suzuki DT40K (kerosiini/bensa)

tomppa

Ostin juuri kyseisen moottorin, tietääkö kukaan mistä petroolia voisi ostaa ja mitä se mahtaa maksaa? Onko kokemuksia ko. moottorista? Voiko ajaa pelkällä bensalla jos sitä laittaa molempiin tanklkeihin. Tässä mallissa on oma tankki petroolille ja bensalle.

9

8277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerosene

      Minulla oli viitisen vuotta vm. -82 vastaava kone.

      Petroolista: Suzuki on suunniteltu käytettäväksi suomalaisella moottoripetroolilla, jota ei enää saa. Yritin kysellä sitä monista paikoista, mutta kukaan ei valmista eikä tuo ainetta maahan. Silloin kun petroolia vielä sai, se oli muistaakseni noin dieselin hinnoissa.

      Konetta kannattaa käyttää 95E bensalla, jota laitat siis molempiin tankkeihin. Monet mukaan lukien meikäläinen ovat kokeilleet toimintaa myös 50% bensaa / 50% polttoöljyä seoksella. Kone käy ja kukkuu ihan kivasti. Ei ole tietoa, mitä moisen tökötin pitkäaikainen käyttö tekee koneen sisuskaluille. Tuskin hyvää, ja lisäksi savu on karmea. En suosittele. Älä myöskään käytä valopetrolia, sen oktaaniluku on liian alhainen. Suzuki pitää niin eläimellistä ääntä, että nakutuksen kuuleminen on todella vaikeaa.

      Konetta voi käyttää pelkällä bensalla. Laita silloin molempiin tankkeihin bensaa, ja sopivasti öljyä mukaan. Petroolikäytössä seos kuuluu olla 3%, mutta ajettaessa bensalla riittää 2%. Voit tietenkin vielä kikkailla niin, että laitat pienempään tankkiin vain 1% seosta, jolloin saat hitaassa ajossa savuttomampaa menoa, mutta nopeassa ajossa kone saa riittävästi öljyä, koska käyttää suuremman tankin tukevampaa seosta.

      Kaksipolttoainejärjestelmä toimii tuossa niin, että hitaassa ajossa kone käy pelkällä pienen tankin polttoaineella. Painettaessa kaasua lisää kone vaihtaa automaattisesti suurelle tankille kuitenkin niin, että aina käytetään noin 1,5 l/h pienestä tankista. Siksi siis varmista aina, että pienessä tankissa on bensaa. Muuten ei matka jatku vaikka iso tankki olisi täynnä!

      Tekniikasta vielä sen verran, että petroolikäytön takia koneen puristussuhdetta on laskettu paljon. Petrooliversion mitattu teho on 36hv, ja polttoainetta kuluu täydellä kaasulla yhteensä noin 20l/h. Se tekee noin 0,56 litraa/hevosoima eli todella paljon.

      Bensalla ajaessasi voit painaa kaasun pohjaan vaikka heti, mutta kone miettii hetken aikaa koska se siirtyy käyttämään hetken kuluttua ison tankin ainetta. Tämä on normaalia eikä siitä ole muuta haittaa kuin korkeintaan vesihiihdossa, jossa täyttä vetoa ei löydy kuin vähän ajan kuluttua.

      Moottorin käyttöominaisuudet ovat mielestäni kaikin puolin karmeat. Melu on korvia huumaava (mitattu lähes 100dB!), käynti voimakkaasti täristävää, suorituskyky heikonlainen, kulutus suuri jne...kaiken kaikkiaan armottomasti vanhentunut kone jo verrrattuna muihin 80-luvun tuotteisiin.

      Luotettavuus ja mekaaninen kestävyys oli minulla hyvä, koneessa ei ollut kummempia vikoja ja se lähti aina käyntiin luotettavasti.

    • MP

      Minulla on vastaava vehje vm. -85. Se on muutettu kokonaan bensalle, eli kahta tankkia ei enää ole. Hyvin pelaa eikä täristyksestä ole tietoakaan. Äänikin on mielestäni hiljainen tai ainakin normaali. Kulutusta en ole vielä ehtinyt mittailla, kun hankin koneen vasta viime syksynä. Erityisen taloudelliselta se ei kuitenkaan tunnu, ehkä asialle voisi tehdä jotain?

      • Juha

        Kulutus on korkea erityisesti siitä syystä, että petroolimallin puristussuhde on laskettu todella alas alhaisen oktaaniluvun takia. Se on moottoripetroolille muistaakseni jotain 60 luokkaa, joku viisaampi voi muistaa paremmin.

        Kulutusta ei saa ihan helpolla pienennettyä, sillä se edellyttäisi käytännössä sitä, että sylinterikannesta pitäisi saada kunnon siivu pois jotta puristukset kasvaisivat. Tuossa koneessa puristusta ei ole alennettu asentamalla jotain lisäpaloja kannen väliin, joten ei ole varmaa, pystyykö tuota helposti koneistamaan. Lisäksi tarvittaisiin bensamallin kaasari.

        Kysyin tuota maahantuojalta aikanaan, ja vastaus oli yksiselitteisesti se, että joko ajetaan bensalla sellaisenaan tai sitten voi virittää litkun tulemaan yhdestä tankista, kuten olet ilmeisesti tehnyt.

        Täristyksellä en tarkoita mitään tuohon petroolimalliin liittyvää ylimääräistä vatkausta vaan kyseistä 2-pyttyistä Suzukia ihan yleensä. Tuskinpa kukaan voi pokkana väittää, että se käy satamassa tyhjäkäyntiä nätisti. Mutta se on tietenkin makuasia.


      • PWW

        Miten kyseinen temppu tehdään? Minulla on Suzuki DT50K ja haluaisin tehdä siitä puhdas bensakone!

        Kaasarista puuttuu liitin minne isketään kerasiiniletku joten tietäisikö joku mistä tällaiselle moottorille saisi varaosia ja räjähdyskuvan?


    • suzuki40

      minulla on vm 84 suzuki 40 kerosene ostin koneen juuri ja koneessa ei ole kuin yksi letku ja yksi tankki ja en äkkisltään löytynyt erillisiä letkuja kaasarissa petroolillekkaan olisiko kenelläkään teitoa että mistä tieäisi onko koneelle jo tehty jotain muutoksia?

      • Kerosene

        Siinä on varmaan jo asennettuna bensamalin kasari.

        (Hassua muuten lukea tuo 12 vuotta sitten nimimerkillä Kerosene kirjoittamani viesti, vasta tajusin että sehän ll ilmaa tekstiä :))


    • sulzi 40 kerosene

      Olet ostanut laadukkaan ja hienon moottorin.
      Sulzin 40 kaakkisen kerosesenen, kakspiippuisen.
      Laita pensamallin kaasari, poista tuplatankki ja korvaa yhdellä pensatankilla ja siihen laadukas pensanänni esim honkkari (nyt tarjouksessa alta 4 euron).
      Letkut ja lemmarit hytrauliiccakaupast ja pilteemasta pensaliittimet.
      Puhdasta pensaa 2 promillen seoksella sisään ja laadukas puhdas 2t öljy.
      By the way, petroolia ei enää saa joten pensaksi muuttaminen on perusteltua. ;-)
      Ota tuplapyttysen kansi irti ja vie koneistamolle laitettavax et plaanaa siivun pois. Ite ottin puristukset kymppiykköseen (10-suhde-1). Nyt toimii ja naukuu ja voin tunnustaa että kyllä huokuu ja kyllä nousee suksilla raskaampikin mätisäkki pintaan.:))) Teräspotkurilla ajan itte.

    • Suiki

      Onhan noita bensalle muutettu ja kansia tehty mut onko viisasta alkaa kiljuttaa vanhaa moottoria.

    • Anonyymi

      Mulla oli tommonen joskus, vaihdoin 50 hv tohatsun kaasarin ja sen jälkeen ajoin bensalla, toimii erittäin hyvin ja kulki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      94
      4155
    2. 67
      3421
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3054
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2529
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2346
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      202
      2117
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2061
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      860
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      781
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      756
    Aihe