Tuli nähtyä automuseon parkkipaikalla jonkun verran outo Chrysler. Veikkaan auton olleen 70-luvun lopulta, noin muotojen perusteella. Auto muistutti hieman muinaista Sunbeamin "Kostajaa" tai Vauhxhall Vivaa, mutta runsaalla hiivalla joka suuntaan kasvatettuna. Auto oli valkoinen viininpunaisella vinyylikatolla. Mikähän se tämä Kraisu on oikein autojaan. Jokin euromalli vai ehta pony-kokoinen jenkki?
Mikähän mahtaa olla tekniikka, kutonen vai peräti nelonen? Manuaali oli kuitenkin. Sen verran kookas auto oli, ettei mallimerkintä 160 kai sentään viittaa 1,6 litraiseen (heh...), olisiko mieluummin cid-lukema tai sitten ihan joku muu numerosarja.
Outo Chrysler 160
4
1246
Vastaukset
- vitun viisas
Joopatijoo. Se on ranskassa valmistettu, ja varmaankin jostain 70-luvun puolivälin tienoilta. Toi 160 viittaa luullakseni koneen kokoon sen ollessa 1,6 litrainen. Oli olemassa myös Chrysler 180 joka perustu vissiinkin samaan koriin mutta oli sitten 1,8 litraisella koneella(?) Toi ranskan raisleri on vissiinkin omaa sukuaan simca joka imagon parannusmielessä muutettiin raisleriksi. Joskus sitten 70-luvun lopulla esiteltiin tuo Chrysler (vai simca?) 1510 josta sittemmin tuli uudenkaupungin talpotti. Myöskin tuo talpotti horizooni on noita saman firman suunnittelemia kapistuksia. Sitä muistuttavaa ajopelia tehtiin myös usassa Plymouth Horizonina ja myös Dodge Omnina ja mahdollisesti myös jonain raislerina?
- ipo
Malli on alunperin Chrysler 180 (1800), tarjolla myös 160 GT ja 160 (1600). Ranskassa valmistettu, mutta Englannissa alunperin Sunbeamin isoksi veljeksi suunniteltu. Piti tulla markkinoille Humber-merkkisenä. Englannin autoteollisuuden lakot ja laatuongelmat johtivat tuotantoon Ranskassa Simcalla. Simca muuttui Chrysler-Europeaksi Chryslerin osettua koko osakekannan 1970. Chrysler 180 esiteltiin syksyllä 1970. Vuonna 1972 markkinoille 2-litre automatique. Mallia valmistettiin lyhyen aikaa Australiassa Valiantin kutosella (Chrysler Centura). Viimeiset vuodet tuotannossa Espanjassa, jossa myös dieselmalli. Valmistus loppui 1980 Talbotin nimellä. Mallia myytiin Suomessa vuodesta 1971 johonkin 77-78 asti. Melko harvinainen muualla paitsi Ranskassa ja Espanjassa.
Moottorissa kannen yläpuolinen nokka-akseli. Lisää löytyy mm. Mobilisti 5/2001.
Chrysler 180 oli monissa maissa Simca 180 "imagosyistä". Simca oli tunnettu ja arvostettu merkki Keski-Euroopassa, Chrysler oli turhaa hienostelua. Emoyhtiö haki nimellä Fordin tapaista systeemiä, jossa eri maissa valmistettavat autot olivat "sukunimeltään" Fordeja.
Chrysler osti 60-luvulla paitsi Simcan, myös Rootesin Englannista (Hillman, Sunbeam, Humber, Singer, Commer). Chrysler-Simca esiteltiin syksyllä 1975. Kuten ed. kommentissa kerrotaan tekivät jenkit oman version Simca 1100:sen seuraajasta Horizonista. Tämä hyvin lyhyesti melkoisesta sopasta, jonka Peugeot osti 1979 Yhdellä dollarilla. - Kalkkis
ipo kirjoitti:
Malli on alunperin Chrysler 180 (1800), tarjolla myös 160 GT ja 160 (1600). Ranskassa valmistettu, mutta Englannissa alunperin Sunbeamin isoksi veljeksi suunniteltu. Piti tulla markkinoille Humber-merkkisenä. Englannin autoteollisuuden lakot ja laatuongelmat johtivat tuotantoon Ranskassa Simcalla. Simca muuttui Chrysler-Europeaksi Chryslerin osettua koko osakekannan 1970. Chrysler 180 esiteltiin syksyllä 1970. Vuonna 1972 markkinoille 2-litre automatique. Mallia valmistettiin lyhyen aikaa Australiassa Valiantin kutosella (Chrysler Centura). Viimeiset vuodet tuotannossa Espanjassa, jossa myös dieselmalli. Valmistus loppui 1980 Talbotin nimellä. Mallia myytiin Suomessa vuodesta 1971 johonkin 77-78 asti. Melko harvinainen muualla paitsi Ranskassa ja Espanjassa.
Moottorissa kannen yläpuolinen nokka-akseli. Lisää löytyy mm. Mobilisti 5/2001.
Chrysler 180 oli monissa maissa Simca 180 "imagosyistä". Simca oli tunnettu ja arvostettu merkki Keski-Euroopassa, Chrysler oli turhaa hienostelua. Emoyhtiö haki nimellä Fordin tapaista systeemiä, jossa eri maissa valmistettavat autot olivat "sukunimeltään" Fordeja.
Chrysler osti 60-luvulla paitsi Simcan, myös Rootesin Englannista (Hillman, Sunbeam, Humber, Singer, Commer). Chrysler-Simca esiteltiin syksyllä 1975. Kuten ed. kommentissa kerrotaan tekivät jenkit oman version Simca 1100:sen seuraajasta Horizonista. Tämä hyvin lyhyesti melkoisesta sopasta, jonka Peugeot osti 1979 Yhdellä dollarilla.Olipahan kattava, asiallinen ja asiantunteva vastaus, josta kiitos ja kumarrus. Monenlaisia sykeröitä näyttää autoteollisuus pitäneen sisällään jo aiemminkin. Nythän ei enää varmuudella tiedä, missä maassa ja kenenkä osista mikäkin kiesi on koottu :D
- entinen omistaja
Eipä tätä varmaan enää aloittaja lue, mutta kerronpa kuitenkin, entisenä omistajana, että kyllä kone oli 1,6 litrainen. vm.oli -73.Luulisin nimittäin ettei tuon värisiä montaa ole suomessa ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847