Lipputervehdys!

HeikkiFT

Hei,vaikutan omalla 4,7 metrisellä raaserillani Suomenlahdella.Pyrin tekemään jokaiselle jolla lippu heiluu salolla lipputervehdyksen kuten kauniiseen merimiestapaan kuuluu.Viime vuosina on käynyt ilmi että ainoastaan PV:n alukset on edes tietävät paria poikkeusta lukuunottamatta mitä koko juttu tarkoittaa! Että tässä mielessä tosiaan näyttää siltä että mitään merikarhuja ei enää vesillämme vaikuta..

21

6561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

      ... vai "kauniseen merimiestapaan". Mitenkähän moni kyttäilee muita merellä liikkuvia veneitä niin tarkalla silmällä, että edes huomaisi vastaantulijan puuhaavan lippunsa kanssa jotain? Mutta pari kommenttia liittyen tuonkin tavan historiaan:
      1)Se on kotoisin ajalta, jolloin jokainen merellä vastaantuleva alus oli potentiaalinen vihollinen (sanan raskaimmassa merkityksessa), jonka oli aiheellista odottaa ampuvan kyselemättä (tai jonka kimppuun toisaalta saatettiin itse haluta käydä). Ihmettelenpä, miksi sitä pitäisi ylläpitää aikana, jolloin oletusarvo on, että kaikki kulkevat rauhassa toisiaan häiritsemättä?
      2) Lipputervehdys on myös alistumisen osoitus, sillä antautuja laskee lippunsa; juuri siksihän perinteisesti muut alukset tervehtivät sotalaivoja ensin eikä päinvastoin. Miksi vapaa yksilö alistuisi kenenkään edessä? Olletikaan sotalaivan? Lipputervehdys on symboliikaltaan erilainen kuin vaikkapa kädenheilautus, joka on tasa-arvoinen moikkaus.

      • balle

        Lainaus:"Se on kotoisin ajalta, jolloin jokainen merellä vastaantuleva alus oli potentiaalinen vihollinen"

        Jutuistasi käy ilmi, että tämä asetelma on vielä nykypäivää ainakin Sinun veneilyharrastuksesi kohdalla. Olethan tunnustanut tuntevasi syvää vihaa mm. purjehtijoita kohtaan (ainakin ne kuuluisat 5% kevytveneilijät päälle) :-) Pakki sisään ja paaki pohjaan!


    • kunnianteko

      Lipulla tervehditään vain jos aluksessa on kommorodin tai laivueen komentajan viiri. Jotkut vapaa-ajanveneilijät tervehtii lipulla veneseuran kommorodejakin. Mutta mitippä viitsiikö tälläinen vene ollakokoajan lippuaan räpeltämässä, on meinaan muutama paatti kun tulee päivän aikana vastaan. Ehkä jätämme lipputervehdykset viranomaisaluksille, sota-alukset tervehtii komentajiaan yms. Nyt kun Tarja on ostamassa uutta venettä niin siinä on hyvä tervehdyskohde.

      • aaltojapäin

        kyllä sota-laiva vastaa AINA lipputervehdykseen.Jos se ei niin tee,niin varmaa on että aluksen päällikkö läksyttää vahtipäällikköä ja tämä puolestaan merenkulunaliupseeria ja tämä puolestaan tähystäjiä.

        Eli sota-aluksen tasan vastaavat lipputervehdykseen,olipa se lähtöisin sitten vaikka busterista.Se on perinne eikä sillä tosiaan mitään sen suurempia tavoitteita ole nykypäivänä,mutta tälläisiä joidenkin mielestä nostalgisia perinteitä on muitakin vielä hengissä.

        Se on totta että siviiliveneistä on vaikea saada vastakaikua lipputervehdykseen.Suurin osahan niiden kippareista ei tosiaan edes tieä mitä se tarkoittaa tai mitä itse pitäisi tehdä kun toinen laskee sitä lippua kolmasosalla..Kiire tuskin on ainakaan purjeveneissä ihan ahtaimpia väyliä lukuunottamatta syy miksi tervehdykseen ei vastata.Sananmukaisestihan kyseessä on merellä tapahtuva tervehdys, eli itse en ainakaan ota sitä minään "alistamisena" vaikka tapa olisikin peräisin vanhojen kuunarien kaudelta..Itse pyrin vastaamaan aina lipputervehdykseen,mutten sitä muille viljele kuin silloin kun näen että aluksen kipparina toimii vähän vanhempi henkilö,ja silloin minulle 90% myös vastataan.Sotalaivoja tervehdin aina,koska itse sellaisella palvelleena tiedän kuinka vakavasti siellä asiaan suhtaudutaan (toisekseen on kieltämättä hauskaa aiheuttaa varsinkin juuri palveluksen aloittaneille matruuseille ongelmaratkaisutilanteita;).Veneessä on myös upseerinviiri koska olen res-alil. Mutta se siitä


      • näköinen
        aaltojapäin kirjoitti:

        kyllä sota-laiva vastaa AINA lipputervehdykseen.Jos se ei niin tee,niin varmaa on että aluksen päällikkö läksyttää vahtipäällikköä ja tämä puolestaan merenkulunaliupseeria ja tämä puolestaan tähystäjiä.

        Eli sota-aluksen tasan vastaavat lipputervehdykseen,olipa se lähtöisin sitten vaikka busterista.Se on perinne eikä sillä tosiaan mitään sen suurempia tavoitteita ole nykypäivänä,mutta tälläisiä joidenkin mielestä nostalgisia perinteitä on muitakin vielä hengissä.

        Se on totta että siviiliveneistä on vaikea saada vastakaikua lipputervehdykseen.Suurin osahan niiden kippareista ei tosiaan edes tieä mitä se tarkoittaa tai mitä itse pitäisi tehdä kun toinen laskee sitä lippua kolmasosalla..Kiire tuskin on ainakaan purjeveneissä ihan ahtaimpia väyliä lukuunottamatta syy miksi tervehdykseen ei vastata.Sananmukaisestihan kyseessä on merellä tapahtuva tervehdys, eli itse en ainakaan ota sitä minään "alistamisena" vaikka tapa olisikin peräisin vanhojen kuunarien kaudelta..Itse pyrin vastaamaan aina lipputervehdykseen,mutten sitä muille viljele kuin silloin kun näen että aluksen kipparina toimii vähän vanhempi henkilö,ja silloin minulle 90% myös vastataan.Sotalaivoja tervehdin aina,koska itse sellaisella palvelleena tiedän kuinka vakavasti siellä asiaan suhtaudutaan (toisekseen on kieltämättä hauskaa aiheuttaa varsinkin juuri palveluksen aloittaneille matruuseille ongelmaratkaisutilanteita;).Veneessä on myös upseerinviiri koska olen res-alil. Mutta se siitä

        se herra aliluutnantin upseerinviiri siinä sivilipaatissa mahtaa olla ja missä roikkuu.


      • ihmeessä
        aaltojapäin kirjoitti:

        kyllä sota-laiva vastaa AINA lipputervehdykseen.Jos se ei niin tee,niin varmaa on että aluksen päällikkö läksyttää vahtipäällikköä ja tämä puolestaan merenkulunaliupseeria ja tämä puolestaan tähystäjiä.

        Eli sota-aluksen tasan vastaavat lipputervehdykseen,olipa se lähtöisin sitten vaikka busterista.Se on perinne eikä sillä tosiaan mitään sen suurempia tavoitteita ole nykypäivänä,mutta tälläisiä joidenkin mielestä nostalgisia perinteitä on muitakin vielä hengissä.

        Se on totta että siviiliveneistä on vaikea saada vastakaikua lipputervehdykseen.Suurin osahan niiden kippareista ei tosiaan edes tieä mitä se tarkoittaa tai mitä itse pitäisi tehdä kun toinen laskee sitä lippua kolmasosalla..Kiire tuskin on ainakaan purjeveneissä ihan ahtaimpia väyliä lukuunottamatta syy miksi tervehdykseen ei vastata.Sananmukaisestihan kyseessä on merellä tapahtuva tervehdys, eli itse en ainakaan ota sitä minään "alistamisena" vaikka tapa olisikin peräisin vanhojen kuunarien kaudelta..Itse pyrin vastaamaan aina lipputervehdykseen,mutten sitä muille viljele kuin silloin kun näen että aluksen kipparina toimii vähän vanhempi henkilö,ja silloin minulle 90% myös vastataan.Sotalaivoja tervehdin aina,koska itse sellaisella palvelleena tiedän kuinka vakavasti siellä asiaan suhtaudutaan (toisekseen on kieltämättä hauskaa aiheuttaa varsinkin juuri palveluksen aloittaneille matruuseille ongelmaratkaisutilanteita;).Veneessä on myös upseerinviiri koska olen res-alil. Mutta se siitä

        voitte edes olettaa että joku huomaa lipputervehdyksenne,yleensä lipputanko(mikäli edes jossain suhteessa alukseen)pienveneissä on n.1m mittainen,siinä kun sitten 50-100 metrin päässä tuota muutaman sentin liikuttelua harrastatte voi olla tosivaikeata havaita.
        koskee sekä sota että muita aluksia.


      • JanneKK
        ihmeessä kirjoitti:

        voitte edes olettaa että joku huomaa lipputervehdyksenne,yleensä lipputanko(mikäli edes jossain suhteessa alukseen)pienveneissä on n.1m mittainen,siinä kun sitten 50-100 metrin päässä tuota muutaman sentin liikuttelua harrastatte voi olla tosivaikeata havaita.
        koskee sekä sota että muita aluksia.

        Ei kai kukaan 100 metrin päästä sitä teekkään.EIköhän se joka sen tahtoo tehdä suorita operaation vaikka ajamalla 5:n metrin päästä ohi toisesta.Sotalaivojen tulisi huomata homma tosin paljon kauempaa koska koko ajan kiikarein varustettu tähystäjä pitäisi olla toimessa?


      • linkissä
        aaltojapäin kirjoitti:

        kyllä sota-laiva vastaa AINA lipputervehdykseen.Jos se ei niin tee,niin varmaa on että aluksen päällikkö läksyttää vahtipäällikköä ja tämä puolestaan merenkulunaliupseeria ja tämä puolestaan tähystäjiä.

        Eli sota-aluksen tasan vastaavat lipputervehdykseen,olipa se lähtöisin sitten vaikka busterista.Se on perinne eikä sillä tosiaan mitään sen suurempia tavoitteita ole nykypäivänä,mutta tälläisiä joidenkin mielestä nostalgisia perinteitä on muitakin vielä hengissä.

        Se on totta että siviiliveneistä on vaikea saada vastakaikua lipputervehdykseen.Suurin osahan niiden kippareista ei tosiaan edes tieä mitä se tarkoittaa tai mitä itse pitäisi tehdä kun toinen laskee sitä lippua kolmasosalla..Kiire tuskin on ainakaan purjeveneissä ihan ahtaimpia väyliä lukuunottamatta syy miksi tervehdykseen ei vastata.Sananmukaisestihan kyseessä on merellä tapahtuva tervehdys, eli itse en ainakaan ota sitä minään "alistamisena" vaikka tapa olisikin peräisin vanhojen kuunarien kaudelta..Itse pyrin vastaamaan aina lipputervehdykseen,mutten sitä muille viljele kuin silloin kun näen että aluksen kipparina toimii vähän vanhempi henkilö,ja silloin minulle 90% myös vastataan.Sotalaivoja tervehdin aina,koska itse sellaisella palvelleena tiedän kuinka vakavasti siellä asiaan suhtaudutaan (toisekseen on kieltämättä hauskaa aiheuttaa varsinkin juuri palveluksen aloittaneille matruuseille ongelmaratkaisutilanteita;).Veneessä on myös upseerinviiri koska olen res-alil. Mutta se siitä

        sotalaivan ohjeet, siviililipun tervehtiminen ?

        http://www.mil.fi/merivoimat/esikunta/hist_perinteet_3.dsp


      • JestasLella
        linkissä kirjoitti:

        sotalaivan ohjeet, siviililipun tervehtiminen ?

        http://www.mil.fi/merivoimat/esikunta/hist_perinteet_3.dsp

        "lipputervehdys tehdään jos alus kohtaa toisen aluksen joka on varustettu valtion lipulla".Yksinkertaista.Sitten asia erikseen on se,että onko oikein tehdä tervehdystä pursiseurojen lipuille...


      • Alempiarvoinen

        Millainen mahtaa olla kommorodin viiri? Antaisitko linkin kuvaan!

        Google-kuvahaku hakusanalla "kommorodi" ei tuota mitää, hakusanalla "kommodori" löytyy sentään jotain:
        http://images.google.fi/images?q=kommodori&hl=fi&btnG=Etsi kuvia

        Googe-nettihaku "kommorodi" antaa viitteitä, joiden mukaan parilla veneilyseuralla jopa olisi kommorodi!

        :)


      • onmonella

      • heh

      • vaan
        heh kirjoitti:

        Niin siis seuroilla on kommodori mutta ei kommorodia :)

        tuli ohjelmointivirhe etusormeen, niin siinä käy kun yrittää kirjoittaa 10-sormi järjestelmällä eikä taito riitä kun yhden sormen käyttöön.


      • Common rod
        onmonella kirjoitti:

        venesuralla, = yhdistyksen puheenjohtaja

        Täällä on viiri
        http://www.suomalainenpursiseura.fi/huvivenelippu.htm

        http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=komondori
        http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=komondor

        Komondorista (toisissa kielissä ilman i:tä, komondor) tulevat minulle mieleen myös puli ja pumi:

        http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=puli
        http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=pumi

        Unkarilaisperäisiä otukkeita? Koiraihmiset ehkä tietävät. Lieneekö kenelläkään veneessään komondoria?

        Ystävälläni Veli Puivarilla on puli.


      • Res
        aaltojapäin kirjoitti:

        kyllä sota-laiva vastaa AINA lipputervehdykseen.Jos se ei niin tee,niin varmaa on että aluksen päällikkö läksyttää vahtipäällikköä ja tämä puolestaan merenkulunaliupseeria ja tämä puolestaan tähystäjiä.

        Eli sota-aluksen tasan vastaavat lipputervehdykseen,olipa se lähtöisin sitten vaikka busterista.Se on perinne eikä sillä tosiaan mitään sen suurempia tavoitteita ole nykypäivänä,mutta tälläisiä joidenkin mielestä nostalgisia perinteitä on muitakin vielä hengissä.

        Se on totta että siviiliveneistä on vaikea saada vastakaikua lipputervehdykseen.Suurin osahan niiden kippareista ei tosiaan edes tieä mitä se tarkoittaa tai mitä itse pitäisi tehdä kun toinen laskee sitä lippua kolmasosalla..Kiire tuskin on ainakaan purjeveneissä ihan ahtaimpia väyliä lukuunottamatta syy miksi tervehdykseen ei vastata.Sananmukaisestihan kyseessä on merellä tapahtuva tervehdys, eli itse en ainakaan ota sitä minään "alistamisena" vaikka tapa olisikin peräisin vanhojen kuunarien kaudelta..Itse pyrin vastaamaan aina lipputervehdykseen,mutten sitä muille viljele kuin silloin kun näen että aluksen kipparina toimii vähän vanhempi henkilö,ja silloin minulle 90% myös vastataan.Sotalaivoja tervehdin aina,koska itse sellaisella palvelleena tiedän kuinka vakavasti siellä asiaan suhtaudutaan (toisekseen on kieltämättä hauskaa aiheuttaa varsinkin juuri palveluksen aloittaneille matruuseille ongelmaratkaisutilanteita;).Veneessä on myös upseerinviiri koska olen res-alil. Mutta se siitä

        Minulla on myöskin uimamaisterinviiri koska olen uimamaisteri, Lions viiri koska olen leijona, partioviiri koska olen partiolainen, veneenomistajanviiri koska olen veneenomistaja, vhf viiri koska minulla on vhf ja sateenkaariviiri koska olen ... ehkäpä kohdatessamme lasken nämä kaikki alas ja aiheutan sinulle ongelmanratkaisutilanteen! No leikki leikkinä, mutta on lipun häpäisyä, jos sillä on tarkoituksena aiheuttaa hauskoja ongelmanratkaisutilanteita. Ei se ole asiallista edes varusmiehiä kohtaan. Sen sijaan jos haluaa vain olla ystävällinen, niin siitä vaan.


    • Tarkoittanee

      LIPPUTERVEHDYS
      Suomen lipulla tervehditään siten, että lippu lasketaan hitaasti, kahvelissa oleva lippu puoliväliin ja lipputangossa oleva lippu niin, että sen alareuna on kaiteen tasalla. Kun tervehdykseen on vastattu, lippu nostetaan jälleen hitaasti huippuun.

      Suomen lipulla tervehditään seuraavissa tapauksissa:

      jos laiva kohtaa tai ohittaa aluksen, jossa on sota tai valtion lippu.
      ohitettaessa liputettu linnoitus
      jos laivan, sen ollessa laiturissa, ohittaa sotalaiva
      kun laiva kohtaa tai ohittaa oman varustamon tai tytäryhtiön aluksen
      Nykyinen lipputervehdyskäytäntö perustuu pitkälti kulkulaitospäällikkö Lennart Gripenbergin v 1914 allekirjoittaman ohjeen perusajatukseen:hyvä merimiestapa ja kohteliaisuus merellä edellyttävät, että kauppalipulla varustettu alus tervehtii kielekkeisen valtiolipun alla kulkevaa suomalaista sota-alusta, saman perinteen mukaisesti myös ulkovaltojen sotalaivaa.

      Alkuperäiset, tervehtimistä koskevat ohjeet antoi Suomen senaatti vuonna 1897 " suomalaiset kauppa-alukset, kohdatessaan keisarillisia jahteja, vieläpä silloinkin, kun näissä on ollut Keisarillisen perheen jäseniä, ovat purjehtineet ohitse tervehtimättä tahi kansillislippua olenkaan nostamatta Niinpä kauppa-alusten velvollisuus on välittömästi tervehtiä laskemalla kansallislippu sotalipun edessä."

      Lipputervehdykseen liittyvät tavat ovat laajalti kansainvälisesti hyväksyttyjä. Tervetulleena lisänä on jo kauan ollut kohtaavien alusten miehistöjen toisiensa tervehtiminen vilkuttamalla; sekin lienee perintöä kaukaa historiasta - meillä on kaikki hyvin!

      • Viki

        "Lipputervehdyksessä lippu lasketaan
        partaan tasalle ja odotetaan, kunnes
        tervehdittävä on vastannut omalla
        lipullaan, jonka jälkeen lippu nostetaan
        takaisin ylös. Tervehdys voidaan suorittaa
        myös irrottamalla tanko lippuineen
        telineestään ja pitämällä tankoa
        vaakatasossa vanaveden suuntaan."

        Useimmissa huviveneissä tuo perussäännön mukainen tervehdys ei ole helppoa tai edes käytännössä mahdollista. Sen sijaan tanko on yleensä helppo irroittaa kiinnikkeestä (kuten lipunlasku/nosto yleensäkin huviveneessä tehdään) ja kallistaa vaakatasoon.

        Käytännössä ei ole tullut lipputervehdyksiä harrastettua sen jälkeen kun erosin pursiseurasta jossa oli eläkkeellä oleva kapiainen kommodorina. Hyvä kuitenkin on tietää miten siinä toimitaan, tervehtiminen on vapaaehtoista ja käpälän heilautus korvaa sen, mutta jos jättää vastaamatta tervehdykseen, se osoittaa tietämättömyyttä tai huonoja tapoja.


      • Anonyymi

        Ei Suomessa ole sotalippua . Usein sotalipuksi kuvitellaan kielekkäistä valtiolippua . Kiellekkäistä valtiolippua käyttävät esimerkiksi merivoimien alukset .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Suomessa ole sotalippua . Usein sotalipuksi kuvitellaan kielekkäistä valtiolippua . Kiellekkäistä valtiolippua käyttävät esimerkiksi merivoimien alukset .

        Teksti johon viittaat on vuodelta 1897 ja siinä ei puhuta suomalaisista sotalipuista.


    • Usko hiipuu

      niin tinkikää vaan lipputervehdyksestä, sen unohtamisesta ei kovin suurta käytännön haittaa ole eikä "lajikultturikaan" lipputervehdyksen puuteeseen kaadu. Niin kauan kuin suurin osa purjeveneilijöistä ei haluakaan käyttää kartiota haruksessa ajaessaan purje ylhäällä konevoimalla ja kapeisiin väylänkohtiin ajataan niinkuin muita ei olisi olemassakaan ei kannata isoa haloota lipputervehdyksistä nostaa - ne eivät ole tärkeysjärjestyksessä lähelläkään kärkeä merimiestaidoissa - ja merenkulunturvallisuuden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
      Saisi vain näille uuden ja vähän vanhemmankin sukupolven edustajille. niin moottori- kuin purjeveneilijöillekin edes tärkeimmät asiat ensin kaaliin. purjeveneilijät ovat hyvää vauhtia saavuttaneet moottoriveneilijöitä itsekkyyskisoissa. Keskittykää olennaiseen!

    • Näsijärvinen

      lopetin Venelehden pitkäaikaisen kestotilaukseni. Näissä "Hyvä veneilytapa" jutuissa keskityttiin juuri näihin liputuksiin ym. pikkurilli pystyssä juttuihin. Niissä annettiin ymmärtää että ainoa hyvä veneilijä on pursiseuran jäsen, pursiseuroihin ei kuitenkaan pääse jäseneksi, ilman suosituksia, eli pitää kuulua oikeaan vanhaan (ruostinkieliseen) sukuun tai omata muuten riittävä varallisuus. Nähdäkseni oikeat ongelmat veneilyssä ovat kuitenkin aivan muualla. Jos kaikki vain yrittäisivät noudattaa sääntöjä ja tiukassa paikassa joustaisivat eivätkä pitäisi viimeisen päälle kiinni omasta oikeudestaan, niin päästäisiin jo aika pitkälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe