kyseessä 20hv "ruskea raita" Kai jostain 80-luvun lopulta?? Aiemmassa kirjotuksessa kyselin puoltohommaa, nyt tuli koneeseen semmonen vika että ajon jälkeen muutaman minuutin päästä ei suostunu lähtemään käyntiin! Yhdesti hörähti vaan vaikka kuinka nyki, kokeilin rypyllä ja ilman. Enkä saanu sitä käyntiin. Ja muutenkin tämä kone on aina nyitättänyt enempi kun pitäs. Kun käyntiin lähtee niin pelaa kyllä ihan ok. Oisko vinkkii tähän? Vai pitäskö lähtee summamutikassa vikaa etsimään, ennen tuo on sentään käynnistyny mutta nyt ei lähe ees käyntiin!
Kiitosta vaan taas jos joku viitsii/osaa avitella!
mercury ei käynnisty!
23
17295
Vastaukset
- summamutikassa
täältä kun vastaa. Mutta kun tulpan irrottaa sylinteristä, kiinnittää sen tulpanhattuun ja vetää kännistysnarusta pitäisi tulla kipinää.Älä pidä käsissä, sieltä tulee mojovat tällit. Kun ja jos asia on kunnossa, pitäisi selvittää polttoaineen saanti, mutta osittain se selvisi, jo kun irroitit tulpan. Jos olit(ja tee niin)yrittänyt käynnistää mottoria. Jos tulppa oli märkä, niin bensaa saa, mutta kipinää ei.Jos tulppa kuiva, ei saa ainetta. Vaihda koko polttoaineletku uusiksi, se saa ilmaa vanhan letkun lävitse. Suodattimet voivat olla tukossa, tai tai ilmaruuvi kinni. Mahdollisuuksia monia, mutta virta ja pa:n saannista voi aloitta.Nyt kun joudut kuitenkin mottoria tutkimaan, niin etsi myös se pieni evä, joka on siirrettävä kampeamis-suuntaan, mutta ei paljon. Kyllä ne aina kampeaa.Niin se on "kalaraudan"yläpuolella ja etupuolella tavallaan.
- mercuristi
asiallisesta vastauksestasi! Tästä on jo hyvä lähteä etsimään vikaa!!
- mulle
mercuristi kirjoitti:
asiallisesta vastauksestasi! Tästä on jo hyvä lähteä etsimään vikaa!!
Voisit myydä mulle nuo viat sopuhintaan.
- summamutikassa
mulle kirjoitti:
Voisit myydä mulle nuo viat sopuhintaan.
Sinulla on, huomaan jo tarpeeksi vikoja, että ei kantsi lisää haalia.
- mercuristi
Kyllä se siltä vaikuttaa että saa liikaa polttoainetta, mutta mikähän siihen voisi sitten olla syynä... Seosruuvi kenties väärässä asennossa? Uskaltaako sitä mennä punomaan, olen kuullu että ovat aika herkkiä menemään sekasin? Muuten käynnissä ollessaan moottori toimii niinkuin pitääkin paitsi aivan pientä tyhjäkäyntiä ei joskus tahdo käydä. ja ei vie polttoainettakaan mielestäni paljoa...
- mercuristi
mercuristi kirjoitti:
Kyllä se siltä vaikuttaa että saa liikaa polttoainetta, mutta mikähän siihen voisi sitten olla syynä... Seosruuvi kenties väärässä asennossa? Uskaltaako sitä mennä punomaan, olen kuullu että ovat aika herkkiä menemään sekasin? Muuten käynnissä ollessaan moottori toimii niinkuin pitääkin paitsi aivan pientä tyhjäkäyntiä ei joskus tahdo käydä. ja ei vie polttoainettakaan mielestäni paljoa...
se lähti kyllä nyt käyntiin kun aikani nyin bensaletku irrotettuna!
- summamutikassa
mercuristi kirjoitti:
se lähti kyllä nyt käyntiin kun aikani nyin bensaletku irrotettuna!
Noin minäkin päättelen, että seosruuvi, mutta en uskalla ottaa vastuuta. Eikös, jos oikein muistan, niitä seosruuveja ole kaksi. Ota nyt jostakin selvää, niiden avauskierrokset, sitä ennen ne suljetaan. Sen muistan, että avattiin molempia saman verran.Jos sanon(älä tee kysymättä) että 2kierrosta auki, läheltä menee.
- vielä vähän
summamutikassa kirjoitti:
Noin minäkin päättelen, että seosruuvi, mutta en uskalla ottaa vastuuta. Eikös, jos oikein muistan, niitä seosruuveja ole kaksi. Ota nyt jostakin selvää, niiden avauskierrokset, sitä ennen ne suljetaan. Sen muistan, että avattiin molempia saman verran.Jos sanon(älä tee kysymättä) että 2kierrosta auki, läheltä menee.
jostakin syystä se ei saa, ehkä ilmaa rittävästi ja siksi vetää liikaa p.ainetta. Eikä ne ruuvit vaarallisia ole, kunhan joku tolkku, niiden kääntelyssä pidetään.
- heh
vielä vähän kirjoitti:
jostakin syystä se ei saa, ehkä ilmaa rittävästi ja siksi vetää liikaa p.ainetta. Eikä ne ruuvit vaarallisia ole, kunhan joku tolkku, niiden kääntelyssä pidetään.
Jos vika on ilmennyt nopeasti, ei se yleensä johdu seossäädöistä, vaan jostakin muusta.
Ainoastaan tyhjäkäynnin korjaus pitäisi aloittaa seosruuvista. Muuten selvittelisin sen vian. Onko esim. uimurin koho vettynyt tai puhki, neulaventtiili jumissa tms.
Ilman saantia on vaikeampi häiritä kuin bensan saantia. Siksi en usko ilmaongelmiin. - mercuristi
heh kirjoitti:
Jos vika on ilmennyt nopeasti, ei se yleensä johdu seossäädöistä, vaan jostakin muusta.
Ainoastaan tyhjäkäynnin korjaus pitäisi aloittaa seosruuvista. Muuten selvittelisin sen vian. Onko esim. uimurin koho vettynyt tai puhki, neulaventtiili jumissa tms.
Ilman saantia on vaikeampi häiritä kuin bensan saantia. Siksi en usko ilmaongelmiin.se vika ole äkkiä tullut, kyllä se on ennenkin nyittänyt aika lailla! Mutta nyt vaan teki ensimmäisen kerran sen että ei lähtenyt ollenkaan käyntiin!
- mercuristi
Onko se kavitaatiolevyn alla potkurin puolella? Koska mulla on koneessa kavitaatiolevyn alla semmonen ympyränmuotonen käänneltävän näkönen osa(kavitaatiolevyssä alapuolella kiinni), mutta siitä on lohjennu jokin osa, olisko just se evä? Mistään muualta en kyllä löytänyt minkäännäkösiä eviä. Vaikka luulis sen evän olevan rikissä kiinno niinkuin veneenpuolella, eli potkurin vastakkaisella puolella. Mutta ei sieltä mitään löytyny. Joku sanoi että jossakin yamahan mallissa pystyy kääntämään kalarautaa... Pitää katsella sitä seuraavaksi kun käyn veneellä
- se lohjennut
mercuristi kirjoitti:
Onko se kavitaatiolevyn alla potkurin puolella? Koska mulla on koneessa kavitaatiolevyn alla semmonen ympyränmuotonen käänneltävän näkönen osa(kavitaatiolevyssä alapuolella kiinni), mutta siitä on lohjennu jokin osa, olisko just se evä? Mistään muualta en kyllä löytänyt minkäännäkösiä eviä. Vaikka luulis sen evän olevan rikissä kiinno niinkuin veneenpuolella, eli potkurin vastakkaisella puolella. Mutta ei sieltä mitään löytyny. Joku sanoi että jossakin yamahan mallissa pystyy kääntämään kalarautaa... Pitää katsella sitä seuraavaksi kun käyn veneellä
se evä.. Mulla itsellä oli etupuolella, mutta se olikin 30 hv ja hieman tuoreempi. Eli niitä seosruuvejakin 2, koska oli 2 sylinteriä.Nuo kaasutinhommat, eivät sitten enään ole mun alaani.
- mulle
summamutikassa kirjoitti:
Sinulla on, huomaan jo tarpeeksi vikoja, että ei kantsi lisää haalia.
Jos kerran tuollainen selvänäkijä oot, niin mikset kerro kysyjälle hänen Mercurynsä ongelmaa, ja millä hän sen saisi poistettua???
- eikä sinun
mulle kirjoitti:
Jos kerran tuollainen selvänäkijä oot, niin mikset kerro kysyjälle hänen Mercurynsä ongelmaa, ja millä hän sen saisi poistettua???
suhteessa tarvita selvän-näkijää, lukutaito riittää. Jos hölmöjä kirjoitat, niin pitäisikö viisaana pitää? Kuka perkele nyt vikoja ostelee...
- lukihäiriö
eikä sinun kirjoitti:
suhteessa tarvita selvän-näkijää, lukutaito riittää. Jos hölmöjä kirjoitat, niin pitäisikö viisaana pitää? Kuka perkele nyt vikoja ostelee...
katoppas ny ku tuo kaveri on ostanu kellä on tuo moottori....ja sä viisas ny menit sen kaiken kansan nähden kertomaan...aijaijai...pakottaako päätäs....
- mercuristi
mulle kirjoitti:
Voisit myydä mulle nuo viat sopuhintaan.
tarjoot noista vioista? Koneen saat kaupanpäälle... Alan olla leipääntyny tuohon vehkeeseen...
- mulle
mercuristi kirjoitti:
tarjoot noista vioista? Koneen saat kaupanpäälle... Alan olla leipääntyny tuohon vehkeeseen...
misspäi suomee kone asustaa, ja onko siinä kaukohallintalaitteet...entäs pentsiinitankki....onko lyht vai pitkäriki...nohi jos saisin vastauksen ni voisin alkaa harkitteen summaa...:-)
- mercyristi
mulle kirjoitti:
misspäi suomee kone asustaa, ja onko siinä kaukohallintalaitteet...entäs pentsiinitankki....onko lyht vai pitkäriki...nohi jos saisin vastauksen ni voisin alkaa harkitteen summaa...:-)
Sori ku kesti, akka lähti lätkiin. Joo kone tampereella, on hallinta vehkeet ja tankki. Lyhytriki.
- Ykä
Eli onko kyseessä Mercury 20XD? Jos niin kone on nykyisen 20:sen suora esi-isä, tilavuudeltaan 400cm3.
Kaasareita yksi, seosruuveja yksi. Seosruuviin voi ihan hyvin koskea, kunhan ensi hakee alkuperäisen asetuksen muistiin kiertämällä ruuvin varovasti pohjaan samalla laskien kierrokset. On luokkaa 1,5. Ruuvi on muistaakseni kaasarin kurkun yläpuolella, suoraan edessä.
Jos kone tuppaa saamaan liikaa bensaa, niin syynä voi olla kaasarin bensan pinnan muuttuminen liian ylös, syynä esim paskaa neulan alla. Ittelle sattui kyseisen 88-mallin kanssa tämmöinen tapaus. Tyhjäkäynti katosi.
Toinen merkilinen koneelle sattunt häiriö johtui kaasrin kurkkuun, pääsuuttimen ulostuloputkeen tarttunut villalanka, joka aiheutti oudon käynnin, lanka toimi kuin öljylampun sydän ja seos oli väärä laajalla kierroslukualueella. Kolmas mahdollisuus on polttoainepumun kalvossa oleva pieni reikä. Koneen ikä sopisi tuohon vikaan ja erityisesti se, että kiusaa kuumana enemmän.
Kaasaria on muutettu usempaan otteeseen koneen valmistuksen aikana, joten en ole varma minkälainen rikastin koneessa on. Omassa oli viritys, jossa rikastinta päälle käännettäessä muovinen vipu painoi kaasarissa olevaa nastaa, joka toimi ruiskupumpun käyttötankona ja aiheutti bensan ruiskahtamisen suoraan imukannen alle. Samalla aukesi kyseisetä pumpusta tiehyt imupuolelle jota pitkin kone imi ylimääräistä bensaa. Jos ruisku ei toimi, on kone huonosti käynnistyvä kylmänä, jos bensapumpun kalvo on rikki, voi käynnistys kuumana olla kutakuinkin mahdotonta.
Eli tutki kaasuttimen toiminta näiltä osin, bensapumppukin oli omassani yhdysrakenteinen kaasarin kanssa.- mercuristi
en oo varma mallista, mutta ruskearaitanen sillä uudemmalla kopalla taitaapa siinä jossain XD lukea kun tarkemmin muistelen. Kaasarisaa kyllä näytti olevan silmämääräsesti paskaa. Ryyppy systeemi toimii semmosella kierrettävällä namikalla. Tänään se taas tuossa metsällä ollessa pelas ihan ok, käynnisty ok myös kuumana, kunnes sitten yhden sammutuksen jälkeen EI MILLÄÄN STARTANNU! Sitten 5min odotin ja nyiskelin, niin yhtäkkiä lähti käyntiin! Eli taidanpa putsata sen kaasarin seuraavaksi... Kiitos! Sulla tuntuu olevan OIKEAA tietoa!
- kirjottaja
sen kaasarin. No, bensapumpun kalvo on ehjä, en ainakaan havainnu siinä mitään vikaa. Siinä suodattimessa oli kyllä paskaa, ja vaihdoin bensapumpunkannen tiivisteen kun entinen rupesi vuotamaan. No tästä kaasarin puhditustoimenpiteestä ei ollu muuta apua kun että alko käymään paremmin tyhjäkäyntiä(käynnistys edelleen suurta tuskaa!) Sitten vielä kysyisin että kun irrotetaan kaasarista se uimurikotelo(tai mikä se virallisesti on?) Niin tulee näkyviin semmonen suutin, joka menee kaasarin läpi, niin se on aivan vinossa(onko normaalia?)
- Mää
Löytyy pääsuutin (menee suoraan kaasarin kurkkuun "venturiin") ja joutokäyntisuutin joka on vinossa (menee pieneen kammioon, johon tulee ilmakanava joutokäynnin seos ruuvin kautta). Eli, kun seosruuvia avaa, niin seos menee laihemmalle.
Mutta sun ongelmas taitaa olla jumiutuva kohon neulaventtiili. Holkissa, jossa neula kulkee ylös / alas, on ilmeisesti pientä syöpymää. Välillä neula jää jumiin em. syöpymän johdosta, eikä pääse sulkeutumaan kunnolla. Tämän takia kohokammio tulvii ylivuotoputkestaan, joka on kaasarin kurkun suulla -> moottori tukehtuu liian rikkaaseen seokseen.
Vika ilmaantuu silloin tällöin myös omaan 20hp siniraitaan.
Otan bensaletkun irti ja käytän konetta, kunnes liemi loppuu kaasarista. Sen jälkeen letku kiinni, pumppausta kumitissillä, kunnes tissi kovettuu. Samalla katson tuleeko kohokammion ylivuotoputkesta bensaa, jos ei tuu, niin kone käyntiin ja menoks. Jos tulee, niin letku irti ja käytän uudelleen tyhjäks.
Itsellä ei oo tehny tuota kuin pari kertaa tänä kesänä. Sen kanssa pärjää, kun tietää mitä tekee... :)
Jos ei nää ohjeet auta, niin tarkista kohon neulaventtiilin kumikärjen kunto. Pitäis olla joustava ja suht silee, että on tiivis. Älä hukkaa pientä jousta neulan ja kohon välistä, kun purat kaasaria. koho irtoo, kun otat sen akselin pois.
Tossa kuvia omasta kaasarista. Noilta sivuilta löytyy kyllä kuvat sunkin koneesta, kun vaan tiedät moottoris sarja numeron.
http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr= 65145&ivar=images/MERMAR/65145/7.png&inbr=464&bnbr=40&bdesc=CARBURETOR ASSEMBLY, COMPLETE
- Anonyymi
Polttoaine pumpun kalvon rikkoutuminen yleensä saa aikaan rikkaan seoksen,eräs usein huomiotta jäänyt seikka on alipainevuoto kammiossa,joko akselin tiivisteet,tai kuluneet männänrenkaat vuotavat,jolloin imuläpät,eivät aukea käynnistäessä, varsinkin lämpimänä. Eräs keino on käyttää notkeampia läppiä(ohuempia) tai hiota niitä ohuemmiksi,em. vika vaivaa varsinkin pieniä kiertohuuhtelu koneita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185