Mikä *itun korkeakoulu????

*ihmettelen*

Ennenkun kukaan amk:lainen alkaa nipottaa, niin sanon, että itsekin opiskelen amk:ssa.

Oon reilun viikon nyt opiskellut ammattikorkeakoulussa ja en voi muuta kysyä kun että miten ihmeessä amk:t on saaneet korkeakoulunimikkeen?? Me ollaan viikko tehty samoja asioita mitä yläasteella, lukiossakin oli "korkeakoulumaisempi" meininki.
Oli se sitten ylempi tai alempi tutkinto, niin jo nimi "korkeakoulu" minusta ainakin vaatii jotain näyttöä laadukkaasta opetustasosta.

Ruotsin kielen tunneilla käydään läpi alkeita; "Jag heter Peter" ym. Istun tunneilla täysin tyhjänpanttina, melkeinpä apaattisessa mielentilassa.

"Tutustutaan toisiimme"-leikit, siis todella LEIKIT, saavat mut tuntemaan kun olisin ala-asteella jälleen. Me ollaan aikuisia ihmisiä, osaamme itse tutustua tai olla tutustumatta toisiimme.

Atk-tunnilla meille opetetaan tyyliin "Tästä nappulasta avataan tietokone, tästä painamalla pääsette internetiin, tästä caps lockista saatte päälle isot kirjaimet" ym. erittäin valaisevaa. Niin ja luokallamme on vain yksi ihminen joka ei osaa kunnolla käyttää tietokoneita.

Tunneilla on periaatteessa läsnäolopakko, vaikka tähän mennessä opettajat ovat jauhaneet suurimmaksi osaksi pelkkää haukionkalaa.

Todella turhauttavaa ajatella, että raadoin kolme vuotta lukiossa ja nyt palannut takaisin yläasteen tasolle. Ainoa ero on se, että työtä on ihan hirveesti, ryhmätöitä ja esseitä, ja aiheet ovat hepreaa, mutta muuten en todellakaan käsitä, miten sitä voidaan kutsua korkeakouluopiskeluksi!

Eikä tarvii tulla sanomaan, että mitäs et mennyt yliopistoon, hain kyllä, mutten päässyt.
Eikä amk ollut mulle mikään viimeinen vaihtoehto, todella halusin ja haluan edelleen opiskella alaa, koska se kiinnostaa mua, mutta opetusmenetelmät kyllä VÄHÄN tökkivät.

Helpommalla pääsisi amiksessa. Mutta siellä opiskellessa ei saa yhtä paljon opintotukea. Siksipä jään amk:hon, toivottavasti meno aikuistuu alkukarikoiden jälkeen.

Voisiko joku amk:ssa kauemmis opiskellut kertoa, onko alku todellakin aina yhtä hankalaa? Erityisesti kiinnostaisi hoitoalan opinnot, tulevana sairaanhoitajana, mahdollisesti...

41

7484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maija

itsekin olen tämän viikkoa seurannut samantyylistä rumbaa, josta mainitsit, ja edelleen mietin juuri näitä leikkejä, hullunhauskoja ryhmätöitä jne.. aikuisia olemme ja jokainen itse luo sosiaaliset suhteet viime kädessä. opiskelu on amk:ssa tietyissä aineissa turhankin helppoa, taso alle lukiovaatimusten. ja jos opettajat ovat, näin karrikoiden sanottuna, viimeksi opettaneet ammatti-tai peruskouluissa, voi olettaa et kiitettäviä arvosanoja saa huonommastakin työstään.. mut aika näyttää, miten homma alkaa toimia.

• Miukumauku

Hei!

Alku nyt on mitä on, ei pidä heti hermostua. Huumorimielellä pitäisi noihin leikkeihin osata suhtautua, itse tutorina olen törmännyt vain positiiviseen palautteeseen orientaatioviikoilla. Tosin joka nurkassa on aina joku tiukkapipoinen ihminen joka murisee itsekseen vastalauseita joka asiaan. ;)

Ei huolta, kyllä sitä aherrusta ja puurtamista tulee ja siinä vaiheessa teistä on ihan kivaa että saitte ekan viikon ottaa iisisti! Jos meno sittenkin vielä tuntuu liian rennolta niin ette ole oikeassa koulussa.

Kielitunneista sen verran, että normaalisti pidetään tasokokeet alussa ja ryhmät määritellään sen mukaan. Eikö sinustakin olisi epäreilua, että jos olisit alanvaihtaja joka ei ole elämänsä aikana sanaakaan lukenut englantia, joutuisi opettelemaan samoja asioita kuin lukion lopettanut ja enkun ällänä kirjoittanut?

Siispä, pipoa löysälle, opetus on suunniteltu kaikkia eikä vain yhtä ihmistä varten! :)

Mukavaa syksyä!

• Miukumauku

Hei!

Alku nyt on mitä on, ei pidä heti hermostua. Huumorimielellä pitäisi noihin leikkeihin osata suhtautua, itse tutorina olen törmännyt vain positiiviseen palautteeseen orientaatioviikoilla. Tosin joka nurkassa on aina joku tiukkapipoinen ihminen joka murisee itsekseen vastalauseita joka asiaan. ;)

Ei huolta, kyllä sitä aherrusta ja puurtamista tulee ja siinä vaiheessa teistä on ihan kivaa että saitte ekan viikon ottaa iisisti! Jos meno sittenkin vielä tuntuu liian rennolta niin ette ole oikeassa koulussa.

Kielitunneista sen verran, että normaalisti pidetään tasokokeet alussa ja ryhmät määritellään sen mukaan. Eikö sinustakin olisi epäreilua, että jos olisit alanvaihtaja joka ei ole elämänsä aikana sanaakaan lukenut englantia, joutuisi opettelemaan samoja asioita kuin lukion lopettanut ja enkun ällänä kirjoittanut?

Siispä, pipoa löysälle, opetus on suunniteltu kaikkia eikä vain yhtä ihmistä varten! :)

Mukavaa syksyä!

• ...
        Miukumauku kirjoitti:

Hei!

Mukavaa syksyä!

Onko se sitten reilua että ne ällän oppilaat joutuu kärsimään heikompien oppilaiden takia?
        Meillä ei sitä paitsi ainakaan ole mitään tasokokeita ollut missään vaiheessa.

• hohhoi

Huomasin saman...Kamalaa. Turhauttaa...

• ....
        ... kirjoitti:

Onko se sitten reilua että ne ällän oppilaat joutuu kärsimään heikompien oppilaiden takia?
        Meillä ei sitä paitsi ainakaan ole mitään tasokokeita ollut missään vaiheessa.

...se sitten reilua jos muutaman vuoden työssäolon jälkeen palaa koulun penkille eikä viimeisimmän opinahjon opetukset ole enää tuoreessa muistissa. ja heti alettais uudessa koulussa opinnot vaikeimmasta päästä. viilaa tunnilla vaik kynsiäs ja lue kotona omaehtoisesti ruotsinkielistä romaania. äläkä valita!

• pastirilli
        Miukumauku kirjoitti:

Hei!

Mukavaa syksyä!

No varmaankin alussa otetaan vähän rennommin ja pakkohan esimerkiksi tietotekniikassa on alkeetkin opettaa, koska edes kaikki eivät ole lukiossakaan käyneet atk:n kursseja.
        Kyllä ne asiat siitä varmaankin vaikeutuu.
        Itse aloitin syksyllä uuden amk:n. Edellisessä oli tosi rentoa, ihan liiankin. Nykyisessä taas alkoi opinnot ja anatomiaa napsahti heti alkuun ja voin sanoa, et siinä ainakin riittää pänttäämistä.

• pettynyt
        Miukumauku kirjoitti:

Hei!

Mukavaa syksyä!

kyllähän nyt ns. korkeakoulussa pitäisi vain mennä eikä odotella hitaimpia näin meillä on myös tehty tässä alkuaikoina. Oikeassa korkeakoulussa luennoitsija pitäisi tuntinsa jos joku ei pysyisi mukana hän opiskelisi asian itse omalla ajallaan. Kyllä on viikon jälkeen alkanut tuntumaan siltä että tästä koulusta on päästävä mahdollisimman pian ja toivottavasti yo:n ovet ensi vuonna avautuvat.

"Siispä, pipoa löysälle, opetus on suunniteltu kaikkia eikä vain yhtä ihmistä varten! :)"

höpönlöpö jos et pysy mukana olet väärässsä paikassa. Noh huomenna taas kouluun ja matikkaa pitäisi lukea, ikävä kyllä. Ei paljoa kiinnosta lukea asioita jotka opin jo lukion 1. vuotena esim. tämän päivän tehtävästä 2x 5=3....

• Maisteri
        .... kirjoitti:

...se sitten reilua jos muutaman vuoden työssäolon jälkeen palaa koulun penkille eikä viimeisimmän opinahjon opetukset ole enää tuoreessa muistissa. ja heti alettais uudessa koulussa opinnot vaikeimmasta päästä. viilaa tunnilla vaik kynsiäs ja lue kotona omaehtoisesti ruotsinkielistä romaania. äläkä valita!

Just tuossa on amiksen ongelma. Aina mennään heikoimman ehdoilla. Lopputulos: kaikki valmistujat on ihan yhtä paskoja kuin se luokan huonoin.

• Akuankka
        .... kirjoitti:

Ainakin meillä yliopistossa kaikille on sama vaatimustaso, esim englantia tai ruotsia pitää osata todella hyvin, jotta pärjää pakollisilla kursseilla. Jos oma lähtötaso on tätä heikompi, niin sitten on itse ylimääräisenä käytävä jotain alkeiskursseja tai kertauskursseja. Ja mun mielestä just näin pitääkin olla! Sitten taas jos on ihan huippuhyvä, niin esim kielissä on mahdollista suorittaa vapauttavia kokeita, jolloin ei sitten tarvii tulla kurssille kynsiä viilaamaan.

Eli se ei todellakaan saa koitua muiden opiskelijoiden riesaksi, jos joku on niin huono, ettei osaa edes ruotsin peruskielioppia tai ei saa tietokonetta päälle tms, vaan nimenomaan sitten käydään ylimääräisesti näitä taitoja preppaamassa, jotta saavutetaan sama taso kuin muilla. Se, että AMK:ssa tutkintoa lähdetään kasaamaan tollasista tukiopetuskursseista syö kyllä koko tutkinnon arvoa aika paljon, ja siinä siis yksi syy, miksi yliopistolaiset karsastaa AMK:ta.

• Thomas

Just samalta mustakin tuntu kun alotin kolme vuotta sitte. Just toi läsnäolopakko on yks ärsyttävimpiä piirteitä. Jos opetus on sitä tasoo et ainoo tapa pitää opiskelijat tunneilla/luennoilla on läsnäolopakko, niin se kertoo jo jotain. Välillä tuntuu, et ei helvetti, onko tää ihan totta.

Koko ongelman ydin on siinä, että ammattikorkeakouluihin päästetään amiksia. Mulla ei oo mitään niitä vastaan, mut kun ne ei osaa edes lukea ja kirjoittaa. Oon sitä mieltä, että amiksien pitäisi tehdä joku ylimääräinen koe, jolla testattaisiin, ovatko ihan samalla tasolla kuin ylioppilaat. Itse sain muuten ruotsin kursseista AMK:ssa vitosen, vaikka lukiossa tuli välillä hylsyjä. Vittu oikeesti toivon, et olisin sun tilanteessa. Hakisin täysillä yliopistoon ja jatkaisin AMK:ssa vain jos en yliopistoon pääsisi. Sinne aion joka tapauksessa. Yritän tässä ny kuiteskin hankkia ensin ne insinöörin paperit. Hoitoalasta en tiedä mitään, sori. Joo, mut jos luulet et rahkeet riittää niin hae ihmeessä yliopistoon, niin ei ehkä vituta yhtä paljon kuin minua. Ja hei, mitä toi juttu amikseen menemisestä oli. Tekstistä jo huomaa, että oot ihan eri tasoa. Toivottavasti auttoi.

• erillään

Meillä on erikseen yo-pohjoiset ja amis-pohjoiset luokat. Amislaisilla on enemmän matikkaa, fysiikkaa ja kieliä. Yo:illa taas samaan aikaan puolenvuoden työharjoittelu, että saavat hommien käytännön puolesta samanlaisen aavistuksen kuin amikset.

Vasta kun erikoistumisopinnot alkavat kolmannella vuodella, sekoittuvat amis- ja yo-ryhmät sen mukaisesti, minkä suuntautumisvaihtoehdon kukin on kohdallaan tehnyt. Tässä vaiheessa kaikilla on tietotaidot suurinpiirtein samalla tasolla, ettei ketään tarvitse nenänvartta pitkin enää katsoa.

Yleisesti ottaen tuollaiset ennakkoluulot karisevat jo ekoissa yhteisissä opiskelijabileissä, kun tulee humalassa humattua, ettei se amislainen mikään mäntti olekkaan, vaikkei englannin epäsäännöllisiä verbejä hallitse.

• retu

Vaikka ammattikoulun kautta tulleet usein häviävät kielellisissä ja matemaattisissa taidoissa lukiopohjalla aloittaville, on heillä monesti etuna ammattiaineiden käytännön osaaminen.

Olen työssäni havainnut, että monesti parhaat suunnittelijat tulevat insinööreistä, joilla on myös asentajan koulutus.

• Thomas
        erillään kirjoitti:

Meillä on erikseen yo-pohjoiset ja amis-pohjoiset luokat. Amislaisilla on enemmän matikkaa, fysiikkaa ja kieliä. Yo:illa taas samaan aikaan puolenvuoden työharjoittelu, että saavat hommien käytännön puolesta samanlaisen aavistuksen kuin amikset.

Vasta kun erikoistumisopinnot alkavat kolmannella vuodella, sekoittuvat amis- ja yo-ryhmät sen mukaisesti, minkä suuntautumisvaihtoehdon kukin on kohdallaan tehnyt. Tässä vaiheessa kaikilla on tietotaidot suurinpiirtein samalla tasolla, ettei ketään tarvitse nenänvartta pitkin enää katsoa.

Yleisesti ottaen tuollaiset ennakkoluulot karisevat jo ekoissa yhteisissä opiskelijabileissä, kun tulee humalassa humattua, ettei se amislainen mikään mäntti olekkaan, vaikkei englannin epäsäännöllisiä verbejä hallitse.

Hyvä systeemi teillä, meillä ei. Ei minulla mitään ole amiksia vastaan. Minulla on monta amis-kaveria. Ei se koulutus vapaa-aikana paljon paina. Joo, ja varmasti amikset osaavat paljon asioita joista itse en tajua mitään. Ei silti "korkeakouluun" pitäisi ottaa ketä tahansa.

• Amklainen

Kun itse pyrin ammattikorkeakouluun oli meillä amk-väylä jossa ainakin pyrittiin tasaamaan taitoja edes jonkin verran. Veljeni tosin haki ja pääsi suoraan amiksesta ilman tätä kyseistä väylää. Itse en ottanut vastaan ensimmäisenä saamaani amk-paikkaa, vaan kävin aikoinani keskeyttämäni lukion loppuun ja kirjoitin ylioppilaaksi. Pääsin kuin pääsinkin parempaan ammattikorkeakouluun kuin mihin alunperin hain.

• Mievaan...
        Thomas kirjoitti:

Hyvä systeemi teillä, meillä ei. Ei minulla mitään ole amiksia vastaan. Minulla on monta amis-kaveria. Ei se koulutus vapaa-aikana paljon paina. Joo, ja varmasti amikset osaavat paljon asioita joista itse en tajua mitään. Ei silti "korkeakouluun" pitäisi ottaa ketä tahansa.

Tarkoititko kenties itseäsi?)

• kyllä se..

..kohta alkaa..siis kunnon opiskelu! Hikoilet vielä monta kertaa lukulampun alla.. Ja ennenkuin alat nipottamaan, niin itsekin opiskelen AMK:ssa.
      Ainakin tekniikan alalla saa tulevaisuudessa todella pusertaa opintojensa eteen!
      Että kyllä se meno aikuistuu ja vakavoituu välillä liiaksikin..niin no rippuu taas koulusta ja alasta;)
      Nauti nyt vielä kun pystyt:)

• mikä tyyppi

tyypillistä muutosvastarintaa ;-) Kyllä tulet huomaamaan, että äitiä on ikävä tuolla asenteella. Et ole enää se paras ja kaunein ja ainoa vaan yksi monesta.. tervetuloa aikuisuuteen. ensimmäisethän eroaa jo 1. viikolla kun ei kestä muutosta.

• aloittaja
        mikä tyyppi kirjoitti:

tyypillistä muutosvastarintaa ;-) Kyllä tulet huomaamaan, että äitiä on ikävä tuolla asenteella. Et ole enää se paras ja kaunein ja ainoa vaan yksi monesta.. tervetuloa aikuisuuteen. ensimmäisethän eroaa jo 1. viikolla kun ei kestä muutosta.

Jos toi sun tekstisi oli mulle tarkoitettu, niin en kyllä tietääkseni missään vaiheessa sanonut, että olen "kaunein ja paras". Voi luoja taas, jollain hiton kauneudella ja parhaimmuudella ei ole mitään tekemistä tän asian kanssa, sitä pistetään sanoja suuhun minkä ehitään. Opettele lukemaan tai ainakin YMMÄRTÄMÄÄN lukemasi, kritisoi vasta sitten.
        Ilmaisin vaan mieltäni painavat epäkohdat ammattikorkeakoulujärjestelmässä, noin korrektisti ilmaistuna.
        Ja mua ei todellakaan ole tullut "äitiä ikävä", eikä tällä menolla tulekaan, päin vastoin, kaipaan enemmän haastetta ja erilaisuutta, koska vastoin väitettäsi haluan eroon entisestä. Siltä ei nyt tunnu. Kyse ei ollut siis mistään "muutosvastarinnasta", pikemminkin taantumisesta tasolle, jolla oli monta vuotta sitten. Mikähän tyhjäntoimittaja säkin oikein olet kun höpötät ihan omiasi...

• noh3264
        aloittaja kirjoitti:

Jos toi sun tekstisi oli mulle tarkoitettu, niin en kyllä tietääkseni missään vaiheessa sanonut, että olen "kaunein ja paras". Voi luoja taas, jollain hiton kauneudella ja parhaimmuudella ei ole mitään tekemistä tän asian kanssa, sitä pistetään sanoja suuhun minkä ehitään. Opettele lukemaan tai ainakin YMMÄRTÄMÄÄN lukemasi, kritisoi vasta sitten.
        Ilmaisin vaan mieltäni painavat epäkohdat ammattikorkeakoulujärjestelmässä, noin korrektisti ilmaistuna.
        Ja mua ei todellakaan ole tullut "äitiä ikävä", eikä tällä menolla tulekaan, päin vastoin, kaipaan enemmän haastetta ja erilaisuutta, koska vastoin väitettäsi haluan eroon entisestä. Siltä ei nyt tunnu. Kyse ei ollut siis mistään "muutosvastarinnasta", pikemminkin taantumisesta tasolle, jolla oli monta vuotta sitten. Mikähän tyhjäntoimittaja säkin oikein olet kun höpötät ihan omiasi...

Eka viikko on meillä yliopistolla ihan samaa sarjaa. Että silleen! Lienee kyse siitä, että opiskelijaelämään siirtyvät kevään ylioppilaat saadaan edes jollain tavalla itsenäisen elämän alkuun.

• aloitin

ammattikorkeakoulus opinnot niin kyl eka oli ihan tollast perusasioitten kertausta...sit ku alkoi ammattiopinnot niin voi voi ku oli paljon opeteltavaa ja tehtävää....kyl sul viel alkaa jossain vaihees "kunnol" se koulu....ja jos et viihdy tossa koulussasi niin kukaan ei kyl kiellä sua eroamasta siitä.

• retu

Olen teku-aikaan valmistunut teknikko, enkä ole ikinä kokopäiväisesti opiskellut AMKssa. Kävin kuitenkin ammattitaidon ylläpitämiseksi muutaman kurssin avoimen AMKn kautta. Näillä kursseilla osallistuin opiskeluun samoissa ryhmissä ns päiväopiskelijoiden kanssa.

Hämmästyin sitä, kuinka vähällä työllä arvosanat ja opintoviikot tulivat. Viiden opintoviikon arvoinen tietoverkkokurssi vaati neljän päivän työn, jolla sai arvosanan 4. Kahden opintoviikon palvelinkurssi vie aikaa kaksi päivää. Eli tahti näytti olevan ammattiaineissa suurinpiirtein päivä töitä = opintoviikko.

Noihin kursseihin sisältyi joitain lähiopetus tunteja. Pääosa opiskelusta tehtiin kotona ja tulokset lähetettiin opettajalle sähköpostilla. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta ennenvanhaan tuollaista opiskelutapaa kutsuttiin kirjekurssiksi!

• Mievaan...

Avoin AMK on juuri sitä, miksi sitä itse kutsuit: täytettä.

Turha verrata avointa varsinaiseen koulutukseen. Samalla tavalla toimii avoin Yliopisto.

• retu
        Mievaan... kirjoitti:

Avoin AMK on juuri sitä, miksi sitä itse kutsuit: täytettä.

Turha verrata avointa varsinaiseen koulutukseen. Samalla tavalla toimii avoin Yliopisto.

Kuten aiemmin sanoin, olin avoimen kirjoilla: Eli ilmoittauduin ja maksoin avoimelle, mutta varsinainen opiskelu tapahtui samalla kurssilla "nuorisoryhmän" kanssa (eli niiden varsinaisten opiskelijoiden).

Sain siinä kyllä hyvän kuvan siitä, millaista opiskelu nykypäivän AMK:ssa on.

• bfjk

helpommalla pääsisite amiksessa.ei koulua pitäis valita sen mukaan paljonko tulee opintotukea!!!!!!!! itse valitsin amiksen koska saan nopeammin ammatin.

• amislainen

Opiskelen nyt toista vuotta amk:ssa ja yhdyn aloittajan viestiin. Opetus on melkoisen lapsellista eikä korkeakoulumaisuudesta ole tietoakaan. Luokallani on pari oikeasti tyhmää ihmistä, mutta hekin ovat pärjänneet jo vuoden toisten siivellä. Siis oikeasti tyhmätkin ihmiset selvittävät amk:n kiitettävästi.

Pahin epäkohta amk:ssa on se, että suurin osa opintojaksoille tehtävistä töistä on ryhmätöitä, jolloin opettajan ei tarvitse kuin tarkistaa se yksi tehtävä ja paukaista kaikille sama numero. Näin ne tyhmimmätkin pärjäävät parempien vanavedessä. Vituttaa tehdä ryhmätöitä joka kurssille, kun tasoerot opiskelijoiden keskuudessa ovat suuret ja tietää kaverin saavan hyvän numeron vain minun ansiostani. Ryhmätöihin tulisi saada eritellä jokaisen työpanos, jotta numerotkin tulisivat oikeudenmukaisesti.

Ja se läsnäolopakko on ihan säälittävää. Yleensä koulussamme on 80% läsnäolopakko ainoastaan kielten tunneilla, mutta opettajat saavat halutessaan määrätä sen myös muille kursseille. Nyt monet laskentatoimenkin opettajat ovat laittaneet tuon läsnäolopakon. Ilmeisesti pelkäävät, että opiskelijat eivät tule tunneille kun opettajat ovat niin huonoja ja tylsiä.

Numeroita koulustamme saa ihan liian helpolla. Jos saat hylätyn kokeesta, teet vain jonkun pienen tehtävän (todella helpon, esim. aine 100 sanaa) ja saat numeroksi kakkosen. siis hylätystä kakkoseen ilman uusintakoetta! Tämä pätee erityisesti vieraiden kielten kursseilla.

Jos opettajat eivät olisi noin lepsuja, tippuisi amk:sta porukka pois, ja sitähän he eivät halua. Amk:hon tulee saada opiskelijoita hinnalla millä hyvänsä, ja erityisesti heidät tulee pitää siellä valmistumiseen asti. Armonpullilla jos ei muulla.

Aloittajalle vielä sen verran, että meno on edelleenkin yhtä lapsellista kuin ensimmäisellä viikolla.

• sanan!

Meilläkin opiskeli yo-pohjaista porukkaa, jotka eivät olleet koskaan päässeet edes kirjoituksista läpi. Kaikki lukion kurssit oli jollain ihmeellä läpäisty, mutta ei sitten enää kirjoituksia, ei edes kolmannella yrityksellä. Näitten tyyppien kanssa oli ilo ja kunnia kolme vuotta vääntää ryhmätöitä amk:ssa. Sinne kun pääsevät myös kirjoitus- ja lukutaidottomat. Näin ainakin Laureassa.

• KMA-AMK

Vois vähän tarkemmin spesifioida että missä opiskelee. "Opiskelen AMK:ssa", jaa missä hiton AMK:ssa. Niitähän on 100 erilaista tässä maassa.
      Tasosta ja tutkintojen vaatimuksesta puhumattakaan.

Jos opiskelet jossain takahikiän "AMK:ssa" sitä sun tätä niin voipi olla että opetus on peruskoulutasoa. Mitäs hittoa hait sinne???
      Häivy sieltä!
      Hanki parempi opiskelupaikka, äläkä valita.
      Ei Suomessa ole pakko opiskella pitsinnypläystä.

• amislainen

Kyseessä on Oamk.

• aloittaja

No mikäli se ei sulle selvinnyt, niin hain tohon kouluun (joka muuten on Diakonia-amk lahdessa)
        koska se ala kiinnosti mua ja halusin lahteen kouluun, ehdottomasti. Hain myös lahden AMK:hon mutta koska diak oli korkemmalla hakuvaihtoehdoissani, pääsin sinne siis.
        Enkä todellakaan aio lopettaa ekan viikon jälkeen opintojani, ei kuulu mun luonteeseen. Uskon että tämä tästä helpottaa kun aikaa menee, nyt meillä ei enää ole mitään tutustumisleikkejä tms. kun ollaan jo kaksi viikkoa melkein opiskeltu.
        Ala edelleen kiinnostaa mua, miksi siis lopettaisin, kun en tähän hätään muutakaan opiskelupaikkaa saa. (Kahta korkeakoulupaikkaa ei voi ottaa vastaan saman vuoden aikana) Tietysti jos alkaa todella tökkiä niin haen ensi keväänä jonnekin muualle.
        Ehkä sä heti ekojen vastoinkäymisten jälkeen luovutat, kuulostatkin ihan pentu-amikselta, "miks sit hait sinne?"
        No "daa", siksi kun halusin opiskella alaa!! Eikö se jo tosta selvinnyt.

• Amklainen

Olen melko lailla samaa mieltä kanssasi. Aivan turhaan amk:ta ollaan rinnastamassa yliopistoihin. Mielestäni kehitys on myös ollut aivan liian huimaa ja ennenkaikkea liian nopeaa. On järkyttävää, että tänä päivänä ammattikorkeakouluihin on jo valintakoekirjatkin. Veikkaanpa että about 30 vuoden kuluttua ei enään puhuta edes ammattikorkeakoulusta, vaan alemmasta yliopistosta.

Mielestäni kyseisestä päättäjien tekemästä asioiden kaunistelusta ei kuitenkaan tulisi syyttää meitä amklaisia, vaan päättäjiä, sillä emmehän me nimikkeistä päätä.
      Vastaavaa kaunistelua esiintyy muuten myös siivoojien ammattinimikkeistä, enää ei pahemmin siivoojista kuulla puhuttavan, vaan laitoshuoltajista tai jopa siistijöistä. Joskus olen myös kuullut siivoojista käytettävän jotain puhtaanapidon ammattilais tms. termiä...

Olisi kaikkein selkeintä jos kaikki akateemiset tutkinnot suoritettaisiin yliopistossa, siis ei esim. teknillisessä korkeakoulussa, vaan esim. Helsingin yliopiston teknillisessä tiedekunnassa. Nykyiset ammattikorkeakoulu-tutkinnot suoritettaisiin vastaavasti esim. Helsingin kauppa-opistossa tms. Itseäni ei ainakaan tulevana tradenomina "nolottaisi" opiskella opistossa, sen sijaan on kyllä noloa sanoa opiskelevansa ammatti"korkeakoulussa", jolloin lähes poikkeuksetta esiintyy väärinkäsityksiä, etenkin kun jollekulle ulkomaalaiselle yrittää selittää missä opiskelee...Ulkomailla tuskin edes tunnetaan mitään "vocational business colligea", mikä edes jotenkuten vastaisi liiketalouden ammattikorkeakoulua.

Mikäli todella halutaan puhua ammattiKORKEAKOULUSTA tulisi tasoa ilman muuta muuttaa edes hieman tieteellisemmäksi ja ennenkaikkea itsenäisemmäksi. Itse ainakin tunnen opiskelevani ylemmässä ammattikoulussa. On myös äärimmäisen rasittavaa kun koko ajan pitäisi olla tekemässä ryhmätöitä ja mikä pahinta useiden eri ryhmien kanssa. Yritä siinä sitten järjestää aikaa opintojen oheiseen työssäkäyntiin ym.

• AMK-opiskelija

Olet todellakin opiskellut AMK:ssa vasta reilun viikon, joten ette tietenkään ole päässeet vielä varsinaiseen asiaan. Luota minuun, kyllä se meno siitä muuttuu ja tulee varmasti sellaisiakin kursseja ja tehtäviä, jotka tuottavat jopa sinulle vähän enempi päänvaivaa.

""Tutustutaan toisiimme"-leikit, siis todella LEIKIT, saavat mut tuntemaan kun olisin ala-asteella jälleen. Me ollaan aikuisia ihmisiä, osaamme itse tutustua tai olla tutustumatta toisiimme."

Nuo "leikit" ovat todella tärkeitä ryhmäytymisen kannalta. Ei kaikille ole helppoa tutustua uusiin ihmisiin, joten tällainen "jäänmurtaja" on oiva tapa rohkaista ihmisiä olemaan tekemisissä toistensa kanssa. Minä ainakin olen kokenut leikit positiivisena mahdollisuutena tutustua luokkatovereihin.

"Me ollaan viikko tehty samoja asioita mitä yläasteella, lukiossakin oli "korkeakoulumaisempi" meininki."

Meidän luokallamme ainakin on ihmisiä, joiden yläaste- ja lukio(tai ammattikoulu-, kaikkihan eivät ole käyneet lukiota)ajasta on jo vierähtänyt aikaa, joten erityisesti heitä varten yksinkertaisempienkin asioiden kertaaminen on hyvä juttu. Eikä kertaus varmasti tee kenellekään haittaa..?! Toisaalta näillä vanhemmilla luokkatovereillani on jo vuosien työkokemus alasta, johon he nyt tulivat hakemaan lisätietoa. Voi olla, että he kokevat käytännön oppitunnit turhiksi, koska osaavat jo monia asioita.

"Niin ja luokallamme on vain yksi ihminen joka ei osaa kunnolla käyttää tietokoneita."

Eikö tällä yhdellä ihmisellä ole oikeus saada opetusta? Sitäpaitsi voi olla, että luokallanne on muitakin, jotka eivät ole aivan täysin varmoja ATK-taidoistaan, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen. Jos asiat ovat sinulle niin helppoja, niin olisit mielissäsi; pääset helpommalla.

AMK:ssa on monenlaisia opiskelijoita; ihan niitä lukiossa todella hyvin pärjänneitän ja sitten niitä amiksen rimaa hipoen suorittaneita; ammattikorkeaan on näköjään melko helppo päästä opiskelemaan (oli minulle yllätys, minäkin pidin opinahjoa todellakin "korkeakouluna"). Mutta erilaisuus on hyväksyttävä ja kaikenlaiset ihmiset on huomioitava.

Jos koet todellakin olevasi ihan yliviisas opiskelemaan AMK:ssa ja istumaan turhilla tunneilla, kysy opettajalta voisitko suorittaa kursseja itsenäisesti. Meidän koulussamme ainakin sanottiin heti aluksi, etä se on mahdollista.

Mitä alaa muuten opiskelet (ihan mielenkiinnosta kysyn)?

Yritä jaksaa! Opiskeluintoa sinulle :)

• Tere

meillä muuttunut stadiassa 2 vuoden aikana homma mihinkään suuntaan. Aina mentiin heikoimman ehdoilla kuten peruskoulussa. Taso oli alhainen ilman minkäänlaista työtä sai hyviä numeroita. Onneksi täksi vuodeksi aukesi lopultakin se paikka TKK:n tutalle ei olisi pälli enää kestänyt sitä pelleilyä.

"Nuo "leikit" ovat todella tärkeitä ryhmäytymisen kannalta. Ei kaikille ole helppoa tutustua uusiin ihmisiin, joten tällainen "jäänmurtaja" on oiva tapa rohkaista ihmisiä olemaan tekemisissä toistensa kanssa. Minä ainakin olen kokenut leikit positiivisena mahdollisuutena tutustua luokkatovereihin."

Eivätköhän aikuiset ihmiset osaa tutustua ihan itse jos siihen on tarvetta.

"Meidän luokallamme ainakin on ihmisiä, joiden yläaste- ja lukio(tai ammattikoulu-, kaikkihan eivät ole käyneet lukiota)ajasta on jo vierähtänyt aikaa, joten erityisesti heitä varten yksinkertaisempienkin asioiden kertaaminen on hyvä juttu. Eikä kertaus varmasti tee kenellekään haittaa..?! Toisaalta näillä vanhemmilla luokkatovereillani on jo vuosien työkokemus alasta, johon he nyt tulivat hakemaan lisätietoa. Voi olla, että he kokevat käytännön oppitunnit turhiksi, koska osaavat jo monia asioita."

Niin näin ei toimi korkeakoulu, löysit suurimman syyn AMK:n alamäkeen.

"Jos koet todellakin olevasi ihan yliviisas opiskelemaan AMK:ssa ja istumaan turhilla tunneilla, kysy opettajalta voisitko suorittaa kursseja itsenäisesti. Meidän koulussamme ainakin sanottiin heti aluksi, etä se on mahdollista."

Ei ollut meillä mahdollista sillä monet opettajat määräsivät että 80% tunneista täytyy istua, käsittämätöntä. Mukava oli kuunnella lukio tasoisia esimerkkejä.

• Tuleva maisteri

Tiedän mitä tarkoitat.. Minulla on vertailupohjaa yliopiston ja ammattikorkeakoulun väliltä sen verran, että itse siis yliopistossa ja poikaystävä amk:ssa.

Ensinnäkin poikaystäväni selvisi kevyesti lukukausistaan lukematta yhtään ja jopa ilman vaadittuja kurssikirjoja. Ihmettelin sitä alkuun, mutta yhtenä päivänä poikaystäväni näytti minulle yhtä annettua tehtävää ja sen jälkeen en enää ihmetellyt. Liiketalouden ko:n toisen vuoden opiskelijan tehtävänä oli keräillä ja liimata vihkoon liiketaloudellisesti olennaisia uutisia. Leikata ja liimata?!? Olen myöskin nähnyt muutaman amk:n päättötyön ja päässyt vertaamaan niitä graduihin, niin onhan ero selvä.

Yleensäkin tuo läsnäolopakko on pyllystä ja kyllä korkeakoulutasolla tulisi olla mahdollista aikuisten opiskelijoiden itse päättää tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Myös akateeminen vapaus on niitä asioita, joita yliopistossa arvostan.

Amk:ja on nykyisin niin paljon, että sisäänpääsyä tulisi vaikeuttaa, koulutuksen sisältöä jollakin tavalla myös. Amk-nimikkeillä valmistuvia kun syntyy kuin sieniä sateella ja tämä ei ole työmarkkinoilla mikään hyvä asia.

Alkuperäiskirjoittaja, hae ihmeessä yliopistoon uudelleen. Mieti tarkkaan haluatko tuhlata opintotukiasi amk-vuoteen? Toki nyt kun siellä olet, lue ihmeessä pakollisia kieliopintoja, sillä niiden hyväksilukeminen yliopistossa on yksinkertaisinta.

Koita jaksaa...

• Noname

Laurean Lohja-instituutti syksyllä 2000: Palveluliiketoimintojen erityispiirteistä kutsuu vastaava opettaja luennoimaan paikallisen ammattikoulun puhtaanapitotieteen pääopettajan. Sen mä siitä luennosta muistan että "alapäähygienia on tärkeää, kuin myös käsien pesu." Pari kaveria käveli saman tien salista ulos. Muistan vieläkin sen naisen ilmeen. "Siis eihän tunnilta nyt noin vain lähdetä lapset! Takaisin! Hei!Takaisin!!!"

Eikä siellä meno varmaan yhtään kypsempää ole tänäänkään.

• heira

Opetusministeriön suunnitelman mukaan ikäluokasta pyritään korkeakouluttamaan 70 %.

Tämä johtaa siihen, että opiskelijoissa ja valmistuneissa on melkoinen joukko keskimääräistä tyhmempiä ihmisiä: On sula mahdottomuus, että 70 % ikäluokasta olisi keskimääräistä fiksumpaa.

Ei auta kuin hyväksyä, että opetus etenee tuon mukaisesti.

• fakta

Itseasiassa korkeakouluista tulee valmistumaan melkoinen joukko ihmisiä, jotka ovat tyhmempiä kuin 70 % väestöstä.

• amikassa.

Syksyllä menin amikkaan, homma oli juuri aloittajan kuvailemaa outoilua. Ajattelin alkulöperöinniksi.
      Homma paheni vaan, kun tuli matematiikat ja fysiikat, mitä pilipalia, luokallani oli itseni lisäksi yksi heppu joka osasi ja nauroi hommalle.
      Oltiin insinööri linjalla. Hitsauksessa olintoisaalta heikompi..
      Syksy meni, meni talvi ja hermot. Masennuin, sain kokoon noin 50 opintoviikkoa, "läksyjä" en tehnyt, tentteihin en lukenut.. Koulussakaan en keväällä juuri käynyt. Opettajat huusivat minulle käytävillä, vaikka käyttäydyin tapani mukaan korrektisti.
      "tenttejen" arvostelu oli syvältä. Tunneilla käyvä todella onneton kaverini sai aina hyviä numeroita, vaikka vastaukset olivat todella heikkoja, ihmettelimme monesti, miten omat vastaukseni oli arvosteltu..
      Nyt yliopisto, voi hengittää. Terveuset Karille, ja mietinnän aihetta aloittajalle. Amk. ei sovi kaikille.

• amk:ssa opiskeleva

Onhan se niin, että alussa puhutaan noita itsestäänselviä asioita. Tai no ainakin mun mielestä ne oli itsestäänselviä ja turhauduin itsekin kun viime vuonna aloitin amk:ssa. Kysyinki asiaa opettajilta että miksi jauhetaan itsestäänselviä asioita... Vastaukseni sain sen, että eivät ne kaikille ole itsestäänselviä. Ja kun pikkasen tutustuin koulukavereihini, huomasin, ettei ne todellakaan ole kaikille itsestäänselviä. Noh, kyllä ne asiat sitten jossain vaiheessa vähän "aikuistui" ja toisena vuotena nyt eivät enää ole mitään itsestäänselviä. Joten koita jaksaa odottaa vaan.

• lissu

"Helpommalla pääsisi amiksessa. Mutta siellä opiskellessa ei saa yhtä paljon opintotukea. Siksipä jään amk:hon..."

ammattikoulussa saat safgat ilmaiseksi kun taas amk:ssa maksat niistä.. siitä syystä nuo opintotuet eroo toisistaan..

• mievaan**

Toinen viikko amk-opintoja takana ja HUH HUH! Käytännössä nämä 7 päivää on menneet siihen, että yksi ja sama nainen näyttää meille uudestaan ja uudestaaan ja uudestaan miten avaamme internetin ja miten sitten kirjoitamme osoiteriville koulumme osoitteen. Välillä jaellaan jotain papereita jotka suurinpiirtein vuoroluetaan ääneen ala-aste tyyliin.
      Muutama varsinainen kurssikin on jo alkanut ja sama itsestäänselvyyksin jauhanta vaan jatkuu ja jatkuu, hohhoijaa... Mukava on tosin ollut huomata kenen kanssa ei samaan ryhmätyöporukkaan kannata lyöttäytyä, jotkut kun ei vaan tajua sen viidennen kerrankaan jälkeen... Ja joukossa on tosiaan suurinosa 19-20 vuotiaita ylioppilaita joilla luultavasti on jo yläasteaikaan ollut atk-kursseja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      281
      6732
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      244
      6304
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      42
      5672
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      158
      5005
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3838
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      199
      3750
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      132
      3467
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      45
      3169
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3155
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      339
      2835
    Aihe