CYSTOFIX

AINA TULEHDUS

Hei!

Minulla on ollut nyt reilu puoli vuotta cystofix. Olen halvaantunut eli se laitettiin sitä syystä. Aluksi käytössäni oli Nitrofur antibiootti virtsateiden tulehduksen estolääkkeenä, mutta kokenut urologi otti sen pois, koska sanoi että jatkuvalla antibiootin syönnillä tulee immuuniksi lääkkeelle. (Keho kehittää ns. sairaalabakteerin)

Nyt kuitenkin tulehduksia tulee jatkuvasti. Kun haen sairaalasta apua niin lääkärit painostavat luopumaan cystofixista (vieras esine kehossa aiheuttaa jatkuvasti tulehduksia syyllä) ja siirtymään kertakatetrointiin. En missään nimessä halua silti luopua cystofisxistä. Kun halvaannuin käytössäni oli suuri vaippa, joka alati märkä, se rajoitti niin paljon jo pelkästään pukeutumista muuta elämään. Cystofixin kanssa kaikki on niin paljon helpompaa.

Miten siis pääsen jatkuvasta tulehduskierteestä eroon. Syön siis antibiootin loppuun, kuurin aikana tulehdus rauhoittuu, mutta pari päivää kuurin loppumisen jälk pissa taas haisee voimakkeelle ja on todella sakkaista. Aivan kamala riesa.
Nyt olen keksinyt tuon karpalomehun jota juon joka päivä, sen lisäksi syön vitamiineja, valkosipuli tabletteja ja vielä karpalotablettejakin.
Silti tulehdus taas jyllää.

Haluaisin niin mielelläni kuulla teidän kokemuksia, joilla on myös cystofix. onko teillä jatkuva tulehduskierre? Millä sitä estätte? Onko käytössänne estolääke? Painostaako urologinne luopumaan siitä/cystofixistä?

Sairastan vielä kaiken lisäksi Ms-tautia, eli tulehduksia täytyisi ehdottomasti välttää.

Ja siis vaippoihin palaaminen ei missään tapauksessa ole edes vaihtoehto, eikä myöskään kertakatetrointi,koska rakkoni on tietenkin kutistunut, ja halvaantuneelle se on liki mahdotonta.

Vastatkaa, olkaa kilttejä!

17

28797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja jugurttia

      En tiedä tepsiikö, mutta minulle on neuvottu joskus, että pitää juoda PALJON vettä - huuhtoo bakteereja pois - ja jugurtin pitäisi olla luontaisesti bakteereja tuhoavaa.

    • kokemuksia

      tuttu juttu olen nyt istunut noin kolme vuotta pyörätuolissa tapaturman jälkeen sairaalassa kokeiltiin kerta katetrointia välillä onnistu välillä ei sitten kun katetrointi ei enään onnistunut ja rakko oli melkein räjähdys pisteessä laitettiin kystofix ja ei mennyt kuin viikko niin letkusta alkoi tulla tosi paksua sakkaa antibioottia söin monta kuuria kunnes pääsin käpylän kuntoutus-keskukseen siellä aloitettiin kerta katetrointi uudestaan ja laitettiin kondomi urinaali mihin laitettiin letkullinen pussi mikä kiinitettiin remmillä jalkaan estämään etten kusisi housuun onneksi pystyn ponnistelemaan rakon tyhjäksi pussiin joka on lahkeessa jemmassa sinun tapauksessa kondomi urinaali tulisi kysymykseen ei vaippoja jos kusta valuu niin se valuu pussiin sen kun tyhjentää pussin ja katetroi illalla residuaalit pois jos rakkosi valuu niin tämä on paras vaihto ehto puhun nyt omasta kokemuksesta toivottavasti ongelmasi ratkeaa tv:marko

      • Ninni

        Mulla on ollu nyt cystis reilun vuoden. Viimeset 6 kuukautta tulehdukset vaivannu alati, antibiootteja oon syöny kilo kaupalla, mikään ei auta. Ei c-vitamiinit, karpalo- puolukkamehut...
        Paluuta entíseen ei ole, se oli samaa kun aiheen aloittajalla.
        Epätoivoisuus valtaa mielen. Ja nyt vielä pari viikkoa ollu ongelmana haju, cystofixin aukko siis ei eritä mitään, mutta haisee ammoniakille, yäk...


      • ciidii
        Ninni kirjoitti:

        Mulla on ollu nyt cystis reilun vuoden. Viimeset 6 kuukautta tulehdukset vaivannu alati, antibiootteja oon syöny kilo kaupalla, mikään ei auta. Ei c-vitamiinit, karpalo- puolukkamehut...
        Paluuta entíseen ei ole, se oli samaa kun aiheen aloittajalla.
        Epätoivoisuus valtaa mielen. Ja nyt vielä pari viikkoa ollu ongelmana haju, cystofixin aukko siis ei eritä mitään, mutta haisee ammoniakille, yäk...

        juu, just ehdin laittamaan hätähuutokeskustelualun kun löysin tämän viestiketjun.
        Minulla on ollut myös vuoden päivät tämä letkunpätkä.
        Tuntuu kun kukaan lääkäri ei oikein viitsisi miettiä koko ongelmaa. Nyt minulla on menossa oikein huippuärhäkkätulehdus ja olo on ihan karsee. nämä tulehdukset taitavat hankaloitua koko ajan. ja tuleehan noille antibiooteille kai resistentiksikin..
        Tänään kävin lääkärissä kun tuntuu että letkun virtaus olisi heikentynyt enkä pysty suorassa kävelemään. Sattuu alavatsaan älyttömästi. Rakossa ikävä olo koko ajan. voi tietty liittyä tähän tulehdukseen kai. Lääkäri kirjoitti Tramalia ja kehotti vielä ottamaan Buranaa päälle...
        Kävin kyllä lääkärissä tosi huonoon aikaan, työvuoroa oli lääkärillä jäljellä 10 minuuttia. Eli näin kun hän lähti jo siviileissä ulos ennenkuin minä ehdin edes ulko-ovelle.


    • ciidii

      Kysyit että onko käytössä estolääke? Kyllä ja ei. Puolet lääkäreistä ovat sitä mieltä että estolääke on aiheellinen ja toinen puoli sitten sanoo että ei missään nimessä kannata.

      ja tuosta kystofixistä luopuminen..
      ihan samat. jotkut kehottaa, jotkut ei kehota ja jotkut eivät nähtävästi viitsi edes ajatella koko asiaa, ja kun tk:hon soittaa kystofixongelmasta niin yleensä ovat antamassa uutta aikaa kystofixin vaihtoon...

      • Nainen 25v

        Moi,

        Niin sinä taisit olla tuo sama tyyppi joka oli aloittanut uuden keskustelun tuola alussa. Ja minä vastasin sulle tällä samalla nimimerkillä. Tämän viestiketjun ensimmäinen viesti on myös mun kirjoittama. Tuolloin kun kirjoitin sen niin oli tosi epätoivoinen olo noiden tulehdusten takia, mutta menin sitten toiselle urologille ja hän antoi mulle estolääkityksen takaisin, ja siitä asti kaikki on ollut taas aivan loistavasti. Joo kyllä se antibiootti varmasti lakkaa toimimasta kun sitä kauan syö, mutta mua se ei kiinnosta. Sairastumisen jälkeen mua on kiinnostanut vaan tää hetki, se että mun on nyt hyvä olla! Niinpä sitten kun se estolääke ei enää toimi, niin se on sen ajan murhe, ja sitten kaiketi sen voi vaihtaa toiseen antibioottiin. Ei tästä maailmasta ainakaan lääkkeet lopu.

        Ihanaa joulunodotusta vaan kaikille :)


      • Repatellu
        Nainen 25v kirjoitti:

        Moi,

        Niin sinä taisit olla tuo sama tyyppi joka oli aloittanut uuden keskustelun tuola alussa. Ja minä vastasin sulle tällä samalla nimimerkillä. Tämän viestiketjun ensimmäinen viesti on myös mun kirjoittama. Tuolloin kun kirjoitin sen niin oli tosi epätoivoinen olo noiden tulehdusten takia, mutta menin sitten toiselle urologille ja hän antoi mulle estolääkityksen takaisin, ja siitä asti kaikki on ollut taas aivan loistavasti. Joo kyllä se antibiootti varmasti lakkaa toimimasta kun sitä kauan syö, mutta mua se ei kiinnosta. Sairastumisen jälkeen mua on kiinnostanut vaan tää hetki, se että mun on nyt hyvä olla! Niinpä sitten kun se estolääke ei enää toimi, niin se on sen ajan murhe, ja sitten kaiketi sen voi vaihtaa toiseen antibioottiin. Ei tästä maailmasta ainakaan lääkkeet lopu.

        Ihanaa joulunodotusta vaan kaikille :)

        Heipparallaa kaikille,olen itse työssä jossa törmään cystofixiin ja sen sekä hyviin,että huonoihin puoliin päivittäin.Homma taitaa olla aika yksillöllistä, toisilla ei tunnu olevan mitään ongelmia aparaatin kanssa ja toisilla ei muuta olekaan. Usein katetrin menoaukko saattaa erittää tai katetri menee tukkoon helposti.Eli siis puhtaanapito on tietty kaiken a ja o ja ensisijaisesti katetrin alusta voipi puristella jos tukkiutuu.Runsas juominen on myös syytä muistaa.Aika yleistä tuntuu olevan estolääkityksen syöminen ja aika useilla se tuntuu myös tepsivän. Toisaalta haju saattaa seurata mukana siitäkin huolimatta ettei tulehdusta ole ja toisilla taas ei tunnu mitään hajua.Kertakatetrointiin verrattuna varmaankin huomattavasti helpompaa, ellei itse pysty katetroimaan. Katetroinnin etuna taas uskoisin olevan vapauden kaikenmaailman letkuista ja siitä hajusta...Suosittelen lämpimästi ihan vaatimaan eri vaihtoehtoja ja kokeiluja, eikä vaan antautumaan jonkun yhden lääkärin mielipiteeseen, rakkohan ei kuitenkaan ole hoitavan lääkärin;)
        Lämmintä joulunalusaikaa kaikille ja onnistumisia.


    • cystofix

      Hei
      Miehelläni on ollut vuoden cystofix ja se on erinomainen vaihtoehto ainaiseen märkään oloon.
      Puhdistan vatsassa olevan reiän Betadine aineella, jota saa apteekista. On sama aine millä iho puhdistetaan ennen leikkauksia sairaalassa. Helppoa ja voi pumpulitikulla ottaa puhtaaksi. Lorautan reikään suoraan pullosta ja vähän ympärille ja kuivaan pumpulitikulla. Laitan myös pienen steriililapun reiän ympärille aina pesun jälkeen; niitäkin saa apteekista n. 32 senttiä kappale...
      Vain pari tulehdusta on vuodessa ollut, joten toimii hyvin.
      Onnea sinulle käyttöön, sillä tämä mahdollistaa normaalin elämisen!

    • Vaimo13

      Miehelläni on cystofix ja päivisin hanakorkki, öisin virtsankeräyspussi. Eikö pussia saa todellakaan huuhdella, kuten hoitaja kertoi? Eihän samaa pussia voi käyttää useita päiviä tai koko viikkoa huuhtomatta!

      • -hoitsu-

        Kyllä pussin saa huuhdella jos haluaa. Ei se välttämätöntä kuitenkaan ole. Huuhteluun käy keittosuolaliuos jota saa apteekista. Myös cystofixin voi huuhdella samalla aineella jos tukkoon menee esim. silloin kun virtsa sakkaista. Suosittelenkin että kotona aina olisi keittosuolaa varmuuden vuoksi. Ei kannata kuitenkaan isoa pullollista ostaa, koska säilyvyys ei kovin pitkä ole. http://hoitajat.net/foorumi/topic/7576-kestokatetrin-huuhtelusta/ Tuolla on selkeät ohjeet miten toimia huuhtelun kanssa. Hyvä osata kotona tehdä ettei tarvitse sairaalaan/terveyskeskukseen mennä jos cystofix menee tukkoon.


    • kokemuita

      Pöpöjä kannattaisi tutkia myös verestä viljelyllä. Yleisesti tutkitaan vain virtsasta. Minulta löytyi verestä ja sain oikeat antibiootit.tulehduskierre loppui siihen ja nyt on kaikki suht. hyvin

      • Sonja.le

        Hei miehelläni on myös kystofixsi ja pissapussi haisee jatkuvasti mieheni ei tunne hajua mutta mulla hyvä hajuaisti ihan kuin se pissapussi laskisi läpi haju on aivan karmea niin kotona kuin autossakin eikö niitä pusseja ole muunlaisia hajuttomia jotka ei laske läpi hajua minua jo ällöttää koko pissanhaju joka paikassa mitä sille voipi tehdä?


    • Anonyymi

      Minulla oli tämä syskowits puoli vuotta ennen höyläystä. Sen kanssa pitää vain sopeutua. Itse käytin reisitaskuhousuja, päiväpussi oli keskeltä taitettuna reisitaskussa, letkulle vaimo teki reiän taskun ylälaitaan keskelle sisäpuolelle. Pussi oli näkymättömissä ja päältä helppo tunnustella, milloin pitää tyhjentää. Tyhjennys kävi nopeasti vessassa,taskusta vaan pussi ulos. Huuhtelin lopuksi venttiilin, ettei haise ja pussi takaisin taitettuna taskuun ja läppä kiinni.

      • Anonyymi

        Lisäksi olin ilman pussia syskowits tulpattuna esimerkiksi saunassa ja lyhyitä noin kolmen vartin pituisia aikoja muuallakin. Kannattaa olla ilman pussia, että virtsarakko ei supistu kasaan kokonaan. Leikkauksen jälkeen tulee muuten se ongelma, jos takkia joutuu opettamaan pidentämällä virtsausväliä.


    • Anonyymi

      Ja töissä siis käyt ja hoidat asiasi.

    • Anonyymi

      Mulle tuli tää cystofix nyt vasta viime viikolla. Kaaduin ja sen jälkeen alkoi vähitellen virtsantulo heiketä, ja lopulta se ei tullut enää lainkaan. En pysty itse ikinä katetroimaan, joten mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tää. Tää on ollu mulle aivan kauhea kokemus. Minä oon niin masentunut kaiken tän jälkeen, kun tuntuu että kaikki koko elämä on pilalla. Olen nainen ja mitä olen jostain lukenut, naisilla tämä on vielä todella harvinaista. Meneekö tämä helposti tukkoon? Kun mulla vielä nyt menny suola-srvo tosi alas kun olen juonut enemmän että tää pelaisi hyvin. Eikä tulisi tulehduksia. Pakko sen verran juoda että pissa ei mee ihan sakkaiseksi. Oletteko te jotenkin saaneet tulehdukset pidettyä poissa? Miten tän kanssa pärjää, en jaksa ymmärtää... 😢😢

    • Anonyymi

      Hei -aivan samoja juttuja ja siis hyvin tuttua. Välillä olen kamalan kyllästynyt kaikkeen, tuon pussin kuljettaminen koko ajan mukana on niin työlästä ja kun en keksi minne sen saisi piiloon.... Joku idea miten sen saisi kuljetettua - jotakin voisi tehdä itse, kun olisi mielikuvitusta... Yritetään vain kestää -hyvää jatkoa!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe