Auringosta aivastus

aurinkoinen

Onko muita jotka poikkeuksetta aivastavat, kun aurinko paistaa silmiin, tai kun on tarpeeksi kirkasta? Minulle ja kahdelle muulle tapahtuu nain ja olisi mukava tietaa mista se johtuu ja kayko muille samoin.

7

4607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivastus

Joo, minullekin käy aina niin kun menen yhtäkkiä kirkkaaseen auringonvaloon esim tulen varjosta talon nurkan takaa. Olen kuullut, että aurinkoallergiaakin on olemassa. Onko se tätä, sitä en tiedä. Aivastelemisiin.

• N

Käsittääkseni aurinkoallergialla (onkohan se sama kun valoallergia?) tarkoitetaan jotain UV-säteilyn aiheuttamaa ihottumaa, eli sillä nimellä ei kai tätä asiaa voi kutsua.

Kiinnostava "vaiva"... itseäni aivastuttavat auringonpaisteella lähinnä siitepölyt, mutta kun kaivan korvaa, minua alkaa yskittää... No se on toinen juttu :)

Ärsyttääkö teillä silmiä ennen aivastusta? Meinaan että voisko jotkut kyynelnesteet ärsyttää nenää?
        Entä oletteko siitepölylle tai muulle allergisia? Se voisi vaikuttaa, kun usein jos on allerigia muutenkin päällä niin ihme jutuista tulee aivastusärsytystä (auringosta en oo kyllä ennen kuullut).

• moi

Mulla on aivan sama ongelma en tiedä mistä se johtuu!

• Kumma Heppu

Eikä pelkästään aurinko saa pärskeitä aikaan...
      Myös kirkas työvalo tai huoneen kattolamppu edesauttaa/nopeuttaa aivastuksen saamista kun se on tulollaan.

Kaikkein kummallisinta on kun kirkkaana porottava aurinko saa minut haukottelemaan minuutin välein ajaessani autoa. Eikä kyse ole ollenkaan väsymyksentunteesta vaan jostakin ihan muusta syystä. Tähän asiaan olisi myös kiva saada joltakin kommentti, joka tietää enemmän asiasta.

• wertyuio

joo olen lukion bilsan kursseilla kuullut 'aurinkoaivastuksesta'. Se johtuu ishmisen silmän reaktiosta kun se joutuu yhtäkkiä kirkkaaseen valoon. aivot tulkitsevat sen nenässä olevaksi pölyksi ja refleksi syntyy, aivastus. poden itsekkin aurinkoaivastusta...

• hits

Tiede-lehdessä oli aikoinaan tästä jotain, aika huomattava osa ihmisistä voi reagoida valoon näin (yli 20%). Englanninkielinen termi ominaisuudelle on olemassa, mutta muistan siitä vain alun, photo.

• atsih

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1748
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1164
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      58
      1026
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      916
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      836
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      78
      789
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      786
    9. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      756
    Aihe