Miten veneen tulpan voi ottaa pois laiturissa, kun vene on puomien välissä venepaikalla eli kelluu?
Vene on kuulema itsetyhjentyvä, mutta miten tulee toimia? Nyt olen käynyt sateiden jälkeen tyhjentämässä kauhalla vedet pois.
itsetyhjentyvä vene?
6
9767
Vastaukset
- balle
AInakin periaatteessa veneen avotila on itsetyhjentyvä, mikäli pohja on korkeammalla, mitä vesilinja. Yleensä tällainen systeemi estää sadeveden kertymisen veneeseen kun ottaa tulpan pois, mutta venettä kuormitettaessa ja ajoon lähdettäessä tulppa on pantava kiinni. SItten on muunlaisiakin itsetyhjennyssysteemejä, kuten esim Bustereissa, jotka tyhjentyvät ajon aikana muodostuvasta ejektioimusta.
- oldmotor
Mulla on tuo micro fun ja jostain kuulin, että se tyhjentää vedet pois ajon aikana itse en ole päässyt kokeilemaan, kun joku on laittanut tulpat kunnolla kiinni veneeseen siis entinen omistaja.
Kuinka se toimii terhin veneissä tarviiko se ollenkaan tulppia? - kyllä
oldmotor kirjoitti:
Mulla on tuo micro fun ja jostain kuulin, että se tyhjentää vedet pois ajon aikana itse en ole päässyt kokeilemaan, kun joku on laittanut tulpat kunnolla kiinni veneeseen siis entinen omistaja.
Kuinka se toimii terhin veneissä tarviiko se ollenkaan tulppia?Itellä oli aikanaan ko. paatti 20 hv jammulla ja äyskäri oli paras vedentyhjennykseen. Joskus tuli kokeiltua sitä, että nosti purkin liukuun ja sitten avasi tulpan. Periaatteessa vene tälläin tyhjenee, mutta mikäli vettä on paljon niin aika taiteiluksi menee (lue vesi loiskuu penkille, munillesi, ja tyhjentyminen tapahtuu lähinnä peräpeilin yli). Lisäksi yhtään pienemmällä koneella tuo tuskin edes jaksaa nousta liukuun. Pienet vesimäärät on sitten eri juttu, mutta nehän onkin nopeampaa ja yksinkertaisempaa kauhaista äyskärillä pihalle...
- Esa
Tulpan voi ottaa pois laiturissa ja kun itse on kyydisä niin toki vettä silloin tulee veneeseen. Mutta kunitse menee laiturille, niin vene tyhjenee.
Takaisin mennessä veneeseen ennättää tulla hieman vettä, minkä saa pois äyskärillä tai sitten ajon aikana kun irroittaa tulpan, niin jokin imuilmiö vetää veden pois ainakin kohtuullisessa nopeudessa. Itse en ole kokeillut 4 pv: moottorilla, joten olen sitten käyttänyt äyskäriä.- pekka
otan ensi kerralla tulpan pois, uskon että näin on tarkoitus. tulpan takaisin laitto lienee ihan helppo.
kiitos vastaajille!
- Anonyymi
Tärkein on itsetyhjentyvä kippari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100