kuinka paljon 2v3kk vanhan pojan pitäs sit puhuu?

4 äiti

kun ei nyt muistu mieleen, miten noi edelliset puhuivat vaik ovat 4 ja 5v

4

1493

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "tarhantäti"

2-vuotiaan ei tarvitse osata puhua kuin omiksi tarpeikseen! on hyvä jos osaa kertoa milloin on pissa ja kakkahätä, nälkä, jano, sattuu, mihin sattuu jne... sanavarastossa ei välttämättä ole sataakaan sanaa! 3-vuotis neuvolatarkastuksessa kyllä puututaan asiaan jos aiheelliseksi katsotaan. puheen kehitystä voi kotona avittaa ihan sillä itsellään- puhumalla! lukekaa kirjoja, tutkikaa maisemaa, tarkastelkaa ihmisiä, autoja, leluja... mitä tahansa mistä lapsesi on kiinnostunut! esitä kysymyksiä kunnes saat muitakin vastauksia kuin "joo"/"ei". lapsi arastelee puhetta useinkin jos hänen sanomisilleen edes naurahdetaan. kyllä se pienikin ihminen nolostuu! en kuitenkaan vielä siis huolestuisi, anna lapsesi kehittyä ihan rauhassa sen 9kk ennen seuraavaa neuvolatarkastusta ja edetkää sitten neuvolantädin ohjeiden mukaan!

• nora

Enpä tiedä kuinka paljon ja miten tuon ikäisen pitäis puhua,tokkopa siihen mitään selkeetä vastausta kukaan pystyy antamaa,lapset kun ovat yksilöitä ja joku oppii jotain aiemmin/myöhemmin kuin toinen.Itselläni nuorimmainen nyt 2v3kk ja puhuu jo selkeästi pitkiäkin lauseita ja on hyvin laaja sanavarasto,samoin keskimmäinen lapseni osasi jo 2vuotiaana puhua vieläkin paremmin kuin tämä nuorimmaiseni,lausui oikein jopa r-kirjaimen.Mutta esikoiseni oppi tosi myöhään puhumaan selkeästi ja r-kirjain tuli vasta 4vuotiaana oikein.Olen joskus itse miettinyt,voisiko puhumaan oppiminen olla jotenkin perinnöllistä,esim.jos molemmat vanhemmat ovat oppineet kovin aikaisin puhumaan niin heidän lapsensakin oppii tai jos toinen vanhemmista on oppinut myöhään puhetaidot niin lapsi voi periä hänet,tiedä häntä sitten..Varmasti on vaikutusta myös sillä miten ja kuinka paljon lapselle puhutaan ja luetaan.Jos lapsi vaikka sanoo "to"tarkottaessaan autoa ja hälle vastataan "niin on",kun taas voisi vastata "niin on auto",voi vain päätellä kummalla tavalla vastatessa lapsi oppisi nopsemmin sanomaan sanan oikein?

• tyyne

Meidän pojalla 2,6v on nyt n.10sanaa. kun oli vähän päälle 2v. aloin kummastella kun sanoi vain 1sanan. mentiin terkkarille, joka piti normaalina, halusin kuitenkin lääkäriin ja päästiin ja sieltä lähete neurologille. Nyt pojalle puheterapiaa ja diagnosina tulee vahvistumaan dysfasia, kielenkehityksen häiriö. Meillekin edelleen hoetaan että lapsen kehitys on aina yksilöllistä, ja niinhän se on. Kiinnitä nyt huomiota seuraaviin asioihin, ymmärtääkö puhetta, saako raivareita puhetilanteissa, yksipuoliset äänteet (esim. ei kaikkia kirjaimia poisluettuna tietty r ja s). että tällästä täällä.

• asia...

Lapset ovat niin erilaisia, että on vaikea sanoa paljonko tuossa iässä pitäisi puhua...jokaisen lapsen kielellinen kehitys on yksilöllistä..noin suurinpiirtein tossa iässä (2v->)ensilauseet ja sanaliitot ilmaantuu, mutta puhe ei välttämättä oo vielä täysin ymmärrettävää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      122
      5659
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      64
      4000
    3. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      45
      3666
    4. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      31
      3049
    5. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2902
    6. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2419
    7. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      13
      2266
    8. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      2237
    9. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1727
    10. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      1654
    Aihe