Paremmat

eteen

Niin,toisinpäin sanoo viisaammat,mutta jos edessä olis paremmat ne ikäänkuin putsaisi veden takarenkaitten edestä ja vesiliirron vaara on pienempi.Kun taas huonommat on edessä niin autosta tulee ohjauskyvytön pienemmällä nopeudella.No niin ja sitten viisastelemaan!

9

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      pletko jatellu että mitä teet ohjattavuudella autossa jos autosta häviää pito tiehen?siksi paremmat laitetaan aina taakse!!!!ja piste.

      • että minä laitan paremmat talvirenkaat eteen. Muuten en pääse talviliukkaalla mäen päälle, kun vauhtiakaan en voi ottaa...
        Eli ei ole yleispätevää ohjetta.


      • tiretyre
        sitroen kirjoitti:

        että minä laitan paremmat talvirenkaat eteen. Muuten en pääse talviliukkaalla mäen päälle, kun vauhtiakaan en voi ottaa...
        Eli ei ole yleispätevää ohjetta.

        Mielummin ei mäkeä ylös, kuin 80kmh nopeudessa perä loskaliirtoon ja auton hallinnan menetys.

        Kyseessä lienee kotimäki? Hiekoitus voisi auttaa?

        Eli aina paremmat taakse. Jos perästä lähtee pito, silloin perä myös lähtee ja se on menoa.


    • tiretyre

      Kumpa se toimisikin niin. Lue toinen viestini jos et ymmärrä.

    • keskustelua

      Tämä on pelkkä trolli, provo, pila. Tarkoituksena aiheuttaa mahdollisimman paljon älämölöä. Ja aina tulee joku joka menee lankaan.

    • HUOM sellaisessa paikassa jossa ei muille aiheudu vaaraa! Seuraavasti 80 nopeutta käsijarru lukkoon
      niin huomaat tarviiko se takapää pitoa, niin muuten käsijarru yleensä takapyörissä ,paitsi saabissa.Hallinnan menetettyäsi paina jarrupoljinta täysillä, niin auto jatkaa suoraan vaikka muutaman pyöräytyksen tekiskin (jos ei aps)
      jäällä tätä on hyvä kokeilla.
      Etupään pidon menetyksen saat kun jarrutat ne lukkoon ei niin hirveän vaarallista yleensä.
      Mutta parashan olis että ne renkaat olisi samanlaiset kaikissa pyörissä.
      Eikä viisastelu mitään auta.

    • Jarsski

      Olen samaa mieltä, paremmat eteen.. muutama syytä voin esittää, useimmiten autot on etuvetoisia (ja haluan että vetävillä pyörillä paras pito) ja edessä on suurempi jarruvoima (täytyy sen pysähtyäkkin) .. Kun aina laittaa eteen paremmat niin renkaat kuluu tasaisesti normaaliajossa, eikä ero takana oleviin muodostu merkitseväksi.

      Takavetoisessa autossa tällä asialla ei niinkään ole merkitystä kun kiihdytys ja jarrutus vaikuttavat eri akseleilla, jolloin etu ja takarenkaat kuluvat luonnastaan tasaisemmin.

      Jos kuvitellaan matka-ajoa, niin tiet ovat niin suorat ettei takarengas ajaudu eturenkaan linja ulkopuolelle juurikaan .. kaupunkien risteyksissä näin käy, mutta nopeudet ovat sen verran hitaammat että mahdollinen luisto ei ole kovinkaan vaarallinen.

      Toki asiaan vaikuttaa myös akselipainot, mutta niistä on sinänsä turha ottaa käsiteltäväksi kun ovat autokohtaisia ja riippuvat kuormasta.

      Rengaspaineet tulisi tarkistaa talvella mielellään viikottain

      • tällä miehellä

        Sinänsä asiallisia perusteluita, mutta yksi perusfakta täysin kateissa. Takapyörät ovat ne, jotka pitävät auton suunnassaan, eivät etupyörät. Tärkeintä on pysyä omalla kaistallaan, aina.


      • Jarsski
        tällä miehellä kirjoitti:

        Sinänsä asiallisia perusteluita, mutta yksi perusfakta täysin kateissa. Takapyörät ovat ne, jotka pitävät auton suunnassaan, eivät etupyörät. Tärkeintä on pysyä omalla kaistallaan, aina.

        Kokemusta .. sitä on suunnilleen 150 tkm verran ja sen perusteella valitsen ennemmin yliohjautuvuuden kuin aliohjautuvuuden

        Miksi näin, jos ajatellaan että auto yliohjautuu (perä lähtee alta) niin siinä on vahvuutena se, että edessä olisi pitävemmät renkaat jolloin tilannetta olisi helpompi hallita kaasun ja ohjauksen avulla. Tämä tilanne varmasti yllättää monet jotka ei ole asiaa ikinä harjoitelleet. Koettu esimerkkitapaus, tavallinen suomalainen maantie, normaali kalvetuus oikealle, perä lähtee luistoon pienessä ylämäessä (suora tie), perä vaeltaa hitaasti ojaa kohti oikealle, vaiston omaisesti korjaan tilannetta ohjaamalla hivenen vasemmalle ja löysäämällä kaasua hitaasti, takarengas osuu ajokaistan reunalla olevaan lumireunaan hitaasti eikä siitä koidu mitään ongelmia (ainoastaan pysäyttää luiston), auto etenee edelleen hiukan "kylki edellä", jatkan mäen päälle "kylki edellä" varovasti kaasua & ohjausta käyttäen ja etupyörät on todellakin pidon rajalla. Pääsin mäen päälle turvallisesti ja matka jatkui siitä ongelmitta (kyseinen mäki oli vain superliukas, sen jälkeen normaali tie)

        Samana iltana kyseisessä mäessä tukkirekka ajoi ulos.

        Sama tilanne aliohjautuvana (takana paremmat renkaat) .. ehkä takapyörät ei olisi lähteneet luistoon mutta etupää olisi, mettään oltais menty nokka edellä kun .. kun taas yliohjatuvana suuntaa ulosmentäessä voi edes hiukan hallita tilannetta ja myös hallita auton liikettä vetävien etupyörien avulla paremmin

        Tämä "kokemus" on satunnaisen jäällä harjoittelun tulos ja suosittelen kaikkia käymään jäällä kokeilemassa miten auto käyttäytyy eri tilanteissa..

        Eteen paremmat myös senkin takia, että tavallisessa henkilöautossa jossa on ABS jarrut abs toimii siten, että kun yksi pyörä meinaa mennä lukkoon alkaa kaikkien pyörien lukkiutumaton jarrutus (joka pidentää pysäytystä).. Mikäli edessä on parempi pito niin luonnollisesti jo pelkän etupyörien kitkan ansiosta jarrutus on tehokkaampi, ja myös tehokkaampi sen takia kun varsinainen abs puuttuu tilanteeseen myöhemmin kuin tilanteessa jossa edessä olisi huonommat renkaat (muistaakseni yleinen jarrutehon suhde on 65:35 tai 70:30) .. Mikäli paremmat renkaat olisi takana, niin edessä olevien huonojen renkainen lukkiutumisen myötä abs alkaisi säätämään myös takana olevia parempia renkaita joiden kitkasta olisi vielä osa käyttämättä.


        ABS toimii useissa sporttiautoissa hiukan erillai, esim celicassa on omat ohjauspiirit joka pyörälle joten abs puuttuu joka pyörään erikseen.

        toivottavasti tästä joku saa selvää, kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      24
      889
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe