Jokainen restonomi työllistyy!

tuleva sellainen

Restonomiopinnot alkoi maanantaina Turussa. Heti alkuun meille luennoitiin restonomien työllistymisestä. 98% valmistuvista restonomeista työllistyy joko esimiestehtäviin, asiantuntijatehtäviin tai suorittavaan työhön. Loput 2% on äitiyslomalla, jatkamassa opiskelua, tai jää omasta tahdostaan työttömäksi.

Miksi täällä netin keskustelupalstoilla jatkuvasti korostetaan, ettei restonomeille löydy töitä?

Edellä esitetyt luvut perustui kuulemma tutkimukseen, jossa valmistuneet restonomit vastaavat heille toistuvasti lähetettäviin seurantakirjeisiin. Pidän sellaista luotettavampana kuin netissä kiertäviä negatiivisia yksilöpuheita.

30

36862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ace

Hehheh. Voisin veikata että kaikissa kouluissa aina alussa kehutaan, kuinka työllisyysnäkymät on ko. alalla loistavat ja niin edelleen. Ei kannata uskoa ihan kaikkea, vaikka kuinka kerrottaisiin tutkimuksista sun muista.

• pampula

Itse olin myös kuulostelemassa kyseistä luennointia ja minusta se oli todella positiivista ja voimia antavaa kuunneltavaa. Ja kaikkein parasta oli, että restonomeista kerrottiin mitään kaunistelematta ja totuudenmukaisesti...ei siis mitenkään liioitellusti kehuen. Esiin nostettiin oma motivaatio ja tahto, niillä pääsee pitkälle.

• tuleva sellainen

että täältä löytyy kurssikavereita;) Lähdetään innolla huomenna pitämään hauskaa!

• tytteli

Suosittelen lämpimästi, että tutustutte Suomen Restonomit ry:n laatimaan tiedotteeseen osoitteessa www.sure.fi/ilmoitukset/resto2003tiedote.doc
      Ammattikorkeakouluihin nähtävästi valikoituu yksilöitä, jotka eivät kyseenalaista asioita. Pelottavaa, että jotkut ihmiset ovat tuolla tavalla mainonnan vietävissä. Asioita kannattaa kyseenalaistaa! =)

• matemaatikko (AMK)

"98% valmistuvista restonomeista työllistyy joko esimiestehtäviin, asiantuntijatehtäviin tai suorittavaan työhön"

98& niistä, jotka viitsivät kyselyyn vastata ja sen vielä postittaa takaisin kyselijälle. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ko. valmistuneista restonomeista päätyi suorittavaan työhön. Toivottavasti vain harva, koska se tarkoittaa kokkaamista, tarjoilemista tms., ei korkeakoulusta valmistuneen työltä.

• edelliseen

&-merkki vastaa edellä %-merkkiä

• tuleva sellainen
        edelliseen kirjoitti:

&-merkki vastaa edellä %-merkkiä

Suorittavaan työhön (esim. tiskaamaan) päätyneiden osuus oli noin 30 prosenttia. Esimiestehtäviin ja asiantuntijoiksi päätyneiden prosenttiosuus oli myös noin 30 kummassakin. Esimiehiä taisi olla pikkuisen enemmän.

• -a-
        tuleva sellainen kirjoitti:

Suorittavaan työhön (esim. tiskaamaan) päätyneiden osuus oli noin 30 prosenttia. Esimiestehtäviin ja asiantuntijoiksi päätyneiden prosenttiosuus oli myös noin 30 kummassakin. Esimiehiä taisi olla pikkuisen enemmän.

Ja kuinkahan moni tästä "suorittavaan työhön" kuuluvasta siivoaa, paistaa purilaisia mäkkärissä tai tekee jotain muuta vastaavaa, onhan nekin suorittamista? Ihan kiva että olet positiivisella mielellä liikenteessä, itsekin opiskelen AMK:ssa hoitoalaa, mutta kannattaa vähän epäillä eikä uskoa kaikkea mitä opettajat siellä suoltavat.

• se on nähtävä

siis 98% vastanneista.

Olin muutaman kuukauden täysin koulutustani vastaamattomissa töissä pari vuotta valmistumiseni jälkeen. Alma materistani lähetettiin kolme kertaa monisivuinen seurantakirje, jonka etusivun poikki kirjoitin "Asia EI kuulu teille," ja lähetin takaisin. Tilanne otti niin kovasti päähän, että utelut tuntuivat isolta loukkaukselta.

Asioiden korjauduttua olen vastannut kaikkiin kyselyihin rakentavasti ja lähettänyt vielä takaisinkin.

• o v v v

Eri asia sitten, kuinka moni noista 98 prosentista kuuluu tuohon "suorittavan työn" kastiin. Kannattaako oikeasti käydä koulua 3,5 vuotta ja päätyä kassatarjoilijaksi, kun siihen ammattiin pääsee myös täysin ilman koulutusta.

• Restonomi myöskin

Itse olen restonomi ja teen työtä, jota voisin tehdä ilman kyseistä tutkintoakin. Olen lentoemäntä. Seuraavassa opiskelukavereideni ammatteja valmistumisen jälkeen: hotellin puhelunvälittäjä, kahvilatarjolija, ravintolan tarjoilija, matkatoimiston virkailija, kokki, Alkon myyjä, call center -työntekijä, kokousisäntä, lomakylän vastaanottovirkailija, tavaratalomyyjä. Yksikään meistä ei tee esimiestason työtä, vaan olemme kaikki suorittavan työn tekijöitä täällä Helsingin alueella.

Ainakin tuossa vuosituhannen vaihteessa Suomessa oli n. 20 ammattikorkeakoulua, josta valmistui restonomeja. Jo tästä voi päätellä, riittääkö jokaiselle valmistuneelle esimiestason töitä. Osalle tietenkin, mutta moni joutuu kyllä tyytymään ihan niihin palvelualan perustehtäviin.

• asiaa tuntematon
        Restonomi myöskin kirjoitti:

Itse olen restonomi ja teen työtä, jota voisin tehdä ilman kyseistä tutkintoakin. Olen lentoemäntä. Seuraavassa opiskelukavereideni ammatteja valmistumisen jälkeen: hotellin puhelunvälittäjä, kahvilatarjolija, ravintolan tarjoilija, matkatoimiston virkailija, kokki, Alkon myyjä, call center -työntekijä, kokousisäntä, lomakylän vastaanottovirkailija, tavaratalomyyjä. Yksikään meistä ei tee esimiestason työtä, vaan olemme kaikki suorittavan työn tekijöitä täällä Helsingin alueella.

Ainakin tuossa vuosituhannen vaihteessa Suomessa oli n. 20 ammattikorkeakoulua, josta valmistui restonomeja. Jo tästä voi päätellä, riittääkö jokaiselle valmistuneelle esimiestason töitä. Osalle tietenkin, mutta moni joutuu kyllä tyytymään ihan niihin palvelualan perustehtäviin.

Esimiestason töitä? Miksi yleensä pitää heti saada esimies- tai asinatuntijatason töitä. VAstavalmistunut asiantuntija on vitsi alalla kuin alalla, sillä todellinen asiantuntemus vaatii useamman vuoden työkokemuksen. Koulussa ei opita asiantuntijaksi, vaan perusasiat. Esimieheksikään ei vastavalmistunut mielestä ole pätevä, kyllä aina pitäisi olla työkokemusta, oli sitten kyse vaikka mäkkärin vuorovastaavasta.

• epäilijä

Tyypillistä propagandaa koulun puolelta. Tottakai he haluavat hehkuttaa, kuinka hyvin vastaajat ovat työllistyneet. Samaa harrastavat yliopistotkin. Jos ei ole työllistynyt koulututusta vastaaviin tehtäviin, moni ei viitsi kyselyihin vastata.
      Sukulaistyttö on restonomi ja hän on kaupan kassalla töissä. Tekee välillä keikkahommia tarjoilijana. Ei ole kuulema ainut, jolle ei ole löytynyt alan hommia.

• mjk

Toivottavasti tämän ketjun aloittaneen kirjoittajan viesti ei ole tosissaan kirjoitettu, mutta kai se kaikesta huolimatta on totisinta totta...

Niin kuin aikasemmat kirjoittajat ovat sanoneetkin; kyseenalaistaminen kannattaa. Minullekin on näytetty AMK:ssa PowerPoint-diaa, jonka mukaan eräästä koulutusohjelmasta valmistuneista työllistyy 100 %:a. Kukaan ei ole sanonut minkälaisiin tehtäviin nämä henkilöt työllistyvät. SOLille siivoamaan, Citymarkettiin kassaneidiksi vai McDonaldsiin hampurilaisia paistamaan?

Restonomin (AMK) tutkinto pitäisi olla korkeakoulututkinto ja restonomien pitäisi ainakin puheiden mukaan sijoittua esimies- tai asiantuntijatehtäviin. Ja ihan järkeenkäypää onkin, että korkeakouluksi laskettavasta opinahjosta valmistuneet sijoittuvat muihin kuin suorittavan työn tehtäviin. Mitä järkeä on opiskella AMK:ssa tutkinto ja päätyä esim. tarjoilijaksi, kun tarjoilijoilta edellytettävä tutkinto on toisen asteen tutkinto? Toki vaikka yliopistosta valmistunut tohtori voi työskennellä tarjoilijana, mutta uskoisin että suurin osa opiskelijoista haluaa koulutustaan vastaavaan työhön.

Ja nämä työllisyysluvut voivat olla hyvinkin korkeita sen takia, että ihmiset tekevät mieluummin koulutustaan vastaamattomia töitä kuin ovat työttöminä.

Osaako kukaan muuten sanoa mitä nämä "asiantuntijatehtävät" oikein ovat? Kai niiden kuuluu olla "hienoja" ja arvostettuja tehtäviä. Mutta kyllähän siivoojan koulutuksen saanut siivooja ja tarjoilijan koulutuksen saanut tarjoilija ovat alansa asiantuntijoita, vaikkei heidän työnsä kovin arvostettuja olekaan.

• työnhakija

Olen täysin samaa miletä siitä, että suurin osa restomeista työllistyy, mutta ei koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Jos on käynyt koulua miltein 4 vuotta ja koulutus on korkeakoulutasoinen, voisi olettaa, että kelpaisi/pääsisi muihinkin tehtäviin kuin tarjoiljan keikkahommiin tai kerrossiivoksi...Itse olen vastavalmistunut matkailualan restonomi sekä työnhakija. Oikeastaan koko tutkinnosta ei ole mitään hyötyä ja todella harmittaa kun valitsin alan! Nyt hakisin aivan muualle opiskelemaan jos olisin saman valinnan edessä!!

Matkailualasta sen verran, että mediassa sitä käsitellään kasvavana alana sekä myös meidän koulutusohjelmassa keskityttiin sen positiivisiin kasvunäkymiiin Suomessa MUTTA mistä löytyy niitä matkailualan töitä kysyn vaan? Ei ole mitään selkeätä kanavaa matkailualan töistä eikä selkeää "muottia" millaisia töitä edes voisi hakea (tähän ei osata vastata selkeästi edes AMK:ssa, jossa suoritin tutkinnon..) joihin olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet päästä.

Enää ei kiinnosta opiskelu kun on 24 v. ja valmis töihin(!) - onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai kokemusta töiden hausta matkailun restonomina?

• minä...
        työnhakija kirjoitti:

Olen täysin samaa miletä siitä, että suurin osa restomeista työllistyy, mutta ei koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Jos on käynyt koulua miltein 4 vuotta ja koulutus on korkeakoulutasoinen, voisi olettaa, että kelpaisi/pääsisi muihinkin tehtäviin kuin tarjoiljan keikkahommiin tai kerrossiivoksi...Itse olen vastavalmistunut matkailualan restonomi sekä työnhakija. Oikeastaan koko tutkinnosta ei ole mitään hyötyä ja todella harmittaa kun valitsin alan! Nyt hakisin aivan muualle opiskelemaan jos olisin saman valinnan edessä!!

Matkailualasta sen verran, että mediassa sitä käsitellään kasvavana alana sekä myös meidän koulutusohjelmassa keskityttiin sen positiivisiin kasvunäkymiiin Suomessa MUTTA mistä löytyy niitä matkailualan töitä kysyn vaan? Ei ole mitään selkeätä kanavaa matkailualan töistä eikä selkeää "muottia" millaisia töitä edes voisi hakea (tähän ei osata vastata selkeästi edes AMK:ssa, jossa suoritin tutkinnon..) joihin olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet päästä.

Enää ei kiinnosta opiskelu kun on 24 v. ja valmis töihin(!) - onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai kokemusta töiden hausta matkailun restonomina?

Oletko ajatellut mitä tuo "matkailu" tuossa tutkinnossa tarkoittaa... Sinun alasi vaatii varmasti työn perässä muuttamista, ellei kaupunkisi satu olemaan suosittu matkailukeskus... Toki toisilla, harvoilla ja valituilla, on mahdollisuus jäädä omaan kotikaupunkiinsa työskentelemään. Valitettavasti suurin osa ei kuulu siihen joukkoon. Olisitko valmis muuttamaan työn perässä, esimerkiksi ulkomaille, kerran olet tämän alan valinnut? Tutki matkanjärjestäjien ja esim. eri hotellien sivuja. Saatat yllättyä kuinka paljon alan töitä onkaan tarjolla. Pieni oma-aloitteisuus ei olisi pahasta... Jokainen on omillaan valmistumisen jälkeen. Ja tässä oma aktiivisuus ja innovatiivisuus punnitaan. Ja tähän, "Oikeastaan koko tutkinnosta ei ole mitään hyötyä ja todella harmittaa kun valitsin alan!", en aio edes kommentoida. Hieman ammattiylpeyttä..

• AMK

..tuote ja opettaja markkinoijia. Yhtälö on loppujen lopuksi varsin yksinkertainen:

lisää oppilaita -----> lisää resursseja ----> lisää palkkaa.

Ei ole yhtään ainoaa alaa, jossa tutkinto takaa työpaikan.

• ope 34

"98% valmistuvista restonomeista työllistyy joko esimiestehtäviin, asiantuntijatehtäviin tai suorittavaan työhön". TAI SUORITTAVAAN TYÖHÖN. Eihän tuossa eritellä miten paljon mihinkin tehtäviin päätyy.
      Toisaalta oppilaitoksen tehtävä on myös lisätä
      opiskelijoiden ammattiylpeyttä. Onhan heidän markkinoitava antamaansa koulutusta.

• pampula

En voi käsittää, miksi restonomin opintoja pitää mollata, mollata ja mollata. Mitä ihmeen kiksejä siitä joku oikein saa? Niin siinä oli joo, että SUORITTAVAAN TYÖHÖN, kyllä me lukea osataan, joo! Loppu on itsestä kiinni! Mitä sitten, mikä siinä niin paljon mättää jos jotain juuri kyseinen ala kiinnostaa!? Ei se ainakaan tolla ainaisella mollaamisella parane. Antakaa meidän opiskella jo ottaa se riski, ettei odotettua työtä ehkä saada...mutta lopettakaa jo tuo mollaaminen, kiitos.

• tytteli

Ei ole todellakaan kysymys mistään restonomikoulutuksen mollaamisesta vaan faktojen kertomisesta! Älä lue tällaisia keskusteluketjuja, jos ymmärrät tahallasi kaiken väärin ja otat asioita noin henkilökohtaisesti.

• varmasti
        tytteli kirjoitti:

Ei ole todellakaan kysymys mistään restonomikoulutuksen mollaamisesta vaan faktojen kertomisesta! Älä lue tällaisia keskusteluketjuja, jos ymmärrät tahallasi kaiken väärin ja otat asioita noin henkilökohtaisesti.

kaikki työllistyy, sis restonomit.. Tapasin tuossa juuri helsingin kauppatorilla lihiksiä myyvän restonomin... kai se sitten oli yrittäjä eli oman itsensä esimies...

• Opiskelu kannattaa

Hyvä kun kiukuttaa. Aina on parempi kun on tutkinto.
        Eikä reilussa suorittavassa asiantuntevassa työssä mitään vikaa ole. Jotkut nauttivat työnteosta! Siis suorittavasta, johtajia kyllä piisaa.

• avril88
        varmasti kirjoitti:

kaikki työllistyy, sis restonomit.. Tapasin tuossa juuri helsingin kauppatorilla lihiksiä myyvän restonomin... kai se sitten oli yrittäjä eli oman itsensä esimies...

Eiköhän se ole itsestä kiinni kuinka hyvän työpaikan saa! Tyhmää haukkua yhtä alaa tuolla lailla, ihan niin kuin muilta aloilta saisi aina koulutuksen mukaisen työpaikan. Sanoisitte nyt saman tien ettei kannata opiskella mitään alaa, "kun ei sieltä kumminkaan tähän työhön pääse, eilenkin näin yhden joka teki tälläistä työtä tällä koulutuksella..." Kunhan nyt saa töitä eikä jää kotiin makaamaan.

• Elmeri

Eikö paperit riittäneet TUON parempaan? Vai älystäkö oli kiinni?
        Voi sääli.
        Nyt saat kärsiä loppuelämäsi huonosta valinnastasi. Hähähähää.

Restonomo... Hah.

• restonomi

Olen itse palvelujen tuottamisen ja johtamisen restonomi. Kirjoittelua seuranneena haluaisin vielä painottaa, että oli ala tai koulu mikä tahansa, ei töitä varmastikkaan löydy, jollei itse ole aktiivinen ja innokas niitä etsimään ja tekemään. Itse opiskelin lukion jälkeen ravintolakokiksi ja pari vuotta sitten valmistuin restonomiksi. Olen tehnyt koulun ohella kesät ja osin myös talvet töitä niin siivoojana, pihvinpaistajana, kokkina, elintarviketyöntekijänä, leipomotyöntekijänä, vuoropäällikkönä jne. Restonomin paperit käteen saatuani ei tarvinnut kauaa odotella kun pääsin isoon suomalaiseen elintarvikealan konserniin tuotantopäälliköksi. Kyllä oma-alotteisuus ja kaikenlainen työnteko kannattaa ja restonomin työkenttä on tänä päivänä todella paljon laajempi kuin vain tuo ravintola-ala, josta kaikki aina puhuvat. Esimerkiksi hotelli-ja ravintola-alan restonomiksi valmistunut ystäväni puuhailee Evirassa hygieniapassi asioiden parissa ja työpaikallani tutustuin palvelujen tuottamisen ja johtamisen restonomiin, joka toimii tuotekehittäjänä.. että näin.

• hohhoijaa..

Niin... kuka odottaa että kun on ammatti valmiina niin joku tulee ja tarjoaa töitä heti valmiina hopeatarjottimella? öö.. ei kukaan! paitsi sellainen joka ei itse viitsi tehdä sen asian eteen mitään että saisi kunnon työpaikan :D Järki käteen ihmiset!

Itsellä vielä ammatinvalinta edessä, mutta kyllä sen jo tässäkin iässä tajuaa ettei niitä töitä kukaan tyrkytä, oli ammatti melkein mikä tahansa. Oma on ongelmanne, jotka ette usko itseenne ettekä hae muualle kuin sinne mäkkiin! Jos se on ainoo mihin pystytte niin onnea vaan teillekkin... nuoremmat tulee ja vie työpaikkanne!!

• mimi84
        hohhoijaa.. kirjoitti:

Niin... kuka odottaa että kun on ammatti valmiina niin joku tulee ja tarjoaa töitä heti valmiina hopeatarjottimella? öö.. ei kukaan! paitsi sellainen joka ei itse viitsi tehdä sen asian eteen mitään että saisi kunnon työpaikan :D Järki käteen ihmiset!

Itsellä vielä ammatinvalinta edessä, mutta kyllä sen jo tässäkin iässä tajuaa ettei niitä töitä kukaan tyrkytä, oli ammatti melkein mikä tahansa. Oma on ongelmanne, jotka ette usko itseenne ettekä hae muualle kuin sinne mäkkiin! Jos se on ainoo mihin pystytte niin onnea vaan teillekkin... nuoremmat tulee ja vie työpaikkanne!!

Moi!

Olen tässä seurannut tätä keskustelua. olen vasta matkailun restonomin opinnot aloittanut. puoli vuotta on käyty peruskäsitteistöä läpi: minkälaisissa esimiestason tehtävissä restonomi oikeasti tekee töitä. Ja niin , nyt kysynkin onko joku animateur liikuntamatkailun puolella? olen sen verran liikunnallinen tyttö että tämä kirjallinen peruskäsitteistön kahlaaminen ottaa aivoon. Kun tuntuu että asiasta ei pääse puusta pitemmälle.

• ex-kokki nyk. opisk.
        mimi84 kirjoitti:

Moi!

Olen tässä seurannut tätä keskustelua. olen vasta matkailun restonomin opinnot aloittanut. puoli vuotta on käyty peruskäsitteistöä läpi: minkälaisissa esimiestason tehtävissä restonomi oikeasti tekee töitä. Ja niin , nyt kysynkin onko joku animateur liikuntamatkailun puolella? olen sen verran liikunnallinen tyttö että tämä kirjallinen peruskäsitteistön kahlaaminen ottaa aivoon. Kun tuntuu että asiasta ei pääse puusta pitemmälle.

että usein se helvetin hienolta kuullostava titteli "vuoromestari" vuoropäällikkö" "keittiöpäällikkö" saattaa tosiasiassa olla huomattavasti huonommin palkattua, vaatimattomampaa ja paskempaa hommaa kuin ihmiset yleisesti ajattelevat. Siitäkin huolimatta että, eräänlaisia esimiestehtäviä nimelisesti ovatkin. Joka maassa on omat huippukokkinsa ja michelinmiehensä, mutta tulee muistaa että heistä suurin osa on tehnyt jopa vuosikymmeniä kestävän raskaan uran hiostavan kuumassa, stressaavassa työympäristössä, jatkuvassa 2 tai 3 vuorotyössä, ja huonolla palkalla = ravintola-alalla, jotta ovat kyseiseen asemaan päässeet. Perus vuoromestarin palkka ei paljon rivikokin palkkaa (1500-2000e) isompi ole. toden.näk. 3000e tai jopa paljon enemmänkin yltää ehkä yksi viidestäkymmenestä keittiöpääliköstä. Todennäköisesti: yksityisellä puolella michelin- ja finedining ravintoloiden huippumesut tyyliin: Välimäki, Terävä, Aremo, Wallman jne. kaltaiset henkilöt, valtavien ravintola ketjujen ja suur-ruokaloiden isot pamput ja jokunen tv julkimo kokki. Moni huippukokki saakin kokin työn näyttämään seksikkäältä ja muodikkaalta mediassa, vaikka perus työ onkin glamourista kaukana...

Kokin ammatti on käsityöammatti, joka perinteisesti opitaan töitä tekemällä. Ei koulussa. Yhtälailla esimieheltä vaadittavat kyvyt kehittyvät vuosien varrella perustöitä tehdessä, ja suurin osa alalla olevista pääliköistä ovat vuosikymmeniä töissä olleita konkareita. Ala on kutsumus ala, ja sitä harvoin tehdään pelkästään rahan takia.

Restonomi koulutusta suosittelen alalla jo oleville, jotka alan tuntevat ja tietävät alalla myös jatkavansa. Ja ravintola koulujen opettajiksi aikoville. Mieluiten aikuisopiskeluna työn ohessa. Nuorelle en suosittelisi 4 vuotista täyspäiväistä korkeakoulu opiskelua moisen turhake tutkinnon takia. Samassa ajassa voisi yhtä hyvin lukea jotain ns."järkevämpääkin"

Älkääkä suuttuko. Tekstin ei ole tarkoitus antaa alasta negatiivista, vaan realistinen kuva. Tälläkin alalla, uskokaa tai älkää, on myös tavattoman paljon hyviä puolia ja plussia. Äskeinen lista on vain keräys huonoista puolista, joita kuitenkin jokaisen alalle aikovan kannattaa hyvin kriittisesti miettiä.

Niin ja koulutuksesta. Sen markkinointi on nykyään harhaanjohtavaa ja edesvastuutonta. Monet tutkinnot ovat työelämän kannalta turhia ja ihmisiä koulutetaan tiettyihin tehtäviin liikaa. Jokainen opettaja kehuu omaa ohjelmaansa maasta taivaaseen saadakseen mahdollisimman paljon hakijoita = paremmat määrärahat ensi lukuvuodelle ja enemmän aloituspaikkoja. Kuulostaako tutulta: 95% työllistyi valmistuttuaan, antaa valmiudet ja mahdollisuuksia tähän ja tohon ja siihen, niin ja kaikki tehtävät ovat aina esimies ja keskijohdon tasoa, täältä tullaan elämä, vain taivas on rajana :)

• ----
        ex-kokki nyk. opisk. kirjoitti:

että usein se helvetin hienolta kuullostava titteli "vuoromestari" vuoropäällikkö" "keittiöpäällikkö" saattaa tosiasiassa olla huomattavasti huonommin palkattua, vaatimattomampaa ja paskempaa hommaa kuin ihmiset yleisesti ajattelevat. Siitäkin huolimatta että, eräänlaisia esimiestehtäviä nimelisesti ovatkin. Joka maassa on omat huippukokkinsa ja michelinmiehensä, mutta tulee muistaa että heistä suurin osa on tehnyt jopa vuosikymmeniä kestävän raskaan uran hiostavan kuumassa, stressaavassa työympäristössä, jatkuvassa 2 tai 3 vuorotyössä, ja huonolla palkalla = ravintola-alalla, jotta ovat kyseiseen asemaan päässeet. Perus vuoromestarin palkka ei paljon rivikokin palkkaa (1500-2000e) isompi ole. toden.näk. 3000e tai jopa paljon enemmänkin yltää ehkä yksi viidestäkymmenestä keittiöpääliköstä. Todennäköisesti: yksityisellä puolella michelin- ja finedining ravintoloiden huippumesut tyyliin: Välimäki, Terävä, Aremo, Wallman jne. kaltaiset henkilöt, valtavien ravintola ketjujen ja suur-ruokaloiden isot pamput ja jokunen tv julkimo kokki. Moni huippukokki saakin kokin työn näyttämään seksikkäältä ja muodikkaalta mediassa, vaikka perus työ onkin glamourista kaukana...

Kokin ammatti on käsityöammatti, joka perinteisesti opitaan töitä tekemällä. Ei koulussa. Yhtälailla esimieheltä vaadittavat kyvyt kehittyvät vuosien varrella perustöitä tehdessä, ja suurin osa alalla olevista pääliköistä ovat vuosikymmeniä töissä olleita konkareita. Ala on kutsumus ala, ja sitä harvoin tehdään pelkästään rahan takia.

Restonomi koulutusta suosittelen alalla jo oleville, jotka alan tuntevat ja tietävät alalla myös jatkavansa. Ja ravintola koulujen opettajiksi aikoville. Mieluiten aikuisopiskeluna työn ohessa. Nuorelle en suosittelisi 4 vuotista täyspäiväistä korkeakoulu opiskelua moisen turhake tutkinnon takia. Samassa ajassa voisi yhtä hyvin lukea jotain ns."järkevämpääkin"

Älkääkä suuttuko. Tekstin ei ole tarkoitus antaa alasta negatiivista, vaan realistinen kuva. Tälläkin alalla, uskokaa tai älkää, on myös tavattoman paljon hyviä puolia ja plussia. Äskeinen lista on vain keräys huonoista puolista, joita kuitenkin jokaisen alalle aikovan kannattaa hyvin kriittisesti miettiä.

Niin ja koulutuksesta. Sen markkinointi on nykyään harhaanjohtavaa ja edesvastuutonta. Monet tutkinnot ovat työelämän kannalta turhia ja ihmisiä koulutetaan tiettyihin tehtäviin liikaa. Jokainen opettaja kehuu omaa ohjelmaansa maasta taivaaseen saadakseen mahdollisimman paljon hakijoita = paremmat määrärahat ensi lukuvuodelle ja enemmän aloituspaikkoja. Kuulostaako tutulta: 95% työllistyi valmistuttuaan, antaa valmiudet ja mahdollisuuksia tähän ja tohon ja siihen, niin ja kaikki tehtävät ovat aina esimies ja keskijohdon tasoa, täältä tullaan elämä, vain taivas on rajana :)

AIka järkyttävää tämä yhdyssanavirheiden määrä näissä teksteissä.

• Mikä?

Olen tradenomi ja mulle kanssa esitettiin opiskelun alussa tilastossa jossa vain 3% tradenomeista oli työttömänä. Mollattiin insinööriopiskelijoita että siellä 1/4 osa työttömänä ja että teillä on paljon paremmat mahikset työllistyä. Miten se tilanne muuttui, 3.vuonna esitettiin tilasto että 10% tradenomeista ei sijoitus koulutusALAANSA vastaaviin töihin.

Painotettiin myös sitä että tradenomit tulevat työskentelemään esimiehinä tulevaisuudessa. Yksi suuntautumisvaihtoehto on organisaatiot ja henkilöstöjohtaminen ja muistan kun yhdessä yrityksessä vierailtiin niin vierailuisäntä sanoi suoraan että "Kuulkaas tulevat johtajat, pelastin juuri yhden tradenomin kaupan kassalta sihteeriksi yritykseeni".
      Viimeisen kurssin alussa suuntaanvan aineen opettaja sanoikin että tradenomin tutkinto on yleisivistävä ja yleispätevä koulutus joka valmistaa opiskelijoita vähän kaikkiin töihin ja ei suoraan mihinkään työhön. Eli organisaatiot ja henkilöstöhallinnon koulutusohjelman käyneen pitää hankkia jonkin alan asiantuntemus lisäksi? Tuli mieleen että heh heh turhan koulun kävit. Taloushallinnon töihin on myös vaikea valmistua suoraan koulun penkiltä, harjoittelupaikkojen ja kesätyön saaminen oli lähes mahdotonta.

Opiskelijat menee alalle mikä on parhaiten markkinoitu. Vasta valmistumisen jälkeen alkaa opiskelijakin miettiä: tätäkö työtä hän halusi tehdä.

Edellinen oli hyvä esimerkki, mukana oli yksi restonomiopiskelija joka ihmetteli miksi koulutusta mollataan, muutama restonomi joka ei ole saanut koulutusta vastaavaa työtä ja yksi henkilö joka oli aikaisemmalta koulutukseltaan KOKKI ja joka sai restonomikoulutuksen jälkeen esimiestyön siis HÄNELLÄ OLI JO VALMIIKSI RAVINTOLA-ALAN KOULUTUS JA TYÖKOKEMUSTA!

Olis kiva tietää että mikä AMK-tutkinto jolla olisi arvotusta. Varmaan silmäopikko (AMK) voisi olla vielä arvostettu linja se linja on ainoastaan Helsingissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      57
      2804
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      36
      2419
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      94
      1960
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      85
      1305
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1139
    6. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      155
      841
    7. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      80
      764
    8. Ei ole vaikea päättää kumpi

Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.
      Ikävä
      52
      696
    9. Ymmärrätkö jo nyt, että

Vetäytyminen ei kannattanut? Asioista pitäis puhua rauhassa hyvässä hengessä eikä lakasta maton alle. Yhdeltä ihanalt
      Ikävä
      44
      682
    10. 43
      665
    Aihe