa listaltaan kuin säteilylämppäreitä.
11 VASTAUSTA:
No niinpäs onkin, kiitoksia vinkistä. Nyt olisi kyllä vielä mukava kuulla käyttökokemuksia Calixista, itsellä kun on sattunut kaikissa autoissa olemaan Defa.. Jos jollakin on ollut jonkinmoisia ongelmia niin kiinnostaisi kuulla.
Autoileva kirjoitti:
No niinpäs onkin, kiitoksia vinkistä. Nyt olisi kyllä vielä mukava kuulla käyttökokemuksia Calixista, itsellä kun on sattunut kaikissa autoissa olemaan Defa.. Jos jollakin on ollut jonkinmoisia ongelmia niin kiinnostaisi kuulla.
Itse asiassa ainakin 2001 se Volvon "merkkituote" oli myöskin Calix; siis se versio, jonka pistoke upotetaan nätisti puskuriin. Tosin, hieman epäilyttää, että se on kuitenkin ollut säteilylämppäri, koska virtaa ei mene kuin 400W, ja RE480 vie n. 550W. Eli ei kai se Calix nyt ihan huono voi olla merkkinä, jos Volvo itsekin sen kelpuuttaa :-) (vrt. Ardic polttoainelämmittimet).

RE480:n laitoin nyt Audiinkin juuri samasta syystä; Defa tarjoaa pelkkää säteilylämmitintä, joka on yhtä tyhjän kanssa.
Autoileva kirjoitti:
No niinpäs onkin, kiitoksia vinkistä. Nyt olisi kyllä vielä mukava kuulla käyttökokemuksia Calixista, itsellä kun on sattunut kaikissa autoissa olemaan Defa.. Jos jollakin on ollut jonkinmoisia ongelmia niin kiinnostaisi kuulla.
T5:ssa ollut pari talvea Caliksin letkulämppäri ja ei mitään eroa verrattuna lohkolämmittimeen. Vartissa huomaa jo että moottori on hitusen lämmennyt ja parissa tunnissa on kunnolla lämmintä. Laita huoletta paikalleen.
Autoileva kirjoitti:
No niinpäs onkin, kiitoksia vinkistä. Nyt olisi kyllä vielä mukava kuulla käyttökokemuksia Calixista, itsellä kun on sattunut kaikissa autoissa olemaan Defa.. Jos jollakin on ollut jonkinmoisia ongelmia niin kiinnostaisi kuulla.
pistokkeineen ym.ja laitoitko itse.
mää tartten ja kirjoitti:
pistokkeineen ym.ja laitoitko itse.
Calix RE480 (letkulämm.) hinta 50 EUR, asennussarja puskuriin 55 EUR ja sisätilalämmittimen haaaroitussarja 60 EUR. En asentanut itse. Asennukseen kuulemma menee pari tuntia, eli hinnoittelu sen mukaan.
mää tartten ja kirjoitti:
pistokkeineen ym.ja laitoitko itse.
Oisko se satsi asennettuna ollut defa-sisälämppärin kanssa jotain alle 300e (tästä nyt on aikaa melkein 2v enkä nyt ole ihan varma tuosta hinnasta). No kuitenkin Vantaan Tammiston AD:ssa ne laitettiin ja sieltä on pelkästään positiivista kerrottavaa. AD:ssa oli aikanaan just joku tarjous siitä paketista ja sen mukaan otin yhteyttä kun hinta oli ainakin edullisimmasta päästä silloin. Laittoivat mm. sen puskuriin tulevan pistokkeen nätisti ja tosi helppoon mutta huomaamattomaan paikkaan rekisterikilven viereen.
Autoileva kirjoitti:
Calix RE480 (letkulämm.) hinta 50 EUR, asennussarja puskuriin 55 EUR ja sisätilalämmittimen haaaroitussarja 60 EUR. En asentanut itse. Asennukseen kuulemma menee pari tuntia, eli hinnoittelu sen mukaan.
Volvoihin on syytä ottaa vielä tuo M15 letkusarja. Tarvikkeet maksavat pyöreästi yhteensä 200e sisäsarjan haaroituksen kanssa.

Laitoin itse paikoilleen. Tuskin tämä projekti sen halvemmaksi tuli kuin liikkeessäkään, mutta onpahan kaikki tarvittavat työkalut nyt sitten ostettuna itsellä.
Mihin letkuun sijoitin lämmittimen? Kuvan jos saisi.
hölmö, ketju on vuodelta 2005.
Volvoon kirjoitti:
Mihin letkuun sijoitin lämmittimen? Kuvan jos saisi.
Tulee öljyn lauhduttimeen. Alhaalla vaidelaatikon kihdalla.
Vai oliskos bensaletku paree.
+Lisää kommentti
Saattahan homma olla edelleen ratkaisematta. 10 vuottahan on loppujen lopuksi aika lyhyt aika :D
Ilmoita
Viestiketju on tosiaan 10 vuotta vanha, mutta Suomen teillä liikkuvat autot on paljon vanhempia. Tuollaisia 10-15 vuotiaita volleja on vielä paljon liikenteessä, joten aihe voi olla jollekin hyvin ajankohtainen.
1 VASTAUS:
eli ei muuta kuin vastailemaan kaikkiin ikivanhoihin ketjuihin.
+Lisää kommentti
Juu, ei. Montakohan ikivanhaa Volvoa löytyy liikenteestä jossa ei olisi lämppäriä asennettuna?
2 VASTAUSTA:
Mulla on kaksi kpl. Ei kaipaa mitään lämmittimiä!
LähteeKuinPalmunAlta kirjoitti:
Mulla on kaksi kpl. Ei kaipaa mitään lämmittimiä!
Mutta yksi kylmä käynnistys kuluttaa moototria n. 500 - 1000km ajon verran että kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin starttaa ilman johtoa.

Nykyiset moottorit käynnistyy vielä niin nopeasti että öljyn paineet ei kerkeä mitenkään nousta. Ennen jos joutui jonkun aikaa sahaamaan ja kone saattoi muutamaan kertaan "luvata" jne. eli öljyt vähän kiersi ja paineet kohosi ennen kuin oikeasti käynnistyi niin nykyään se on muutama sekuntti ja hörähtää heti käyntiin.

Olisi parempi että moottori ei käynnistyisi kylmänä lainkaan, idiootit sitten starttailee, käyttää tyhjäkäyntiä lämmittääkseen ja höylää moottorin väljäksi vaikkei kilometrejä olisi kertynytkään.

Ei se välttämättä näille idiooteille tule mieleen että kun sitten vaihdetaan autoa ja on käytetty auto myynnissä kilometrilukema 150tkm niin oikeasti moottori on huonommassa kunnossa kuin nätisti käytetty puoli miljoonaa ajettu. Siinäpä pommi seuraavalle omistajalle.

Älää ikinä ostako autoa jossa ei lohkolämmitintä!
+Lisää kommentti
Volvo on vanhojen pierujen merkki.
2 VASTAUSTA:
Tuosta saat avautua lisää.
mikäOnNuorekasMerkki kirjoitti:
Tuosta saat avautua lisää.
Nuorekas, söpöjen kundien automerkki on tietenkin Audi.
+Lisää kommentti
Näihin uudehkoisiin autoihin ei sitten mitään letkulämmittimiä kannata asennella. Tulee murheita.
2 VASTAUSTA:
Se murhe on, että jossain autossa on lämpöanturi sillai sopivasti hollilla, että letkulämppäri lämmittää sitä -> moottorinohjaus luulee koneen olevan lämmin , vaikka se oikeasti onkin kylmä -> ei käynnisty.

Letkulämppäriä on onnistuneesti sovellettu autoon, mihin sekä Defa että Calix tarjosi vain onnetonta 250/300 W "silitysrautaa" (virallisesti pintakiinnityslämppäri, essonbaarin asiantuntijat kutsuvat säteilylämmittimeksi tai öljypohjan lämmittimeksi, vaikka vehje oikeasti tulee lohkon kylkeen ja väliin laitetaan tietokoneen rassaajille tuttua piitahnaa).

Murheilta vesikierron kanssa välttyy, kun laittaa pumppukiertoisen lämmittimen. Näihin ei valmiita asennusohjeita löydy, mutta tässä voi soveltaa samaa periaatetta kuin Webaston kanssa. Eli lämmityslaitteen letku se oikea paikka yleensä on.

Defan pumppukiertoinen paketti kannatta unohtaa. Se on rakennussarja. Pumppu toimii jostain ihme syystä 12 voltilla, joten sille pitää rakentaa kytkentä, joka kytkee 12 V jännitteen päälle, kun itse lämmitin saa 230 V tolpasta. Varmasti mielenkiintoinen projekti sinällään, huomioiden tarvittavat asennusluvat sekä olosuhteet konepellin alla.

Calixilla pumppu on myös 12 V, mutta pakettiin kuuluu Calixin johtosarjaan sopiva 230/12 V virtalähde. Itse lämmitin on normi 400 W letkulämmitin, mutta siinä on lämpötilan mukaan säätyvä vastus ja Calix väittää tehon nousevan 500 wattiin pumpun kanssa. Eräänlainen ylikellotus siis.

Sitten on TT-thermo. Pumppu ja lämmitin samassa paketissa ja tätä saa nykyään myös defan johtosarjaan sopivana. Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta ja näinhän se onkin. Pysykää erossa. Nykyiseen autooni moisen laitatin toissa syksynä ja olihan se hieno peli, kun nollakelillä sai koneen liki käyntilämpöön sillä. Hieno peli sen 2 viikkoa, minkä toimi. Sitten vehje kusi saappaaseensa eli tiivisteet petti ja jäähdytysneste pääsi pumpun yms. sisuskaluihin -> ensin vain vikavirtasuoja laukoi satunnaisesti, sitten laukesi johdonsuoja tai paloi sulake.

Netti on täynnä vastavia tarinoita TT-thermon vanhemmista malleista. Minä otin uutukaismallin, mutta sama vika siinäkin. Valmistajaa ei tunnu vastuun kanto kiinnostavan, projekti on yhä kesken.
Edit: noita TT-thermoja saa mm. 1 kW tai jopa useamman kW (työkoneisiin) tehoisina ja siksi moiseen pissitykseen retkahdin Calixin sijaan...
+Lisää kommentti
jaa..no miksi me sitten täällä merkkihuollon varustelussa laitellaan -16 mallin volvoihin letkulämppäreitä?
Ilmoita
Totta.Niillä ei tee yhtään mitään.
Ilmoita
Ainoa murhe letkulämppärillä on letkun syttyminen tuleen, ja siitä tulen leviäminen koko autoon, auton palaminen vanteisiin asti kestää 8-9 minuuttia.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

S60 letkulämmitin

Nyt kävi niin että autotarvikeliikkeestä ei löytynyt tietoa S60:een sopivasta letkulämmittimestä. Defa ilmoittaa tyyppinumeron vain säteilylämmittimelle. Olisiko kenelläkään tiedossa Defan letkulämmittimen tyyppinumeroa ja tietoa siitä mihin letkuun se ko. autossa laitetaan (asennusliike kaipasi tätä tietoa) ?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta